XIX ғасырда өмір сүрген ақын Махамбет Өтемісұлының Жәңгір ханға «Хан емессің, қасқырсың» деп басталатын екі шумақ өлеңіне жаңа ой қажет. Еліміз тәуелсіздік алғаннан бері хандар туралы, соның арасында Жәңгір Бөкейұлын тануға арналған зерттеулер, танытуға лайық мақалалар мен драмалық шығарма жарық көрді.
Тарихшы ғалымдардың «Қазақ хандығы тарихы: құрылуы, өрлеуі, құлдырауы» атты еңбегінде: «Бөкей Ордасы тарихында Жәңгір ханның билік еткен кезеңі неғұрлым елеулі із қалдырды. Жәңгір хан өз заманының асқан білімді, озық ойлы реформаторы болды», деп жазылған. Мұны мойындаудың өзі – еліміздің тәуелсіздік алуымен қол жеткен жетістік. Кеңес заманында хандар туралы жақсы сөз айтқызбайтын. Мойындасаң да, мойындамасаң да, әр дәуірдің кигізер өз кепеші бар-ау. Санаңа әбден шегелеп тастаған соң, басқаша ойлауға мұрша да болмады. Айта алатындар «халық жауы» атанып, атылып кеткен. Бірақ әр дәуірдің Әлиханы, Ахметі, Міржақып пен Халелі, аз болса да, олармен үзеңгілес мықты аға буын болды. Әр заманның «сұрқылтайлары» да бар. Сұрқылтай тек хан сарайында ғана болмайды. Заманның желі қалай соқса, соны әндететін пенделер кездеспей қоймайды. Осындай өмір толқындарында Махамбет Жәңгірге «хан емессің, қасқырсың» деп айтты деген екі шумақ санаға сіңірілді. Енді тәуелсіз елдің азаматы ретінде ойлансақ, 1836–1838 жылдардағы көтеріліс кезінде шыққан өлеңдерден басқа ханға дәл осылай айтудың мәнін ашатын жағдай, негіз бар ма? Жәңгір хан ұрыс кезінде Махамбет екеуі беттескен деуге келмейді. Сондықтан осы екі шумақтың өзіне жаңа көзқарас керек.
Біздің зерттеудің нәтижесі бойынша, «Хан емессің, қасқырсың» деген өлең Махамбеттің төл туындысы емес. Дәлел ретінде 1908 жылғы «Мұрат ақынның Ғұмар Қазиұғылына айтқаны», 1910 жылғы «Шайыр, яки қазақ ақындарының басты жырларында» және Ығылман Шөрекұлы айтуынан жазып алып, 1925 жылы Халел Досмұхамедұлы жариялаған Махамбет шығармаларының арасында «Хан емессің, қасқырсың» жоқ. Бұл басылымдарға кеңестік идеологияның салқыны тимеген. Халел Досмұхамедұлының өзі 1925 жылы Ығылман Шөрековпен кездескенінде, ауыл ақсақалдарының талқысына салған. Сондай-ақ Халел Досмұхамедұлы Қазақстанның батыс аймағын аз араламаған. Демек ол жарыққа шығарған жинақта Махамбет ақынның өлеңдері мен толғаулары әбден талқыдан өткен.
«Ханың жаман» дегенді санасына әбден сіңіріп тастаған заманда оның жақсылығын айтудың өзі қауіпті еді. Ханның жақсылығы да бар еді дегенді айту қылмыспен тең болған. Ал біз жаңа көзқарас қажет деп отырған өлең сол заманда пайда болды. Оның үстіне Махамбеттің өлеңі деген қолжазба да жоқ.
Міне, қараңыз, 2001 жылы «Арыс» баспасынан жарық көрген «Махамбет» атты жинақта осы өлеңге қатысты түсінікте: «1962, 1985 жылғы басылымдар бойынша. Бұл өлең ақынның 1939 жылғы жинағына енген. Одан бері жарияланып келеді. Өлеңді Қажым Жұмалиев 1938 жылы Батыс Қазақстан облысының Казталовка ауданында тұратын әдеби мұраларды жинаушы Мұрат Хұсниевтен жазып алған», делінген.
Ендеше, 1939 жылғы басылымнан бері жарияланып келеді деп, тек соған арқа сүйеу ғылыми тәсіл емес. Ғылымда алғашқы басылымдар маңызды. 1908 және 1910 жылғы басылымдар уақыт жағынан бірінші болғанынан ғана емес, кеңестік биліктің идеологиялық сойылы тимеген заманның таза өнімдері еді. Ал кеңестік биліктің алғашқы кезеңінде кітап шығарып үлгерген Халел Досмұхамедұлы жазықсыз «халық жауы» атанды. Әсіре белсенділер ол жариялаған шығармалардан ұлтшылдық көргісі келді. Қазақтың ақыл-ойы болған ардақты тұлғалар теріс саясаттың құрбаны болғаннан соң, халықтың Махамбет Жәңгір ханға солай айтты дегенді шығармасқа амалы да қалмағандай.
Екіншіден, ғылыми орталықтардағы қолжазба қорымен жақсы таныс мамандар кейбір жағдайларда адам факторының болатынын біледі.
Қазақ әдебиетінің бір ерекшелігі – ауыз әдебиеті, бір жағынан, мақтаныш сияқты көрінгенімен, таразының екінші басы бар. Ол ауызша таралды дегеннің біразына бөтеннің қол сұғуына, араласуына да жол ашты. Бұл тек көп нұсқалықты тудырып қана қойған жоқ, атақты ақындардың атынан өз «шығармаларын» да телуіне мүмкін берді. Айтыстарды жинап жүрген кезімнен Алматыдағы Орталық ғылыми кітапхананың қолжазба қорынан бір сұрғылт тартқан көк дәптердің артқы мұқабасына жазылған ақпарат есімде қалды. Тек, әттең, сол кезде екі ақынның айтысын іздеу мақсат болғандықтан, бұл «айтыстың» дерегін жазып алмағаныма әлі өкінемін. «Айтыстың» дегенді тырнақшаға алуымның мәні жоқ емес. Сол дәптердегі ақпаратта: «Бұл екеуі – менің құрдастарым, солардың атынан мен осылай айтыс түрінде шығардым», – делінген. Бұл «айтыстың» «ақындары» бірі – әйел, бірі – еркек. Дәптерге жазған адам құрдастары атынан өзі шығарған болып шықты.
1958 жылы Қажым Жұмалиевтің «Қазақ эпосы мен әдебиет тарихының мәселелері» атты еңбегінде: «Ақын жырларын мазмұнына қарап, үш топқа бөлуге болады. Бipiншici – Ордада жүргендегі өлеңдері. Олар сан жағынан өте аз. Бұл ақынның Орда маңындағы дәуренi ұзақ созылмағанын байқатады. Бұл кезеңдегі өлеңдерінен «Арғымақ, сенi сақтады», «Орай да борай қар жауса», «Хан емессің, қасқырсың», «Он екi төбет, шұнақ құл», «Есiл ердi» атауға болады», дегенінде хан ордасында жүрген өлеңдері аз екеніне назар аударамыз.
Махамбет Хан ордасында қанша уақыт болды? «Не болса да, Махамбет 1834 жылы елге келгеннен кейін Зұлқарнайынға ерiп, Орынборға қайта қоймаған сияқты. Ол 1835 жылдың шамасында Ордадан кеткен түрі бар», – деп жазды Әбіш Кекілбайұлы «Шандоз» зерттеуінің 222-бетінде.
Махамбет Өтемісұлының академиялық жинағын 2003 жылы жарыққа шығарған Асқар Егеубаев түзген жылнама бойынша, ақынның Орынборда оқуда жүрген Жәңгір ханның баласы Зұлқарнайынның қасында кетеші болған уақыты – 1824–1828 жылдар.
Ал Әбіш Кекілбайұлы мен Әнес Сарайдың зерттеуінде ақынның хан баласының қасында болуы 1831–1834 (1835) жылдарға сәйкес келеді. Мұны нақтылау маңызды. Себебі ақынның сөз болып отырған өлеңі Хан ордасында жүрген кезінде айтылған деген түсінік орнығып қалды.
Қажым Жұмалиевтің ақын шығармаларын кезеңдерге бөлуін Әбіш Кекілбайұлы да басшылыққа алғаны байқалады. Бірақ тағы да әлі ойланатын жағдай бар.
Махамбеттің 1829–1831 жылдары Калмыков абақтысына түсуіне Жәңгір ханның қатысы жоқ. Бұл жағдайдың орын алу себебін В.Ф.Шахматовтың кітабына сүйене отырып, Әбіш Кекілбайұлы Хиуадан келе жатқан жолында болған оқиғамен байланыстырады. Ал абақтыда оба ауруы шығып, Махамбет қашқанда, оның ақталуына пәрмен бергенін әскери граф П.Сухтелен екенін де В.Ф.Шахматовтың дерегіне сүйеніп жазған.
Қош делік. Сол кездегі халықпен салыстырғанда, Махамбеттің орысша да, мұсылманшылық білімі артық екенін білген хан қасына тартқысы келеді. Солайша Махамбет Зұлқарнайынның қасында болу мүмкіндігін түсіндіреді.
Ханзаданың оқуға барған уақыты 1833 жыл, ханның таққа отыруы 1824 жыл екені тарихи фактілер, сонда бір аймақта өмір сүрген хан ақынды түрмеден шыққанға дейін білмеген бе? Бір аймақта тұратын адамдар үшін бұл уақыт тым көп сияқты. Махамбет нақты қай жылдан бастап Хан ордасында болды деген сұрақты әлі нақтылау керек. Махамбеттің Жәңгірге «Хан емессің, қасқырсың» дегенді айтуын, әйтеуір ханның ордасында жүрген кезі деу әлі аздық етеді. Махамбеттің хан көзінде «оңбаған» болып көрінуі – Исатайдың жағына шығып, өзіне қарсы топқа қосылуы. Хан Махамбетті Исатайдан бөліп алғысы келген, бұл мүмкін болмаған соң, Исатайды ажыратып алуға әрекет еткен. Жәңгір, қалай болса да, бірі – басшы, бірі қосшы болып жүрген байланыс шынжырын үзгісі келгені байқалады.
Әбіш Кекілбайұлы «Шандоздың» 305-бетінде Махамбеттің Баймағамбетке айтқан сөздерін жеңілістері үшін ызаланып айтқанын түсінуге болады десін, ал «Хан емессің, қасқырсың» дегенді неге айтты деп, өзі де сұрақ қойған. Бұл сұраққа жауап ретінде «Он екі төбет, шұнақ хан» өлеңін ұсынады. Бұл екі өлеңді ақынның Хан ордадан кетердегі сөздері ретінде қабылдайды. Сонда да алдыңғы өлеңнің шығуына нақты жағдай қайда? Оның үстіне «Он екі төбет, шұнақ хан» өлеңі де 1955 жылы «Қазақ әдебиеті» газетіне алғаш жарияланғанына назар аудару керек. Демек «Хан емессің, қасқырсың» өлеңінің шығу жағдайы әлі нақтыланған жоқ деуге болады.
Қ.Жұмалиев 1948 жылы жарық көрген «Махамбет» кітабында осы өлеңге екі жерде түсінік жазған. Бірі кітаптың 27-бетінде: «Хан сарайының жаршысы етуге жанталасып, Жәңгір Махамбетті қалайда, өз жағына тартуға әрекет жасап, әлек болып жүргенде, ақын оған...» деп жазыпты. Сонда хан Махамбетті өзінің қасына тартқысы келгенінде, ақынның «қасқырсың», «шаянсың», т.б. сөздер айтуы қисынға келе ме?
Ал осы кітаптың 86-бетіндегі түсінікте: «Бұл өлең Махамбеттің хан ордасында болған кезінде шығарылған. Бір топта Жәңгір Махамбетке: «Мен қандай ханмын?», дейді. Ханның елге жасаған жауыздығына шақ шыдап жүрген Махамбет тізесін бүкпестен, осы өлеңді айтып салады», деп жазған. Шынына қалғанда, билеушінің қатардағы адамнан: «Мен қандаймын?», деп сұрап, жауап алуы фольклорда ғана шығар. Мысалы, Шерниязға Баймағамбеттің әуелі мақтатып, сосын «Енді жаманда» деп, өзін, әйелін, қызын сынататыны еске түседі. Бұл халықтың өкілін идеализациялаудың бір тәсілі болса керек.
Әбіш Кекілбайұлы да, Әнес Сарай да Қажым Жұмалиевтің 1948 жылы жарық көрген «Махамбет» кітабын білмеді деуге болмайды. Бірақ Қажым Жұмалиевтің «Хан емессің, қасқырсың» деп басталатын өлеңнің шығу тарихын түсіндіруіне тоқталмаған.
Әбіш Кекілбайұлының 1836–1838 жылдардағы көтеріліске байланысты оқиғаларды зерттегенде, Жәңгір ханмен ащыласу деген сөз қолданысы бар. Осы сөзді біз де ойласақ, Жәңгір мен Исатайдың ащыласуы Торғын өзені бойындағы ханның таққа отыруының онжылдық салтанатындағы бәйгенің жүлдесіне байланысты қатты ушыққаны Ығылман Шөрековтің «Исатай–Махамбет» жырынан белгілі. Жәңгір ханның Махамбетпен ащыласуының бір ұшы Исатаймен осы қастасуынан басталса, бұған дейін Хан ордасында жүрген ақын «қасқырсың», «шаянсың» дегенді қалай айтады? Хан баласының қасында ары кетсе, екі жыл болса, бұл 1834 жыл десек, көтеріліс 1836 жылы басталса, кетер жылы айтуына дәлел болуы керек емес пе?
Егер ханмен ащыласу Махамбетпен де болса, онда осындай сөздерді айтуына мүмкіндік болар еді. Дәл мұндай ащыласу байқалмайды.
«Өтемістің де, Махамбеттің де жеке бастарына ханның тырнағы қатты тиген ештеңесі жоқ еді. Біреуі Айшуақтың көрнекті билерінің бірі болды. Біреуі Жәңгірдің ордасында отырды» деп, «Шандоздың» 300-бетінде жазды. «Бірақ бәрібір, хан-сұлтандарға екеуінің де жұлдыздары қарсы болды» дегенмен ғылымы дамыған елде әр өлеңнің шығуы, айтылған жағдайы дәлелмен түсінікті болуы керек.
Әбіш Кекілбайұлы «Шандозда» хан мен ақынның жүз шайысып қалуының бip себебі – қыз деп болжам ұсынған. Махамбет Ұлтуғанды ханмен қастасып жүріп алған, яғни қыздарын хан-сұлтандарға ұзатып дәндеген бай Манаптың ауылы ақынды өздеріне тең көрмеген.
Ал хан «Саған да билiк керек пе?» десе, бұл сөздің шығу себебін Әбіш Кекілбайұлы ашып айтпаған. Тек «Махамбет ханның жүргізiп отырған саясаты жөнінде көңілге тиер сөз айтқан сияқты» деумен шектелген, яғни «Хан емессің, қасқырсың» өлеңімен кесімді байланыстырмаған.
Әбіш Кекілбайұлы «Шандоз» кітабының 221-222-беттерінде А.Ф.Рязанов дерегіне сүйеніп, «1837 жылғы 13 желтоқсанда Орынбор губернаторына жазған хатында: «(Исатайдың) ең жақын және ең бipiншi үзеңгілесi, осы ереуiлге ең бipiншi дем беруші Махамбет Өтемісов тәртібі нашар адам. Бip кезде Орынборда сәби ұлым Зұлқарнайдың қасында болғаны бар. Мен оны оңбағандығына бола, қуып жібердім», – деген сөзін келтіреді.
Губернатор уезд старшындығына бекiтпесе де, Махамбет рубасы старшын болады. Бұл пайымдаудан байқайтынымыз, «Хан емессің, қасқырсың» деген сөздер туралы ой жоқ. Махамбеттің «жаман адам» болып көрінуі – Исатайға қосылып, халықтың жағына шыққаны.
Хан ордасында жүргенде, дәл осы өлеңдегі сөздерді айтса, 1834 жылы Жәңгір хан Махамбетті старшындыққа ұсынбас еді. Уезд старшыны етіп бекітпеді деп, Жәңгірге біз сөз етіп отырған өлеңді бағыттауы да мүмкін емес. Старшындықты Әбіш Кекілбайұлы, «бәрібір, ханның жетістіріп, қарық қылмағаны» деп есептейді. Мүмкін, дегенмен хан мен Исатайдың ащыласуындай жағдай нақты әлі анықталған жоқ деп ойлаймыз.
Махамбет Нәдір ханның тұқымы болған соң, оның Жәңгір ханға қалай айтса да, рухы жетеді десек те, дәл сондай сөз айтуға нақты себеп болатын жағдай керек. Ал ол жағдай не екенін ешкім дөп басып айтқан жоқ.
Енді әдебиет айдынын шолып көрсек, Марғасқа жыраудың мына толғауы белгілі екенін ойлауымыз керек.
XVII ғасырда өмip сүрген Марғасқа жырау:
«Ей, Қатағанның хан Тұрсын,
Кiм арамды ант ұрсын,
Жазықсыз елді еңipeтiп,
Жер тәңірісіп жатырсың.
Хан емессің, қасқырсың,
Қара албасты басқырсың.
Алтын тақта жатсаң да,
Ажалы жеткен пақырсың».
Демек «Хан емессің, қасқырсың» деген қаңқа сөздің Махамбетке телінудің жолын фольклордағы көшпелі сюжеттер болатын жағдайымен қабылдауға болады. Махамбетке телінетін:
«Хан емессің, қасқырсың,
Хас албасты басқырсың.
Достарың келiп табалап,
Дұшпаның сенi басқа ұрсын
Хан емессің, ылаңсың,
Қара шұбар жылансың.
Хан емессің аярсың,
Айыр құйрық шаянсың»,–
деген өлеңнің құрылысы, ұйқас құраудың тәсілінде еліктеушілік байқалады. Бұл кейінгі заман ақынының өз «шығармашылығы» деуге келеді.
Себебі аңызды тарихи құжат ретінде қабылдау дұрыс болмайтыны сияқты, ауызша жиналған өлеңдерге де сыни оймен қарауымыз керек. Ғылыми дәйек жоқ, фольклорда көшпелі сюжеттер болатынын білгендіктен, Махамбет Өтемісұлының бұл өлеңіне жаңа көзқарас керек деген тұжырым ұсынамыз. Ақынның өзінен немесе сол кездегі замандастарынан, көзкөргендерден қалған қолжазба жоқ болғандықтан, кеңес кезінде «жиналған» өлең бойынша біржақты кесім айту дұрыс болмайды.
Қазақ даласында алғашқы мектеп ашқан Ыбырай Алтынсарин деп жазатындар әлі бар. Білім ордасы дегенді білгенімізге небәрі 120 жыл ғана ма? Шынына қалғанда, Жәңгір ханның училищесі деп аталатын алғашқы мектеп 1841 жылы 6 желтоқсанда Хан ордасында қолдануға берілгенде, Ыбырай Алтынсарин өмірге енді келген еді. Осыны ескермейтіндер бар.
Жәңгір ханның мектебі туралы ауызша айтылғанға сенбесек, «История Букеевского ханства. 1801–1852 гг.» құжаттар жинағында екі ақпаратты көруге болады: бірі – 1842 жылы Хан ставкасындағы училищеге мұғалім етіп Садриддин Аминовты алу туралы және 1845 жылғы қарашаның 13-і күні Жәңгір училищесіне қатысты айтылған.
Темірболат Мақымов пен Өтебай Құспанов 2000 жылы Орал қаласынан «Жәңгір мектебі – білім бастауы» атты кітап шығарды, көзге жұқалау көрінгенімен, салмағы зор. Мұнда «Қазақ балалары үшін арнайы ашылған алғашқы мемлекеттік мектептер» тарауында II Екатерина 1789 жылдың 28 ақпанындағы шешімімен Орынбор қаласының Айырбас ауласы мешіті жанынан ашылған мектеп болғанын, 1808 жылы барлығы 12 қазақ баласы оқығанын, кейін оның жабылғаны туралы ақпарат берген. Орынбор өлкесінде қазақ балаларына оқуға рұқсат етілген бірінші оқу орны – 1825 жылы ашылған Неплюев кадет корпусы болғанын да жазды. Ал Жәңгір Қазақстан жерінде бірінші мектепті 1841 жылы ашқанын, осыдан 9 жылдан кейін 1850 жылы Орынборда Шекаралық комиссия жанынан екінші қазақ мектебі ашылғанын жазды.
Жәңгір училищесі деп аталған мектепте ислам діні оқуынан басқа негізгі пәндер: орыс тілі, арифметика, география, Ресей тарихының қысқаша курсы, арнайы курс ретінде шешекке қарсы егу ережелері, кітап түптеу, жер өлшеу бойынша білім берді. Сонау жылдардан тамыр тартқан тарихы бар мектеп әр жылдары түрлі атаумен жаңғырса да, халыққа білім беруін тоқтатқан жоқ. 1920 жылы 4 кластық қалалық училище негізінде Бөкей халық ағарту институты болып қайта құрылды. Бүгінде Ордада Жәңгір салған училище 1999 жылғы 9 желтоқсаннан бастап Жәңгірхан атындағы орта мектеп деп аталады.
Қорыта айтқанда, «Хан емессің, қасқырсың», мүмкін, тіпті «Он екі төбет, шұнақ хан» өлеңі де кеңестік саясаттың ықпалымен адам факторы дейтін түсінікпен қабылдануы керек деп ойлаймыз.
Риза Әлмұхан,
Қазақ ұлттық өнер университетінің аға ғылыми қызметкері,
филология ғылымдарының докторы
Астана