Адамзат өмірінде көлемді қаражат айналымға түскен күннен бастап жең ұшынан жалғасқан жемқорлыққа қарсы күрес толастаған жоқ. Біздің елімізде де мемлекет және қоғам болып сыбайластықтың тамырын үзуде ауқымды және жүйелі жұмыс атқарып келеді. Бұл саладағы қызметтің көтерер жүгі де ауыр, жауапкершілігі де мол. Себебі жемқорлыққа жол берген мемлекеттің дамудың даңғыл жолына түсуі – екіталай. Сондықтан агенттіктің атқарып отырған тиімді жұмысы, осы індетке қарсы тегеурінді күресі айрықша рөл атқарады.
Осыдан 20 жыл бұрын Біріккен Ұлттар Ұйымының бастамасымен 9 желтоқсан Халықаралық сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес күні болып жарияланды. 2003 жылы 1 қарашада Мексиканың Мерида қаласындағы саяси конференцияда ұйымның Бас Ассамблеясы сыбайлас жемқорлыққа қарсы конвенция қабылдады. Ондағы мақсат – жемқорлықтың алдын алу және жою. Бұл құжат жемқорлықтың алдын алу шараларын, сондай-ақ онымен күресудегі халықаралық ынтымақтастықтың механизмін қарастырады.
Жемқорлық – адамзат пен қоғамның дамуын тежейтін жалпыға ортақ індет. Онымен күресу тек құзырлы органдардың емес, барлық қоғам өкілінің басты міндеті болу қажет. Себебі мемлекетіміздің дамыған елдер қатарына еніп, бәсекелестікке қабілетті болуына, халқымыздың әл-ауқаты мен өмір сапасының артуына тікелей байланысты. Сондықтан бұл күн тек мереке ретінде ғана емес, жемқорлыққа қарсы мінез-құлық пен төзбеушілікті қалыптастыруда, оған қарсы саясатты насихаттауда ерекше маңызға ие күн болып қала береді.
Биыл 9 желтоқсан Халықаралық сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес күні агенттік үшін айрықша сипатқа ие. Себебі осы жылдан бастап алғаш рет 18 қараша сыбайлас жемқорлыққа қарсы қызмет органдарының күні болып аталып өтті.
Бұл күнді агенттігіміздің тарихындағы маңызды оқиғамен байланыстырамыз. 2014 жылы дәл осы күні заңнамада алғаш рет «сыбайлас жемқорлыққа қарсы қызмет органдары» деген ұғым пайда болды. Әртүрлі уақыт кезеңдерінде жемқорлыққа қарсы күрес функциясын басқа ведомстволар – ішкі істер органдары, мемлекеттік тергеу комитеті, қаржы полициясы атқарды. Әрине, жемқорлыққа қарсы күрес барлық уақытта жүргізілді. 1992 жылы Президенттің «Ұйымдасқан қылмыс пен сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрестi күшейту жөнiндегi шаралар туралы» жарлығы қабылданды, 1998 жылы «Сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес туралы» заң күшіне енді. Салада әртүрлі мемлекеттік бағдарлама қолға алынды.
Бірақ тиімділікті арттыру үшін тек жемқорлық мәселелерімен айналысатын тәуелсіз органның жұмыс істеуі қажет болды. Осылайша, 2014 жылғы 18 қарашадан бастап сыбайлас жемқорлыққа қарсы қызметтің ең тиімді моделін іздеу тарихы басталды. Бастапқыда Мемлекеттік қызмет істері және сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл агенттігінің құрамында Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл ұлттық бюросы құрылды. Бұл бюро тек жедел-тергеу бөлімшелерінен тұрды және басты назар жұмыстың қылмыстық-құқықтық әдістеріне аударылды. Тәжірибе көрсеткендей, мұндай тәсіл қысқа мерзімді ғана нәтиже берді. Яғни мақсат еткен жемқорлықтың себептері мен жағдайларын кешенді түрде жою мүмкін болмады. Себебі қылмыстық жаза тек қылмыс жасалып болғаннан кейін, көбіне қаражат жымқырылған кезде ғана қолданылады. Сондықтан жемқорлық көріністерінің алдын алу үшін мақсатты әрі жүйелі профилактиканың қажеттілігі туындады.
Жемқорлықтың алдын алуға жеткіліксіз назар аудару 2015 жылы қабылданған «Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл туралы» жаңа заңда көзделген әлеуетті толық ашуға мүмкіндік бермеді. Сол кезде 2019 жылы Президент жарлығымен Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл агенттігі құрылды. Дәл осы сәттен бастап алғаш рет агенттік Президентке тікелей есеп беретін тәуелсіз құқық қорғау органына айналды.
Агенттік дамыған бірқатар елдің тәжірибесіне сүйене отырып, тиімді алдын алуды, қоғаммен әріптестікті және қылмыстық-құқықтық шараларды үйлестіреді. Мемлекет дамуының басым бағыты – жемқорлыққа қарсы күресті жандандырып, оның түпкілікті жойылуына дейін ымырасыз жүргізу болды. Мемлекет басшысының агенттік алдына қойған осы нақты тапсырмасы агенттіктің стратегиялық мақсатына айналды.
Бүгінде ел басшылығының жемқорлықты жоюда қойған міндеттерін шешуге қабілетті, кәсіби орган құрылды. Біздің миссиямыз – Президенттің «жемқорлық – індет, онымен күресу – міндет» деген сөздеріне негізделген. Бұл орайда сыбайлас жемқорлыққа қарсы саясатты жүзеге асыруда бағдарламалық тәсілдің маңызы зор. 2022 жылы бес жылдық кезеңге арналған Тұжырымдама қабылданып, барлық жұмыс бағытында прогрессивті және жүйелі шаралар қамтылған. Агенттік жемқорлыққа қарсы осы саясаттың негізгі орындаушысы ретінде тұжырымдамада көзделген барлық міндеттің орындалуын үйлестіріп отыр.
Біздің жұмыстағы басты бағыттарының бірі және бүгінге дейін маңызды болып қалатыны – нормативтік базаны жетілдіру. Бұл болмаса, жемқорлықпен тиімді күресу мүмкін емес. Өйткені сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес саласындағы заңнама тәуелсіздіктің алғашқы жылдарынан бастап енгізіліп, өзгертіліп отырды. Алайда озық новеллаларды енгізудің ең белсенді кезеңі кейінгі бес жылға тиесілі. Мысалы, құқықтық актілердің сыбайлас жемқорлыққа қарсы сараптамасы қалпына келтірілді. Құқықтық олқылықтар оларды әзірлеу сатысында жойылады. Сыбайлас жемқорлық үшін сотталғандарға мемлекеттік қызметте жұмыс істеуге өмір бойына тыйым салынады және квазимемлекеттік секторға жол жабылды.
Сонымен қатар сыбайлас жемқорлық қылмыстар үшін санкциялар, әсіресе құқық қорғау органдары қызметкерлері, судьялар, парақорлар мен парақорлықтағы делдалдар үшін барынша қатайтылды. Қатаң және аса ауыр жемқорлық бойынша қылмыстар үшін сотталғандар шартты түрде босатыла алмайды. Құқық қорғау органдарына сыбайлас жемқорлық туралы хабарлаған азаматтарға төлемдер артты. Олар қылмыстың ауырлығына байланысты параның немесе келтірілген зиянның 10%-ына дейін алуға құқылы. Ең жоғары сыйақы шамамен 15 млн теңгені құрады.
Бұған қоса жемқорлық туралы хабарлаған азаматтардың еңбек құқықтарын қорғаумен қатар, негізсіз жұмыстан босатылудан қорғау шаралары қабылданды. Мемлекеттiк қызметшiлердiң негiзсiз баю үшін жауапкершiлiгiн, яғни шенеунiктiң шығыстары оның табысына сәйкес келмеген жағдайда, фискалдық және мансаптық санкцияларды қолдануды көздейтiн заңнамалық түзетулердi қабылдау маңызды қадам болды. 2022 жылы Президент экономиканы демонополизациялау және олигополиялармен күрес жүргізу бағытында бағдар алды.
Мемлекет басшысы олигархиялық топтар экономикалық ресурстарды бір қолда шоғырландырғанын айрықша атап өтті. Бұл көптеген жемқорлық схемасы мен заңсыз байыту әдістерінің пайда болуына ықпал етіп келген еді. Былтыр құқық үстемдігін және әлеуметтік әділеттілікті қамтамасыз ету мақсатында «Заңсыз иемденілген активтерді мемлекетке қайтару туралы» заң қабылданды. Мұндай заңды мемлекет те, қоғам да көптен күткен еді. Бұл ел халқына заңсыз алынған табыс пен мүлікті қайтару үдерісіне айтарлықтай серпін берді.
Біздің агенттікте қаржылық тергеулер жүргізу үшін арнайы бөлімше құрылды. Кейінгі үш жылда біз 1 трлн 100 млрд теңгеден аса мүліктік активтер мен қаражатты қайтаруды қамтамасыз еттік. Бұл өткен он жылмен салыстырғанда, үш есе көп. Жалпы активтерді қайтару – БҰҰ-ның Сыбайлас жемқорлыққа қарсы конвенциясының негізгі қағидаттарының бірін іске асыру болды. Былтыр біз оның қабылданғанына 20 жыл толуын атап өттік және Қазақстан конвенцияның ережелерін ұлттық заңнамаға енгізуде де белсенді жұмыс жүргізіп жатыр.
Заңнамалық шаралармен қатар агенттіктің жұмысындағы тәсілдерді түбегейлі өзгерту барысында маңызды нәтижелерге қол жеткізе алдық. Біз статистикалық көрсеткіштер қуудан бас тарттық. Жұмыстың басты критерийлері – халықтың әл-ауқатын жақсарту және азаматтардың қажеттіліктерін қанағаттандыру. Сондықтан халықтың пікірі сыбайлас жемқорлыққа қарсы қызмет жұмысын жоспарлауда басты дереккөз болып отыр.
2019 жылы құрылған Превенция қызметі профилактикалық жұмысты күшейтті. Бірінші кезектегі міндет – барлық әлеуметтік маңызды салада жемқорлықтың алдын алуға бағытталды. Егер арамшөпті тамырынан жұлып, жерді уақтылы әрі сапалы өңдесе, олар өспейді. Сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес те дәл осылай. Егер оған қажетті жағдайлар сақталса, жемқорлармен өмір бойы күресу керек. Сондықтан алдын алу негізінен жемқорлықтың түпкі себептерін қылмыстық әдістерді қолданбай жоюға бағытталған. Нормативтік базаны, мемлекеттік органдардың функцияларын зерделей, әлеуметтік желілерде келіп түскен шағымдар мен үнқатуларды талдай отырып, біз түрлі салаларда жемқорлық тәуекелдерін анықтаймыз. Талдаулар нәтижелерін біз кеңінен жариялап, қоғамдастыққа жеткіземіз. Мәселен, ауыл шаруашылығын субсидиялау, энергетика, Алматының таулы аймақтары, мұғалімдердің еңбекақысы, ғылым, денсаулық сақтау, спорт салаларындағы жемқорлық тәуекелдері туралы талдауларды оқырман жақсы біледі деп ойлаймын.
Әр талдауға сәйкес біз мемлекеттік органдарға нақты ұсынымдар әзірлейміз және анықталған тәуекелдердің жойылуын бақылауда ұстаймыз. Бұл ретте кейбір салалардағы ұсынымдардың орындалуы «Ulttyq Jobalar» ақпараттық жүйесі арқылы Президент Әкімшілігінің онлайн-бақылауында болады. Алдын алу саласындағы маңызды бағыттардың бірі – сыбайлас жемқорлыққа қарсы мәдениетті қалыптастыру. Бұл тұрғыда қоғамда адалдықты, парасатты, арды барынша насихаттау өзекті екенін айтқан жөн. Дана ұлы Абай қара сөзінде: «Мал, мақтан, ғиззат-құрмет өзі іздеп тапса, адамды бұзбайды һәм берік болады», дейді. Классик-жазушы Мұхтар Әуезов «Ар сақтаған – қасиет» деп айтқаны белгілі. Біз өз жұмысымызда осы негізгі құндылықтарға сүйенеміз және азаматтарды жемқорлықсыз қоғам қалыптастыруға тартамыз.
Мемлекет басшысы атап өткендей, әділетті қоғам әрбір салада жауапкершілік пен парасат бірінші орынға қойылғанда ғана орнығады. Сондықтан қазір агенттік жұмысының үлкен бөлігі ауқымды сыбайлас жемқорлыққа қарсы білім беру және оқу-ағартуға тиесілі. Барлық мақсатты топ арасында кең ауқымды ақпараттық жұмыс жүргізу жоспары Үкімет деңгейінде бекітілді. 2 миллионнан аса балалар, жастар, мемлекеттік қызметшілер, квазимемлекеттік және жеке ұйымдардың қызметкерлері қамтылды.
Жемқорлыққа қарсы құндылықтар парасат тұрғысынан әр жас ерекшелігі мен жеке тұлғаның қалыптасу кезеңдеріне байланысты енгізіліп келеді. Бұл мектептер, колледждер мен жоғары оқу орындарындағы оқу пәндерінде көрініс тапты. БҰҰ бастама жасаған GRACE жобасының стандарттары мен материалдары кеңінен пайдаланылып жатыр. Бұған қоса Академиялық адалдық лигасы жұмыс істейді. Азаматтар заң консультациясын ала алатын «Адалдық сағаты» және «Халық заңгері» сияқты жыл сайынғы акциялары танымалдылыққа ие болды. Әсіресе жастар арасында ерекше танымал болған «Жемқорлыққа қарсы волонтерлік» қозғалысына 2,5 мыңға жуық адам тартылды. Олардың көмегімен мемлекеттік сатып алу мониторингінде 15 млрд теңгеден аса қаражатқа бағаның негізсіз көтерілмеуі қамтамасыз етілді. Біздіңше, қабылданған шаралар жаңа ұрпақтың жемқорлыққа қарсы мықты иммунитетін қалыптастыруға мүмкіндік береді.
Тағы бір айта кетерлігі, біз сыбайлас жемқорлықты қатаң санкциялар арқылы жеңуге тырысқан Қытайдың тәжірибесін көріп отырмыз. Ал Финляндияда сыбайлас жемқорлық үшін арнайы қылмыстық баптар жоқ. Біздің ойымызша және шетелдік әріптестердің тәжірибесіне сүйенсек, ең тиімді модель – бұл сендіру және мәжбүрлеу шараларын үндестіру. Жемқорлықпен күресудегі жарқын мысалдардың бірі – Сингапурдың сыбайлас жемқорлықпен күрес стратегиясы. Бұл – профилактикалық шаралармен қатар қатаң заңдарды қамти отырып жүзеге асатын жұмыс. Экономист Роберт Клитгард оны «екіжүзділік + мүмкіндік – бақылау» деп анықтай келе, сыбайлас жемқорлықты түсінудің ең қарапайым формуласын ұсынды. Яғни мемлекет есебінен байып кетуге ұмтылатын, қолы таза емес шенеуніктердің бәрібір болатынын айтады. Сондықтан заңда өмір сүргісі келмейтіндер үшін жемқорлық мүмкіндігін мүлде жою керек, ал бұл үшін сыбайлас жемқорлықтағы осал қатынастарда адами факторларды жою маңызды. «Жасырын жолдарды», әсіресе күнделікті өмірде жоюдың негізгі тәсілдерінің бірі – бұл цифрландыру.
Цифрлық технологиялар арқасында осы күні мобильді телефон арқылы мемлекеттік көрсетілетін қызметтердің 90%-дан астамы «құрылғылардан тыс» қолжетімді. «Электрондық үкімет» экожүйесін құру шенеуніктермен байланыстарды едәуір қысқартты. Цифрлық шешімдерді өзіміздің талдамалық жұмыстарымызда да қолданамыз. Қызметкерлер кабинеттерінен шықпай-ақ ақпараттық жүйелерді пайдаланып, жемқорлық тәуекелдердін анықтайды әрі талдайды.
Жымқырудың ең көп зиян келтіретінін атап айту маңызды. Кейбір шенеуніктер пара алады, ақшаны үдерістердің жеткілікті айқын болмауын пайдалана отырып заңсыз шығарады. Бұл орайда цифрлық теңге арқылы «ақшаны бояу» тетігін енгізу мүмкін жүйелі шешім болуы мүмкін. Осы әр транзакцияға ерекше «Цифрлық із» тағайындау арқылы ақша ағындарын қадағалауға негізделген, бұл операциялардың барлық тізбегін бақылауға мүмкіндік береді.
Бүгінде Мемлекет басшысының тапсырмасымен агенттік Ұлттық банкпен және Қаржы министрлігімен бірлесіп, осы тәсілді әлеуметтік маңызды және сыбайлас жемқорлыққа шалдыққан салалар – жол құрылысы, ауыл шаруашылығын субсидиялау және несие беруде бақылау сынағынан өтіп жатыр. Осылайша, жемқорлыққа қарсы саясаттың профилактикалық әсері нақты уақыт аралығын ескере отырып, алдын алу сияқты, сондай-ақ қылмыстық шараларды кешенді қолдану арқылы айқындалады. Бастысы, олар пәрменді болуға және біртұтас мақсат – азаматтардың әл-ауқаты үшін сыбайлас жемқорлықты жоюға бағытталуға тиіс.
Сыбайлас жемқорлық – байырғы құбылыс. Сондықтан әлемде онымен күресудің көптеген әдісі бұрыннан ойлап табылған және сынап байқалған.
Біз үшін бүгінгі күннің ерекшеліктерін ескере отырып, осы әдістерді бейімдеу, дұрыс енгізу және жетілдіру маңызды. Ал БҰҰ-ның Сыбайлас жемқорлыққа қарсы конценциясы – бүкіл әлемде мойындалған сыбайлас жемқорлыққа қарсы құралдар жазылған негізгі құжаттардың бірі. Қазақстан бұл құжатты 2008 жылы ратификациялады, содан бері оның нормаларын жүзеге асыруда жүйелі жұмыс жүргізіліп жатыр. Бұл жұмыс БҰҰ-ның Есірткі және қылмыс жөніндегі басқармасының белсенді көмегімен іске асырылып келе жатқанын айта кеткен жөн. Биыл біз кезекті бастамалар пакетін әзірлеп, Парламентке енгіздік, соның ішінде пара беру уәделері мен ұсыныстарын қылмыс деп тану, заңды тұлғалардың сыбайлас жемқорлық үшін жауапкершілігін күшейту, жемқорлардың жария тізімін енгізу, мемлекеттік қызметте және квазимемлекеттік секторда мүдделер қақтығысын реттеуді жетілдіру және басқа да шаралар көзделген.
Сондай-ақ Қазақстан 2004 жылдан бастап Шығыс Еуропа мен Орталық Азия елдері үшін ЭЫДҰ-ның Сыбайлас жемқорлыққа қарсы желісінің Ыстанбұл іс-қимыл жоспарының қатысушысы болды. Ал биыл қыркүйекте мониторингтің 5-кезеңі шеңберінде ЭЫДҰ сарапшылары Қазақстанның сыбайлас жемқорлықпен күрес жөніндегі жұмысына оң баға берді. Бұл – еліміздің осы ұйымға кіру жолындағы маңызды қадамы. Еліміз – 2020 жылдан бастап Еуропа Кеңесінің Сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес жөніндегі мемлекеттер тобының (ГРЕКО) мүшесі. Біз халықаралық құқық қорғау желілері – БҰҰ жанындағы GlobE, Эгмонт, CARIN және ARIN тобымен белсенді түрде ынтымақтастық орнатып келеміз. Өйткені екіжақты ынтымақтастық та маңызды рөл атқарады. Бүгінде агенттік шетелдік сыбайлас жемқорлыққа қарсы ведомстволармен және ұйымдармен 13 меморандум жасады. Олардың арасында Гонконг, Қатар, Қытай, Біріккен Араб Әмірліктері, Франция және тағы басқалары бар.
Халықаралық байланыстарды дамыту Қазақстанның активтерді қайтаруды және сыбайлас жемқорлық үшін берілетін жазаның бұлтартпастығын қамтамасыз етудегі мүмкіндіктерін кеңейтеді. Сыбайлас жемқорлыққа қарсы саясатты жетілдіру – тұрақты үдеріс. Сыбайлас жемқорлыққа қарсы күресте алдыңғы қатарлы елдер деңгейіне жету үшін әлі де көп жұмыс істеу керек екенін мойындауымыз қажет. Бастысы Президентіміздің мемлекеттік саясатының негізгі аспектісі – сыбайлас жемқорлыққа қарсы ымырасыз және оған түбегейлі қарсы іс-қимыл болып қала береді.
Өткенге көз жүгіртсек, елдегі осы жағымсыз үдерісті жою жағдайы әлдеқайда жақсарды деп айтуға болады. Бұл – мемлекеттік аппарат пен азаматтық қоғамның бірлескен күш-жігерінің тиімді нәтижесі. Әлем елдерінде сыбайлас жемқорлықты бағалайтын әртүрлі индекс бар. Мәселен, сыбайлас жемқорлықты бағалау индексінде Қазақстан бұрын-соңды болмаған максимум – 39 балға қол жеткізді. Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл бағыты бойынша заң үстемдігі индексінде 59-орынға дейін көтерілдік.
Дүниежүзілік банктің зерттеуіне сәйкес, Қазақстанның сыбайлас жемқорлықты бақылау индексіндегі көрсеткіштері іс жүзінде 2,5 есе жақсарды. Елдегі сыбайлас жемқорлыққа қарсы жұмыстардың тиімділігі өз кезегінде экономиканың тұрақты дамуына және әлеуметтік әл-ауқатқа әсер етеді. Нәтижесінде, кейінгі 5 жылда елдің ІЖӨ 182-ден 259 млрд АҚШ долларына дейін айтарлықтай өсті, әлеуметтік ілгерілеу индексіндегі позициялар – 69-дан 63-ке дейін, сондай-ақ Бақыт индексіндегі позициялар – 60-тан 44-ке дейін жақсарды.
Тарихта алғаш рет Moody's агенттігі мемлекеттік басқару және сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес салаларындағы ілгерілеу есебінен бізге «тұрақты» деген баға берді және Қазақстанның ұзақмерзімді рейтингін жоғарылатты. Алайда халықаралық рейтингтер – біз үшін ең маңызды көрсеткіш емес. Біз үшін Конституциялық жоғары құндылықтар болып табылатын адам, оның өмірі, құқықтары мен бостандықтары басты назарда қалады. Осы құндылықтарды қорғау және халқымыздың әл-ауқатын арттыру сыбайлас жемқорлыққа қарсы күресте барлық қажетті шараны қабылдаймыз. Мемлекет басшысы жариялаған «Заң және тәртіп» қағидаты біздің агенттіктің барлық қызметкеріне, еріктілерімізге, қоғам қайраткерлеріне және елдегі сыбайлас жемқорлықтан азат, өркендеген мемлекет ретінде көргісі келетін жандарға арналған идеологиялық нұсқау болатынына сенімдімін.
Асхат ЖҰМАҒАЛИ,
Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл агенттігі төрағасы