Қазақстандық медициналық қызмет сапасы жоғары талаптар деңгейінен көріне алмай келе жатқаны белгілі. Сондықтан Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаев Ұлт Жоспарын жүзеге асыруға бағытталған «100 нақты қадамның» 82-қадамында «Медициналық қызмет сапасы бойынша бірлескен комиссия құру» міндетін қойған болатын. Бүгін біз осы комиссияның жұмыс қорытындылары негізінде медициналық қызмет көрсетудің тиімді стандарттарын енгізу және оның сапасын арттыру мақсатында атқарылып жатқан шаралар төңірегінде Денсаулық сақтау және әлеуметтік даму министрлігінің Медициналық қызметті стандарттау департаментінің директоры Тимур Сұлтанғазиевті әңгімеге тартқан едік.
– Тимур Сламжанұлы, медициналық қызмет сапасы бойынша бірлескен комиссияның жұмысы және медициналық қызмет көрсетудің стандарттары туралы қысқаша айтып өтсеңіз?
– Мемлекет басшысының нақты тапсырмасына байланысты медициналық қызмет көрсетудің үздік стандарттарын енгізу мақсатында Медициналық қызметтердің сапасы жөніндегі біріккен комиссия жұмыс істейді (бұдан әрі – СЖБК). СЖБК-ның негізгі міндеттері – клиникалық хаттамаларды; медициналық білім беру стандарттарын; дәрі-дәрмекпен қамтамасыз ету, денсаулық сақтау саласындағы сапа мен қолжетімділікті бақылау жүйесін жетілдіру бойынша ұсыныстарды дайындау болып табылады.
2016 жылдың 9 айы бойынша СЖБК 11 отырыс өткізді. Осы отырыстардың барлығында медициналық қызмет көрсету сапасын артыру мәселесі жан-жақты талқыланып, нақты шаралар белгіленді. Денсаулық сақтау саласы мамандарының тапшылығын анықтау әдістері, клиникалық хаттамаларды дамыту мен жетілдірудің Жол картасы және басқа кешенді мәселелер қаралып, мақұлданды.
– Осы орайда халыққа медициналық қызмет көрсетудің сапасын арттыру мәселесі бойынша не істелді?
– Медициналық қызмет көрсету сапасын басқару жүйесін жетілдіру мақсатында және емделушінің құқықтарын қорғауды қамтамасыз ету үшін барлық медициналық ұйымдарда Емделушіні қолдау және ішкі аудит қызметтері, сондай-ақ, 16 өңірлік Call-орталық құрылған. Олар шағымдарды дереу тексеру және кемшіліктердің алдын алу ұстанымы бойынша жұмыс істейді. Өңірлік Call-орталықтардың қызметі туралы ақпарат Денсаулық сақтау басқармаларының, медициналық ұйымдардың сайттарында, облыстық газеттерде, жергілікті телеарналарда тұрақты жарияланады.
Медициналық қызмет нарығында бәсекелестікке қабілеттілікті қамтамасыз ету – медициналық көмектің сапасын жоғарылатудың тағы да бір құралы. Осы ретте аккредиттеу бәсекелестікті дамыту үшін тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемін көрсетуге жекеменшік қызмет көрсетушіні тартуға, сапаны, қолжетімділікті арттыруға және мемлекеттің қаражатын тиімді пайдалануға еркіндік береді. Медициналық ұйымдарды (бұдан әрі – МҰ) аккредиттеу 2015 жылы ұйымдардың дайындық деңгейінің жоғарылағандығын көрсетті.
Тәуелсіз сарапшылар деректерінің банкін кеңейту бойынша жұмыс жалғасуда, бүгінгі күні банкте 800-ге жуық аккредиттелген сарапшы бар. Аккредиттелген тәуелсіз сарапшылар туралы ақпарат министрліктің сайтында Қазақстан Республикасының барлық азаматтары үшін қолжетімді. Емделушілердің хабардар болуын арттыру, транспаренттілік ұстанымдарын және медициналық ұйымдарды еркін таңдауды дамыту мақсатында министрлік сыртқы, ішкі бақылау және емделушілердің пікірлерінің нәтижелері негізінде республиканың медициналық ұйымдарын рейтингілік бағалау жүйесін енгізді. Саралау нәтижелері министрліктің сайтында орналастырылады.
– Бүгінде мемлекеттік емханалар мен жекеменшік емханалар халыққа ақылы қызмет көрсету жарысына түскендей. Ал қарапайым халық мемлекет тарапынан кепілдік берілген тегін медициналық көмектің көлемін біле бермейді. Сондықтан тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемі және оған қолжетімділік жайы туралы кеңінен айтып өтсеңіз.
– Тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемі – бұл Қазақстан Республикасының азаматтарына және оралмандарға ұсынылатын медициналық қызметтер тізбесі бойынша бірыңғай медициналық көмектің көлемі. «Халық денсаулығы және денсаулық сақтау жүйесі туралы» Қазақстан Республикасының Кодексінің 34-бабына сәйкес тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемі (бұдан әрі – ТМККК) бюджет қаражаты есебінен Қазақстан Республикасының азаматтары мен оралмандарға ұсынылады және профилактикалық, диагностика және емдік медициналық қызметтерді қамтиды. «Тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемінің тізбесін бекіту туралы» Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2009 жылғы 15 желтоқсандағы №2136 қаулысына сәйкес тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемі бекітілген.
ТМККК шеңберіндегі амбулаториялық-емханалық көмек – медициналық-санитарлық алғашқы көмекті (МСАК), кеңестік-диагностикалық көмекті (КДК) қамтиды. МСАК шеңберінде қызметтердің мынадай түрлері көрсетіледі: профилактикалық, диагностикалық, емдік, уақытша еңбекке жарамсыздық сараптамасы. Оның ішінде емдік қызмет туралы бөле-жара айтатын болсақ, емдік қызметтер: жедел және кезек күттірмейтін медициналық көмек көрсетуді, денсаулық сақтау саласындағы стандарттарға сәйкес емдеу шараларын қолдану белгілі бір сырқаты бар азаматтардың жекелеген санаттарын тегін және жеңілдікті дәрілік заттармен және амбулаториялық деңгейде арнайы емдік өнімдермен қамтамасыз етуді қамтиды.
Амбулаториялық деңгейде науқастарды дәрі-дәрмекпен қамтамасыз ету арнайы бұйрықпен бекітілген тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемінің шеңберінде дәрі-дәрмекпен және медициналық мақсаттағы заттармен, оның ішінде белгілі бір аурулары (жай-күйлері) бар азаматтардың жекелеген санаттарына амбулаториялық деңгейде тегін немесе жеңілдікпен берілетін дәрі-дәрмектерді және мамандандырылған емдік өнімдердің тізбесін бекіту арқылы жүзеге асырылады. 2012 жылдан бері халықтың әлеуметтік аз қамтамасыз етілген топтарына қолдау көрсету мақсатында (зейнеткерлер, мүгедектер, аз қамтылған отбасылар) бұрын 50 пайыз жеңілдікпен берілген дәрілік заттар тегін берілетін болды.
Республикалық бюджет қаражаты есебінен ауыр гематологиялық, онкологиялық, аутоиммундық аурулармен, қант диабетімен, туберкулезбен, созылмалы вирустық гепатитпен, сирек кездесетін туа біткен патологиясы бар, туберкулезбен, АИТВ-инфекциясымен, жайылма берішпен ауыратын науқастар дәрі-дәрмекпен толық тегін қамтамасыз етіледі. Бұл ретте, ТМККК шеңберінде ағымдағы кезеңде шамамен диспансерлік есепте тұрған 2 миллион адам 48 нозология бойынша және дәрілік заттардың 400 түрлері бойынша амбулаториялық деңгейде тегін дәрі-дәрмектермен қамтамасыз етіледі.
– Байқап отырсақ, мемлекет тарапынан қазақстандықтарды тегін медициналық қызметпен, дәрі-дәрмекпен қамтамасыз етуде айтарлықтай жеңілдіктер жасалған екен. Осыны тұрғындарымыз біле бермейді. Тегін медициналық қызметтің қолжетімділігі қиын ба?
– Қарапайым халықтың өз құқығын жете пайдаланбайтындығы жасырын емес. Көп ретте бұл тұрғындардың еліміздің заңдары мен ережелерін білмейтіндігінің салдарынан болады. Денсаулық сақтау саласының бағдарламалары мен ережелерін көпшіліктің біле бермейтіндігін пайдаланып, кейбір емдеу орындары тегін медициналық көмек түрлерінің қолжетімділігін қиындатып жібергені өкінішті-ақ.
Дегенмен, Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесі енгізілгеннен кейін медициналық көмектің қолжетімділігі жақсарды. Осылайша, Қазақстан Республикасының барлық азаматтары «стационарды еркін таңдау» принципі бойынша басқа аймақтарға емделуге, соның ішінде ғылыми-зерттеу институттары мен ғылыми орталықтарға баруға, жоғары мамандандырылған көмек алуға, оның ішінде мамандандырылған медициналық көмек алуға мүмкіндік алды.
Қазақстан Республикасы Денсаулық сақтау министрінің 2010 жылғы 3 шілдедегі №492 бұйрығымен бекітілген Емделуге жатқызу бюросы порталы арқылы тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемі шеңберінде азаматтарды стационарға жоспарлы емдеуге жатқызу МСАК маманының немесе кәсіби маманның жолдамасымен жүзеге асырылады. Стационарлық емдеу шаралары барысында емделушілерді дәрі-дәрмекпен қамтамасыз ету ТМККК шеңберінде тегін және республикалық дәрілік формуляр (бұдан әрі – РДФ) негізінде жүзеге асырылады. Ағымдағы кезеңдегі ахуал бойынша РДФ-қа 25 фармакологиялық-терапиялық топтар мен 800-ге жуық халықаралық дәрілік заттардың патенттелмеген атауы кіреді.
Сонымен бірге, министрлік халықтың денсаулығын одан әрі нығайту мақсатында отбасылық денсаулық орталықтарын, профилактика және әлеуметтік-психологиялық көмек көрсету бөлімшелерін құру арқылы МСАК-тың әлеуметтік бағдарланған моделін енгізуге, МСАК-тың штат нормативтеріне әлеуметтік қызметкерлерді, психологтарды қосуға ерекше көңіл бөлуде. Қазір еліміздегі алғашқы медициналық-санитарлық көмек көрсететін 1849 медициналық ұйымда, 19390 дәрігер, 49984 орта медицина қызметкері, 2188 әлеуметтік қызметкер мен 813 психолог жұмыс істейді.
Тағы бір ерекше атап өтетін мәселе, Қазақстан Республикасының денсаулық сақтау саласын дамытудың 2016-2019 жылдарға арналған «Денсаулық» мемлекеттік бағдарламасының негізгі бағыттарының бірі – созылмалы инфекциялық емес аурулардың асқынуын болдырмау, оның шығындарын азайту және ауруды басқару үдерісіне адамның өзін тікелей тарту арқылы азаматтардың өз денсаулығына жауапкершілікпен қарау дағдысын қалыптастыру арқылы сырқаттың алдын алуға мүмкіндік беретін МСАК маманы және науқастың арасындағы серіктестікке құрылған Ауруды басқару бағдарламасын (АББ) енгізу болып табылады.
– Тимур Сламжанұлы, осы мемлекеттік және жекеменшік емханалардың айырмашылығы неде?
– Медициналық көмек көрсетуде мемлекеттік және жекеменшік емханалардың айырмашылығы жоқ. Халыққа медициналық көмек көрсету емдеу мекемелерінің меншік түріне қарамастан, клиникалық хаттамалармен, стандарттармен және тағы басқа елімізде қабылданған нормативтік құқықтық актілерімен жүзеге асырылады. Жекеменшік емханалардың айырмашылығы қосымша сервистік қызмет көрсету ғана болып табылады. Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесін (БҰДЖ) енгізумен денсаулық сақтау жүйесінің мемлекеттік емес секторының алдында жаңа перспективалар ашылды, оларға мемлекеттік медициналық қызмет көрсетушілермен бірдей жағдай жасалды, сондай-ақ тарифтердің тартымдылығы қамтамасыз етілді. Осыған байланысты соңғы уақытта БҰДЖ жүзеге асыру мақсатында тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемін қамтамасыз етуде жекеменшік емханалардың саны артып келеді.
– Кадр біліктілігі қалай шешілуде?
– Кадрларды қайта даярлау және олардың біліктілігін арттыру мақсатында жыл сайын министрлік нақты іс жүзінде денсаулық сақтау саласындағы қажеттілікке сәйкес мемлекеттік білім беру тапсырысын орналастырады. Медициналық кадрлардың жыл сайынғы біліктілігін арттырудағы ең төмен қажеттілік 46,7 мың маманды құрайды, оның ішінде 13,9 мың дәрігер және 32,8 мың орта медицина кадрлары (ең аз дегенде 5 жылда 1 рет) жыл сайын кәсіби біліктілігін жетілдіріп отыруы керек.
Қазақстанда біліктілікті арттыру және қайта даярлау республикалық бюджеттік бағдарламалар, жергілікті бюджет және ұйымдардың қаражаты есебінен жүзеге асырылады. Осылайша, біліктілікті арттырудағы жалпы қажеттілік толық көлемде қамтамасыз етіледі. Мәселен, 2015 жылы Денсаулық сақтау және әлеуметтік даму министрлігі жүзеге асыратын республикалық бюджет шеңберінде денсаулық сақтау ұйымдары кадрларының біліктілігін арттыру және қайта даярлау бағдарламалары бойынша 14,6 мың маман оқытылды. Ағымдағы жылы 14,4 мың маманды оқыту жоспарланып отыр.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Жылқыбай ЖАҒЫПАРҰЛЫ,
«Егемен Қазақстан»