Қазақ поэзиясында өлең өнерімен даңқ тұғырына көтерілген Ж.Жабаевтың өнегелі өмірі мен өнерпаздық мұра-мирастары кеңес дәуіріне дейінгі және кейінгі кезеңдерде жан-жақты зерттеліп, жеке жинақ, ұжымдық еңбектер түрінде жарық көрді (“Жамбыл Жабаев творчествосы”, “Ж. Жабаев. Шығармаларының толық жинағы”, “Жыр алыбы” (естеліктер), “Жамбыл және қазіргі қазақ поэзиясы ”, “Дастан ата” т.б).
Жыр жұлдызы Жамбылдың дара дарынға тән талант қуаты мен даналық мәйегі туралы ұстаздары мен тұстастары, көрнекті қаламгерлер мен әдебиеттанушы ғалымдар әр кез-ақ айтып, жазған-ды. Ақын-қайраткер С. Сейфуллин: “Жамбыл жырлары теңіз түбінде шашылып жатқан маржан сықылды. Оны жинап алып, халқының қолына беру – біздің әрқайсымыздың азаматтық борышымыз” десе, академик-жазушы Ғ. Мүсірепов: “Жамбыл дүниеге екі туып келген адам: тоғыз ай, тоғыз күнде ана құрсағынан туды, тоқсан жасқа келгенде заман құрсағынан тағы туды. Қазақтың Гомерін туғызу үшін заман тоқсан жыл толғатты. Бірінші туғанда – ана бесігінде өсті, екінші туғанда – Отан бесігінде өсті” дей келіп, жыр-дарияның бастау арнасы мен мың сан иіріміне де енеді, өлең-өнердің көркемдік құпиясына да ден қояды.
Мағыналы өмірінің ширек ғасырдан астам бөлігін Ж.Жабаев шығармашылығына, оның ақындық мұрасын зерттеп, зерделеуге арнаған қоғам қайраткері, әдебиеттанушы ғалым М.Жолдасбеков: “Жамбылдың ақындық жолға түсуінің ең әдепкі адымы өзінің алдындағы белгілі ақындардың өлеңдерін, ел аузындағы өлең-жырларды жаттап айтудан басталады. Жас ақын Жетісу елінің ертедегі салтымен бәдік, жарапазанды көп айтады, бірақ ол ешқашан дін, шариғат жолын үгіттемей, күлдіргі, әзіл-қалжың өлеңдерді көбірек шығарған. Жарапазанды сылтауратып жас ақын бірде әйгілі Сүйінбайдың ауылына келіп, Сүйекемнің үйінің сыртынан ат үстінде өлеңді ағытып қоя береді. Жамбыл ұзақ жырлайды. Сүйекең жалықпай тыңдайды. Аттан түсіріп, Сүйінбай талапкерге оң батасын беріп, үстіне шапанын жабады.
Асқар Алатаудай ұстазының сынынан сүрінбей өткен бақытты күнінен Жамбыл өзін шын ақын санап, жолы да, өрісі де ашылып, тайсалмай топқа түсе бастайды. ” – деп жазады “Асыл мұралар” атты еңбегінде. Иә, ұстаз-ғалым М.Жолдасбеков ұзақ жылдарғы ізденістері арқылы ел ардағына айналған, өлең жырдың биік белесіне көтерілген Ж.Жабаевтың ғажайып ғұмырын, айрықша дарыны мен даналығын, ой мен сөздегі шебер де шешен, сергек те серпінді сипаттарын терең танып-талдап, тамыршыдай тап басып көрсетеді.
Ж.Жабаевтың он бес жаста жазған “Шағым” атты алғашқы өлеңінен өмір, уақыт шындықтары терең танылады. Діни оқу сипаты, молдалар әрекеті жас шәкірттің қарсылығын туғызады. Оқу барысындағы молданың іс-әрекетін:
Шып-шып етіп молданың
Қолындағы тобылғы,
Қозғалтпайды жонымды,
Талай дүре соғылды.
Торсылдатып танадай,
Жыртар болды тонымды.
Тілің ащы бала деп,
Қайнатты әбден сорымды, – деп бейнелесе келесі кезекте әлгі молданың ойын, теріс мінез-қылығын былай білдірген:
Оқымаймын молладан
Не оқытпақшы ол маған?
Бала келсе сабаққа,
Жем дәметкен дорбадан.
Ақ сәлдесін төңкеріп,
Көзін жұмып теңселіп,
Күн ұзынға боздаған.
Бұдан кейінгі жерде Жамбылдың әкесіне қаратып:
Оқығанша мен одан,
Домбыраны қолға алам,
Өлең кірген түсіне,
Жөргегінде мен болам, – деп үн қатуынан сөз өнеріне біржола бет бұруы танылады. Ал, көркемдік-рухани әсері нәрлі де нанымды. Сол себепті де қалың көпке кедергісіз жетеді.
“Сараң бай мен жомарт кедей” атты өлеңінде өмір, кезең көріністері, адамның асыл да жағымсыз қасиет, белгілері бедерлі берілген:
Малы көп бай жылайды қар жауғанда,
Бәрін тастар ниеті малға ауғанда.
Жерден алтын тапқандай кедейлер жүр,
Әйелі толы шелек сүт сауғанға.
Өлең мұраты айқын. Ол – бай мен кедей ара қатынасын ашу. Мал, дүниенің бай үшін “қымбат” екендігін көрсету. Керісінше, кедейдің жомарт жүрегін, барға қанағат көңілін көрсету нақты, көркем берілген.
Осы тақырып “Әділдік керек халыққа” деген шығарма арқылы табиғи жалғасын табады. Ұзынағаш базарында халыққа сес көрсете келген Қисыбай болыс төңірегіндегі би-төрелерге Жамбыл халық атынан сөз арнайды.
...Болыс елді аралап,
Жарлыны шауып жаралап.
Сөзін сөйлер молданың,
Көзін жойып жарлының,
Ас берсе бай саралап.
Немесе:
... Айтқандары өтірік –
Ұлыққа кім бар сенетін.
Сыздауық жара секілді,
Денені сыздап саралап...
Өлеңде өмір шындығы, адам орны, іс-әрекеттері бар. Ақын сонымен қатар тиісті тұста қоғамдағы “жоғарғы басқыш өкілдері” – хан-төрелердің алдайтынын, би-болыстар арбайтынын, тамақ-параға сатылатынын да сенімді, серпінді суреттейді.
Жамбыл өлеңдеріндегі ой-түйіндердің жыраулар поэзиясы үлгісімен кең өріс алуы – әдеби-тарихи тұрғыдан негізді, ұлттық-тәлімдік тұрғыдан мәнді. Мысалы:
... Асқар тау ғаріп емес пе?
Айдынды көлі болмаса.
Ер жігіт ғаріп емес пе?
Белгілі елі болмаса.
Ел де ғаріп емес пе?
Белгілі белге қонбаса.
Ағаш ғаріп емес пе?
Мәуесі өсіп тұрмаса.
Су да ғаріп емес пе?
Арнасы тасып толмаса, – деп ақын одан әрі көктемгі судай тасқындатып әкетеді.
Мұнда ақын адам мұраты мен еңбек сипаттарын, өмір-дүние сырларын, ел-жер қадірін, өзара салыстырып, нәтижесінде әлеуметтік танымды, қоғамдық көзқарасты, өзіндік ой-пікірлерді, өмір өнегесін алға шығарады. Өмір шындығын алға тартады.
Абайға арналған жұбату өлеңі “Жалғызбын деп жүрмесін” деп аталады. Әбдірахман өлімінің Абайға аса ауыр екенін сезінген Жамбыл осы өлеңін арнаған. Көлемі 12 жолдан тұратын туындыдан – қазаға қайраттылық керектігі танылады. Өлең өрнектерінде өмір тәлімі, жан-жүректен шынайы жолданған мейірім шуағы, сезім сәулесі, қысқасы көңіл толқыны жан-жақты көрініс береді. Өлең-өнердің қос жүйрігінің қатар соққан жүрек лүпілі, көңіл толқыны да айқын аңғарылады:
Сәлем айт барсаң Абайға,
Кеңесі кеткен талайға.
Ауруды жеңген қара жер,
Сабырлы болсын қалай да!
Бір жұтқан судай дүниесін,
Ащысын тастап күймесін.
Жапанға біткен бәйтерек,
Жалғызбын деп жүрмесін.
Кемелге келген асыл-ай!
Нар көтерген ауырға,
Арқасын тоссын жасымай.
Бұдан басқа “Тоқтағұлға”, “Жаныс ақынға”, “Сырттанға” сынды арнау өлеңдерде ақиқат жолы, өмір өрімі өрнекті өріс алса, керісінше “Абышқа”, “Есенәлі мешкейге”, “Мәңке туралы”, “Тілеміске”, “Шалтабайға”, “Сәт сайланарда”, т.т. ел үстінен күн көріп, айла-амалмен ар-намысты таптағандарға халық қарсылығын, уақыттың талап-міндеттерін нақты, жүйелі жеткізеді.
Жамбыл шығармашылығының салмақты бөлігін айтыс-дастандары құрайды. Адам мұраты, ел-жер тағдыры, ұлт пен ұрпақ қамы, өнердің арқауына айналады. Ұлттық-тәлімдік мәселелер де айтыс-дастандарынан көрініс береді.
Мәселен, “Жамбыл мен Айкүмістің айтысы” – қыз бен жігіт айтысының үздік үлгісі.
Айтысты Жамбыл бастап, Айкүміске былай деп үн қатады:
Әдейі ат терлетіп келдім тойға,
Айкүміс, әуелден-ақ болдың ойда.
Әуірі басылмаған албырт едім,
Асығыс айтқаныма кінә қойма?!
Кезекті тұста Айкүміс ақыл мен парасатты тең ұстап, сыр мен сезімді, төмендегіше жеткізеді:
Аптығып, ә дегеннен амандаспай,
Әдепті үйренбепсің, Жамбыл жастай.
Асылға аспандағы қол жетпей ме,
Ақылмен қимылдасаң асып - саспай.
Қыз жауабы ойлы. Астарлы мән де бар.
Алғашқыда Жамбылды сынап, мінеп алады. Кейіннен ақылды өлшем етіп, сабырға шақырады.
Сонда Жамбыл:
Айкүміс, асықпауға шама бар ма,
Жасшылық ұрындырды талай жарға.
Сен үшін, жатсам-тұрсам арманым көп,
Жем болып кете ме деп жамандарға, – деп түпкі көзқарасын бүкпесіз баяндайды.
Жамбыл бұл тұста, әрине, жастықты, сыр-сезімді алдыңғы кезекке шығарғанмен, “қыз – жолы жіңішке” қағидасын да, әлімжеттілердің “төте жолын” да негізгі назарда ұстайды.
“Жамбыл мен Айкүмістің” той үстінде кездесуі жарасты жастықтың символын аңғартып, сөз сайысының келісті, үйлесімді үлгісін көрсетеді. Әдемі әдеп-дағды, зілсіз әзіл-қалжыңға көңіл сүйсінеді. Айтыс мазмұнынан қазақ халқының досқа – адал, дәстүрге – берік мінез-құлқына жан-тәнімен бейіл танытасың.
“Жамбылдың Бақтыбай ақынмен танысуы” қос жүйріктің де ата тегінен, өлең-өнердегі дарын-қабілеттерінен мол сыр аңғартады. Алғаш сөз алған Бақтыбай ақын “күй мен сөзді ағытқан” өткен кезеңдерінен сыр толғаса, өз кезегінде Жамбыл “Сәлем – сөздің анасына” тоқтап, кішілік әдеп көрсетеді. Кейінгі жерде өлең-сөзбен өмір өткелдерін ойға алады. Қырғыз-қазақ еліне таныстығы, Майкөт, Құлманбеттің қатар тұрғаны, Майлықожа, Құлыншақты үлгі ететіндігі өлең құдіретімен табиғи жеткізіледі.
Жамбылдың ақындық қуатын, талант табиғатын танытқан айтыстары – Құлманбет, Сарбас, Досмағанбет, Шашубаймен кездесіп, өлең-сөзбен жарысқа түсуі. Бұл айтыстар бейнелік-көркемдік тұрғысынан да ден қойғызады.
“Жамбыл мен Құлманбет айтысы” туралы алғашқы дерек көздері – “Терме”атты әдеби жинақта кездеседі (Ташкент, 1925 ж.). Бұдан кейінгі жерде С.Сейфуллиннің “Қазақтың ескі әдебиет нұсқалары” деген еңбегіне енді (1931 ж.).
Ақынның әр жылдары жарық көрген (1940, 1946, 1957, 1971 т.с.) жинақтарында айтыс мұрасына да кең орын беріледі.
Жамбыл айтыстарының айшықты да даңқтысы – Құлманбетпен арада өтеді. Жамбылға дейін бірнеше ақынмен кездесіп, шабыты шалқып, еңсесі биіктей түскен Құлманбет алғашқыда Жамбылды көптің бірі санап, көзге ілмей, тұқырта түседі.
Мылтыққа түтеп тұрған қарсы,
Асықсаң ажалыңа келші бермен, – деп Жамбылға жау көргендей шүйіледі. Өзінің бай-шонжарларын алға тартып, жөн-жосықсыз марапат, дақпыртқа жол береді. Орайлы тұста Жамбыл:
Адамдықты айт, ерлікті айт, батырлықты айт,
Ел бірлігін сақтаған татулықты айт.
Қарынбайдай сараңдар толып жатыр,
Оны мақтап әуре болмай жөніңе қайт, – деп айбыны асқақ, екпіні өктем, Құлманбеттің бетін қайтарады.
Жамбыл осы айтыста ел жайына, ер қамына байланысты маңызды, кәделі ойлар қозғайды. Айталық, Саурық батыр туралы:
... Қозғайын оның затынан,
Саурық барып жауды алса.
Қиюлы шешіп дауды алса,
Ілесуші ең артынан.
Мойны озған ерлер ғой
Қатардағы халқынан, – деген жолдардан батырдың биік тұлғасы танылады.
Жамбыл Досмағанбетпен айтысқанда оған қарата:
Сөз білмейтін абасың,
Ақындыққа шаласың...
Сен – күйкентай, мен – тұйғын, – десе, Шашубаймен болған сөз сайысында:
... Ұлы жүздің ішінде,
Ұраным менің Қарасай.
Қарасайдың ұлымын,
Айтулының бірімін,
Нар кілемнің түрімін,
Қызыл тілін безеген,
Найзасын тасқа егеген,
Алды-артыңды буамын,
Сені асырмай кезеңнен, – деп басымдылық байқатып, сес көрсетеді. Ақын сөздері мен ой жүйесінен өлең-өнер сиқырымен қатар ұлт мүддесіне, ата тегіне, адамның асыл қасиеттеріне, ісін ардақтауға, тәлім-тәрбие сабақтастығына беріктігі байқалады. Жамбылдың ақындық өнері табиғи өріс алумен бірге қарсыласын сөз сынымен, ой өзегімен, тіл мүмкіндіктерімен баурап алады.
Мұндай белгі-бедерлер дастан-хикаяларынан, (“Өтеген”, “Сұраншы”, “Көрұғлы”, “Замана ағымы”, “Туған елім”, “Менің өмірім” т.б., ерлік тақырыбындағы туындыларынан “Балама хат”, “Қамал бұзған каһарман”, “Ленинградтық өренім”, “Төлеген ер”, және т.б.) да айқын аңғарылады.
Жыр алыбының “Абайдың суретіне”, “Амангелді”, “Балаларға”, “Күләшқа”, “Кененге”, “Тоқтағұлға” сияқты арнау өлеңдерінде өмір-өнер жарастығы көрінсе, “Алатау”, “Бақыт туралы жыр”, “Бесік жыры”, “Жаз”, “Жеңіс жыры”, “Еңбек көктемі”, “Қымыз” сияқты жырларынан ел өмірі, тұрмыс-кәсібі, салт- дәстүрлері кеңінен танылады.
Ақын шығармашылығында өмір, уақыт шындықтарына суарылған дидактикалық сипат та, ұлттық-тәлімдік мәселелер де, қанатты сөз бен ұтымды ойлар да кең орын алған. Оқып көрелік:
Көп қарға тең келмейді бір сұңқарға,
Көп жылқы тең келмейді бір тұлпарға,
Жақсының әрқашан да жөні бөлек,
Жаман адам жарамас бір қымтарға.
***
Атаңнан бата ал, балам,
Ел қадірін біл, балам.
***
Адамдықты айт, ерлікті айт,
батырлықты айт,
Ел бірлігін сақтаған татулықты айт.
***
Ақыл іске аспаса,
Жамандыққа бастайды.
Байлықтың түбі – пайдадан,
Өтірік-қулық – айладан.
***
Темір өзек пенде жоқ,
Өлмес адам елде жоқ.
Оқып, танысқан даналық ой, қанатты сөз, ұлттық-тәлімдік мән-маңызы жоғары тақырып, мәселелер өмірден өрбіген, уақыт шындығына суарылған әрі көңілді тербеп, жүректі қозғаған шымыр, өткір өлеңнің өрнекті үлгі-нұсқалары. Ақынның өмір тәжірибелерінен, талант қуатынан нәр алған мұндай ұтымды ой, шымыр шумақ тіркестерін арнайы бағдарлама, оқу ісінде, тәлім-тәрбиелік жұмыстарда кеңінен пайдалануға әбден болады. Бастысы: Жамбыл шығармашылығындағы адам мұраты, ұлт пен ұрпақ қамы, ел-жер тағдыры, тарих пен таным тоғысы, ұлттық-тәлімдік мәселелер тәуелсіздік талаптарымен табиғи үндестік табады.
Бұларды білу, оқып-үйрену, танып-таразылау, үлгі-өнегелік қырларын мұрат тұту – кәделі іс, баршамыз үшін мәнді.
Жыр жүйрігінің шығармашылығын айқындай түсетін қыры – “Жамбыл айтыпты” деген даналық нақыл сөздер, әзіл-әжуа тақырыбындағы ұтымды ой, қанатты тіркестер деп білеміз. Айталық, Жамбылдың әдеби хатшыларының бірі Ғ.Орманов саятшылық сапардан олжасыз оралыпты. Сонда Жамбылдың айтқаны:
Кекілік ұшып дүр етті,
Ғали шошып дір етті.
Атқаны бір сауысқан,
Оқтың бәрін тауысқан.
Және бір мысал. 1938 жылы Жамбыл – Ленин орденімен марапатталғанда, араға көп күн салып Д.Нұрпейісова келіп құттықтапты. Сонда Жәкең:
Көп болды Дина сені көрмегелі,
Орден ап өрге шауып өрлегелі.
Сен дегенде көңілдің ілгіші бар,
Келдің бе сол ілгішті жөндегелі, – депті.
Біздіңше, Ж.Жабаевтың өлең-жырлары кезең көріністері мен құбылыстарын, адам мен оның өмірін, еңбек мұраттарын жан-жақты көрсетуімен де көркем, келісті сипат құрайды. Өмірден өрбіген шындықтар, көңіл күнделігі мен жүректегі жазулар жүйелі жеткізіледі. Шабытты шақтан туған ондай өлең-жырлар: арнау-толғау түрінде де, жекелеген шумақ үлгісінде де кездеседі. Бәрінде де ақын көзқарасы айқын, ойлы һәм көркем болып келеді.
Дастан-толғаулары тарих пен таным, тұлға мен тағдыр, кеше-бүгін байланысын табиғи дамытып, сол арқылы өмір-уақыт шындықтарын шеберлік пен шешендік тұрғысынан терең толғайды.
Айтыс мұрасы – ұлт мұратын, адам әлемін, мәдени-рухани құндылықтарды сенімді жеткізеді. Қарсыласын көңіл көкжиегімен көкке көтереді. Артық-кем тұстарын бүкпесіз баяндайды. Ақиқатты ту етіп, өмір өнегесіне, шындық сипаттарына табан тірейді. Қайсыбір айтыстан да адам әлемі, еңбек мұраты, өмір-уақыт шындықтары, тұрмыс суреттері кең орын алады.
Ж.Жабаевтың есімі мен еңбегі – алыс-жақын елдердің бәрі-баршасына белгілі болды, табиғи дарыны топ жарды. Өлең – өнері биік белеске көтерді. Сүйінбай бата берді. Тұстастары – дарыны мен даралығын жоғары бағалады (Құлманбет, Бөлтірік, Майкөт, Сарбас, Досмағанбет, Шашубай, Кенен т.б.).
Алыс-жақын елдердің ақын-жазушылары ұлт руханиятын, қазақ өнерін, импровизациялық дәстүрді өзгеше құбылыс ретінде айрықша атады (Н.Тихонов, М.Шолохов, К.Симонов, С.Маршак, П.Кузнецов, Л.Пенковский, Я.Купала, А.Геворк, И.Тренчени, В.Вынту, Қ.Ақиев, Г.Лахути, Б.Пашкова т.б.).Мұны, сөз жоқ, Ж.Жабаевтың аса бай шығармашылық мұра-мирастарына қатысты да айтуға әбден болады.
Асылы, Ж. Жабаевтың өмірде өнегесі, өнерде өрісі кең. Ұлт руханиятын ақындық өнердің көркем көкжиегімен байытты. Өмір өнегесін өлең-жырларымен биік белестерге көтерді. Нәтижесінде, дара дарынның өмірі өрнекті өлкеге, өнері өрісті арнағаайналды.
Рақымжан ТҰРЫСБЕК, филология ғылымдарының докторы, профессор.