НЕМЕСЕ САЙЛАУМЕН ОЙНАУ
Айтарымды бастамас бұрын, ең бірінші мынаны ескерте кеткім келеді: «Президенттік сайлау ойдағының ойыны, қырдағының қызығы емес». Президенттік сайлау ол – ертеңім деген елдің қалауына, тірегім деген жердің талабына жауап беретін, асқары болар ағасы мен жалғасы болар іні үмітіне от жаға алатын, қиындықты сынақ деп, қуанышты бақ деп бағалай білетін ердің ерін, азаматтың азаматын таңдау барысы.
Майқы би бабамыз «Уа, қазақ халқым, елдің ішінен руын іздемейік, ұлысын іздейік, ұлы адамдар кез келген халықтың маңдайына біте бермейді, атамызды іздемейік, ақ жолды, ақ батамызды іздейік», деген екен. Сол секілді қолыма қалам алуыма Қазақстанның Еңбек Ері, атақты композитор ағамыз Еркеғали Рахмадиевтің «Арзандамайықшы, ағайын» («Егемен Қазақстан», 25 ақпан) деп аталатын салмақты да салиқалы, парасатқа толы мақаласы да түрткі болды. Енді осы орайда жоғарыда аталған мақалаға қосымша өзіміз тарапымыздан да ой айтсақ деп едік.
Бабалар өсиеті бүгінгі ұрпақ үшін де маңызы зор. Сондықтан тәуелсіздігіміз арқасында бүгінгі жеткен жетістігімізді бағалап, сол жетістік арқылы алған асқарларымызға қуана білсек, құт үстіне құт, нұр үстіне нұр болар еді.
Қазіргі болып жатқан сайлауалды үдерістеріне қарап, мына сайлау кейбіреулер үшін «жоқтан бар жасау» емес, «дайын асқа тік қасықтың» кебінін кигендердің, «тисе терекке, тимесе бұтаққа» деген стратегияны ұстанғандардың жарысы тәрізді. Тіпті сайлау туралы заңның талаптарын өрескел бұзып, өз кандидатурасын ұсыну барысында жеке басына қатысты талаптарды қоюдан да тайсалмады.
Сондықтан бұл мәселенің байыбын баптап, сойылын саптау үшін әңгімені бүгіннен емес, әріден бастағанымыз дұрыс болар. Кеңес Одағы ыдырап, 70 жыл өз әмірлігін жүргізген алып империяның күші құлдыраған шақта, қағынғанның қанатына, сұғынғанның тұмсығына жем болмай, жерінің асты байлығымен, үстіндегі халқы жайлылығымен танылған, Алатаудан бастап Арқа асқан, Алтайдан Атырауға дейінгі созыла жатқан ата-баба мұрасына ие болып қалдық. Алайда бір аяғымыз жырауда, бір аяғымыз құлауға шақ жағдайда қалдық. Бірақ біз бәрін де жеңіп шықтық. Себебі, біз алған бағытымыздан айнымайтын, берген сертімізден тайқымайтын, өткенін елеп, бүгінін бағалап, келерін болжай білетін елміз. Саусақ бірікпей, ине ілікпейтінін, төртеу түгел болмай, төбедегі келмейтінін дәлелдеп берген ел болдық. Біз достығымыз бен татулығымыз жарасқан, береке-бірлігіміз сақталған, тәуелсіздік торабындағы төрт құбыламызды түгендеген, әлем елдерімен тереземіз теңескен, елеулі елу елдің қатарына қосылуға ұмтылған – Егемен Елге айналдық.
Осының арқасында бізге Азия ғана емес, Еуропа өз төрін ұсынды. Біз жас та болса бас болып, ТМД, ШЫҰ, ЕурАзЭҚ, АӨСШК, ЕҚЫҰ сынды ұйымдарға жетекшілік еттік. Енді ИКҰ-ға басшылық жасамақпыз. Бүгінде әлем назары Қазақстанға, Еуразия кіндігі аталған арман қала – Астанаға ауды.
«Қонақ келсе құт келер» деген салиқалы сөзі бар киелі халықтың елордасы – Астана жаңару мен жаһанданудың ордасы болып отыр. Астанада әлемнің бұрын-соңды бастары бірікпеген әлемдік дәстүрлі дін басшыларының бір емес, үш кездесуі өтті. Әлемдегі медия қауымдастықтың проблемаларын шешу үшін күллі дүниенің журналистері бас қаланың төріндегі мінбеге жиналды. 11 жылдан бері өтпеген Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымына мүше мемлекеттер басшыларының ресми басқосуын өткізді. Тағысын тағы. Мұның бәрі ауызбіршіліктің, бір жеңнен қол, бір жағадан бас шығарып отырған елдің арқасы.
Сонымен, міне, сайлау тағайындалды. Сайлауалды науқаны қызу басталды да кетті. Алайда бұл барлығы үшін емес сияқты. Себебі, әшейінде билікті, елде істеліп жатқан игі істерді сынауға келгенде алдына жан салмайтын біздің кейбір саяси партиялар, көліне келіп су ішіп, қайта кеткен еліктей, бір көрініп жоқ болды. Яғни, сайлауға қатысудан бас тартты.
Сайлау – бұл саяси дода ғана емес, ел ертеңі үшін күрес. Сондықтан олардың «олай істеу керек, бұлай істеу керек», деп алыстан атқылағанша, сайлауға келіп иық тірестіре отырып, осы додаға қатысқаны дұрыс шешім болар еді. Қазақстан Республикасының «Саяси партиялар туралы» Заңының 10-бабына сәйкес саяси партияны мемлекеттiк тiркеу үшiн оның құрамында партияның барлық облыстардағы, республикалық маңызы бар қала мен астанадағы әрқайсысында кемiнде 600 партия мүшесi бар құрылымдық бөлiмшелерiнiң (филиалдары мен өкiлдiктерiнiң) атынан өкiлдiк ететiн кем дегенде 40 мың партия мүшесi болуға тиiс. Яғни, елдегі тіркелген әр партияның кемі 40 мың мүшесі бар. Олар ол партияға мүшелікке кірген кезде сол партияның бағдарламасына, келешегіне сеніп, сол партия арқылы мемлекет ісін басқаруға қатысуға ниет білдіреді. Сонда мына саяси додадан бас тартып отырған саяси партиялар өз сайлаушылары мен қолдаушыларының алдында не деп ақталмақ? «Сезікті бірінші секіредінің» кейпіне кіріп, науқан басталмай одан бас тартып жатқандарын қалай түсінуге болады? Әлде ертеңгі «Жеңілгеннің желеуі көптің» кебін кимеудің алдын алуы ма екен?
Иә, әрине, Конституциямызға сәйкес әркімнің де сайлауға және сайлануға құқығы бар. Алайда Ата Заңымызға сәйкес адамның және азаматтың өз құқықтары мен бостандықтарын жүзеге асыруы басқа адамдардың құқықтары мен бостандықтарын бұзбауы, конституциялық құрылыс пен қоғамдық имандылыққа нұқсан келтірмеуі тиіс емес пе? Сондай-ақ республиканың азаматы өзінің азаматтығына орай қаншалықты құқықтарға ие болса, сонымен қатар міндеттер де атқарады ғой. Олай болса, қазіргі сайлау науқанында ұсынылған кейбір кандидаттардың қоғамдық маңызы бар бұл мәселеге бей-жай, жауаптылықпен емес, жәй ғана жасандылықпен қарауын қалай түсінуге болады?
Қазақстан Республикасы Конституциясының 40-бабына сәйкес Қазақстан Республикасы Президенті – мемлекеттің басшысы, мемлекеттің ішкі және сыртқы саясатының негізгі бағыттарын айқындайтын, ел ішінде және халықаралық қатынастарда Қазақстанның атынан өкілдік ететін ең жоғарғы лауазымды тұлға. Жалпы айтқанда, «Елін ерінен танисың» деген қағида бұл. Яғни, президенттің сауаттылығына, саясаткерлігіне, іскерлігіне, керек десеңіз жүрген жүрісі мен тұрған тұрысына қарап, басқа ел біздің елдің кім екенін білуі керек.
Ал бүгін бізде не болып жатыр? Меніңше, біздің кейбір азаматтар сайлауды еріккеннің ермегімен шатастырып алған сыңайлы. Сондықтан мен Қазақстан Республикасының президенттігіне кандидаттарға қойылатын талапты өзгерту керек деп ұсыныс жасаған болар едім. Мәселен, «Қазақстан Республикасындағы сайлау туралы» Конституциялық заңның 54-бабына сәйкес президент болып сайлану үшiн азамат Конституцияның 41-бабының 2-тармағында белгiленген талаптарды қанағаттандыруға, сондай-ақ Конституцияның 33-бабының 2 және 3-тармақтарына және осы Конституциялық заңға сәйкес белсендi сайлау құқығына ие болуға тиiс.
Қазақстан Республикасы Конституциясының 41-бабының 2-тармағына сәйкес республика президентi болып тумысынан республика азаматы болып табылатын қырық жасқа толған, мемлекеттiк тiлдi еркiн меңгерген әрi Қазақстанда соңғы он бес жыл бойы тұратын республика азаматы сайлана алады. Бұл талаптарға негізінен белсенді сайлау құқығына ие кез келген азамат жауап бере алады. Алайда ел президенті болып кез келген азамат бола алмайды. Осы тұрғыдан алғанда президент болуға үміткер адамның қоғамдық бейнесіне де қосымша талаптар қою керек деп есептеймін. Мәселен, ол адам бұл қоғамда кім? Еліне, қоғамына қандай еңбек сіңірді? Саяси аренадағы беделі қандай? Мемлекеттік билікке қаншалықты қатыстылығы бар деген қосымша талаптар.
Әрине, Конституцияның 14-бабына сәйкес заң мен сот алдында жұрттың бәрi тең. Тегiне, әлеуметтiк, лауазымдық және мүлiктiк жағдайына, жынысына, нәсiлiне, ұлтына, тiлiне, дiнге көзқарасына, нанымына, тұрғылықты жерiне байланысты немесе кез келген өзге жағдаяттар бойынша ешкiмдi ешқандай кемсiтуге болмайды.
Алайда біз ұсынып отырған талаптар кемсіту емес, қосымша талаптар болып табылады. Мәселен, қарапайым әкімшілік мемлекеттік қызметке кіруге үміткерлерге тиісінше біліктілік талаптары: кәсіби біліктілігі, еңбек өтілі, білім және тағы басқа да қосымша талаптар қойылады. Олай болса, неліктен мемлекеттің ең жоғарғы лауазымды тұлғасына үміткерлерге атқаратын лауазымына сәйкес тиісінше талаптар белгілемеске?
Ал заңмен белгіленген талаптарды бұзған азаматтарға жауапкершілік мәселесін де ұмытпағанымыз жөн. Сол кезде біз бүгінде кейбір азаматтардың себебінен қоғамда орын алып отырған Қазақстан Республикасы президенттігіне сайлауға жауапкершіліксіз, немқұрайлы қарау фактілерін жойған болар едік.
Берік БЕКЖАНОВ, Парламент Мәжілісінің депутаты.