Сол күні табиғаттың өзі исі қазақтың қабырғасын қайыстырған осы бір қазалы хабарды қайғыра қабылдап, ақ ұлпа қылаулаған. Айнала аппақ болып кеткен. Оңтүстіктің ақпаны осылай болушы ма еді?! Бұл кезде Отырардың қиыршық құмды қырқасы қызылиектеніп, аз күнде көктемгі тіршіліктің абыр-сабыр дүрбелеңі басталып кететін. Жан-дүниесі кіршіксіз, қасиетті адамның азасына табиғат-ана да аңырай күйзелетінін еске салып тұратын тұлғалар болады. Өзағаң да Жаратқанның сондай маңдайына халықтың ұлы болу жазылған озық ойлы тұлғаларының санатына барып қосылды. Дүниенің аппақ болғаны қандай жақсы. Ақтық сапарға аттанып бара жатқан азаматтың жаны дәл сол ақша қардай таза да ақ еді деген сезімді ұялатып, киелі Арыстанбабтың аясынан бұйырды топырақ... Он үш жыл өтті содан бері. Бір мүшел жас. Кешегінің көбі көнерді. Бірақ тарих беттерін қаттайтын қарт жәдігер ешқашан ұмыт болмасын аяулы ағамыз ерте болжай білген, Қазақстандағы музейлердің негізін қалаған. Кезінде Қожа Ахмет Ясауи кесенесін қалпына келтірерде өзін басшымын демей, қара жұмысқа қарап тұрмай кірісіп кеткен адам. Елге деген махаббаттың мұнан асқан үлгісі бола ма?
Филология ғылымдарының кандидаты, өнер зерттеушісі, Тәуелсіздік сарайының қолданбалы өнер және этнография галереясының жетекшісі Тілеукеш ЖАУБАСОВА – Өзағаңның, Өзбекәлі Жәнібековтің өнеге мектебінен тәлім алған шәкірттерінің бірі. Көзі тірі болғанда биыл 80 жасқа келер еді. Өзаға жайлы естеліктер өз замандастары тарапынан аз жазылып та, айтылып та жатпаған шығар-ау, бірақ сол жылдары музей ісіне жаңадан келіп жатқан жастардың көкейге түйген әсері мен әңгімесін тыңдау бір басқа. Бүгінде сондағы жастардың дені ежелгі дәстүрді үзбей, ел аралап, жер аралап, қазақ мәдениетіне қатысты құнды дүниелерді жинаумен айналысып келеді. Тілеукештің де тірнектеп жиған-терген дүниесі, ұлттық мұраға қосқандары аз емес. Осы әңгімеде ғалымның жас буынға қолдау білдіріп, қолтығынан демеудегі ғибратты тағылымынан таудай үлгі танылады.
– Өзбекәлі Жәнібеков есімін еске алғанда ағаның кезінде қазақтың талай жастарына қамқорлық көрсеткен еңбегі мен адами қасиеттері жиі айтылады. Өзіңіз соның бірісіз, Тілеукеш Бахрединқызы. Сол жылдардың жаңғырығын тағы бір рет жаңғыртсақ па деген ой ғой біздікі.
– Өзбекәлі ағаның тәлім-тәрбиесі туралы әңгіме қозғалғанда 1981-1982 жылдар еске түседі. Алғаш жұмысқа келгенде мен кассада билет сататынмын. Қазақтың халық музыка аспаптар музейі Панфилов көшесі бойындағы қос қабатты шағын ағаш үйде орналасқан еді. Екінші қабаттан концерт және экспозиция залдары құрылды. Келген көрермендер осыларды түгел аралағаннан кейін, бірінші қабаттағы аспап жасайтын шеберханаға атбасын тіреп, қалаған музыкалық аспаптарына тапсырыс беріп жататын. Белгілі музыка зерттеушісі Болат Сарыбаевтың көне домбыраларды қапқа салып, талай мәрте осындағы шеберлерге әкеліп тапсырған сәттерін өз көзіммен көрдім.
Жалпы, бір адамды жақынырақ тануыңа қашанда жақсы адамдардың септігі тимеуші ме еді. Мәселен, Болат ағаммен таныстығым Өзағаң ұйымдастырған музей шеберханасында басталды. Ол кісі Өзағаңды 70-ші жылдары Қазақстан ЛКСМ Орталық Комитетінің бірінші хатшысы болып тұрған кезінен біледі екен. «Көне аспаптар үні» ансамблін Болат аға құрса, дәл сол жылдары әлгі жас ұжымды Өзағаң өз қамқорлығына алып, сонау Үнді елін шарлап қайтуға жолдама бергені бүгінде музей шежіресінде сайрап тұр.
Болат аға бірде: «Денсаулығым болмай жүр. Сенің әжептәуір музыкадан хабарың бар әрі өзің біраз аспапта ойнай да біледі екенсің, ертең мұндағы істеген жұмыстарың із-түзсіз жоғалып кетпейді, өзіңе таусылмас мол азық болады. Сондықтан қазірден бастап көне музыкалық аспаптарға байланысты деректерді біртіндеп жинай бер, бұл салада зерттеумен айналысып жүрген адамдар өте аз», деп ақыл-кеңесін берді. Сөйтсем, ол кісінің бірінші инфарктан жаңадан енді ғана басын көтерген кезі екен. Ал өзім «Сазген» этнографиялық ансамблінің мүшесі ретінде дүниежүзілік XII жастар мен студенттердің фестиваліне қатысып, дипломант атандым. Ағалар ақылы адастырмады. Өмірімді кейін түбегейлі көне музыкалық аспаптарды жинау мен зерттеуге арнадым десем де болады. Музыка аспаптары музейінде жиырма жылдан аса қарапайым қызмет атқарып, қазақтың ұмыт болған көне музыкалық аспаптары атауларынан кандидаттық диссертациямды қорғап шықтым.
– Қазақстандағы көптеген музейлер мен фольклорлық ұжымдар Өзағаңның ұйымдастыруымен құрылды. Соның ішіндегі қайсысын айрықша атаған болар едіңіз?
– Солардың бірі де бірегейі – Ықылас атындағы қазақтың музыкалық аспаптар музейі. Музей құрылымының бағытын ол түгелдей өз қолымен жазып шықты. Экспозиция құру ісіне өте сауатты болатын. Музейдің ғылыми жұмыстарында археология мен этнографияны байланыстырудың бағыт-бағдарын көрсетіп беретін. Үш бағытта жұмыс істелді. 300 орындық концерт залы, көне музыка аспаптарын жасайтын, оны қалпына келтіретін шеберханасы мен экспозиция залдары құрылды. Көне аспаптар жеке-жеке топтарға бөлініп орналасты. Сол жаңадан ашылған залдарды экспонаттармен толықтыру мақсатында Өзағаң үйінде сақтаулы тұрған көне домбыраның төрт данасын өз қолымен әкеліп тапсырғанын бүгінде біреу білсе, біреу білмеуі мүмкін.
– Тағы да қандай танымал адамдардың дүниелері қойылды?
– Ол кісі өнерге еңбегі сіңген атақты орындаушылардың қолдарының табы қалған көне мұраларды ерінбей-жалықпай іздестіріп алдыртатын еді. Соның бірі – белгілі шертпе күй шебері Әбікен Хасеновтің домбырасы. Домбыраны күйшінің жары Шәкен Хасенова музейге әкеліп сыйға тапсырды. Экспонаттарды Қазақстанның облыстық, аймақтық музейлерінен жинастырды. Солардың ішінде Жамбыл, Кенен, Манарбек аталарымыздың домбыралары, Нартай мен Шашубайдың сырнайлары, Мұрын, Қызыл жыраулардың, Дина шешейдің домбыралары мен ХVІ ғасырдағы Жарас би бақсының көне нарқобызы, ескі қылқобыздар, шертер үлгілері, т.б. болды.
Аспап шеберлері Д.Шоқпаров, О.Бейсенбеков, С.Кенжеғараев бірігіп, көне аспаптардың дабылды-ұрмалы, шулы-сылдырмақты үлгі-нұсқаларын қалпына келтірді. Сөйтіп, музей қорына бес жүзден аса музыкалық аспаптар жинақталды.
– Сол кездері біраз фольклорлық-этнографиялық ансамбльдер көктемгі қызғалдақтай дала сахнасын құлпыртпады ма?
– Көне ұлттық музыкалық аспаптардың үлгілерінен халықтық этнографиялық «Сазген», «Адырна», «Арқас», «Алтынай», халықтық этнографиялық ән-би ансамбльдері дүниеге келді. Олардың ешкімге ұқсамайтын дәстүрлі концерттік бағдарламасына дейін ол өз қолымен жазды. Мәскеу қаласынан арнайы би қоюшы Ольга Всеволодовна Голушкевичті шақыртып, ел арасында ұмыт болған халық билерінің «Айда былпым», «Шалқыма», «Айқосақ», т.б. аяқ ырғақтарының нақышты иірімдерін бишілер тобына үйретті.
Өзекеңнің сахна өнеріне қосқан үлесі ұшан-теңіз. Көп әнші орындай бермейтін, қалың қазақтың арасында сақталған халық әндерінің сирек нұсқаларын жетік білді. Соның айғағы – белгілі әншіміз марқұм Мәдина Ералиеваға ешкім әлі айтып үлгермеген халық әндерінің сөздері мен әуендерін өзі ансамбльге қосылып үйреткені қандай тағылымды тарих десеңші! Уақыт шаңына көміліп, ұмыт бола бастаған қазақтың көне аспаптары музей сахнасында тіріліп қана қоймай, ұлттық мәдениетімізді байытып, оған дәстүрлік тұрпат бергенін қалай ұмытамыз.
– Қазақтың ұлттық киімдеріндегі кейбір кері кеткен тұстарға ашынып, бұл салада да көп іс тындырмады ма? Тіпті өзі де мықты зергер болған көрінеді.
– Сан-салалы жидашылық, зерттеушілік еңбегінің бір тармағы осы көнеден жеткен ұлттық киім үлгілерін қайта қалпына келтіруге арналғаны мәлім. Бұл тұрғыдан алғанда, ол қазақ мәдениетінің дәстүрлі өнерінің нағыз насихатшысы бола білген адам. «Қазақ театр қайраткерлері қоғамының» киім тігу шеберханасында ұлттық киім үлгілерінің – «қасаба», «жаулық,» «сәукеле», «айыр қалпақ», «белдемше», «төбе», «сұлама», «күндік», т.б. ерлер мен әйел адамдардың аяқ киім үлгілерін таза былғарыдан, шапан-қамзолдарын таза барқыттан «эскизін» өзі сызып, орындаушылардың бет-әлпетіне қарай лайықтап, киім үлгілерін жасақтады. Әрбір тігіс, әрбір түйме-тиек, әрбір ою-өрнек Өзекеңнің көз майын тауысып зерттеген еңбегінің мәуелі жемісі.
1982 жылы музейге «Сазген» этнографиялық ансамблінің концерттік бағдарламасына сол кездегі Министрлер Кеңесінің Төрағасы Н.Назарбаевты, сондай-ақ Қ.Сұлтанов пен Н.Тілендиевті шақырды. Нұрсұлтан аға ансамбль мүшелерінің үстіндегі киім үлгілерін көргенде таң-тамаша қалып, бізге риза көңілмен аттанған. Бір өкініштісі, концерттік ұйым мекемелері сондағы қайта қалпына келтірілген небір ғажайып киім үлгілерін сақтап қала алмады.
– Ол кісінің өнерге баулыған шәкірттерін атаңызшы.
– Қазақ жастарының арасынан болашағынан үміт күттіреді-ау деген аса дарынды орындаушы өнерпаздарды, он саусағынан өнер тамған шебер-реставраторларды, зергерлерді, қолөнершілерді жер-жерден іздеп, орталыққа алдырып, барынша қамқор қолын созды. Әсіресе, жас мамандарды музей саласына, өнер мен білімге баулығаны өз алдына бөлек әңгіме. Айталық, Асқар Молдағаринов, Қанат Тұяқбаев, Қырым Алтынбеков, Базарбай Алтаев, Тұрсынкүл Жайлаубаева, Шәміл Қожанханов, Мараш Кениева Өзағаңның қасында жүріп, көп нәрсені көкейлеріне тоқыған білікті мамандар. Бүгінде олардың жұмыстарының өзі басқаларға өнеге.
– Халық музыка аспаптар музейін қазіргі ғимаратқа Өзағаң өз қолымен көшірген деген сөз бар. Сол рас па?
– 1984 жылдың қаңтар айы. Күн суық, аяз да бар. Ол кезде Өзбекәлі аға Мәдениет министрінің орынбасары. Таңертең музейге келіп: «Бүгін басқа ғимаратқа көшесіңдер, ұсақ-түйек экспонаттарды қолдарыңмен тасисыңдар, ауыр заттарға машина жіберемін, бүгін көшіп бітіру керек», – деді. Жібек жолы көшесіндегі музей үйі тарлық етіп, 28 панфиловшылар гвардиясы атындағы паркінде белгілі архитектор А.П.Зенков салған ғимаратқа, Офицерлер үйіне жаяу көшіп жатырмыз. Ғимарат ішінің құрылыс жұмысы, көрме залдары толық бітпеген. Музей ішін қалпына келтіру ісі біз үшін ұмытылмастай, қызығы мен шыжығы қатар өрілген жылдар болды.
Өзекеңнің жұмыс күні қашанда ертелеп, сағат 8-00-де біздің ісімізді өз көзімен бір көріп барып кетуден басталатын. Өзінің жұмысы басынан асып жатса да, есік пен терезелердің топсасына дейін мұқият тексеріп шығатын. Бірде-бір қызметкер жұмыстан сырт қалмайтын. Құрылыстың біз де қарап отырмай қара жұмысына білек сыбанып кірісіп кететінбіз. Есік-терезелерді жуып, едендерді сыпырып жүргенде 8 сағаттық жұмыс күніміз 10-11 сағатқа дейін созылатын, ара-тұра концерттік жаттығуға дайындалып үлгереміз. Экспозиция залдарында орналасқан әр аспаптың үнін магнитофон таспасына жазамыз, халқымыздың салт-дәстүр, тұрмыс-тіршілігінен хабарлар беретін диарамалар қою да ойластырылды. «Ауылға ақын келді» деген макет-диараманы көрсету қиынға түсті. Диарама ұзаққа созылып, көңілден шықпай жатқан бір тұста оларға: «Қазақтың тамының қандай болатынын білмейсіңдер, қой сойып, қазан көтерудің сәнінен де мақрұмсыңдар. Әй, батыр, сен түркістандық емес пе едің, – деді Қанат Тұяқбаевқа қарап. – Сол сенің туған ауылыңда бүгінге дейін қаншама ескі үйлер сақталып келген. Осы үйдің бірінде сен де дүниеге келдің емес пе?» деп кейігені көбімізге сабақ болып, намысымызды жаныған. Ол кісі жарыса сөйлеп білгішсінген адамдарды ұнатпайтын. Бетің бар, жүзің бар демей айтып салатын. Әр істің әдемі қиюласқанын талап ететін. «Сендердің істеріңе араласып жүріп, өзім де әжептәуір құрылысшы болып қалдым», дейтін қалжыңдап. Өнерді қанша білсең де көптік етпейді дейтін. Сені ізденуге үйрететін, әр жас маманға ойлан, ізден деп талап қоятын. Қазақтың музыкалық аспаптар музейінің кешегі тарихы айтылғанда, Өзағаңның осындай кесек келбеті қашанда еске ыстық сәттерді оралтып отырады.
– Ол кісі жайлы жазылып жатқан естеліктердің қай-қайсысында да осындай қырлары көбірек айтылады.
– Қазақ өнеріне нағыз жанашыр адамның бірі Болат Сарыбаев ағамыз еді. Зайыбы Мижан апай талай рет: «Біз Өзекеңнен көрген жақсылықтарымызды ешуақытта ұмыта алмаймыз», деп қошеметпен айтып отыратын. Тағы бір сондай аяулы ағамыз академик Өмірзақ Айтбаевтың: «Өзекеңмен қан туыстығымнан гөрі арадағы рухани туыстығымыз басым болды. Өзіне де, өзгеге де қатаң талаппен қарайтын. Бірақ бір ғажабы, өнерпаздармен араласа кетсе әлгі қаттылықтың бәрі әп-сәтте жұмсарып, жаны жадырап, жүзі жарқырап шыға келетін. Оның бойындағы ерекше қасиеті – туған тілге деген сүйіспеншілігі еді. Этнографиялық атаулар, би өнерінің терминдері жөніндегі ізденістері нағыз тіл маманына тән еңбекқорлық десе болғандай. Кейде маған телефон шалып, қазақтың кейбір сөздерінің мән-мағынасын, түп-төркінін іздеп шарқ ұратын. Өз жанын қинаумен қоймай, мені де түрлі сөздікке шұқшитып, қашан сол сөздің түбіне терең бойлап бармайынша маған да, өзіне де маза бермей тынымсыз жұмыс істейтін. Таң қаларлығы, ол жеке сөздердің мағыналық өрісін толыққанды түсініп, атаулық сипат беруге келгенде өте шебер болушы еді», деген сөзін де қойын дәптеріме түртіп қойыппын. Қазақ мәдениеті мен өнеріне дәл мұншалық орасан еңбек сіңірген адам некен-саяқ. Кейінгі ұрпақ сол еңбектерді оқып-тоқып қана қоймай, кешегі дәстүрді үзбей жалғастыра түсуі парыз деген тілек мені де үнемі ғылымның биік шыңына қарай жетелейді.
Әңгімелескен Қарашаш ТОҚСАНБАЙ.
Астана.