02 Наурыз, 2011

Нұрсұлтан НАЗАРБАЕВ: Әрбір адам қазақстандық арманға қол жеткізе алады

455 рет
көрсетілді
45 мин
оқу үшін
Бұған дейін хабарланғанындай, алдыңғы күні Мемлекет бас­шысы Нұрсұлтан Назарбаев республикалық БАҚ журналистерімен кездескен болатын. Президентке Нұртөре Жүсіп («Айқын» газеті), Бигелді Ғабдуллин («Central Asia Monitor» газеті), Артур Платонов («КТК» телеарнасы), Юлия Синчук («Хабар» агенттігі» АҚ), Нұрлан Ерімбетов («Астана» телеарнасы), Ләззат Танысбай («Қа­зақстан» РТРК» АҚ) бірқатар көкейкесті сұрақтар қоюға мүм­кіндік алған еді. Бүгін біз Мемлекет басшысымен сол сұхбат­тың мәтінін жариялап отырмыз. Юлия СИНЧУК: – Өткен аптада Сіздің Қытайға мемлекеттік сапары­ңыз болып өтті. Бұл биылғы жылғы ал­ғаш­қы шетелдік сапарыңыз. Ол кездейсоқ болмаса керек, өйткені, Қытай Қазақ­станмен тек шектесіп қана қоймайды, сондай-ақ біздің басты стра­тегиялық әріптестеріміздің бірі бо­лып табылады. Сіз жүргізілген келіс­сөз­дер қорытын­дысын қалай бағалайсыз? ЕЛБАСЫ: – Мен ҚХР-ға мемлекеттік сапарымның қорытындысын жоғары ба­ға­лаймын. Өткен келіссөздер ауаны мен олардың мазмұны Қазақстан – Қытай қа­рым-қатынасының тату көршілік, әріп­тес­тік және өзара сенім сипатын толық­тай көрсетіп берді. Тәуелсіздіктің 19 жылы ішінде мен осымен Қытайға 15-ші рет сапар жасаппын. Біздің екіжақты қарым-қатынастары­мыз­дың табысты даму негізінде берік эко­номикалық іргетас жатыр. Қытай – Қа­зақстанның әлемдегі негізгі эконо­ми­калық әріптестерінің бірі және Қазақстан экономикасына жетекші инвестор. Өткен жылы екіжақты сауда-саттық көлемі 20 миллиард долларлық шектен асты. ҚХР еліміз үшін басты экспорт рыногы болып та­былады және Қазақстанға импорт кө­ле­мі жөнінен екінші орынға шықты. Ауқым­ды энергетикалық жобалар табыс­ты жү­зеге асырылуда. Қазақстанда жоғары жылдамдықтағы «Астана – Алматы» жо­лаушылар темір жолы магистралі құ­рылысын бірлесіп жүргізу туралы уағ­даластыққа қол жеткізілді. Қазақстан «Батыс Еуропа – Батыс Қытай» трансқұрлықтық автомобиль дәлізі құрылысы жобасы мен «Жетіген – Қорғас» темір жол магистралі құрылысы жобасын жүзеге асыруды жалғастыруда. Трансшекаралық өзендер сулары сапасын қорғау туралы үкіметаралық келісімге қол қойылды. Астанада Қытай – Қазақстан суперкомпьютер орталығын құру туралы және біздің республикамызда иннова­цияларды үйреніп, енгізу үшін Қазақстан-Қытай университетін ашу туралы уағдаластықтардың болашағы зор. Нұртөре ЖҮСІП: – Құрметті Нұр­сұл­тан Әбішұлы, биылғы Жолдауы­ңыз­да жаңа әлеуметтік саясаттың не­гі­зін қалап бердіңіз. Осы саясаттың түпкі мәні неде? Біздің Қазақстан халқына оның қандай әсері болады, осы жағын айтып берсеңіз. ЕЛБАСЫ: – Бұл өзі тәуелсіздік ал­ған­нан бергі айтылып келе жатқан әңгіме. Барлық атқарылған жұмыстың, шаруаның түп­теп келгендегі негізгі мақсаты – ха­лықтың әл-ауқатын түзеу. Мемлекеттің қор­жынында қанша қаражат бар болса, со­ның барлығы халық үшін жұмсалады, бір­ақ қиын-қыстау жағдай туа қалса, қы­сыл­дырмайтындай қорымыз да болуға тиіс. Бұрын, Кеңес Одағы кезінде біздің кен байлығымыздың барлығын әкетіп жа­тыр дейтінбіз, енді соның бәрі өз қолы­мыз­да. Ең алдымен, біз экономиканы жөн­деуге күш салудамыз. 2020 жылға дейінгі үдемелі индустриялық-иннова­ция­лық даму бағдарламасын қолға алдық. Оған қай жылы, қанша қаражат бөлеті­ні­мізді, қай бағыттарда, қалай өрбитінінің барлығын айқындап айттық. Оған дейін мәдениетке көңіл бөлінді, тілге мән берудеміз, оны да білесіздер, ал енді қазір халықтың әлеуметтік жағдайын нақты сөз ететін уақыт келді. Осы жылғы Жолдаудың әлеуметтік бағытты бетке алуының бірнеше түйіні бар. Біріншісін – индустриялық бағдарлама жайын­да жаңа айтып кеттім, екіншісі – білім беру мәселесі. Үшіншісі – денсаулық сақтау. Төртіншісі – үй құрылысы, тұрғын үй мәселесі. Бесіншісі – 3800 ауылға ауыз су апару, оларда қазір сапалы ауыз су жоқ. Ауыл шаруашылығын көтеруге 2002 жылдан бері қыруар көмек жасаудамыз. Білім беру мәселесіне келетін болсақ, ең бірінші мақсат – мектепке дейінгі бала тәрбиесімен айналысатын балабақшалар салу алға шығып, 2020 жылға дейін бүл­діршіндерді толығымен балабақшамен қамтамасыз ету. Осы орайда бір жылдың ішінде-ақ қыруар жұмыс жасалды. Басқа мақсаттарға пайдаланылып келген бұрынғы балабақшалар қайтарылып алынды, жа­ңадан балабақшалар салып жатырмыз. Осылайша балабақшалармен қамтамасыз етуді бұрынғы 27 пайыздан 40 пайызға көтердік. Бұл жұмысты әрі қарай жал­ғастыра беруге тиіспіз. Себебі, ол үлкен әлеуметтік мәселе. Біріншіден, бала­лар­дың ақыл-ойы, ой-өрісінің негізі 3 жастан 6 жасқа дейін қаланады дейді. Екіншіден, бала өзімен теңдес, қатарластарымен бірге өседі, үшіншіден, олардың ата-анасы­ның жұмыс істеуіне жағдай туады. Бұл бір жағы болса, екіншіден, біз бәрібір 12 жылдық білім жүйесіне көшуге тиіспіз. Сол үшін елімізде 400 мектеп салынуы керек. Жергілікті әкімдер 200 мектеп, мемлекет 200 мектеп салса мәселе шешімін табады. Екінші айтарым, жастарға кәсіби мамандық беру жұмысы. Жоғарыда ин­дус­триялық бағдарлама жасалды деп жатырмыз. Ал сол зауыт, фабрикаларда кім жұмыс істейді? Сондықтан кәсіби білім берумен айналысамыз. Халықтың әлеуметтік жағдайын көтеруде жұмыспен қамту деген аса маңызды мәселе. Жоғары білімге келсек, Астанада ашыл­ған халықаралық университет бас­қаларға үлгі болсын дедік. Жоғары оқу орны сондай болуы тиіс, Батыстың жоо-лары жанында ғылыми орталықтар жұ­мыс жасайды. Ал біздегі университеттегі ғылыми орталықта медицина жөнінен адам­ның өмірін ұзартатын, жасаң­ғыра­тын, басқа нанотехнологияларды пай­да­ланып зерттейтін зертханасы болады. Астанада салынған 7 аурухананың барлығы сол университетпен жұмыс жүргізеді. Екінші мәселе – энергетика. Энергетика болғанда, желді, күннің қуатын пайда­ла­натын, басқа да дәстүрлі емес қуат көз­де­рін игілікке жарату. Үшіншісі – инженерлік бағыттар. Біздің ойымызда, 2020 жылға дейін еліміздегі 2-3 университет дүниежүзілік деңгейге жетуі тиіс. Денсаулық сақтау мәселесіне тоқ­тал­сақ, мысалы, қазіргі күні жас босанған ана­лардың өлімі 20 пайызға төмендеді, адам өлімі де 30 пайызға азайды. Оның ішінде денсаулық сақтау саласын көтеру­ге ауруханалар салып жатырмыз, дәрігер­лер­ді дайындап жатырмыз, еліміздің түк­пір-түкпіріне медициналық пойыздар жіберудеміз, арнайы жасалған фургондар, жасақталған госпиталь – тікұшақтары­мыз болады. Мысалы, ірі күре жолдардың бойында қанша адамдардың апаттардан өмірлері қиылып кетіп жатыр? Егер сол жерге медициналық маманданған жәрдем дер кезінде жетсе, қанша адам құт­қа­рылар еді. Жартысын аман алып қалуға бо­лады. Осының барлығын есептей келгенде негізгі мақсат – адам өмірін ұзар­ту. Осыған дейін қазақстан­дық­тар­дың орташа жасы 66 болса, соны 72-ге жеткізсек дейміз. Менің ойымша, біз оны одан әріге де апара аламыз. Себебі, жо­ғарыда ай­тылған аналардың, балалардың өмірінің сақталуы, туберкулез, жүрек-қан та­мырлары аурулары дейтіндермен кү­рес­терді осы бағытымызда жүргізе берсек оған да жетеміз. Ал адам өмірін ұзар­тудан артық қандай биік мақсат болуы тиіс? Біздің медицина саласына бөліп отыр­ған қаражат осыған жұмсалатын болады. Тағы бір маңызды міндет – адам­дар­ды, әсіресе, ауылды жерлерде жұмыспен қамтамасыз ету. Біз қазірдің өзінде ауылда кәсіпкерлікпен айналысқысы келетіндерді несиемен қамтамасыз ете аламыз. Қажет деп тапқандар мемлекет есебінен қосымша мамандық ала алады, ол мамандығы бойынша жұмыс табуына жәрдемдеседі. 2015 жылға қарай 1,5 млн. адам оқудан өтеді. Жолай ауылдарда ауыз су проблемасын, жы­лу­­мен қамтамасыз етуді, канализация жүйе­сін төсеуді шешеміз. Міне, осының бар­лығы Жолдаудағы әлеу­меттік қолдаудың құрамдас бөлігі. Бигелді ҒАБ­ДУЛЛИН: – Құр­мет­ті Нұрсұлтан Әбіш­ұлы, жақында «Нұр Отан» пар­тия­сының ХІІІ съезі, бір демде деуге болады, жоға­ры деңгейде өтті. Сіз­­дің сөзіңіз көп­шілікке өте ұна­ды. Өйт­кені, ол бо­ла­шаққа, перс­пек­ти­ваға, әсіресе, әлеу­мет­тік блокқа ба­ғыт­талғанымен ұнам­ды шықты. Сіз Үкімет­тің алдына жыл сай­ын 6 миллион шар­шы метр тұрғын үй салу туралы міндет қойдыңыз. Бұл – ма­ңыз­ды әлеуметтік-экономикалық міндет. Жалпы, Қазақ­стан тарихы құры­лыс­тың мұндай қар­қы­нын әлі білген жоқ. Аталған міндет қалай шешілетін болады? ЕЛБАСЫ: – Біз тұрғын үй құрылы­сына, естеріңізде болса, 2007-2008 жыл­дары нақты кірістік. Нәтижесінде 2008 жыл мен 2010 жыл аралығында 19 миллион шаршы метр тұрғын үй салынды. Бұл санды үшке бөлсек, жыл сайын 6 миллион шаршы метрден келеді екен. Ол нағыз дүбірлі кезең еді. Банктер шетелдерден несие ала алғандықтан, құрылыс­қа ақша салу тиімділігімен ерекшеленді. Инвестор үйлер салып, сол жерде-ақ сата алатын. Сондықтан мен қазір Үкіметке аталған салада одан әрі қандай іс-қимыл жа­сауға болатынын сараптауды тапсыр­дым. Бізде тұрғын үй құрылысын жинақ­тау жүйесі бар. Соған сәйкес адам үш жыл ішінде өз бетінше тұрғын үй құны­ның жартысын жинақтай алады. Бірақ түрлі сұраныстар бар, біреулерге 50 «шар­шылық» бір бөлмелі пәтер, ал екінші біреулерге 200 «шаршылық» пәтерлер қажет. Бір сөзбен айтқанда, әркім өз мүмкіндігіне қарай таңдау жасайды. Адам 50 пайызын жинақтаған жағдай­да қалған 50-ін оған банк ұсынады, сөй­тіп, пәтердің толық сомасы жинақталады. Бүгінде мемлекет әкімдіктерге олар үйлер салу үшін арнайы қаржы қарастырып келеді. Әкімдіктер Үкіметтің бір тиынның да құрылыстан басқа жаққа кетпеуін ба­қы­лауымен тұрғын үй салған кезде банктер тұрғын үй құрылыс жинағы жүйесі бойынша пәтерлерді сатып алады. Қазіргі кезде осындай схемамен пәтерлер сатып алуға 17 мың отбасы дайын. Пәтерге кіргеннен кейін иесі қалған жарты құнын 15-20 жыл бойы, төлеу кестесіне сәйкес, банк арқылы өтей бастайды. Әкімдік қа­зірдің өзінде ақшаны кері қайтарып алды және оны одан әрі салып жатыр. Банк тұр­ғын үй сатып алуды қаржыландырады. Бұдан бөлек мемлекет коммуни­ка­ция­ларға қаржы шығындап, құрылыс үшін алаң дайындайды. Осылайша, мемлекет үй салатын меншік иесінің міндетін 20-25 пайызға жеңілдетеді. Себебі, барлық ком­муникацияларды – жылуды, электр қуа­тын, канализацияны және тағы басқа­ларын тартуды өз мойнына алады. Төртіншіден, мемлекеттік жалдық тұр­ғын үй құрылысы жалғасуда. Аталған ба­ғыт­қа бюджеттік салымдар да жеңіл­дік­термен берілуде. Бұл «жан бітіп», то­лық кү­шінде жұмыс істей бастаған банктер үшін тиім­ді. Бұл қазақстандықтар үшін тиімді. Бірақ осындай шығындарды жабу үшін адам жұмыс істеуі және табыс табуы тиіс. Міне, осылайша мемлекеттік қызмет­шілерге 1 шілдеден бастап еңбекақысы­ның өсуі де олардың тұрғын үй құрылыс жинағы бағдарламасына қатысуына мүм­кіндік береді. Және, біздің есебіміз бой­ын­ша, біз жылына 6 миллион шаршы метр тұрғын үй деңгейіне қайта шығамыз. 2011-2014 жылдарға арналған тұрғын үй құрылысы бағдарламасын жүзеге асы­ру барысында шамамен 796 мың шаршы метр тұрғын үй салынатын болады. Бұл мақсатқа Үкімет 127 миллиард теңге көлемінде қаржы бөлмек. Коммерциялық құрылысты қаржыландыру мақсатында екінші деңгейлі банктерді қорландыру үшін 70 миллиард теңге қарастырылған және жыл сайын шамамен 2,4 миллион шаршы метр тұрғын үй салу жоспар­ланып отыр. Тұрғын үй құрылыстары аудандары­ның инженерлік коммуникациялары құ­ры­лысы үшін мемлекеттік бюджеттен қосымша қаржыландыру қарастырылған. Бұл 3 млн. шаршы метр мемлекеттік және коммерциялық тұрғын үйді межеленген уақытында пайдалануға беруді қамтама­сыз етеді. Осы тетік аясында Астана мен Алматының серіктес қалаларының инженерлік инфрақұрылымдарын дамыту белгіленіп отыр. Мемлекеттік жалдық тұрғын үй құры­лысына қатысты айтатын болсам, бұл мақсаттарға шамамен 40 миллиард теңге қарастырылған және 680 мың шаршы метр тұрғын үй салу болжануда. Ләззат ТАНЫСБАЙ: – Құрметті Ел­ба­сы, Сіз Қазақстандағы орта және ша­ғын кәсіпкерліктің дамуына айрық­ша қамқорлық көрсетіп келесіз, бола­шақ­та осы салаға мемлекет тарапынан қандай қолдау көрсетіледі және қандай межелерге жету көзделіп отыр? ЕЛБАСЫ: – Біз – нарықты экономика­лы мемлекетпіз. Сондықтан осы жағдайда жұмыс­сыз­дарға жұмыс беретін, эко­но­ми­ка­ны көтеретін, мемлекетті тұрақты ететін орта тап болып табылады. Тәуелсіздіктің бірінші күнінен айтып келе жатқаным – осы шағын және орта бизнесті қолдау мә­селесі. Олардың жұмысына кедергі болмасын деп қанша рет тексерулерге мораторий жарияладық. Осы салада тексеру, олардың жұмыс жасауына рұқсат беру жайын қарадық, оларды жеңілдеттік. Тексеру жайында арнайы заң қабылданды. Мысалы, кейбір кәсіпорындар – тамақ, денсаулық сақтау жағындағы бизнестегілер жылына 1 рет тексерілуі тиіс, кейбіреулерін 3 жылда бір-ақ рет тексерсе де болады, мысалы, өндірістегілердің бар­лығы өз қалпында жұмыс жасап жатса, 5 жылда тексерсе де болады. «Бизнес – 2020» деген бағдарлама қабылданды. Ол бағдарлама бойынша іскер адамдар несиелері төлемінің біраз бөлшегін мемлекет өз мойнына алып отыр. Мысалы, банк 12 пайызбен берсе, оның 5 пайызын мемлекет төлейді. Ондайды қай ел жасап отыр? Біз ғана жасап отырмыз. Екіншіден, жергілікті билікке, әкімдерге оларды қолдау, жағдай жасау мәселесін қойып отырмыз. Ал негізінен ауылда да, қалада да жұмыс бар. Ма­ған осы мәселемен шұғылданып жүр­ген адамдардың айтуы бойынша, ауылда істейтін 100 кәсіп түрі бар. Соған сол жердің азаматтарын үйрету керек, қалай, неден бастау керектігін түсіндірген жөн. Оған қалай қаражат алып, жасаған немесе өндірілген өнімін, бұйымын қалай сатудың жолын үйретсе, халықтың әл-ауқатына ол тікелей әсер етеді. Егер халық осы жолмен шұғылданатын болса, шағын және орта кәсіп өркендей бермек. Өнімнің 70-80 пайызын шағын және орта бизнес өндіретін дамыған мемлекеттер дағдарыстан өте қиналмай өтті. Өйткені, шағын бизнес – бұл өте иілмелі өндіріс. Кәсіпкерлер рыноктардағы сұра­нысқа бағдар жасап, нақты талап етіліп отырған және сатылатын өнімдерді ғана өндіреді. Оның үстіне біз алып компаниялар туралы мәселе қойып отырған жоқ­пыз, егер қандай да бір кәсіпорында 5, 20, 30 адам жұмыс істесе, мұның өзі жетістік. Бәріңізге, әсіресе, жастарға мынаны айтқым келеді. Қазақстанда барлық жерде, түрлі салаларда жұмыс бар. Көптеген жас мамандар, шын мәнінде еңбекпен қам­тылмаса да, 500 доллар еңбекақы ала­тын жұмысқа бармайды, оларға 1000 және одан жоғары еңбекақы бер. Ауыл­дағы көптеген адам жер телімі, малы, жақсы үйі болса да жұмыссызбыз деп жылайды. Мұндай көңіл-күй болмауы тиіс. Мемлекет жұмыс үшін барлық жағ­дай­ды жасады, банктер ауыл тұрғындарына несие беріп жатыр. Дағдарыстың да жақсы жақтары бар, өйткені, ол мерзімі өткен, қажетсіз нәр­сенің бәрінен арылтып, барлық жақсы мен жаңа үшін өріс дайындайды. Әрине, несиелерді қайтаруға қатысты мәселе бар, бірақ мемлекет оларды шешу үстін­де. Алайда, көмек оған нақты мұқтаж және әлеуетке ие кәсіпорындарға ғана көр­сетілетін болады. Мысалы, еліміздің оң­түстігіндегі тоқыма немесе жіп өндіре­тін фабрикаларға дегендей. Біз аталған өнім Италияда және бүкіл әлемде сұра­ныс­пен пайдаланылатынын білеміз және сондай кәсіпорындарға көмектесу керек. Бірақ тығырықтан шығудың ешбір жолын таба алмай жүрген кәсіпорындар да бар, ондайларды банкроттық процедуралары­на әкелу қажет, оның орнына басқа инвестор немесе басқарушы келуі тиіс. Ры­ноктың табиғаты осындай, біз өмір сүріп отырған уақыт ережесі осындай. АҚШ-та, мәселен, миллиондаған фермерлік шаруашылықтар жыл сайын бан­крот­қа ұшырап, миллиондаған басқалары олардың орындарын басып жатады. Мұн­дай қатаң ережені қабылдау қажет, бизнесті шынықтыратын нағыз бәсекелестік те осы. Бүтіндей алғанда, әрине, біздің шенеуніктеріміздің мәдениеті жоғарылап, соттар дұрыс жұмыс істеген жағдайда істі дұрыс жолға қоюға болады. Әрбір адам қазақстандық арманға қол жеткізе алады. Біз үшін аса маңызды тағы бір мәселе – ірі ұлттық компаниялардың акцияларын халыққа сату – халықтық ІРО, аударма­сын­да акцияларды бастапқы орналастыру дегенді білдіреді. Акциялар бірнеше са­ты­да өтеді. Биыл біз «ҚазМұнайГаз» Барлау Өндіру», яғни тікелей мұнай мен газ өндіретін бөлімшелер акциялары бой­ынша сынақ жасап көрмекпіз. Бұл акция құны 500 миллион доллар тұратын өз ак­ция­ларының 5 пайызын сатуға шығарады. Әр қолға 50-ден артық емес акциядан са­туға рұқсат етіледі. Акцияларды сатып алу «Қазпошта» мекемелерінде жүзеге асырылады. Яғни, адам келіп, акциялар құнын біледі де, оларды сатып алады. Осылайша ол Қазақстандағы ең ірі мұнай компаниясының қосарлы иегері атанады. Одан әрі КЕГОК-тің, «Қазпоштаның», кейін «Қазақстан темір жолы» мен энер­гетикалық компаниялардың акциялары кетеді. Яғни, қазақстандық азаматтар біз­дің ұлттық компанияларымыздың қосар­лы иегерлері болады. Бірақ бұл жағдайда олардың нарық жағдайында акция де­ген­нің не екенін және оның қалай баға­ла­на­тынын түсініп, үйренулері қажет. Мәсе­лен, сіз «ҚазМұнайГаз» Барлау Өндіру» АҚ-тың акциясын сатып алдыңыз делік, сіз бұл компанияның қанша тұратынын – 10 миллиард доллар екенін білуіңіз керек. Ондайда бір пайыз қанша тұрады?! Қарапайым мысал арқылы салысты­рай­ық, сіз бүгін 50 мың теңгеге 50 акция сатып алдыңыз. Сізге келіп акция­лары­ңызды сатуды ұсынатын алыпсатарлар мен сатармандар табылатыны анық. Осы­лайша барлық акциялар бір қолға қайта көшуі мүмкін. Осылайша егер адам ак­ция­лар сатып алса, онда ол не брокер ар­қылы, не өзі олардың құнын бақылап отыруы тиіс. Егер сіз төзімділік танытып, бақылауыңыздың нәтижесінде бір жыл, екі жылдан кейін акцияңыздың құны, екі есе дейік, көтерілгенін көрсеңіз, онда оларды тиімділікпен сатып, осы арқылы пайда табуға болады. Бүкіл әлемде осы­лай жасалады, сіз Қазақстанның ұлттық байлығының меншік иесі боласыз. Бірте-бірте біз ұлттық компанияларды орналастыра бастаймыз. Біз инвесторла­ры­мызға өтініш айтамыз, мен қазірдің өзінде «Қазмырыш» басшылығымен сөй­лес­тім, олар дайын, мен «Қарметкомби­нат» және ENRC және «Қазақмыс» – бар­лығы да акцияға қатысады ғой деп ойлаймын. Қазақстан азаматтары сатып алғаннан қалған акциялар біздің зейнетақы қор­ла­ры­на сатылатын болады. Тағы да қай­та­лап айтайын, бұл – мемлекеттің азаматтар түсініп алып, міндетті түрде қатысулары тиіс маңызды шарасы. Бұдан пайда та­лас­сыз, өйткені ұлттық компаниялар инвес­тиция түрінде халықтың ақшасын алады, ал қазақстандықтар оларды пайдалы не­гізде салуға мүмкіндігі бар. Ұлттық компаниялардың бағаларын бағамдап үйре­ніңдер, есептеп үйреніңдер, нәтиже­сінде қапы қалмайсыңдар. Нұртөре ЖҮСІП: – Жаңа Сіз айт­қандай, 2020 жылға арналған страте­гия­лық жоспар ауылды өркендетуге нақты бағытталған. Біздің халқы­мыз­да: «Алтын-күміс тас екен, арпа бидай ас екен», деген жақсы сөз бар. Қазақ­стан­ның стратегиялық саясатында осы жос­пардың өзі соған арналған. Осы ретте мемлекет тарапынан ауыл ша­руа­шы­лығын дамытуға, өркен­де­ту­ге қандай нақты қадамдар жасалып отыр? ЕЛБАСЫ: – Ауыл-селоны дамыту Қазақстанның 2020 жылға дейінгі даму стратегиясының маңызды міндеттерінің бірі болып табылады. Жұмыс істей ала­тын адамдардың 30 пайызы ауылда. Бірақ ауыл ел экономикасының 5-ақ пайызын өндіреді. Сондықтан 2003 жылдан бері ауылға көбірек көңіл бөліп келе жатыр­мыз. Оны өздеріңіз жақсы білесіздер. Алты жылдың ішінде 670 миллиард теңге ауылды өркендетуге бағытталды. Бұл – 5 миллиард доллар. Соның арқасында ауыл қазір басқаша өркендеді. Біріншіден, бүгінде ауыл шаруашылығында пайдала­ны­лып жүрген озық техниканы ауыл ешқашан көрген емес. Осы күнде ауыл шаруашылығындағы техниканың 60-70 пайызға жуығы АҚШ пен Германиядан, Батыс Еуропадан әкелінгендер. Екіншіден, ауыл шаруашылығына ылғал сақтайтын, өнім өндіретін басқа да технологиялар енгізіліп жатыр. Ол 80 пайызды құрайды. Ең бірінші біздің қол­дау көрсеткеніміз бидай өндірісі. Қазіргі кезде дәнді дақылдар біздің экспорттық тауарымыз болып табылады. Біз қиын­шы­лықтарға қарамастан, биылғы жыл­дың өзінде 7-8 миллион тонна астықты шет­елдерге сататын боламыз. Ол табыс­тың барлығы ауылдағы фермерлердің қалтасына түсіп жатыр. Мемлекет олар­дан қазір салық та алмайды. Біз мысалы, басқа салық түрлері 100 мың теңге болса, олардан алатынымыз 20-ақ пайыз. Мұндай жағдайды кім жасай алады? Екінші, тыңайтқышқа, суармалы жерге де мемлекет субсидия береді. Гер­би­цид пен пестицид, асыл тұқымды мал­ға, жоғары сортты астыққа да, барлығына мемлекет субсидия беріп, тиісті қара­жат­пен қамтамасыз етіп отыр. Былтырғы жыл­ғы құрғақшылықта мүлде ештеңе жинай алмай қалатындай жағдай болды. Мен талайдан бері Қазақстанда осы егінді егуді, астық жинауды көріп келе жатқан адаммын. Қостанай облысында 5 миллион гектар жерден бір қап астық та жинай алмай қалған кездер болған. Осындай тұрақты көмектің арқасында ауылдар көтеріліп келе жатыр. Енді қазіргі алдымызға қойған мақса­ты­мыз халықты Қазақстанда өндірілген азық-түлік түрлерімен қамтамасыз ету болып табылады. Бізде нан өнімдерінен шығарылатын өнімдер көптеп өндіріліп жатыр. Бізде ет те, сүт те бар. Бірақ, кей­бір өнімдерді, мысалы, қантты, шұжық­ты, консервіленген көкөністерді сырттан алып отырмыз. Қазір біз осыларға көп көңіл бөліп келеміз. Бұл мәселені шешу үшін жыл сайын елімізде жылыжайлар көп­теп салынуда. Оңтүстік Қазақстанда тамшылатып суару технологиясы өнді­ріске енгізілді. Соның нәтижесінде бұрын қы­занақтың гектарынан 15 центнерден өнім алынып келсе, қазір 1 гектардан 100 цент­нерге дейін өнім жиналуда. Онда көкөніс түрлерін ұқсатып, қалбырлайтын зауыт та жұмыс істейді. Осылайша біз біртіндеп бұл мәселелерді де шешетін боламыз. Ендігі біздің барынша назар ауда­ра­тын саламыз – мал шаруашылығы. Біз одан аса мол пайда табатын боламыз. Бұдан бүкіл ауыл шаруашылығы да, мем­ле­кет те зор пайда көреді. Себебі, Ресей­дің өзі жыл сайын сырттан 1 миллион 700 мың тонна ет алып келеді. Бізде жайы­лым да, барлығы да бар. Бірақ біздегі асыл тұқымды малдың үлесі 60 пайызға жетпейді. Ол 70 пайыз болуы керек. Асыл тұқымды мал көп болмаса, ет өндіру ешқашан артпайды. Соны сатып алуға аса мол қаражат қарастырылды. Қазақстанда мал бордақылайтын 54 пункт салынады. Әр пункттің төңірегінде фермалар болады. Сол 2300 фермалардың әрқайсысында асыл тұқымды 20-30 бұқа өсіріледі. Алдымызда тұрған мақсат – 2014-2015 жылдары жалпы көлемі 60 мың тонна етті Ресейге экспорттау. Жы­лына экспортқа 60 мың тонна ет шығар­сақ, ол 4 миллион тонна бидайдың баға­сы­мен бірдей болады. Мұндай міндет 2016 жылға қарай алға қойылып отыр. Ал 2020 жылға қарай 180 мың тонна ет өн­діретін болсақ, осыған кеткен шығын­дар­дың барлығын етпен-ақ қайтаруға бола­ды. Бұл оңай шаруа емес. Осы арқылы ауыл­дағы азаматтар жұмыспен қамтама­сыз етіледі. Бұған қазіргі кезде 150 мил­лиард теңге қаржы бөлініп отыр. Ауылдағы қарапайым халыққа шағын несие беру мәселесін қарастырып жатыр­мыз. Өткен жылы әлемнің оңтүстік бөлі­гін­де құрғақшылық болды. Оның ішінде Ресей мен Қытай, Үндістан да бар. Осы­ның алдындағы жылы – 2009 жылы елі­мізде 23 миллион тонна астық жинаған едік. Өткен жылы бұдан 10 миллион тонна астықты кем жинадық. Ұлттық қор­дың арқасында біз бұл қиыншылықтан да шыға білдік. Құрғақшылыққа байла­ныс­ты бүкіл дүние жүзінде азық-түлік өнім­дерінің бағасы көтерілуде. Осыған орай біз алдын-ала нақты шаралар қолданып жатырмыз. Бізде жеткілікті астық қоры жасалған. Өздеріңіз білесіздер, нанның ба­ғасы өскен жоқ. Сондай-ақ өзге азық-түлік өнімдерінің бағасын да ұстап отыр­мыз. Осыған байланысты заңнама қабыл­дан­ды. Жалпы, ауыл шаруашылығы сала­сын өркендету мемлекеттің басты мәселе­ле­­рінің бірі болып табылады. Ауыл ша­руа­шылығын дамыту арқылы біз эконо­ми­ка­ның басқа да салаларын дамытатын боламыз. Нұрлан ЕРІМБЕТОВ: – Құрметті Нұрсұлтан Әбішұлы, соңғы уақытта өте көп стратегиялық шешімдер қа­был­данды және бұл сарапшылар қо­ғам­дастығында ғана емес, сондай-ақ ха­лық арасында да көрініс табуда. Біз көптеген ойға алған істердің шын мә­нін­де жүзеге асқанын көріп отырмыз. Менің сұрағым мынадай: белгіленген жұ­мыстардың барлығы орындалды ма? ЕЛБАСЫ: – Әр адам жас кезінен бастап үлкен нәрселерді армандап, соған қол жеткізуге ұмтылуы керек деп есептеймін. Табандылықпен алдағы мақсатқа ұм­тыл­ған жөн. Егер тіпті армандаған биі­гің­нің жартысына жетсең, қалыпты өмір сү­ре­тін боласың. Ал екінші жартысы бала­ларымыздың үлесіне қалсын. Мен сіздің сұрағыңыздың астарын түсінемін. Барлы­ғы да жақын және алыс көрші­ле­рің­мен салыстырғанда білінеді. Мойын­дау керек, қателіктер бізде де болды. Мен біздің жағ­дайымызда әлі де жайлы орын таппа­ған, жұмыстары жоқ, тағы да бірдеңелері жетіспейтін, бір сөзбен айтқанда, наразы адамдар бар екенін білемін. Бірақ, айтыңдаршы, ондай адамдар қайда жоқ? Тіпті АҚШ-та тұрғындардың 11 пайызы кедейшілік шегінде тұрады. Біз, айтпақ­шы, осы көрсеткішке жақындап келеміз. Тоқсаныншы жылдардың ортасында бұл сан Қазақстанда 45 пайызға дейін жеткені есіме түсіп отыр. Өткен жылдар бедерінде біз жағдайды айтарлықтай жақсарттық. Қазақстанның табыстары туралы әңгі­ме қозғамай-ақ қояйын, оның бәрін өзде­рің де білесіңдер. Біз көп нәрсе істедік, мемлекет құрдық, нақты шекара орнат­тық, экономиканы көтердік, респуб­ли­ка­ның әлемдік танымалдығына қол жеткіздік, тіпті құрметті әлемдік ұйым – ЕҚЫҰ-ның Саммиті мен Азиаданы өт­кіз­дік. Осының барлығы Қазақстанның имиджі үшін жұмыс істейді. Және, әрине, елор­даның құрылысы туралы айтпай кетуге болмайды. Астана – менің жеке мақ­та­нышым. Қаламен жүріп өткен кезімде кейде өз көзіме өзім сенбеймін. Ондағы әрбір ғимарат менің қолым арқылы өтті. Қазір, міне, Тәуелсіздігіміздің 20 жылды­ғы құрметіне елордада қандай да бір белгі қою қажеттігі туралы көп ойландым. Ойымдағыға ұқсас нәрсені мен Қытайда көріп, суретін Астана әкіміне салып бердім, енді көреміз, іске асыру қолдан келе ме, әлде жоқ па. Ләззат ТАНЫСБАЙ: – Құрметті Ел­басы, Сіз Қазақстан халқына Жол­дауы­ңызда 2020 жылы қазақстан­дық­тар­дың 90 пайызы мемлекеттік тілді мең­гереді дегенді айттыңыз. Әрине, бұл іске тек мемлекет қана емес, менің ойымша, барша Қазақстан азамат­тары­ның да атсалысуы керек. Мы­са­лы, «Қазақстан» телерадиокорпора­ция­сы өткен жылы Сіздің тапсырма­ңыз­бен тұңғыш рет толық қазақ ті­лінде хабар тарататын «Балапан» теле­арнасын ашты. Биыл қазақ тілінде тарайтын «Мәдениет» телеарнасын ашуды жоспарлап отырмыз. Осы тұрғыда мемлекет тарапынан қандай жоспарлар бар? Осыны білгіміз келеді. ЕЛБАСЫ: – Мемлекеттік тіл жөнінде айтудай-ақ айтып келеміз. Заң қабыл­дан­ды, қор құрылды. Әр өңірлерде мемлекет­тік тілде оқытатын жүздеген орталықтар ашылып жатыр. Алдағы уақытта тағы да ашылатын болады. Қазақ тіліндегі 1200 балабақша ашылды, 3900 мектеп тек қана қазақ тілінде білім береді. Оның 173-і соңғы бес-алты жылдың ішінде пайда­лануға берілді. Қазақстан тарихында ешуақытта мұндай болған жоқ. Бүгінде қазақ тілінде оқытылатын мектептерге балаларын беретін қазақтардың саны 80 пайызға жетті. Бұрын оның көлемі 20-ақ пайыз болатын. Қазақ тілінде шығатын газет-журналдар мен қазақ тілінде хабар тарататын телеарналардың саны еселеп артты. Қыркүйек айынан бастап «Қазақстан» телеарнасы толық қазақ тіліне көшуі керек. Елімізде бір телеарна солай болуы тиіс. Ал «Мәдениет» телеарнасы толық қазақ тілінде хабар таратады деп айтуға болмайды. Өйткені, біздің қазақтың мәдениетін өзге халықтар да білуі керек. Қазақ тілінде болғанымен, оны біз көп­шілікке түсіндіре білуіміз қажет. Сондықтан қазіргі жағдайда барлық мәселе халқымыздың өзіне байланысты. Қазақ тілінің пайдалану ауқымы жыл­дан-жылға кеңейіп келе жатыр. Дайын­далатын құжаттардың барлығы қазақ тілінсіз әзірленбейді. Көптеген қазақ ті­лінің мамандары жұмысқа алынды. Бү­гінде оларға деген сұраныс уақыт өткен сайын артып келеді. Осыған байланысты қазақ тілінде білім беретін жоғары оқу орындарындағы факультеттер саны да көбейе түсуде. Біздер, қазақтар, өзіміздің тілімізді өзіміз сыйлап, құрметтей білуі­міз керек. Байқаған боларсыздар, қазақ балаларының өзі көшеде орысша сөйле­сіп бара жатады. Қазағымыздың өзінде намыс болуы тиіс. Ал біз өзіміздің намы­сымызды басқаның намысын жаншуға пайдаланбауымыз қажет. Қазақстандық­тардың 35 пайызға жуығы өзге этностар. Қазақтардың талайы қазақ тілін білмей отыр. Сондықтан мемлекет бұл мәселені біртіндеп жүзеге асыруы керек. Президенттің өзі сөзін қазақша бас­тай­ды да, әрі қарай орысша жалғас­ты­рады дегенді естіп жүрміз. Бүкіл халық сайлаған Елбасы ретінде сонда мен сөй­леген сөзімді халықтың жартысы түсініп, жартысы түсінбесе түсінбесін деуіме бола ма? Ондай болмайды. Қазіргі ең бас­ты мәселе – еліміздің тыныштығы. Осы­ның арқасында еліміз өсіп-өркендеп келе жатыр. «Үй сыртында кісі бар», деген қазақтың мақалын да ұмытпаған жөн. Мемлекет біздікі, тәуелсіз елміз, барлығы қо­лымызда. Осы елде тұратын халықтың барлығы біздің азаматтарымыз. Олардың құқығын таптауға ешқашан жол беріл­мей­ді. Сондықтан біз барлық жерде қазақ ті­лін пайдалануға жағдай жасауымыз керек. Үш тілді білу жөнінде айтып келеміз. Бұл жерде мемлекеттік тіл – қазақ тілін білу парыз. Екінші, орыс тілінен айыры­лып қалмауымыз керек. Білген тілден ажырауға болмайды. Көп тіл білгеннің зияны жоқ. Мысалы, Швейцарияда такси жүргізушілерінің өзі төрт тілді біледі. Үшінші – ағылшын тілі. Біз ағылшын тілін білмесек, әлемдегі озық иннова­ция­ға, технологияларға шыға алмаймыз. Өйт­кені, барлығы сол тілде жүргізіледі. Жас­тарға айтатыным – осы. Тілге мем­лекет тарапынан көңіл бөліне береді. Есептеуім бойынша, 2020 жылы еліміз­дегі халықтың 70 пайызы мемлекеттік тілде сөйлейтін болады және мектеп бітірген жастардың 95 пайызы қазақ тілін біліп шығады. Сол кезде біз жоғары оқу орындарында қазақ тілінде оқытуға толық талап қоя аламыз. Артур ПЛАТОНОВ: – Нұрсұлтан Әбіш­ұлы, бейбітшілік пен келісім кез келген ел дамуының қажетті компо­нен­ті. Таяуда Сіз Бірінші мамыр – Қазақстан халықтары бірлігі күнін жаңа пішінде мерекелеу қажеттігін атап өттіңіз. Сіздің пікіріңізше оның сапасы қандай болу керек? ЕЛБАСЫ: – Қоғамдағы бейбітшілік пен келісім – елдің табысты дамуының негізгі шарты. Қазақстан Тәуелсіздігінің жолы – ол ортақ Отанымыз – Қазақстан тағдыры үшін 140 этнос өкілдерінің жауапкершілік жолы. Өз жетістіктеріміз – халық бірлігіне ұқыпты көзқарасты сақтап, оны өскелең ұрпақтың, жастар­дың бойына сіңірудің маңызы өте зор. Өзіміздің ынтымағымыз бен бірлі­гіміздің арқасында біз көптеген жетістік­терге қол жеткіздік. Қоғамдағы бірлік пен елдегі тұрақтылық болмайынша біздің болашақ дамуымыз, барлық ойға алған­дарымызды жүзеге асыру мүмкін емес. Сондықтан ұлтаралық келісімді қамтама­сыз ету саясаты маңызды басымдыққа ие болып қала береді. Әрине, өзара түсіністікті қамтамасыз ету тіпті бір ұлтты мемлекет жағдайында да оңай емес. Егер біз бәріміз бір кезде ұйқыдан оянғанда, бір ұлт болып шығып, бір тілде сөйлеп, бір дінді ұстанып жүр­сек, бірнеше күн өткеннен кейін дұрыс отырған жоқсың, айтқаның дұрыс емес деген сияқты бәрібір бір-біріміздің кем­ші­лігімізді тауып алар едік дегенді мен бұрын да айтқанмын. Соған байланысты, халықтар достығы мәселесі – таптаурын тіркес емес. Өзара түсіністік – Қазақ­станның ішінде ғана емес, сонымен бірге бүкіл әлемде де ортақтаса өмір сүрудің қажетті шарты. Сонда Германияға бара отырып, біз олардың тәртіптерін сыйлауға тиіс емес­піз бе? Солай жасамай көр. Еуропаға кел­ген­дердің бәрі өздерін еуропалық мәде­ниет­ке сәйкестендіріп, тілді, заңдарды білуі керек дегенді қазірдің өзінде мә­лімдеді. Мультикультурализм дағдарысы туралы да айтты, бірақ мен оған келіс­пеймін. Бүгінде алуан бет-бейнелі, алуан тілді, алуан дінді әлемнен қашып құтыла алмайсың. Сондықтан, шынымен Бірінші мамыр мерекесін біз Халық бірлігі күні деп өзгерткен екенбіз, оны соған сәйкес тойлау қажет. Көшелердегі шерулермен емес, біздің халықтарымыздың өзара түсіністік шерулерімен. Бұл күні көрші­лер бір-біріне қонаққа барып, бір тілде сөйлеп, мейлі кәсіпкер, ғалым, жазушы, журналист немесе диқан болсын, ел игілігі үшін еңбек етіп, Қазақстанды өр­кен­детіп жүрген түрлі ұлт өкілдерін көр­се­ту қажет. Бүкіл өмірін Қазақстанға арна­ған адамдарды көрсетіп, өскелең ұр­пақты өнегелі үлгілерге тәрбиелеу керек. Бұл мерекенің біздің жетістік­те­рі­міз­дің, еліміздегі бейбітшілік пен келісімнің символына айналуы үшін көптеген істер тындыруға болады. Осының арқасында бізді әлемде құр­меттейді, таңғалады, елде Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерлерінің съездері өткізілуде. ЕҚЫҰ да біз үшін басты көзір болды. Егер ойланар болсақ – ұлтаралық келісім адамның арқаулық құқықтарын, өзінің тіліне, өзінің мәдениетіне, өзінің бі­регейлігіне, адамның тыныш өмір сү­руі­не құқығын сақтауға жағдай жасайды. Нұрлан ЕРІМБЕТОВ: – Нұрсұлтан Әбіш­ұлы, кезектен тыс сайлау өткізу ту­ра­лы шешім қабылдауға не себеп болды? ЕЛБАСЫ: – Желтоқсан айының соңында Шығыс Қазақстанның бір топ азаматтары референдум өткізу туралы бас­тама көтерді. Жаңа жыл мереке­ле­рінен кейін-ақ маған идеяға қолдау көрсеткен 5 миллионнан астам дауыстың жиналғаны туралы хабарлады. Сіздер бұл мәселенің тарихын жақсы білесіздер. Бір жағынан, мен референдум өткізу туралы қоғамдық бастаманы қол­да­ған ел сайлаушыларының басым көп­шілігінің пікірлерін ескерусіз қалды­ра алмадым. Екінші жағынан – мен саясат­керлердің болашақ буыны үшін теріс бағдар беретіндей ахуал да қалыптастыра алмас едім. Шешімді осы жағдайларды ескере отырып қабылдау керек болды. Қалыптасқан ахуалда сайлау өткізу туралы шешім нағыз сындарлы таңдау болды деп ойлаймын. Әрине, Конституциялық Кеңес түсін­діріп бергендей, референдум өткізу Конституцияға қайшы келмейді. Бұл халық шешімі, мен бастаманы қолдап өз дауыстарын берген қазақстандықтарға шын жүректен ризамын. Егер кезектен тыс сайлау туралы айтар болсақ, ол қалыпты тәжірибе. Соңғы 10 жылда Ұлыбритания парламентіне сайлау кезектен тыс өткізілді, Францияда да кезектен тыс сайлау өтті. Сондықтан өз өкілеттігімді екі жылға қысқартқаныма қарамастан, маған осы шешімді қабыл­дауға тура келді. Біз аралда тұрып жатқан жоқпыз, сондықтан әлемдегі демократия­лық үдерістердің ортақ сүрлеуінен шық­паймыз. Өткен жылы Астанаға ЕҚЫҰ Саммитіне 55 мемлекет пен үкімет басшылары келді. Бұл Қазақстанға деген құрмет белгісі. Референдум өткізу туралы шешім арқылы біздің белгілі бір дәрежеде елі­міздің беделіне нұқсан келтіруіміз мүмкін еді. Соған байланысты кезектен тыс сайлау өткізу туралы шешімді мен ұтымды шешім деп санаймын. Жағдайды пайдалана отырып, ресми түрде сайлауалды іс-шараларын өткізбей­тінімді айтқым келеді. Менің сайлауалды бағдарламам – ол «Болашақтың іргесін бірге қалаймыз» атты Қазақстан халқына Жолдауым мен «Нұр Отан» партиясы съезінде сөйлеген сөзім. Мен әкімдер мен «Нұр Отан» пар­тиясынан бұқаралық шерулер өткізбеуді сұраймын. Өзге президенттікке кандидат­тар­ға кеңшілік берейік – өздерін көрсете­тін болсын. Мен әділ, ашық және мөлдір сайлау өткізуді қамтамасыз етуді сұрай­мын. Бұл маңызды міндет. Сайлауды байқауға қатысуға ЕҚЫҰ, ТМД, ШЫҰ және өзге де халықаралық ұйымдар қазірдің өзінде ниет білдіріп отыр. Қазақстан халқы мен ұсынған бағ­дар­ламаға қолдау көрсетеді деп ойлаймын. Ел азаматтарының әл-ауқатын бұрын­ғы­дан да арттыра түсетініне сенімім мол жоспарларды біз бірлесіп жүзеге асыра­тын боламыз. Менің өз кандидатурамды жаңа мерзімге президенттікке ұсынуымды қолда­ған қазақстандықтарға ризамын. Менің сайлау қорыма елдің барлық түпкір­лері­нен халықтың қаржы жіберіп жатқанын атап өтпекпін. 1450 теңге аударған зейнеткер Людмила Арсентьевна Иваш­ки­на­ны, 1527 теңге аударған зейнеткер Сағатбек Саңқырбайұлын, 200 теңгеден аударған Тамара Сергеевна Кашни­ко­ва­ны, Рая Бижанқызы Исатаеваны, Тамара Павловна Федорченконы, 4875 теңге аударған мұғалім Назира Тасболатқызы Идрисованы, 3000 теңге аударған дәрігер Нағима Диметованы еске алмай кетуге болмайды. Атсалысқандарыңыз үшін сіздердің барлығыңызға алғыс айтамын. Ең бастысы – халықтың көңілі, ниеті. Осыдан артық Президентке қандай баға, қандай марапат керек? Президентке күш-қуатты беретін де сол сенім. Жұмыс істеткізетін де, күндіз-түні тыныштық бермейтін де күш сол болып табылады. Сондықтан халқымның маған көрсетіп келе жатқан сенімі үшін ризашылығымды әркез білдіріп отырамын. Нұртөре ЖҮСІП: – Жуықта елімізде өткен Қысқы Азиада ойындарын өзіңіз ашып, жабылуына да қатыс­ты­ңыз. Бұл ойындарда еліміз үлкен ол­жа­ға кенелді. Алтын, күміс медаль­дар­дың көпшілігін алып, бірінші орынға шықтық. Абыройлы болып, елдің рухы көтерілді. Осы ретте менің бірінші қояйын деп тұрған сұрағым: еліміз Олимпиада ойындарын өткізу құқына ие бола ала ма? Екінш