С.Асфендияров атындағы Қазақ ұлттық медицина университетінде өткен «Қазақстан республикасында медициналық терминологияны қалыптастыру және дамыту жолдары» атты ғылыми-практикалық конференцияға Білім және ғылым министрі Б.Жұмағұлов қатысып, онда білім мен ғылым саласында толғағы жеткен бірқатар қадау-қадау мәселелерге, сондай-ақ министрлікте атқарылып жатқан іс-шаралар мен алдағы жұмыстарға тоқталды. Конференция жұмысына еліміздегі ұлттық университет ректорлары, республикалық ғылыми-зерттеу институттарының директорлары, ҰҒА-ның академиктері, барлық облыстық денсаулық сақтау департаменттерінің өкілдері, студенттер қатысты.
Өткен жылдың аяғында 80 жылдық мерейтойын атап өткен С.Ж.Асфендияров атындағы ҚазҰМУ-ге алғаш рет келген Білім және ғылым министрі Б.Жұмағұлов алдымен аталмыш білім ордасымен жақынырақ танысты. Оқу орнының бас ғимараты алдындағы «Tabula Prima» және «Өмір аллеясында» болып, одан кейін анатомиялық препараттық бірегей үш мұражайды, Тәжірибелік дағдылар орталығын, Х.Досмұхамедов атындағы қоғамдық денсаулық сақтау мектебін, университет құрамына концорциум ретінде қосылған Қазақ тамақтану академиясының Амиран зауытында өндірілетін сүт өнімдерінің көрмесі мен тарихи медицина мұражайын аралап көрді. Әсіресе, министрді Б.Атшабаров атындағы іргелі және қолданбалы медицина ғылыми-зерттеу институтындағы жалпы құны 3 млн. доллар тұратын қондырғылармен жабдықталған клиникалық және биохимиялық зерттеулер, цитологиялық, молекулярлық-генетикалық, санитарлық-гигиеналық, серологиялық, сондай-ақ клиникалық-тәжірибелік зертханалар қызықтырды. Сонымен қатар медицина рыногында сапасы жоғары медициналық білім беретін, практикалық денсаулық сақтау ісіне енгізілетін және оның өзекті проблемалары бойынша заманауи ғылыми зерттеулер жасайтын әлемдік тәжірибеге сүйеніп жасалған инновациялық бағдарламалары көңіл аудартып, министр оның бір данасын өзіне сұратып алды.
Әрине, мұндай алқалы жиынды өткізуге аталмыш оқу орнының таңдалуының да өзіндік себебі бар. Өйткені бұл университетте «екілік» баға алған студент оқымайды.
Даңқ залында өткен жиынды ашқан университет ректоры Айқан Ақанов бүгінгі жиынды жалпы саны 1700 студенттің тыңдап отырғанын жеткізіп, қатысушыларды Даңқ залындағы ғалымдар галереясымен таныстырып шықты. Ректор сондай-ақ университетте әлемнің 16 елінен, 32 ұлттан құралған 10 мыңға жуық студенттің білім алып жатқанын, оқу орнындағы профессорлық-оқытушылық құрамның жалпы саны 1500-ге жуық екенін, олардың 4-і ҰҒА академигі, 138-і профессор болса, 172 медицина ғылымдарының докторы мен 253 доцент, 475 ғылым кандидаты заман талабына сай жаңа буын мамандарды оқытып жатқанынан хабардар етті.
– Мемлекет басшысы Н.Ә.Назарбаевтың Жарлығымен Білім беруді дамытудың 2011-2020 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы қабылданғанын баршаларыңыз білесіздер, – деді министр. – Бұл бұрынғы құжаттардан мазмұны және алға қойылған мақсаттары жағынан мүлде жаңа бағдарлама. Жақында Үкімет осы бағдарламаны іске асырудың 1-ші кезеңі – 2011-2015 жылдарға арналған іс-шаралар жоспарын бекітіп берді. Бюджеттің қазіргі мөлшеріне қосымша, алғашқы 5 жылға, яғни 2011-2015 жылдарға жарты триллион теңгеге жуық қаражат қосымша қарастырылып отыр. Білім сапасын арттыру жөнінде мемлекеттік бағдарламада көптеген міндеттер жүктелген. Бұл – мектепке дейінгі тәрбиемен 100 пайыз қамту. Мұндай жағдай Одақ кезінде де болмаған. Және e-learning электронды оқыту жүйесін толық меңгеру. Көптен бері айтып жүрген орта мектепті 12 жылдық оқытуға көшіру. Техникалық және кәсіптік білім берудің жаңа моделін енгізу және т.б.
Министрдің айтуынша, бұрын да бірқатар бағдарлама қабылданғанмен, олар тек орта білім берумен шектелсе, бұл жолы жоғары білім беретін оқу орындарына ерекше көңіл бөлініп отырған көрінеді. Соған орай негізгі салмақ мамандарды даярлау сапасын арттыруға түспек.
ТАЛАПҚА САЙ КЕЛМЕСЕҢІЗ МӘРТЕБЕДЕН АЙЫРЫЛАСЫЗ
Баршаға аян, Елбасы өзінің биылғы Жолдауында әлемдегі орташа көрсеткіштермен салыстырғанда, еліміздегі жоо-ның саны көп екенін атап өткен-ді. «Бүгінде кейбір «мүйізі қарағайдай» университеттер мен академиялардың шын мәнінде сол атқа лайықсыз екенін баршаларыңыз жақсы білесіздер. Бұдан былай жоо-ны жіктеудің жаңа тетігі енгізілмек. Олар: ұлттық зерттеу университеттері, ұлттық жоо-лар, зерттеу университеттері, университеттер, академиялар, институттар болады. Оған қосыла алмағандар колледжге айналмақ», – деді министр.
Яғни, министрлік енді әлемдік тәжірибе негізінде осындай жіктеу жасамақ. Әрине, жоо күштеп қысқартылмайды, тек осы жаңа жүйеге сәйкес келмеген оқу орындарының өздері басқа сатыға өтетін болады. Осылайша, жоғары білім жүйесін реттеп, мамандар даярлау сапасын арттыруға мүмкіндік туады.
ҒЫЛЫМДЫ БАСҚАРУДЫҢ ЖАҢА МОДЕЛІНДЕ БАСТЫ ТҰЛҒА ҒАЛЫМНЫҢ ӨЗІ БОЛМАҚ
Бақытжан Жұмағұлов өз сөзінде елімізде тұңғыш рет біздің экономикамызға ғылыми зерттеулерді енгізудің жаңа тетіктерін белгілеген «Ғылым туралы» жаңа заң қабылданғанын, өткен аптада Мемлекет басшысының тапсырмасымен Премьер-Министр К.Мәсімовтің төрағалық етуімен Үкімет жанындағы жоғары ғылыми-техникалық комиссия құрылып, онда өте маңызды мәселелер қозғалғанын ортаға салды. Сондай-ақ Астанада өткен жоғары ғылыми-техникалық комиссияның мәжілісінде заңды іске асырудағы барлық тетіктер талқыланған. «Онда ғылым дамуының басты бес басымдығы айқындалды. Ұлттық ғылыми кеңестің құрамы бекітілді. 2009 жылы қыркүйек айында Мемлекет басшысы айтқан Қазақстанда ғылымды басқарудың жаңа моделі шындыққа айналып, оның бас тұлғасы ғалымдардың өздері болмақ. Сондай-ақ қаражатты жұмсау құқығы да ғалымның өзіне берілмек. Екінші жаңалық – енді ғылыми кеңестің өзі зерттеулердің басымдылықтары мен оның дамуын анықтайтын болады. Қазір мемлекеттік жоо-ға инновациялық кәсіпорындар құруға рұқсат берілген. Ғылыми-зерттеулер «Мемлекеттік сатып алу туралы» заңмен реттелмейтін болды. Бұл бүгінгі күнге қол жеткізген жетістігіміз», – деп атап өтті ол.
Министрдің айтуынша, ғылыми кадрларды даярлаудың жаңа моделі де енгізілген. Ол PhD философия докторы ғылыми дәрежесіне негізделіп отыр. Бұрын ғылым кандидаты мен докторы «автоматты түрде» доцент және профессор атағын қоса алса, енді қауымдастырылған профессор мен профессор ғылыми атақтарының мәртебесі көтеріліп, ғылыми өсу жолында дербес сатыларға айналады. Бұл атақ тек қана толық штатта жұмыс істейтін ғылыми ұйымдардың қызметкерлеріне ғана берілмек. Мәселен, енді сіз Қырғызстанда, болмаса Мәскеуде қорғағыңыз келсе, сол елдегі аспирантураның күндізгі бөлімін, не докторантураны бітіресіз. Яғни, жұмысы сонда орындалып, сонда қорғалған кандидаттық, докторлық диссертация ғана Қазақстанда мойындалмақ.
Өте маңызды мәселенің бірі – зерттеу университеттері қолданысқа енгізіледі. Олар білім берумен қатар, ғылыми зерттеулерге ерекше көңіл бөледі. Аталған университеттер Үкімет бекітетін арнайы бағдарламалар арқылы дамиды. Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес жоо-ның инновациялық қызметі күшейтіледі. Министр осы ретте ҚазҰМУ өз саласы бойынша инновациялық қызметте көш бастап келе жатқанын атап өтіп, аталмыш оқу орнына бұл бағытта дамуы үшін жан-жақты қолдау көрсетілетінін де білдіре кетті. Сонымен қатар медициналық жоо Білім берудің мемлекеттік бағдарламасымен қатар, 2011-2015 жылдарға арналған «Саламатты Қазақстан» мемлекеттік бағдарламасына сәйкес дамитынын айтты.
АРАЛЫҚ БАҚЫЛАУ ЖОЙЫЛЫП, ЖОО-ҒА ЕРКІНДІК ПЕН ДЕРБЕСТІК БЕРІЛЕДІ
Министр тағы бір маңызды жайға көңіл аударды. Келесі жылдан бастап жоо-ларда мемлекеттік аралық бақылау (ПГК) алынып тасталынады. Министр «ПГК – білім сапасын арттыруға ықпал етіп отырған жоқ, тек формальды процедура түрінде өтіп жүр» дегенде залда отырғандардың ұзақ қол соққанына қарап, шынында да, бұл жағдайдың студентке де, оқытушыға да тиімсіз болғанын аңғардық.
Ал жоо-ға академиялық еркіндік пен дербестік берілуі көкейде жүрген мәселенің бірі-тін. «Бұл – білім беру, ғылыми, қаржылық, халықаралық және басқа да қызметтерді жүзеге асырудағы дербестік. Мемлекеттік жоо дербес коммерциялық емес ұйымға айналады. Мұндай тәсіл әлемдік практикада көптеп кездеседі. Бұл әрбір жоо-ның «өзіндік сипатқа» ие болып, әлемдік аренада дербес танылуына жағдай туғызбақ. Өйткені, жоо алдағы уақытта бұрынғы жағдайда дами алмайды. Мәселен, осы модельді Назарбаев Университеті қолдануда. Бұдан былай олардағы пысықталған тетіктер басқа жоо-ларға да таратылатын болады. Онда әлемдік дәрежедегі үш ғылыми орталық құрылды. Осы жөнінде ректор Ақановқа тезірек осы университетпен келісімшартқа отыруға кеңес бердім. Өйткені, бұл білім ордасында ғылыми мектеп, мықты дәстүр қалыптаспақ. Меніңше, ол жақсы нәтиже береді деп ойлаймын», – деген Бақытжан Жұмағұлов бұдан әрі алдағы уақытта жоо-ларды аттестациядан өткізу мүлдем алып тасталынып, ол халықаралық және институттық арнайы аккредиттеумен ауыстырылатынын айтты. Яғни, қай жоо нарықтық жағдайда білім береміз десе, осы аккредиттеуден өтуді қолдамақ. Сөйтіп, әр жоо-ның өзіндік келбеті қалыптаспақ.
– Тағы бір айтатын жайт, министрлік үлкен маңызды қадам жасап, жоо-ны жоғары білімнің әлемдік трендіне сәйкес келтіріп, академиялық мобильділікке жол ашқан. Бірінші кезеңге студенттің мобильділігі мақсатында мемлекет 200 млн. теңге қаржы бөліп отыр. «Бұл шамамен 200-250 студент семестр бойы мемлекет есебінен Еуропадағы үздік жоо-ларда оқуына болады деген сөз. Мұндай қолдау еш елде жоқ. Қазір біздің алдымызда соны ұйымдастыру міндеті тұр. Ал еліміздегі басқа аймақтық жоо-ның студенттері біздің ұлттық университеттерде мобильді түрде білім алатын болады», – деді министр.
Сонымен қатар шетелден шақырылатын білікті оқытушылар саны да артып келе жатқанын жеткізген министр егер бұрындары жыл сайын 40 шетелдік профессор тартылса, бүгінде олардың саны 300-ге жеткенін, осыған байланысты қарастырылған қаражат 265 млн. теңгеден осы жылы 2,5 млрд. теңгеге, яғни 10 есеге өскенін айтты. Студенттердің де тұрмыс жағдайы назардан тыс қалмады. Үкіметтің тапсырмасы бойынша «Студенттік баспана» бағдарламасы әзірленген екен. Егер осы бағдарлама іске асатын болса, 2015 жылы студенттердің 80 пайызға жуығы жатақханамен қамтамасыз етілмек. «Бұл да мемлекет тарапынан жасалынып отырған көмек, қолдау. Егер мені студенттер тыңдап отырса, мұндай бағдарлама соңғы жиырма жылда болмағанын айтқым келеді», деді министр.
МҰҒАЛІМДЕРДІҢ ЖАЛАҚЫСЫ ДА, БЕДЕЛІ ДЕ КӨТЕРІЛМЕК
Мұғалім мәртебесі соңғы кездері Қазақстанда ғана емес, бүкіл әлемде төмендеп отыр. Міне, сол олқылықты толтыру мақсатында биылғы жылдың шілде айынан бастап мұғалімнің жалақысы 30 пайызға, 1 қыркүйектен еліміздегі жоғары санаттағы мұғалімнің қосымша ақысы жүз пайызға көтерілмек. «Сол үшін Үкіметтен 5 млрд. теңге бөлініп отыр. Келесі жылдан бастап категорияға 15 млрд. теңге бөлінбек. Яғни, 2015 жылға қарай мұғалімнің жалақысы экономиканың жеке секторындағы жалақымен бірдей болмақ. Оған балалар бақшасындағы педагогтан бастап жоо-ның оқытушылары кіретін көрінеді. Иә, министрдің айтқаны орындалып жатса, онда алдағы уақытта елімізде мұғалім мамандығы қадірлі кәсіпке айналатыны сөзсіз.
КӨРНЕКТІ ҒАЛЫМҒА ҚҰРМЕТ КӨРСЕТІЛДІ
Интеллектуалдық әлеуетті қалыптастырудағы ғалымдардың рөліне тоқталған Б.Жұмағұлов бұл сапарының медицина ғылымының дамуына зор үлес қосқан көрнекті ғалым, нейроморфолог, ұлттық медицина терминологиясының іргетасын қалаушы тәлімгер-ұстаз, Лазер сәулесін медицинада қолдану жөніндегі дүниежүзілік қауымдастықтың құрметті президенті, С.Асфендияров атындағы ҚазҰМУ-дың қалыпты анатомия кафедрасының меңгерушісі, ҰҒА академигі, медицина ғылымдарының докторы, профессор Алшынбай Рақышевтің мерейтойымен тұспа-тұс келгеніне ризашылығын білдіріп, дәрігер-ғалымды министрліктің «ҚР ғылымын дамытуға сіңірген еңбегі үшін» төсбелгісімен марапаттап, иығына шапан жапты.
Гүлзейнеп СӘДІРҚЫЗЫ.