Тұрғын үй құрылыс жинақ жүйесі тұрғын үй құрылысының жаңа бағдарламасының негізгі тірек күші ретінде белгіленген. Өз қызметінің тиімділігін көрсете білген Қазақстанның тұрғын үй құрылыс жинақ банкі аталған бағдарламаның негізгі операторы болып отыр.
Өз басының жағдайын ойлау – әркімнің жеке ісі. Әйтсе де, мемлекет азаматтардың тұрмыс жағдайларын тезірек және қымбатшылыққа ұрынбай жақсартуға қол жеткізуіне жәрдем етеді. Кредиттік мөлшерлемелерге жәрдем қаражаттар бөле отырып, мемлекет заемшы үшін заемдарды анағұрлым қолжетімді ете түседі. Бұл шара заемшылар – жеке тұлғалар үшін айрықша маңызды, себебі олар борыштық жүктеменің төмендеуіне ерекше мүдделі. Ипотеканы және тұрғын үй құрылыс жинақтарын дамыту жөніндегі бағдарламаларды іске қоса отырып, мемлекет қаржылық нарықты дамыту арқылы аталған қызметтерге деген сұраныстарды ынталандыра түседі.
Құрылыс секторының төмендеуі жаңа үйлер салу көлемінің қысқаруына алып келді. Бұл жәйт, өз кезегінде, жұмыс орындарының жойылуына және ипотека мен тұрғын үйге кредит беруге мүдделіліктің құлдырауына әкеліп соқтырды. Жұмысшыларды құрылыс алаңдарына қайта қайтару және қазақстандықтарға тұрғын үй жағдайларын шешу мүмкіндігін беру үшін Үкімет тұрғын үй құрылысын дамытудың бірнеше бағыттарынан тұратын Қазақстан Республикасындағы тұрғын үй құрылысының 2011-2014 жылдарға арналған бағдарламасын қабылдады. Бағдарламаны жүзеге асыру мақсатында Қазақстанның Тұрғын үй құрылыс жинақ банкі Қазақстан Республикасының Құрылыс және тұрғын үй коммуналдық-шаруашылық істері жөніндегі агенттігімен бірлесе отырып тұрғын үй құрылыс жинақ жүйесі арқылы құрылыс салу және жүзеге асыру схемасын әзірледі.
Тұрғын үй бағдарламасын орындау үшін тұрғын үй құрылыс жинақ жүйесінің база ретінде таңдап алынуы кездейсоқтық емес. Өткен жылдың соңындағы «Жаңа онжылдық – жаңа экономикалық өрлеу – Қазақстанның жаңа мүмкіндіктері» атты Қазақстан халқына Үндеуінде Мемлекет басшысы тұрғын үй құрылысының дамуында жоғары әлеуетке ие болып отырған тұрғын үй құрылыс жинақ жүйесінің орнын және азаматтардың, Тұрғын үй құрылыс жинақ банкінің, мемлекеттің және құрылыс компанияларының тең құқықты серіктестігі ұстанымын пайдалану қажеттігін ерекше атап көрсетті.
Серіктестік сатып алушылар мен кредит беруші банктер үшін тұрғын үй құрылысының үрдісін неғұрлым ашық етіп көрсетуге мүмкіндік береді, қаражаттарды жоғалту тәуекелін азайтады және құрылыс нарығына жағымды әсер етеді.
Дәл осы себепті бағдарлама аясында үрдістің барлық қатысушылары арасындағы өзара әрекеттестіктің бірегей схемасы ойлап табылды. Тұрғын үй құрылыс жинақ банкі жұртшылықтың сатып алу қабілетін ескере отырып, салымшылар арасынан әлеуетті тұрғын үй сатып алушылардың пулын қалыптастырады. Алматы және Астана қалаларының, облыстардың әкімдіктері тұрғын үй құрылыс жинақ жүйесінің қатысушылары үшін тұрғын үй салу мақсатында банкпен келісім бойынша құрылыс салуға жер телімін таңдайды және банкпен келісілген талаптарда тұрғын үй салады. Сатып алушылар пулына қатысушылар, өз кезегінде банкте жинақталған тұрғын үй құрылыс жинақтарының және тұрғын үй заемдарының есебінен пайдалануға берілгеннен кейін салынған тұрғын үйді сатып алады.
Әкімдіктер мен Тұрғын үй құрылыс жинақ банкі арасында тұрғын үй құрылысының әрбір нысаны бойынша әріптестік туралы тиісті шарттар жасалатын болады, оларда тұрғын үйдің негізгі техникалық сипаттамалары, атап айтқанда: орналасатын орны, класы, қабаттылығы, пәтерлердің саны, пәтерлердің ауданы, таза әрлеу параметрлері және т.б. нақты белгіленетін болады. Мұндай жағдайда, тұрғын үй салу және жүзеге асыру бойынша әріптестік туралы шартта сондай-ақ таза әрленген 1 ш.м. тұрғын үйді сату құны, құрылыстың сапасын, құрылысты және тұрғын үй нысанын пайдалануға беру мерзімдерін қамтамасыз ету бойынша әкімдіктің міндеттемесі, тұрғын үйді сатып алушылардың пулдарын қалыптастыру және оларға кредит беру бойынша Тұрғын үй құрылыс жинақ банкінің міндеттемесі белгіленеді.
Аталған схема тұрғын үй құрылыс жинақ жүйесіне қатысушылардың тәуекелін іс жүзінде жоққа шығаратындығымен бағалы. Біріншіден, құрылысты әкімдіктер іске асырады, ал бұл тұрғын үй құрылыс жинақ жүйесінің қатысушылары үшін тұрғын үйдің салынатынына және пайдалануға берілетініне кепілдік береді. Екіншіден, Тұрғын үй құрылыс жинақ банкі салымшыларының ақшалары құрылысты қаржыландыруға жұмсалмайды және тиісінше, сақтаулы тұрады, себебі сатып алушылар пулына қатысушылар сатып алынатын пәтерлер үшін төлемді тек таза әрленген тұрғын үйлер пайдалануға берілгеннен кейін ғана жүзеге асырады және меншік құқығын рәсімдейді. Үшіншіден, тұрғын үй заемдары бойынша төмен сыйақы мөлшерлемелерін ескеретін болсақ, тұрғын үй құрылыс жинақ жүйесіне қатысушылардың отбасы бюджетіне түсетін қаржылық салмақ ауыр болмайды.
Тұрғын үй құрылысы бағдарламасы республикалық бюджет қаражаттарымен қаржыландырылатын болады. Бұл мақсаттарға республика барлық облыстарының, Алматы және Астана қалаларының жергілікті атқару органдары жайлылық деңгейі 3-ші класты тұрғын үйлер салу үшін 2011-2013 жылдары 80,84 млрд. теңге бөледі.
Бір айта кететіні, Алматы қаласы үшін таза әрленген 1 ш.м. үшін сату бағасы 142,5 мың теңгені құраса, Астана және Ақтау қалалары үшін 112,5 мың теңге, басқа облыс орталықтары үшін 90 мың теңгені құрайтын болады. Тұрғын үй құрылыс жинақ жүйесіне қатысушылар үшін барлығы 800 мың ш.м. тұрғын үй салу жоспарланып отыр.
Тұрғын үй нарығын қалпына келтіру жөніндегі міндеттердің ауқымдылығы және оларды жүзеге асыру талаптары Тұрғын үй құрылысы бағдарламасын осыған ұқсас жобалардан, атап айтқанда, қолданыстағы Мемлекеттік бағдарламадан ерекшелендіреді. Тұрғын үй құрылысы бағдарламасының басты айырмашылығы мен артықшылығы – оның халықтың кең ауқымды бөлігіне арналғандығы, ал Мемлекеттік бағдарламаға тек жұртшылықтың басымдыққа ие санаттары ғана енгізілген.
Тұрғын үй құрылысы бағдарламасына кез келген қазақстандық қатыса алады. Қатысу талаптары көп емес. Банк салымшылары мынадай негізгі өлшемдерге сәйкес келуі қажет:
1) заем алу үшін тұрғын үй құрылыс жинақ жүйесі мәселелері бойынша заңнама талаптарын және тұрғын үй құрылыс жинақ шартының талаптарын орындау; атап айтқанда, бағалау көрсеткішінің ең төменгі мәніне жету, ең төменгі қажетті соманы жинақтау, кепілзаттық қамтамасыз етуді беру және т.б.);
2) Тұрғын үй құрылыс жинақ банкінің талаптарына сай тұрғын үй заемына қызмет көрсету үшін төлем қабілетін растау.
Тұрғын үй құрылысы бағдарламасын Тұрғын үй құрылыс жинақ банкінің тұрғын үй құрылыс жинақ жүйесі арқылы жүзеге асыру құрылыс нарығының қайта жандануына жол ашады, банктердің заемдық қызметтеріне сұранысты арттырады, ең бастысы – көптеген қазақстандықтарға жеке үйінің иесі болу бақытын сыйлауға жәрдем етеді.
Қосымша ақпаратты «Қазақстанның Тұрғын үй құрылыс жинақ банкі» АҚ-тың мына телефондары арқылы алуға болады: Алматы қ., 279-25-55, Астана қ., 40-72-76, Талдықорған қ., 24-40-48, Қарағанды қ., 43-62-02, Қызылорда қ., 26-26-64, Павлодар қ., 34-08-99, Өскемен қ., 75-48-65, Атырау қ., 32-04-00, Тараз қ.. 42-58-80, Ақтөбе қ., 55-72-21, Ақтау қ., 43-96-91, Қостанай қ., 53-38-20, Петропавл қ., 42-79-94, Көкшетау қ., 25-63-04, Шымкент қ., 21-33-62, Орал қ., 54-03-33, Семей қ., 52-22-90 немесе мына сайтта www.hcsbk.kz
Айнаш ЕСАЛИ.