Үкімет соңғы жылдары халықтың әл-ауқатын, білімі мен денсаулық жағдайын жақсартуға бағытталған бірқатар мақсатты бағдарламаларды қабылдап, жүзеге асырып келеді. Соның маңызды бірі ауыз су мәселесі болып табылады. Ибн Синаның “Ауру көбінесе ішкен астан пайда болады, соның ішінде, әсіресе, ауыз судан болады” деп ескерткеніндей, халық үшін сапалы ауыз суға қолжетімділіктің маңызы зор.
Қазақстандықтарды сапалы ауыз сумен қамту мәселесі, бұл – Мемлекет басшысының үстіміздегі жылғы «Болашақтың іргесін бірге қалаймыз» атты Қазақстан халқына арнаған Жолдауындағы басым бағыттардың бірі.
Елбасы атап көрсеткеніндей, осыған дейінгі «Ауыз су» бағдарламасын жүзеге асыру барысында ауылды жердегі халықтың орталықтандырылған сумен қамту жүйелеріне қолжетімділігі 41 пайызға, ал қалалық жерде 72 пайызға дейін артып, суды тасып ішетін адамдардың саны 4 есеге дейін төмендеді. Бірақ бұл бағдарлама мәселені толық шешіп бере алмады. Бағдарламаның орындалу нәтижелерін жан-жақты талқылау барысында бірқатар кемшіліктердің жіберілгендігі анықталды. Солардың қатарында бюджеттік, сәулет-қала құрылысы, санитарлық-эпидемиологиялық заңдылықтардың бұзылғандығын атауға болады. Соның салдарынан сумен қамту жүйелерін салудың, су құбырлары мен кәріз жүйелерін қайта жарақтандырудың сапасының төмен болуы, республикалық және жергілікті атқару органдарының арасында жобаларды қаржыландыруға байланысты ортақ келісімдердің болмауы, жобалардың тиісті су қорларымен қамтамасыз етілмеуі, нысандарды жобалау сапасының төмен болуы секілді кемшіліктерге жол берілген.
– Халықты ауыз сумен қамту мәселесінде бұл бағдарлама істі ақыр аяғына дейін жеткізе алған жоқ. Мәселен, 2010 жылдың 1 шілдесіндегі мәлімет бойынша, орталықтандырылған ауыз сумен қамтылған ауылдық елді мекендердің саны бар болғаны 12 пайызға ғана өсіп, барлығы 41 пайызды құраған. Сонымен қатар, Ауыл шаруашылығы министрлігінің мәліметтері бойынша еліміздегі барлығы 7002 бірлікті құрайтын ауылдық елді мекендердің 3849-ында сумен қамту проблемалары әлі де шешімін тапқан жоқ. Яғни, 3 миллион адам немесе ауыл халқының 40 пайызы сапалы ауыз судан мұқтаждықты сезініп отыр деуге болады. Оның үстіне, аталған бағдарламаны жүзеге асыру барысында бюджеттік қаржының тиімсіз пайдаланылуына жол берілгендігін де жасырмаймыз. Құрылыстарды сапасыз жүргізу, оларды уақытында тапсырмау секілді жағдайлар орын алып жатты. Іске қосылғандарының өзі дұрыс жұмыс істемей қайтадан істен шығып қалуы да жиі кездесті, – деген еді бір әңгімесінде Ауыл шаруашылығы министрлігі Су ресурстары комитетінің бас сарапшысы Серік Сәрсекеев.
Сарапшы айтқан осы кемшіліктердің барлығы 2011-2020 жылдарға арналған халықты ауыз сумен қамтудың «Ақбұлақ» бағдарламасында ескеріліп отыр екен. Бұл бағдарламаны жасау барысында төмендегідей мәселелерге баса назар аударылған.
Бірінші, сумен қамту нысандарын жаңадан салған және бұрынғыларын қайта жарақтандырған кезде жүйелі әдіс-тәсілдерді енгізу көзделген.
Екінші, елді мекендердегі сумен қамту жүйелерін пайдаланудың тиімділігін қамтамасыз ететін көрсеткіштер белгіленген.
Үшінші, су шаруашылығы секторының инвестициялық тартымдылығына және сумен қамту нысандарын қаржыландыруға жеке меншік капиталды молынан тарту ісіне мән берілген.
Төртінші, халықты ауыз сумен қамтамасыз ету үшін жерасты суларының әлеуетін молынан пайдалануға екпін түсірілген.
Бесінші, сумен қамту жүйелерін жобалаудың сапасын көтеру ескерілген.
Алтыншы, су шаруашылығы секторының жағдайына мониторинг жүйесін енгізуге баса мән берілген.
Жаңа бағдарламаны жасау барысында ескерілген осынау жүйелік тәсілдер ауылдық және қалалық жерлердегі сумен қамту жүйелерінің жағдайын зерттеу ісін міндетті түрде талап етті. Осы зерттеуден және соның нәтижесінен белгілі бір қорытынды түюден кейін барып ауылдық және қалалық жердегі сумен қамту жобаларының арнайы тізбесі қалыптастырылады. Мұнан кейін бұл жобалар Экономикалық даму және сауда, Қаржы министрліктерінің қарауына тапсырылады. Аталған министрліктердің жобаларды қаржыландыру ісіне қатысты талаптары орындалған жағдайда барып, бұл тізім Премьер-Министрдің бірінші орынбасары төрағалық ететін Ведомствоаралық комиссияның қарауына беріледі. Мұнда
жобалық-сметалық құжаттарды қараған кезде оларды жүзеге асыру үшін тиісті дәлелденген су қорларының болуы, жоба туралы зерттеулердің нәтижелері, жоба жүзеге асырылған кезде оны пайдалану ісін ұйымдастыратын ұйымның болуы, жобаны қаржыландыруға жергілікті бюджеттің де қатысуы секілді өлшемдер басшылыққа алынады.
Сөз болып отырған жаңа бағдарлама – «Ақбұлақ» бағдарламасы Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2010 жылғы 9 қараша күнгі қаулысымен бекітілген болатын.
Бағдарламаның басты мақсаты – халықты қажетті мөлшердегі және сапасына кепілдік берілетін ауыз сумен қамтамасыз ету. Осы мақсатқа қол жеткізу үшін тиісті міндеттер белгіленген. Ол міндеттердің бірқатарын біз жоғарыда айтып кеттік. Соған қоса айтарымыз, бұл бағдарламада су шаруашылығы ұйымдарының тиімді және рентабельді жұмысын қамтамасыз ету үшін қызметтердің тариф саясатына да мән берілген. Мәселен,
салынған инвестициялардың қайтарымдылығына кепілдік беру мақсатында ұзақ мерзімді тарифтер белгіленетін болады. Сонымен қатар, суды пайдаланушыға дейін жеткізу барысында оның белгілі бір бөлігінің жоғалып кетуі немесе шығындалуы ғылыми негіздік нормаларға дейін төмендеуіне мән берілген. Жобаларды жүзеге асыру кезінде қазақстандық үлестің артуына да ерекше екпін түсіріледі. Яғни, бағдарламаны орындау еліміздегі кәсіпкерліктің дамуына да қолайлы жағдай туғызатын болады.
Бағдарлама үстіміздегі жылдың мамыр айынан бастап іске қосылды. Оны жүзеге асыру екі кезеңнен тұрады. Бірінші кезең – 2011-2015 жылдар аралығы. Екінші кезең – 2016-2020 жылдар аралығы. Бағдарламаны жүзеге асыру барысында төмендегідей көрсеткіштерге қол жеткізу көзделген.
Біріншіден, барлық ауылдық елді мекендердің 80 пайызында орталықтандырылған сумен қамту жүйелеріне халықтың қолын жеткізу. Бұл көрсеткіш қалалық елді мекендерде 100 пайызды құрайтын болады.
Екіншіден, барлық ауылдық елді мекендердің 20 пайызында халықтың қолын орталықтандырылған кәріз жүйесінің қызметіне жеткізу. Бұл көрсеткіш қалалық елді мекендерде 100 пайызды құрайтын болады.
Үшіншіден, қалаларды су көздерінен су алған кезде оларды 100 пайыздық тазалау қондырғыларымен қамтамасыз ету.
Төртіншіден, әрбір аудан орталығында сумен қамтитын және кәріз жүйелерінің қызметін ұйымдастыратын арнаулы мамандандырылған пайдалану кәсіпорындары мен ұйымдарын құру.
Бесіншіден, сумен қамту және кәріз пайдалану кәсіпорындарының ішіндегі жеке меншік капиталдың, соның ішінде концессиялық келісімдер негізінде қатысушылардың санын 19 бірлікке дейін жеткізу.
Алтыншыдан, қалалық жерлерде су есептегіш құрылдарымен қамтуды 100 пайызға, ал ауылдық елді мекендерде 80 пайызға жеткізу.
Жетіншіден, сумен қамту және кәріз жүйелері жобаларын жүзеге асырған кезде қазақстандық бұйымдар мен технологияларды қолданудың үлесін 60 пайызға дейін жеткізу.
Сегізіншіден, 3 мыңнан астам ауылдық елді мекенді жерасты су қорларымен қамтамасыз ету.
Тоғызыншыдан, қалалар мен ірі елді мекендер үшін су қорларының көлемін қайта бағалау мақсатында 165 су көздерінің кен орындарына барлау жұмыстарын жүргізу. Топтық су құбырлары үшін 15 су көздерінің кен орындарының көлемін қайта зерттеу.
Оныншыдан, 86 қала мен 6943 елді мекендегі сумен қамту және кәріз жүйелерінің жобаларын жүйелі мониторингпен қамту.
Он біріншіден, халықты тәулігіне 24 сағат сумен қамтуға қол жеткізу.
Бағдарламаны жүзеге асыру үшін оны тиісті қаржы көздерімен қамту ісі алдын-ала ескерілген. Бұл қаржылар даму институттарының қаражаттарынан, пайдаланушы кәсіпорындардың өзіндік қаражаттарынан, отандық және шетелдік инвестициялардан құралады. Сонымен қатар, мемлекеттік бюджеттен 1 триллион 273 миллиард 859 миллион теңге қарастырылады. Бұл қаржының 1 триллион 164 миллиард 142 миллион теңгесін республикалық бюджеттің есебінен, 109 миллиард 717 миллион теңгесін жергілікті бюджеттердің есебінен қарастыру көзделінген. Соның ішінде
«2011-2020 жылдарға арналған халықты сумен қамту жөніндегі «Ақбұлақ» мемлекеттік бағдарламасын жүзеге асыруға 900 миллиард теңге бөлу жоспарланып отыр.
Бұл бағдарламаның бұрынғы «Ауыз су» бағдарламасына қарағанда бірқатар артықшылықтары бар. Олардың кейбіріне біз жоғарыда тоқталып өткендей де болдық. Соның ішінде ерекше екпін түсіріп айтарымыз, бағдарламаны жүзеге асыру ауылдық елді мекендердегі нақты барланған жерасты су қорларының көлеміне, су құбырлары желісінің жағдайына, судың тазалығы мен сапасына негізделетін болады. Мәселен, Индустрия және жаңа технологиялар министрлігінің Геология және жер қойнауын пайдалану комитетінің
2009 жылдың 1 қаңтарындағы мәліметі бойынша, елімізде мемлекеттік баланста тұрған 1282 жерасты суларының көздері барланған. Мұндағы сулардың жеткілікті қоры республикадағы суға деген сұраныс деңгейінен екі есе артық. Демек, жерасты сулары біз үшін үлкен байлық көзі және сумен қамту мәселесін шешудің үлкен бір жолы болып табылады.
Қазіргі күні жер астындағы судың барланған қорын игеру деңгейі төмен болып отыр. Көптеген су көздері соңғы 10-15 жылдан бері пайдаланылған жоқ. Мәселен, қазіргі күні жоғарыда айтылған 1282 барланған жерасты су көздерінің 402-сі ғана пайдаланылады екен. Олардан тәулігіне 2 миллион текше метр су алыну үстінде. Бұл қазіргі күні халық пайдаланып отырған жалпы ауыз су көлемінің 56 пайызын құрайды. Демек, аталған ресурс көзінің әлеуеті зор. Осыны тереңдетіп игеру арқылы көп мәселені шешуге болады.
Сумен қамтудың жаңа нысандарын салуда олардың жобалық-сметалық құжаттарын әзірлеудің сапасына ерекше бақылау жүргізіледі. Олар тиісті талаптарға жауап бере алған кезде ғана (ол талаптардың кейбіріне келетін болсақ, сумен қамтудың тиісті көлемдегі көздерінің болуы, су жүйелерінің тұрғындардың үйіне дейін жеткізілуі және су есептегіш құралдарымен қамтамасыз етілуі, тағы басқалар) құрылысты қаржыландыруға тиісті қаражат бөлінеді.
Бағдарламаның келесі басты ерекшеліктерінің бірі еліміздің су шаруашылығы жүйесінде мемлекет-жеке меншік әріптестігін қалыптастыра отырып, олардың қабылданған нысандарды пайдаланудағы тең дәрежелі міндеттемелер қабылдауын қамтамасыз ету.
Жобаларды концессияға тапсырудың тетіктері жетілдіріледі. Екіншіден, жоғарыда айтылып кеткендей, ұзақ мерзімді тарифтік реттеу жүйесіне көшетін боламыз. Әрбір текше метр пайдаланылған су есепке қойылады. Міне, осы жағдай жеке инвесторлардың жобаны жүзеге асыру ісіне қатысуға деген ынтасын арттыруы әбден мүмкін. Аталған мәселелерді жүзеге асыру үшін қазіргі қолданыстағы заңдарға, соның ішінде еліміздің Су кодексіне, “Халықтың денсаулығы және денсаулық сақтау жүйесі туралы” кодекске өзгерістер енгізілуі тиіс.
Сонымен қатар, жобаларды концессияға тапсырудың қанатқақты тізімі айқындалып отыр. Мәселен, Қарағанды облысының Балқаш, Шығыс Қазақстан облысының Семей, Оңтүстік Қазақстан облысының Сарыағаш қалаларында мемлекет-жеке меншік әріптестігі негізінде қанатқақты жобаларды жүзеге асыру көзделуде.
Бағдарламаны жүзеге асырудың бірінші кезеңі болып табылатын 2011-2015 жылдар аралығында мұнан кейінгі кезеңдегі жұмыстарды жан-жақты жүргізу үшін кең ауқымды даярлық жасалынады.
Сумен қамту жүйелерінің құрылысы бірінші кезекте аудан орталықтарынан бастау алады. Сонан кейін тұрғындарының саны 1 мың адамнан асатын елді мекендегі жұмыстар қолға алынып, осындай рет бойынша жүргізіле береді.
Құрылыстарға тиісті қаржы бөлу облыстық әкімдіктер оны қосымша қаржыландыруға келіскен жағдайда жүзеге асырылады. Қосымша қаржыландырудың көлемі облыстық бюджеттердің кіріс бөліктерінің мүмкіндіктеріне байланысты жалпы жоба құнының 10 пайызы мен 30 пайызы аралығында ауытқуы мүмкін.
Сөйтіп, өз тәуелсіздігінің жиырмасыншы жылдығы қарсаңында тұрған Қазақстан Республикасы осы қысқа уақыт аралығында әлемге танымал, әріптестік қатынастарда беделді ел ретінде қалыптасып қана қоймай, сонымен қатар өзінің ішкі әлеуметтік-экономикалық проблемаларын батыл шеше алатын қуатты мемлекет ретінде бой көрсетіп отыр. Егер соңғы бір-екі жылдың арасындағы оқиғаларға саралай көз салатын болсақ, мұның көптеген белгілерін мейлінше айқын байқауға болады.
Әрине, жаңа тарихы бар болғаны 20 жыл уақытты ғана қамтитын жас мемлекетімізде барлық мәселе шешімін тапқан деп айта алмаймыз. Соның маңызды бірі – су ресурстарының мәселесі, соның ішінде ауыз су проблемасы болып табылады.
Жалпы, су ресурстары мәселесін кең көлемде қарастыратын болсақ, ХХІ ғасырдағы Қазақстан үшін оның ең толғақты тақырыптар қатарына шығатындығын байқаймыз. Қазіргі күні тұщы су көздерінің мәселесі, соның ішінде халықтың таза ауыз сумен қамтылуы жайы жер шарындағы экологиялық ахуалдың ушыға түсуінің аясында адамзаттың ортақ проблемасына айналды. Көптеген сарапшылар ендігі кезекте ел мен елдің, өңір мен өңірдің арасында болуы мүмкін дау-жанжалдар нақ осы мәселеден өрбуі мүмкін деген қауіп айтады. Демек, әр мемлекет өздеріндегі су ресурстары мен оны тиімді және үнемді пайдалану ісіне алдағы уақытта барынша мән бере түспек.
Еліміздің су ресурстарын нығайту мен оның қорларын сақтау мәселесіне Қазақстан басшылығы тәуелсіздіктің алғашқы жылдарынан бастап-ақ қатты көңіл бөлуде. Елбасымыз бізбен көрші мемлекеттер басшыларымен болған кездесулерінде трансшекаралық өзендер суларын пайдалану ісін әрдайым мемлекетаралық қарым-қатынастардың негізгі мәселесі ретінде көтеріп келеді. Орталық Азия мемлекеттерімен бірлесіп Су консорциумын құру, Сібір өзендері суларының бір бөлігін Қазақстан мен Орталық Азияға қарай бұру, Аралды қалпына келтіру ісін халықаралық деңгейде жүзеге асыру, Ертіс пен Іленің, Сырдарияның суларының азаюына жол бермеу, Қазақстанды ашық теңізге шыға алатын мемлекет ретінде қалыптастыру үшін Каспий мен Қара теңіз немесе Азов теңізі арасында канал тарту – міне, бұлар Елбасымыз бастамашы болып, үлкен халықаралық мінберлерде батыл да табанды түрде көтеріп келе жатқан маңызды мәселелердің бір парасы.
Аталған істе нәтижелер де жоқ емес. Кіші Арал қалпына келе бастады. Оңтүстік өңірді сумен қамту және көктемгі тасқынның алдын алу үшін маңызды болып есептелетін Көксарай қарсы реттегіші салынды. Ауыл шаруашылығында суды барынша үнемдеп пайдалану үшін тамшылатып суару технологиясы белсенділікпен енгізілуде. Су қоймаларының жұмыстары да ретке келтіріле бастады.
Осының барлығынан ел басшылығының халықты таза ауыз сумен қамту мәселесіне ерекше көңіл бөліп отырғандығы байқалады. Өйткені, бұл мәселенің халық денсаулығына тікелей қатысы бар. Сондықтан да осы мәселені шешудің маңызды бір жолы ретінде елімізде Елбасының тапсырмасымен 2002-2010 жылдарға арналып “Ауыз су” бағдарламасы қабылданған болатын. Бұл бағдарлама өзінің алдына қойылған міндеттерді негізінен орындап, халықтың қолын орталықтандырылған таза ауыз суға жеткізу мәселесінде бірқатар проблемалардың бетін қайтарды. Енді 2011-2020 жылдарға арналған «Ақбұлақ» бағдарламасының қолға алынуы бұл мәселені түбегейлі шешуде ерекше маңызға ие болмақ. Сөйтіп, қазіргі күні бүкіл әлем бойынша барған сайын асқынып келе жатқан аса ауқымды проблема Елбасының бастамасымен, Үкіметтің әзірлеуімен қолға алынған мемлекеттік бағдарламаның нәтижесінде сәтті шешімін таппақ.
Сұңғат ӘЛІПБАЙ.