Биылғы жылдың сәуір айында Үндістан премьер-министрі Манмохан Сингхтың елімізге сапары кезінде Ақордада Президент Нұрсұлтан Назарбаевпен кездескені көпшілікке белгілі. Сол кездесуде көтерілген екіжақты қарым-қатынастарды дамытудағы әңгіме тінінің бірі болған мәселе енді нақты жүзеге асырылып, үнді жерінде Қазақстан мәдениетінің күндері табысты өтті.
Мамыр айының 9-14-і аралығында Үндістан астанасы Нью-Дели қаласында Қазақстан Республикасы Мәдениет министрлігінің ұйымдастыруымен Қазақстанның мәдениет күндері өткізілді. Оның беташар шарасы – Делидің орталық көшелерінің бірі – Абай көшесінен орын тепкен «Taj Palase» қонақүйінде ашылған Алтын және бағалы металдардың мемлекеттік мұражайы мен «Құланшы» қазіргі заманғы мәдениет орталығының көрмелері болды
Сәт сапар
Қазақстан мәдениеті күндеріне қатысатын жүз шақты адам Алматы әуежайынан Делиге апаратын ұшаққа отырдық. Дүниеде қиялдан жүйрік не бар десеңізші?! Ұшқыр ой қиялыңдағы Үндістан мен оқығандарыңнан, үнді фильмдерінен көрген ғажайып әсемдікті көз алдыңа әкеледі. Енді осынау ғажайып елдің адамдары қазақ мәдениетін өз көздерімен көріп, одан сусындайтынын ойлағанда, көңілің көкке қалықтап, тербеле түседі.
Үш сағат өткенде ұшақтың Дели әуежайына қонуға бет алғанын ести сала төменге көз тіктік. Жыпырлаған, жымыңдаған түнгі қала оттарының шегі болсайшы. Ұшағымыз жарты сағаттай Делидің үстімен ұшып келеді. Ұшақ иллюминаторынан қай жағыңызға қарасаңыз да көкжиекке дейін жымыңдаған оттар. Делидің алыптығына еріксіз таңдай қағасыз. Әрине, іргесі қаланғанына біздің дәуірімізге дейінгі 3000 жыл делінетін 1483 шаршы шақырым ауданды алып жатқан қазіргі Дели 7 көне қаланың орнына салынған. Оның ішінде исламдық мәдениет пен түркілердің де ізі сайрап жатыр.
Дхиллика – Дехлиз – Дехали – Дилли немесе Дели
Әуежайға ұшақ келіп қонғанда сағат кешкі 21-ден енді ғана асып бара жатқан болатын. Бізді Үндістандағы Қазақстан елшілігінің қызметкерлері қарсы алып, даяр тұрған автобустарға бастады.
Кеш түскеніне қарамастан, әуежайдың сыртқы есігін аша бергендегі бетке ұрған ыстық леп субтропикаға келгенімізді бірден есімізге салды. Көліктерге отырып, түнгі Делидің ажарына қарап, терезеден көз алмаймыз. Әне, Үндістан жеріне аяқ басқан жандардың қаламына ілігетін атақты рикшалар. Бірақ өткен ғасырлардағыдай жаяу, қаратабандап мықшыңдаған рикша емес, велосипедке отырып, педальды айналдырып бара жатқан жаңа мыңжылдықтың рикшасы. Әне, рикша арбасына бірнеше адамды отырғызып, тартып барады. Апыр-ай, мынадай ыстықта жүк тарту оңай емес-ау, байғұстың жаны қандай сірі еді деп еріксіз таңданасың. Велорикшаның жетілген түрі моторикшалар да кездесіп жатыр. Жан-жағы ашық, үш аяқты моторикша алдыңғыдай емес, кәдімгі мәшинелердегідей жылдамдықпен кетіп барады. Ауа суытқыш кондиционері жоқ бұл көліктің жолақысы да арзан екен. Бірақ әр бағдаршамға тоқтаған кезде жан-жағыңнан жетіп келіп қол жайған қайыршылар есіңізді алады. Өйткені, 1 миллиард 200 мың халқының 68 пайызы өте кедей саналатын елде қайыршылардан аяқ алып жүргісіз. Ал күніне 20 рупий, яғни 80 теңге көлемінде табысы бар жан бұл статистикаға ілікпейді екен. Сусап кеткенде сатып алған бір литр суымыз 10 рупий болды, енді өзіңіз әрі қарай есептей беріңіз.
Бірақ үнді халқы керемет бейбітсүйгіш, біреуінің қабақ шытқанын, дауыс көтеріп бір-бірімен дауласқанын еш көрмейсіз. Көшелерінде біздегі тәрізді жолда жүру ережелері атымен жоқ. Жүріп келе жатқан көлігінің оң жағынан да, сол жағынан да зу етіп екі аяқты мотоциклдер мен мопедтер, скутерлер өтіп жатады. Соған қарамастан, бірде-бір жол апаты көзіңізге шалынбайды. Тіпті, бірде біз отырған көлік бұрылысқа келгенде өте жақын тұрған мәшиненің айнасын қайырып кетті. Жоқ, сіз бен біз ойлағандай емес, ешкім көлігінен атып шығып кеңірдегін созып айқайласқан жоқ, бір-біріне бастарын изесіп, екі жүргізуші жүрістерін тоқтатпастан әрі қарай жолдарын жалғастыра берді.
Мұның сыры, бәлкім, ежелден үнді жерінде бірнеше діннің қатар өрбіп келе жатқандығына байланысты болса керек. Үндістанның тарихына қарап отырсақ, оның дүниедегі ең көне мәдениет бесігінің бірі болғанын көреміз. Алайда, XII ғасырға дейін үнді жерінде орталықтандырылған ірі мемлекет болмаған. Есесіне, ұсақ-ұсақ кінәздіктер бір-бірімен бірде жауласып, бірде бейбіт қатар өмір сүрген. Ал үнді жерінде тұтас мемлекеттің негізінің қалануы, оның көршілеріне танылып, дипломатиялық қатынастар орнатуы XII ғасырдағы Дели сұлтанатынан бастау алады.
Жалпы, қала Дели атауын 736 жылдан бастап иеленген көрінеді. Алғашында Дхиллика, одан Дехлиз-Дехали-Дилли атанған. Біздің тіліміздегі мағынасы табалдырық, шекара дегенді білдіретін қала тағдыры 1193 жылы Орталық Азиядан шыққан Мұхаммед Гури мен оның қолбасшысы кейін осы сұлтанаттың басшысы Кұтыпаддин Айбек келуімен өзгереді. Сұлтанат құрылып, оның іргесі кеңейіп, мемлекеттің діні болып ислам бекітіледі. Жаңа басқарушы көптеген мешіттер мен сарайлар тұрғызып, тастан ою өрген, құсни жазумен әдіптелген Құран аяттары бар әсем ғимараттар бой көтереді. Қалада ғалымдар, сәулетшілер мен өнер адамдары құрметке бөленеді. 1206 жылдан бастап Дели сұлтанаттың астанасы болады.
Қалада күні бүгінге дейін әлемдік мәнге ие 60000 ескерткіш бар, солардың ішінде Гиннестің рекордтар кітабында дүниежүзінде кірпіштен тұрғызылған ең биік ғимарат дейтін Құтып минареті сақталған. Оның тұрғызылуы да қызықты, минареттің қасына таянған адам оның төрт рет бөлініп тұрғызылғанын көреді. Себебі, әр билеуші династиясы өз кірпіштерін қалап отырған. Құтып баласы Елтұтмыш басқарған (1211-1227) жылдары Дели сұлтанаты тіптен өсіп, өркендейді.
1290 жылы билік басына екінші бір түркілер – Хилжа династиясы келеді. Олар ірі реформалар жүргізіп, Делиді жаңартып, Хаус Кхас атымен белгілі сауда базарын, орталығын ашады. Сұлтанат дамуы қарыштаған кезең болады. Бұл – Делидің Сири деген атаумен белгілі екінші даму кезеңі еді.
Үндістан тарихында ерекше орын алатын кезең Ұлы моғол мемлекетінің құрылуы болды. 1500 жылы Дешті қыпшақ ханы Мұхамед Шайбаниден ығысқан Бабыр сұлтан 1518-1525 жылдар аралығында Үндістанға 5 рет жорық жасап, 1526 жылы Лахорды алғаннан кейін тез арада Пенжаб, Агра, Дели қалаларына келіп кіреді.
1483 жылы 14 февральда Ферғана әмірі Барлас руынан шыққан Омар Шейхтың отбасында дүниеге келген Бабырдың соңында өз руластары және дулат, қыпшақ, арғыннан жасақталған әскері бар еді. Түркі әлемінің биік тұлғасы Бабыр ұлы империя құрушы және билеуші ғана емес, артына энциклопедиялық «Бабырнаме», «Мумбайн» сынды шығармалар қалдырған аса бір зиялы тұлға. Сол кездегі исі түркінің әдеби тілі – шағатай тілінде жазылған «Бабырнаме» әрі тарихи, әрі әдеби шығарма болатын. Онда Орталық Азия, Ауғанстан, Пәкістан, Үндістан халықтарының тарихы мен этнографиясына, жағырапиясына қатысты құнды мәліметтермен бірге Дешті Қыпшақты мекендеген ру, тайпаларға қатысты да тарихи деректер бар. Бабыр негізін қалаған Ұлы моғол империясы ағылшындар Үндістанды жаулап алғанша 1858 жылға дейін өмір сүрді.
Нью-Делидегі Абай көшесінен басталған мәдениет күндері
Қазақстан Республикасы Мәдениет министрлігі мен «Қазақ әуендері» ұйымдастырған мәдениет күндерінің бағдарламасы үнді жұртына қазақ өнерінің қай қырын да жарқырата көрсетуге бағытталыпты.
Саны жағынан дүниежүзінде Қытайдан кейін екінші орындағы Үндістан жедел дамып келе жатқан елдердің қатарына жатады. Біздің халқымыздың үнді мәдениетінен біршама хабары болғанымен, үнділіктер үшін қазақ мәдениеті мүлдем бейтаныс. Осы бір олқылықтың орнын толтыруды көздеген еліміздің Мәдениет министрлігі қазақ сахнасының майталмандарын, үздік өнер мұражайларын, еліміздің дүлдүл оркестрлерін Делиге алып келді.
Халық аспаптары, саз бен ән, би өнерін Нұрғиса Тілендиев атындағы «Отырар сазы» оркестрі өз бояуымен ұсынса, «Қазақстан Камератасы» мемлекеттік ансамблі мен Күләш Байсейітова атындағы опера және балет театрының әртістері классикалық шығармаларды көрермендердің назарына ұсынуы әдемі ойластырылған. Қазақ музыка, пластика өнерлерінің биік деңгейіне тәнті еткізетін туындылар таңдалып алынған екен.
Мәдениет күндерінің ашылу рәсімі де өте ұтымды шықты. Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың 2002 жылы осы елге сапары кезінде Абай атын иеленген көшедегі бес жұлдызды «Тaj Palace» қонақүйінің «Жаһангир» залына қазақ мәдениеті күндеріне қызығушылықтары мол үнділік дос пейілді жандар көптеп жиналыпты. Олардың назарына еліміздің Алтын және бағалы металдардың мемлекеттік мұражайының жәдігерлері мен Қазіргі заманғы «Құланшы» мәдениет орталығы апарған суретші Ләйла Махат салған картиналар ұсынылды. Сонымен, Нью-Делидегі Абай көшесінде қазақ мәдениеті күндері басталып кетті.
Мәдениет күндерінің салтанатты ашылу рәсімінде сөз сөйлеген Қазақстан Республикасының Мәдениет министрі Мұхтар Құл-Мұхаммед Қазақстан өзінің тәуелсіздігін алғанына 20 жыл ғана толған жас мемлекет, алайда біздің тарихымыз көне заманнан бастау алады дей келе, Үндістан мен Қазақ елі арасындағы сан ғасырлық тарихи тамырға тоқталған министр одан әрі жаңа заманда үнді мен қазақ жұртының бірін-бірі тануының маңыздылығын атап өтті. Салтанатты рәсімге Үндістанның Мәдениет министрі Кумари Сельджа ханым қатысып сөз сөйледі.
Үнділіктер назарына біздің дәуірімізге дейінгі VIII ғасырдың аяғы мен VII ғасыр басындағы халқымыз үшін аса қымбат жәдігерлердің бірі Шілікті қорғанынан табылған Алтын адам бастаған тарихи экспонаттар ұсынылды. Қарғалы, Шілікті, Жалаулы, Есіктен табылған аң стиліндегі алтын бұйымдармен қатар, көрмені тамашалаушылар назарына қазақ әйелдері мен ерлерінің таза күміс әшекей бұйымдары, ертұрманның күмістелген элементтері қойылды.
Көрмені өзіміз де қосылып тамашалай жүріп, Алтын және бағалы металдардың мемлекеттік мұражайының директоры Гауһар Садыбайдан қойылған экспонаттардың қандай негізде алынғанын сұрадық. «Жалпы осы көрмеге дайындаларда үнді мәдениеті, қолданбалы өнері туралы біраз мәліметтермен танысуға тура келді. Сонда байқағаным, үнділіктерде біздермен біраз ұқсастықтар бар екен. Қанша дегенмен бір құрлықтанбыз, оның үстіне үнді мәдениетіне біздің бабаларымыздың да қосқан үлесі бар ғой. Сондықтан көне замандағы алтын бұйымдармен қатар, бертіндегі, соңғы екі ғасырдағы күміс заттарды да әкелдік», деген болатын. Гауһар Қасиқызының сөзімен өзін доктор Рита деп таныстырған өнер зерттеушісінің пікірі үндес шықты. Ол көрмеге таң-тамаша қалып отырғанын айта келе: «Көне замандардағы қазақ жерін мекендеген тайпалар, сіздердің ата-бабаларыңыз осындай алтын бұйымдар жасай алғандығы мәдениеттеріңіздің тамырының қаншалықты тереңде жатқанын көрсетеді. Алтынды сол замандарда дегеніне көндіріп, ғажайып өрнек төккен дала шеберлері ұрпақтарына өлмейтін мұра қалдырыпты. Ал күмістен жасалған әшекейлер тіптен керемет. Осылардың кез келгенін үнділік сылқымдар бойына ұялмай жапсыратындай, өте әсем. Және бір ғажабы, күміс бұйымдардағы оюлар маған өте жақын көрінді. Ішінен біздің халқымызда кездесетін элементтерге жолықтым, бұл біздердің тарихи тамырлас жұрт екенімізді білдіргендей. Әсіресе, күмістелген ат әбзеліндегі ұқсастық ғажап. Тағы бір қызыққаным – Қазақстанның бүгінгі бейнелеу өнерінің деңгейінен хабар берер суретші Ләйла Махаттың картиналары болды. Осы суреттерден қазақтың кең даласын, көк аспанын, қазақтардың жан-дүниесінің қаншалықты дарқан екендігін көргендей болдым. Қысқасы, сіздердің тарихи жәдігерлеріңізбен қазіргі көркемсуреттеріңіздің дәрежесі өте қызықты. Мен өзім үшін біраз жаңалықты дүниелер таптым»,– дейді ол.
Камерата – Гауһар – Нұржамал және Вичигдана
Келесі күні кешке «Habitat Centre» концерт залына классикалық музыканы сүйер кірпияз қауым жиналды. Дирижер Павел Тарасевичтің басшылығымен Алмас Серкебаевтың «Шалқымасын» сызылта жөнелген «Қазақстан Камератасы» мемлекеттік камералық оркестрінің алғашқы нотасынан-ақ төгілген саф үн концерт залын сұлу сырға бөледі. Негізінен үнділіктер әртістерді қошеметтеп, қол соғуға салқындау келетін сияқты. Оған Делиге келген күніміздің ертесіне Ежелгі дәстүрлі үнділік мәдениеттер фестивалі өтіп жатыр деген соң әдейілеп барып көрген концертте көз жеткізгенбіз. Және бір ғажабы, үнділік қай шығарма да ұзақ орындалады екен. Бір бидің арасындағы әнмен сүйемелденіп отырып орындалуына 30-40 минөттей уақыт кетуі қалыпты жағдай көрінеді. Алайда, сахнаға сәмбі талдай Қазақстанның халық әртісі Нұржамал Үсенбаева шығып, сыңғырлаған үнімен шырқай жөнелгенде үнділіктер қошеметтерін аяған жоқ. Ал атақты Радж Капур кинофильміндегі «Ichak Dana Beechak Dana» «Вичиг дана, вичиг дана, дана упер дана» деп сызылтқанда бірсыпырасы орындарында қозғалақтап, ырғалып отырса, менің алдымдағы қатардағы үнділік әйел тіптен қосылып та кетті.
Азамат Жылтыргөзов пен Медет Шотабаевтар да қошеметтен құр қалған жоқ, ал сахнаға лағыл тастай жарқырап, Қазақстанның халық әртісі Гауһар Мырзабекова шығып, Астор Пьяццолланың «Жылдың төрт мезгілін» орындағандағы сәтін тек көзбен көріп, құлақпен есту қажет. Шекарасы жоқ өнер құдіреті тыңдаушысын тылсым құшағына еріксіз ендірген.
Камерата репертуарына әлемдік классиканың үздік туындылары Моцарттың, Россинидің, Вердидің, Вивальдидің шығармаларымен қатар қазақ музыкасының асылдары да алыныпты.
12 мамыр күні Дели уақытымен кешкі 19-да еліміздің ең үздік орындаушыларын бір сахнаға жиған гала концерт басталды. Онда жоғарыда аталған «Отырар сазы», «Қазақстан Камератасы» оркестрлерінің сүйемелдеуімен Қазақстанның халық әртістері Нұржамал Үсенбаева, Гауһар Мырзабекова, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткерлері Гүлзира Бөкейхан, Гүлфайруз Құрманғожаева, республикалық және халықаралық конкурстардың лауреаттары Ділбар Бұрханова, Ақмарал Қайназарова, Күміс Базарбаева, Медет Шотабаев, Сержан Кауков, Мәдина Баспаева, Таир Гатауов, Азамат Жылтыргөзов сынды майталмандар өз өнерлерін үнділіктер назарына ұсынды. Концертке Үндістанның Сыртқы істер министрінің орынбасары Санжай Сингх, Үндістан Парламентінің депутаттары, саясаткерлер қатысып отырды.
3000 адамдық «Siri Fort» концерт залының төріне жайғасқан «Отырар сазы» гала концертті Түркештің «Көңілашарымен» дүбірлете ашқан болса, енді бір сәт сахнаға қазақ қызына тән ибалы, жұмсақ жымиысымен Гүлзира Бөкейхан шыққан. Нұрғиса Тілендиевтің «Құстар әнін» Гүлзира шырқағанда, Абайдың «Айттым сәлем, қаламқасын» Медет Шотабаев салғанда бұл әндер тек осы көмейлер үшін ғана жазылған ба дерсің. Камералық оркестрмен бірге Ықыластың «Жезкиігін» қобызда орындаған Балжан Жүнісова, Зарина Рүстемова, Әсел Рахымжанова өнерлері де қандай құрметке болса да лайық болды.
Айтпақшы, концерттерде үнді биін үйренуді өмірінің мәні еткен, қазіргі күні Үндістанның Ченнай қаласында магистратурада оқып жүрген Ақмарал Қайназарова да өз өнерін көрсетті. Гала концерт қазақ мәдениетін үнділіктерге бар қырымен танытқан керемет кеш болды, залда концерт тыңдап отырып, өзіңнің осындай өнерлі елдің бір бөлшегі екендігіңді ойлап, кеудеңе жып-жылы сәулелі нұр құйылып жатқандай сезінесің.
Абайға тағзым
Жоғарыда айтылғандай, Нью-Делидің дәл орталығында Абай атында көше бар. Осы көшенің бастауында Қазақстан Республикасының Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың 2002 жылдың 12 ақпанында келген сапарында көшеге Абай есімі берілді деген қара мәрмәрдан қашалып жазылған тас тұрғанын келген күннің ертесіне журналистер тобы көріп, қасына суретке түскен болатынбыз. Жалпы, Делиде Ататүрік, Манас атындағы көшелер, Толстойдың ескерткіші бар екен. Манас көшесі Абаймен қатар жатыр, бірақ ұзындығы одан қысқа екен. Ал үнділіктердің өздерінің тарихына қатысты ескеркіштер саны мүлде көп.
Мәдениет күндерінің 3-ші күнінде Мәдениет министрі Мұхтар Құл-Мұхаммед пен еліміздің Үндістандағы Төтенше және өкілетті елшісі Дулат Қуанышев Абай көшесіндегі жоғарыда аталған тасқа гүл шоқтарын қойып, халқымыздың кемеңгер ұлының рухына бастарын иді.
Үндістанның өз тарихына қатысы бар тұлғаларды құрметтеу жолы өте жоғары деңгейде екенін байқадық. Неше жерден жаулаушы болса да, егер сол елдің мәдениетіне қосқан шөкімдей де үлесі табылса, оның есімі ұмытылмайды. Қай мәдениеттің, қай діннің ескерткішіне де құрметпен қарайды.
Тұз жорығы – Ұлт әкесі – Махатма Ганди
Ганди, Мохандас Карамчанд (1869-1948) Рабиндранат Тагордың «Махатма (Ұлы – А.Т.)» деп атауымен өз халқына да, әлемге де Махатма Ганди есімімен белгілі, қандай да бір күш көрсетуді қиянат, қылмыс деп таныған ұлт көсемі. Ганди ұсынған ұлт бостандығы үшін күрестің негізгі тактикасы «Ахимса», Сатьяграха», «Брахмачариядан» тұрды.
«Ахимса» күш көрсетпеу, ешкімге ешқашан да жаманшылық жасамау, біреуді жазықсыздан жазықсыз азапқа түсірмеу» деген сияқты терең философиялық мағынаға ие болса, «Сатьяграха» – ақиқат үшін тайсалмау, оған арқа сүйеу, ал, «Брахмачария» – Жаратушыға жақын келу, жаның мен тәнің қалайтын еліктіргіш құмарлық түрлерінен ада болу, пәктікті сақтау. Осының ішінде «Сатьяграха» Гандидің күрес жолындағы өзі енгізген термині.
Егер Махатма Гандидің өмірі жайында жазған Жұмаш Кенебайдың айтқанына сүйенсек, ұлт әкесі басшылығымен Сатьяграха қозғалысының мүшелері ағылшындар тарапынан көрсетіліп жатқан барлық әділетсіздікке үн-түнсіз, күш көрсетусіз қарсылық көрсету, ұрып жатса да, өлтіріп жатса да, абақтыларға қамап жатса да тіс жармау, отырып алу сияқты әдістерді кеңінен қолданады.
Үндістанға сырттан басқыншылыр тарапынан әкелінген барлық тауарларды тұтынбай, керексіз етіп, тек қана үндінің тауарларын тұтыну, үнді тілінде сөйлеу сияқты Махатма Гандидің Сатьяграха қозғалысы қойған талаптары ағылшын отарлаушыларын тығырыққа тірейді. Отарлаушылардың сырттан әкелген тауарлары-мұндағыларға мүлдем керексіз болып, Англиядағы ірі алпауыттардың өзі шаш етектен шығынға батып, өз үкіметіне еріксіз наразылық көрсете бастайды. Билік пен халық арасындағы ұзаққа созылған текетірес ағылшындарды отар елдерін тастап, еріксіз бассауғалауға алып келеді. Міне, қантөгіссіз, күш көрсетусіз бостандыққа жету деп осыны айтса керек. Бұл – сөзсіз Махатма Ганди бастаған Сатьяграха қозғалысының басты жеңісі. Ұлтын оята білген, сол жолдағы жеңіске қан төкпей жетуді мұрат тұтқан Махатма Гандидің Сатьяграха – Тұз жорығына арналған Дели орталығындағы ескерткіш нағыз ұлылыққа жасалған тағзым болып шығыпты.
1930 жылы Махатма Ганди үндеген тұзға сапарының тууы – Үндістан жеріндегі тұзды үнділіктерге өндіруге тыйым салған талапқа қарсылық болатын. Алдымен бірнеше рет отарлаушы өкіметпен келіссөзге барудан еш нәтиже шықпаған соң Ганди теңіз жағасындағы топырақтың бетіне тұзы шығып жатқан Данди қаласына баруға отандастарын шақырады. Алғашында Ганди жобасына миығынан күле қараған британдықтар 78 серіктесімен жорыққа шыққан Ганди тобының сан миллиондаған наразы топқа айналғанын көреді. Бұл шынында да ешқандай күш көрсетусіз жасалған қарсылық болатын. Міне, Делиде қолына таяғын ұстаған қарт Махатма бастаған, соңынан бірін-бірі сүйеп, жетелей тұзға бет алған адамдар бейнеленіпті. Ешкім комментарий берместен анық ұғынатын, халықтың жүрегіне сәуле жағатын тамаша ескерткіш. Осыған қарап тұрып, біздерде неге осындай тарихи оқиғаларға арналған, бір өзі бір тарихи романның жүгін көтерер мағыналы ескерткіштер жоқ деп қынжылдық. Қиялымыздың бар жеткен жері ат үстінде отырған батыр ғана болғаны ма?!
«Дарханға, Әнуарға, Талғатқа, Асылбекке сәлемімді жеткізіңізші!»
– Мен қазақтың дәмін таттым. 2004-2008 жылдары әуелі Құлсары-Доссор жол құрылысында, одан Атырау әуежайын салуға қатыстым. Қазақ музыкасын жаным сүйеді, «Таймс» газетінен қазақ мәдениеті күндері өтіп жатыр дегенді ести сала осында жеттім. Аты жөнім – Анджей Хазарика, Құлсарыдағы достарым – Асылбекке, Дарханға, Әнуарға, Талғатқа сәлемімді жеткізіңізші! – дейді үнділік азамат таза қазақ тілінде.
4 жылдың ішінде жат елдің азаматы тілді үйреніп алғаны, осындағы тілі сынбағандарға үлгі боларлықтай екен. Ал жоғарыда айтылған «Таймс» газетінің тілшісі, әріптесіміз Назым Тукраль: «Мен осыған дейін Қазақстан атты мемлекет бар екенін білгеніммен, оның мәдениетімен еш таныс емес едім. Осы күндері халқыңыздың бай мәдени мұрасы және оны лайықты жалғастырушылары бар екенін көрдім. Сіздер қазақстандықтардың үнді мәдениетінен мол хабары барлығын айтасыздар. Ал мен осы уақытқа дейін қазақ киносын көрмеппін. Үнділіктердің әлемге танылуында киноның алар үлесі мол. Неге сіздерге қазақтың мәдениетін, салт-дәстүрі мен ғұрпынан, бүгінгі тіршілігінен хабар беретін фильмдер түсіріп таратпасқа? Тіпті біздің Болливудпен бірігіп, тарихи немесе басқа да бір фильмдер шығарылса, ол екі халықты жақындастыра түсер еді ғой», дейді.
Менің ойыма осы тұста қазақтарды жағымсыз, жалтақ, күлкілі етіп көрсететін отандық кинотуындылар оралды. Ал үнді фильмдерін көрген жандардың осы бір елге қызығушылықтары, құрметі оянып жатады емес пе.
Қайшылығы мол, кедейі мен байының арасы жер мен көктей, экономикасының қарыштап дамуының көрсеткіштері бойынша әлемде 5-ші орынға ие, заманауи IT технологиялармен, фармокологияда үлкен жетістіктері бар, ғарышты игеріп жатқан, зор әлеует иесі, көне мәдениет бесігі Үндістан ғажайыптары таңғалдырады, тамсандырады.
Анар ТӨЛЕУХАНҚЫЗЫ, Астана–Алматы–Дели–Алматы–Астана.