Қазақстан Республикасының Президенті – Қарулы Күштердің Жоғарғы Бас Қолбасшысы Н.Ә.Назарбаевтың қорғаныс саласы бойынша тапсырыстарды орындайтын өнеркәсіптерді барынша қолдау туралы тапсырмасына сәйкес армияның әскери-техникалық әлеуетін нығайту жолында отандық қорғаныс өндірісі кешендерінің қатысуына барынша басымдық беріліп отыр. Біздің пайымдауымызша, ол бәсекеге қабілетті, озық өндірістік технологияларды меңгерген, жан-жақты техникалық қамтамасыз етілген және жөндеу орталықтарының жүйесі дамыған кешен болуы керек. Қазақстанның қорғаныс өнеркәсібі саласы бұрынғы Кеңес Одағы әскери-өнеркәсіптік кешенінің базасында құрылды. Одақ ыдырағаннан кейінгі кеңістікте зауыттар арасындағы қарым-қатынастар біраз уақытқа тұралап қалды. Ол кездерде жас тәуелсіз мемлекеттердің экономикасы құлдыраған шақ болатын.
Қазақстанның қорғаныс өнеркәсібі де мемлекеттің экономикасын реформалау кезеңінде бірталай қиыншылықтарды бастан кешірді. Нарық заманында көптеген қорғаныс өнеркәсіптері толығымен жойылып кетті. Мысалы, противогаз шығаратын Серебрянск зауыты, Көкшетау радиозауыты және басқалар. Әскери зауыттар өз өнімдерін өткізу нарығының жоқтығынан азаматтық өндіріске жедел көше бастады. Мамандар мен жұмысшыларды даярлау және қайта даярлау жүйесінің жоқтығынан барлық деңгейде жетіспеушілік проблемалары туындады.
Осындай күрделі жағдайлар қорғаныс-өнеркәсіптік кешенінің бәсекелестігін арттыру мақсатында құрылымдық реформаға алып келді. Ел Үкіметі ғылыми-өнеркәсіп әлеуетіне шоғырлануы қажет отандық қорғаныс өнеркәсіптік кешенін «Қазақстан инжиниринг» ұлттық компаниясы» АҚ сияқты ұйымды құру туралы шешім қабылдады. Басқарушы ұйым ретінде бұл компания қару-жарақ пен әскери техника, ғылыми өндірісті игерген және қолдану әлеуеті басым, сондай-ақ өндірістің жаңа түрлерін игеруде өзіндік тәжірибесі қалыптасқан бірқатар еншілес кәсіпорындарды бір жерге біріктірді. Оның құрамына «ПЗТМ», «КазИнжЭлектроникс», «811 АРЗ», «С.М.Киров атындағы машина жасау зауыты», «Зенит» Орал зауыты», «Гидроприбор» ҒЗИ», т.б. кірді.
Осы кәсіпорындардың негізгі бөлігі қару-жарақ пен әскери техникалардың жекелеген номенклатурасын күрделі жөндеуге ғана маманданған болатын. Мемлекет ішіндегі қажеттіліктерді қанағаттандыру үшін оқ-дәрілер, кемелер, катерлер мен теңіз қару-жарағын шығаратын зауыттар болмағандықтан, басқа толық технологиялық циклмен әскери мақсаттағы өнімдер шығарылмай келді. Қазақстанда орта және ірі бизнесті дамытудың қолайлы жағдайларын жасау және тиімді басқаруды жоғарылату мақсатында компания алғашында «Самұрық-Қазына» ҰӘҚ» АҚ құрамына берілген болатын. Кейін Индустрия және сауда министрлігінің қол астына өтті. Осы кезеңде біздің алдымызда қару-жарақ пен әскери техниканы сатып алу кезінде офсеттік саясатты қолдану арқылы Қарулы Күштерді, басқа да әскерлер мен әскери құралымдарды дамытуды қарқындату және жеделдету туралы тапсырмалар тұрды. Бұл саясат оларды өндіру немесе кем дегенде техникалық сүйемелдеу үшін технологиялардың трансфертін қажет етті.
Осы мақсатпен «Қазақстан инжиниринг» ұлттық компаниясы» мен «Казахвзрывпром» акционерлік қоғамдары акцияларының мемлекеттік пакеті Қорғаныс министрлігінің жедел басқаруына өтті. Сонымен қатар, қорғаныс ведомствосы мемлекеттік қорғаныс тапсырысын құру бойынша уәкілетті орган болды. Қару-жарақтарды жаңарту – қымбат үрдіс. Бірақ қорғаныс мәселесінде қаржыны үнемдеуге болмайды. Армиямызды қазіргі заманға сай жабдықтау үшін қандай жүйелі іс-шаралар жүргізілуде? Енді осыған тоқталып өтсек. Отандық кәсіпорындарды қару-жарақ пен әскери техниканы жөндеу мен жаңғырту шараларына тарту Қазақстан кәсіпорындарының өндірістік мүмкіндігін айтарлықтай кеңейтуге мүмкіндік береді.
Осыған орай Қорғаныс министрлігі елімізде өндірілетін қару-жарақ пен әскери техниканы сатып алу деңгейін өсіру және импорт үлесін қысқарту жолдарын іздеу жұмыстарын жандандыруды қолға алды. Біз мемлекеттің әскери саласын жоспарлы түрде дамыту мақсатында армияны технологиялық жетілдіру бағдарламасы мен қорғаныс өнеркәсіптік кешенін әзірледік. Бұл армияны технологиялық жетілдіру және қорғаныс кәсіпорындарын дамыту мәселелерін тығыз байланыстыруға, Қорғаныс өнеркәсібі кешені кәсіпорындарын функционалды мемлекеттік басқару тиімділігін қамтамасыз етуге, сондай-ақ әскери мақсаттағы өнімдерді өндіру жүйесін дамытуға барынша мүмкіншілік туғызды.
Бұл бағдарлама Қазақстанның үдемелі индустриалдық-инновациялық дамуының басымдықтарымен үйлестіріліп отыр. Бұл дегеніміз, нақты ғылымға негізделген және жоғары технологиялық өндірісті құру, сондай-ақ дүниежүзілік сапа стандарттарына ауысу деген сөз. Қазіргі таңда осы жұмысқа өндірісті іске енгізу әлеуеті, өндірістің жаңа түрлерін игерудегі тәжірибесі сақталған отандық барлық қорғаныс өнеркәсібі кәсіпорындары тартылған. Бұл қазірдің өзінде оларға қару-жарақ пен әскери техниканың жекелеген түрлерін жөндеу мен жетілдіру бойынша қызмет көрсетуге, сондай-ақ әскери мақсаттағы өнімдерді өндіру номенклатурасын кеңейтіп, көлемін ұлғайтуға айтарлықтай мүмкіндік беріп отыр.
Бүгін қазақстандық армия үшін «импорттың орнын басу» термині өзекті болып отыр. Армия әрдайым елімізде өндірілетін тауарлардың ірі тұтынушысы болып келді. Біз осыған сәйкес әскери сатып алуларды шетелдік өнімдерге емес, алдымен қазақстандық бизнеске барынша бағыттауымыз қажет. Егер сатып алынған тауарларға тұрақты сұраныс болса, олардың сапасын бізде де жақсартуға әбден болады.
Осыған орай Қазақстан Республикасының 2020 жылға дейінгі стратегиялық даму бағдарламасында мемлекеттің қорғаныс тапсырысын 80 пайыз отандық өндірушілермен қамтамасыз ету қарастырылған. Бұл қазақстандық тауарлар, жұмыстар мен қызметтер номенклатурасын кеңейту бойынша қорғаныс кәсіпорындарының мүмкіншіліктерін барынша қолдануды қажет етеді. Осы мәселені біріккен кәсіпорындарды құру, технологияларды тасымалдау, өз өндірістік және ғылыми базасын дамыту, сондай-ақ мемлекет экономикасының басқа салаларын қазақстандық үлесті өсіруге белсенді түрде қолдану арқылы шешуге болады.
Бүгінгі таңда осы жұмысқа «Қазақстан инжиниринг» ұлттық компаниясы» АҚ, «Батыс Қазақстан машина жасау компаниясы», «Востокмашзавод», «СП «Белкамит», «Гранит» ЖАҚ, т.б. сияқты отандық қорғаныс-өндірістік кешендері толығымен тартылған. Әскери-өндірістік кешенді құру саласындағы дүниежүзілік тәжірибе қорғаныс секторында таза нарықтық шешімдер толық көлемде лайық емес екендігін көрсетті. Қорғаныс өнеркәсібі экономиканың ерекше секторы әлеуетті құрылымдардың тапсырысына, яғни мемлекетке тәуелді. Олай болса, қорғаныс өндірісінің жемісті дамуы үшін жан-жақты мемлекеттік қолдау қажет.
Демек, бүгінгі таңда Қазақстанның 20-дан артық қорғаныс-өнеркәсіптік кешені әскери мақсаттағы өнімдерді шығару, мамандандырылған жұмыстар мен қызметтерді ұсыну бойынша мемлекеттік қорғаныс тапсырысын жүзеге асыруға қатысады деген сөз.
Осының арқасында біз қорғаныс өнеркәсібінде снарядтардың сервистік қызмет етуін жақсарту; кемелер, катерлер, автокөліктер, тактикалық радиоқұралдар, оқ-дәрілер, имитациялық құралдарды шығаруды игеру; жеңіл сауытталған техника, көліктер мен атысты басқару құралдары, байланыс құралдары, Ми-8 (Ми-17) типті тікұшақтарды жөндеу және жаңартуда айтарлықтай жетістіктерге жеттік.
2011 жылы атқарылатын жұмыстар ауқымы кеңейтілді. Еліміз өнеркәсіптерінде келесі жобаларды жүзеге асыру басталды: имитация және дабылды оқ-дәрілер өндірілді, авиация қозғалтқыштарына күрделі жөндеулер жасалды.
Сонымен қатар, қару-жарақ пен әскери техника импортына тәуелділікті азайту, озық технологиялардың трансферті мақсатында Беларусь, Испания, Израиль, Ресей, Түркия және Франция сияқты қару-жарақты шығару саласындағы жетекші елдермен бірнеше бағыттарда біріккен кәсіпорындар құру жоспарланған.
Қазақстан аумағында біріккен қорғаныс кәсіпорындарын құруға Иордания, Қытай, Корей Республикасы, Украина, Швейцария және басқа елдер мүдделі болып отыр.
Қазіргі таңда отандық қорғаныс өнеркәсібі кешенін дамыту жұмыстары екі негізгі бағыт бойынша жүргізілуде.
Оның бірі қорғаныс тапсырыстарының кәсіпорындарында кепілдікпен орналастыруды қамтамасыз ету болса, екінші бағыт шетел инвестициялары мен озық технологияларын тарту арқылы біріккен кәсіпорындарды құру және өндірісті жаңарту.
Сонымен қатар, отандық кәсіпорындар шығаратын әскери өнімдердің сапасын арттыру үшін әскери өкілдер институтын енгізу жұмыстары жүргізіліп жатыр.
Болашақта отандық қорғаныс өнеркәсібі кешенін дамыту қолда бар өндіріс орындарын кеңейту мен жаңаларын ашуға, қорғаныс және азаматтық кәсіпорындар арасындағы ынтымақтастықты жақсартуға бағытталуы тиіс. Бір сөзбен айтқанда, өзіміздің қорғаныс өнеркәсібі кешенін жаңарту арқылы қолайлы бағамен әскери және азаматтық мақсаттағы сапалы өнімдерді шығара алатын озық технологияларды игерген мамандарды тартуымыз қажет. Қазақстанда бұл үшін барлық жағдай жасалған.