– Сабыркүл Жайлаубекқызы, мән бермейді екенбіз, Екінші дүниежүзілік соғыс аяқталғаннан кейін іле-шала негізі қаланған «Сымбат» сән үйі кеңес өкіметі кезінде мода болған жоқ дегенді жоққа шығарады емес пе?
– Кеңес өкіметі кезінде мода болмады деген сандырақ. Өзім білетін аралықты айтсам, сонау 1975 жылдан бастап бүкіл еліміздің бетке ұстар адамдарын киіндірдік. Айтулы эстрада жұлдыздарының үстіндегі жарқыраған көйлектердің көпшілігі «Сымбат» сән үйінде тігілді.
«Сымбат» сән академиясының тарихы 1947 жылы ашылған тігін лабораториясынан басталады. Кейін арнайы қаулымен киім, аяқкиім және тоқыма өнімдерінің Республикалық Сән үйі болып құрылады. Мысалы, 1958 жылы Қазақстандағы бірінші сән журналы бізде жарық көрген. Еліміздегі ең алғашқы Сән театры да осыдан 30 жыл бұрын бізде ашылған. 1987 жылдан бастап барлық үш сән үйі «Сымбат» киім мәдениеті және жеңіл өнеркәсіп түрлерін дамыту Орталығына біріктірілді. Бертінде ғана «Сымбат» сән академиясы болып өзгертілді.
– Осы аралықта сәнге деген көзқарас түбегейлі өзгерген сыңайлы? Жалпы, бүге-шігесіне дейін білетін сала туралы қандай пайымға келдіңіз?
– Біздің елімізде жетпіс жыл бойы жеңіл өнеркәсіпте үздіксіз жұмыс істеген өнеркәсіп ұжымдары сирек. Әрине, бас айналдыратын табыстарға жеттік деп айту қиын. Қазір сән әлемінде майға шылқып отырған адам жоқ. Әлемдегі әйгілі маркаларға ие іскерлердің қосымша бизнес көздері бар. Соны өз брендтерін дамытуға, жарнамалауға құйып отырады.
Ал біз не тындырдық? Біз өнеркәсіпті тоқтатпай, жинаған тәжірибемізді жоғалтып алмауға жұмыс істедік. Ол кезде негізі Сән үйі деген болған жоқ. Модельдер үйі болды. Айналысқан кәсібімізді шама-шарқымызға қарай алға жылжытып отырдық. Жылына екі рет сән үлгілерінің топтамасын жасап, шет елдерде таныстырдық. Қазір санап отырсам, өзім қызмет істегелі бері де 20 мемлекетте болыппыз. 50-ден астам халықаралық фестивальдар мен сән байқаулары көрсетілімдеріне қатыстық. Мысалы, АҚШ, Германия, Түркия елдеріне 3-4 реттен барып, Қазақстан атынан сән үлгілерімізді ұсынып отырдық. Кеңес өкіметі кезінде «Сымбат» сән үйі емес, «Russia» да болып жүрдік.
Егемендіктен кейін, дорба-дорба ақша таппасақ та, өз еліміздің рухын көтеріп, намысын жыртып, халықаралық сән байқауларына қатыса бастадық.
– Ұлттық бояуынан ажырамаған Қазақстанның сән үлгілері қай елдерде салтанат құрды?
– Бірінші шет елге шыққанымыз 1972 жылы Болгария, 1974 жылы Германия, 1975 жылы Италияда өткен халықаралық сән фестивальдары. Одан кейін 1988 жылы Чехословакияда өткен сән фестивалінде бас жүлдені жеңіп алдық. ЮНЕСКО-да Парижде, Нью-Йорктегі БҰҰ штаб-пәтерінде, Еуроодақтың Брюссельдегі штаб-пәтерінде, Австрия, Германия, АҚШ, Бельгия, Ұлыбритания, Түркия, Франция, Қытай ресми сапарларында, ТҮРКСОЙ халықаралық ұйымымен кейін де АҚШ, Қытай, Түркия елдерінде ұлттық сән үлгілерін паш еттік.
Одан кейін өз қаражатымызбен Мәскеуде, Дубайда, Вашингтонда өткен Сән апталықтарына қатысып, сапасы, сәні, технологиясы жағынан ешкімнен кем емес екенімізді көрсеттік.
– Қалай десек те, жұрттың бәрі Сән үйлерінен киіне алмайды. Жалпы, көпшілікке қай кезден бастап киім тігіле бастады?
– Неше түрлі киім үлгілерін жасасақ та, көпшілікке арналған киімдерді тек 1994 жылдан бастап қана тіге бастадық. Ол – мектеп оқушыларына арналған киім үлгілері. Сол кезде 7 мыңдай баланың дене бітімін өлшеп, маркетингтік зерттеулер, ата-аналармен әлеуметтік сауалдамалар жүргіздік.
Оның үстіне, кезінде Модельдер үйі болғандықтан, бізде мықты мамандар бар. Одан кейін өз кадрларымызды дайындау үшін солардың тәжірибелеріне сүйеніп, оқу орнын аштық. Біздің саламыздан да өз ісіне әбден берілгендер жеткілікті. Мысалы, 1973 жылы Санкт-Петербург, бұрынғы Ленинградтан Алла Птицина модельер болып келген-ді. Содан бері бізде қызмет істейді. Әбден машықтанған профессор, сабақ береді, шеберлік дәрістерін өткізеді. Птицинадан бір жыл бұрын келген экономист Валентина Шипицина да әлі күнге дейін «Сымбатта» жүр. Еңбек өтілі 20-30 жылды құрайтын шебер тігіншілер бар. Біздің ұжым тоқырау жылдары болсын, қаржылық күйзеліске тап келген кезеңдердің де қиындығына шыдады. Тіпті, өнімдерімізді тамаққа, картопқа, сәбізге, ұнға, етке, күрішке айырбастап, соны сатып күн көрген кездеріміз де болды. Бірақ, ешқайсымыз өз кәсібімізден тайқыған жоқпыз. Осы мамандар қазір «Сымбат» сән академиясы мен колледжінде білім алып жатқан студенттерге білгенін үйретуде.
– Айтқандай, жеңіл және тоқыма өнеркәсібінің сөздігін жасадыңыздар ғой?
– Өмір бойы осы салада келе жатқан соң, бар білгенімізді жинақтап, жеңіл және тоқыма өнеркәсібінің сөздігін құрастырып, шығардық. Бұған да бірнеше жылымыз кетті. Сән индустриясындағы алғашқы оқулықтарды шығардық.
– Бұрнағы жылы Елбасы Алматыға арнайы келіп, жеңіл өнеркәсіптің ірі және кішігірім түрлерімен айналысып жүрген жандармен кездесіп, ұсыныстары мен өтініштерін тыңдағанына куә болған едік. Сол кезде ине, түйме, жіпке дейін өзіміз шығармай, жеңіл өнеркәсіпті дамыту қиын екендігін айтқансыз. Содан бері ілгерілеу бар ма?
– Қазақстанда жүн де көп, мақта да бар. Сол экспортталған шикізатты өңделгеннен кейін өзіміз қайтадан қымбатқа қайта сатып алып отырмыз. Дегенмен, қазір тері илейтін кәсіпорындар пайда болды. Таразда, Қордайда тері өңдейтін комбинаттар бар. Бірақ олар бүкіл Қазақстанның сұранысын өтей алмайды. Мәселен, бір етік тігу үшін 17 компонент керек. Шикізатты өңдеуді қалайда қолға алуды айтып жүргеніміз сондықтан.
– Соңғы жиырма жылдың өзінде қазақтың дарынды дизайнерлері пайда болды. Бірқатары қазір елге танымал. Мемлекеттің мықты беделін қалыптастыратын отандық сән үлгісін жасаушылар әлі де құлашын жая алмай отырған сияқты? Сән индустриясы да Қазақстанның жақсы атын шығара алады ғой?
– Бұл мәселеде өте көп қиындық бар. Өзің жүргізіп отырған бизнесті халықаралық деңгейге көтеріп, киімдер мен бұйымдарды үлкен көлемде үздіксіз және жүйелі түрде нарыққа шығару өте қиын. Жоғарыда 20 мемлекетке бардық деп айттым ғой. Сонда бір-ақ рет Нью-Йорктегі бір компаниямен келісімшартқа отыруға қол жеткіздік.
Қазір Қазақстанда аты шыққан дизайнерлердің шет елге бір-екі рет өз қаражаттарымен шығуға шамалары жетеді. Алайда, жүйелі түрде Сән апталықтарына қатыса алмайды. Өйткені, Париждегі Сән апталығына қатысып, 20 минут подиумда жүру үшін кемі 50 мың еуро тіркелу жарнасын төлеу қажет. Әйтпесе, Еуропа есігінен де сығалатпайды. «Мен Халықаралық сән фестиваліне қатысайын деп едім» деп өз басым мемлекеттен қаржы сұрап, әкімдіктерді сағалай алмаймын. Оның үстіне, қаржылық дағдарыс та бізге кері әсерін тигізді.
Италияда бұл мемлекеттік тұрғыдан қарастырылған. Басқа елдердің бәрінде шет мемлекеттерге танылып, атыңды шығарып, сауда маркаларын сатқың келсе, өз қабілетің мен қаражатына сүйенесің.
Әйтпесе, қазір қазақ жастарының арасында креативті ойлайтын, өте талантты дизайнерлер табылады. Жаңадан шығып жатқандары бар. ЭКСПО аясында «Қазақстанда жасал-
ған» деген көрмелерде өз өнімдерімізді жарнамалаймыз. Сол кезде мүмкін жастарымызға тиімді келісімшарттар табылып қалар.
– Ал тендерлер ше?
– Тендер дегеннің дау-дамайы да, әлегі де көп. Біз бұл жолдан өткенбіз. Онсыз да «Сымбатта» 150-ге тарта киім түрлері бар. Мектеп формасының өзін 26 өлшемнен 50 өлшемге дейін тігеміз. Мұның бәрі заманауи тігін машиналарында тігіледі. Үтіктеу, киімдердің пішінін келтіру автоматтандырылған. Ең шебер тігінші қолымен тіксе күніне әрі кеткенде 5-6 қалта, жең, жаға шығарар. Ал автоматты тігін машиналары күніне 1800-ге дейін жаға, жең тігіп, мінсіз қондыра алады. Осының бәрі өзімізде бар. Сондықтан, нарықта ешкімге тәуелді болмай, еркін жұмыс істегенді дұрыс көремін.
– Қазір сән үлгісін жасаушылар ұлттық нақышты заманауи киім үлгілерімен үйлестіруге ұмтылып жүр. Бірақ нәтижесі аса көңіл көншіте қоймайды...
– Бұл туралы мен де көп ойландым. Мысалы, өзбек ағайындарда бұл қалыптасқан. Қырғыз бауырларымыз да ақ қалпағын тастамайды. Көршілерімізге қарағанда біздің бауырларымыз киім мәселесіне келгенде өте демократияшыл. Сол сияқты 1990-2000 жылдар аралығында өнер жұлдыздары ұлттық нақыштағы киімдерге өте көп тапсырыс беретін. Қазір ақындар, дәстүрлі әншілер болмаса, шоу-бизнесте Еуропаға еліктеу басым.
– Сіз үнемі «Мынау мода деген болмауы керек. Әркімнің өзіне жарасымды киінуі тиіс» деп айтатынсыз.
– Мен өмір бойы осыны айтып келе жатырмын. Мынау сәнді, анау сәннен қалды деген болмауы керек. Қазір жастар киіну мәдениетін біледі. Бойына, түр-келбетіне лайықты, сымбаты мен өңіне үйлесетін түстер мен ұзындықтарды таңдайды. Сондықтан, қазір қатып қалған бір үлгі жоқ. Алдағы уақытта да дизайнерлер өздерінің киім үлгілерін жасай берер. Бірақ сол көптің көңілінен шыққан, сұранысқа ие болған үлгілер ғана сәнге айнала алады. Енді жұрттың бәрі бұрынғыдай қатып қалған бір сән үлгісімен жүрмейді.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Айнаш ЕСАЛИ,
«Егемен Қазақстан»
АЛМАТЫ