Жаңа жыл түбіміз бір Түрік Республикасы үшін саяси маңызы зор жаңалықтан басталды. Өткен апта Түркия парламенті президенттік басқару формасына өтуге мүмкіндік беретін заң жобасын қабылдады. Соңғы жылдарда аталған елде конституцияға тиісті өзгерістер мен толықтырулар енгізу, конституциялық реформалар жасау қажеттілігі жөнінде жиі айтылып, түрік қоғамында қызу талқыланғаны белгілі.
Басқарушы «Әділет және даму партиясы» (AKP) «Ұлттық әрекет партиясының» (MHP) қолдауымен парламентке конституция жобасына өзгеріс енгізу туралы ұсыныс жасаған. 18 баптан құралатын жаңа конституция жобасы 9-20 қаңтар аралығында Түркия парламентінде өткен бірінші және екінші оқылымдарда қызу талқыланды. Түркия Мәжілісінде «Әділет және даму партиясының» 316 депутаты мен «Ұлттық әрекет партиясының» 39 депутаты, екі партия өкілдерін қоса есептегенде 355 депутат қызмет атқарады. Ел парламентінде өткізілген дауыс беру нәтижесінде заң жобасын қабылдауға 488 депутаттың 339-ы келісім берді.
Енді аталған заң жобасы Түркияда сәуір айында өтеді деп жоспарланған референдумға шығарылады. Ол үшін заң жобасына президент Режеп Ердоған қол қойған күннен және ресми басылымда жарияланғаннан кейін 60 күн өткен соң ұлттық референдумға шығарылады. Оған референдумға қатысатын сайлаушылардың жартысы дауыс берген жағдайда ұсынылған түзетулер заң жүзінде өз күшіне енеді.
Түрік Республикасы құрылған 1923 жылдан бері парламенттік басқару нысанындағы мемлекет болғандықтан, бұл өзгерістердің Түркия үшін саяси мәні мен салдарлары зор болмақ. Партия жақтастарының пікірінше, конституцияға жасалатын өзгерістер мемлекет тұрақтылығын нығайтып, күшті көшбасшылықтың арқасында мемлекетте төңкеріс әрекеттеріне тосқауыл қойып, басқару жүйесін жеңілдетіп, ел тарихындағы әлсіз коалициялық үкіметтер дәуіріне қайтудың алдын алмақ. Ал сыншылардың пікірінше, аталған түзетулер елдегі парламенттік басқару пішінін жойып, билік басындағы партияның, бірінші кезекте, ел президентінің билігі мен өкілеттілігін әбден нығайтуы мүмкін.
Кейбір мамандар конституциялық реформаның президент билігін күшейтетінін алға тартады. Мысалы, көктемдегі референдум жоспарға сәйкес өтіп, тиісті түзетулер мен ұсыныстар күшіне енген жағдайда президент жарлықтар шығаруға, үкімет басшысын тағайындауға немесе министрлер кабинетін жеке өзі басқаруға, вице-президенттерді, министрлер мен жоғары лауазым иелерін тағайындауға және қызметінен босатуға, парламентті таратуға, конституциялық өзгерістер туралы мәселені референдумға шығаруға, төтенше жағдай жариялауға құқылы болады.
Бүгінде жоғары әскери кеңеске бағынатын Түркия қарулы күштері мен барлау бас штабы президенттің жеке бақылауына қарайтын болады. Яғни, президент мемлекеттік жүйенің және атқарушы билік – үкіметтің басшысына айналып, «мемлекет басшысы» деп аталуы мүмкін. Сондай-ақ, өзгерістер президенттің саяси партия мүшесі болуына мүмкіндік береді. Президент қылмыстық жауапкершілікке қарсы иммунитетке ие болып, соттар мен прокурорлардың жоғары кеңесіне өз билігін жүр-
гізе алады. Президент жоғарғы сот өкілдерінің жартысын тағайындауға мүмкіндік алып, бюджетке ұсыныс енгізе алатын болады. Президенттік және парламенттік сайлаулар бір күнде өткізіліп, министрлер кабинеті парламентке емес, тікелей президентке бағынады.
Жоспар бойынша, Түркияда 2019 жылы президенттік және жалпы парламенттік сайлаулар өтуі жоспарланып, президентке бес жылдан екі мерзімге дейін басқару құқығын беру қарастырылған. Байқаушылардың айтуынша, бұл өзгерістер қазіргі биліктің елді 2029 жылға дейін басқаруына қолайлы жағдай қалыптастырады. Президент Р.Ердоған 2002 жылдан 2014 жылға дейін Түркияны премьер-министр ретінде басқарған. Осы кезге дейін Түркияда президент рәсімдік маңызға ғана ие болып келгені белгілі. 2014 жылы Ердоған елде өткен тікелей сайлауларда билікке келген ал-
ғашқы президент болды.
Заң жобасы бойынша, Түркия Франция мен АҚШ сияқты президенттік республикаға айналып, ел тарихында тұңғыш рет премьер-министр лауазымы жойылуы мүмкін. Түзетулер парламентте сәуірде өтетін ұлттық референдумда қабылданған жағдайда 2018-2019 жылдарда өз күшіне енуі ықтимал. Заңгерлер Түркияда өлім жазасы қайтадан құқықтық практикаға енгізілуі мүмкін екенін де айтуда.
Жергілікті сарапшылар ел тағдыры мен болашағына алаңдаушылық танытып, өз пікірлерін білдіруде. Мысалы, саясаттанушы Күршад Зорлу парламенттік және президенттік басқару жүйелерін салыстырып, конституцияға енгізілетін өзгерістер арқылы Түркияның таза президенттік жүйеге өту мүмкіндігін жазды. Оның айтуынша, президент партия мүшесі бола алғандықтан, оның бейтарап болуы қиын.
Коч университетінің професоры, заңгер Бертил Емрах Одердің ойынша, бұл өзгерістер президенттің парламентті бақылауына жағдай туғызып, мемлекеттік басқару жүйесіндегі саяси тепе-теңдікті шектеуі мүмкін. Заң профессоры Левент Коркут конституциялық өзгерістер саяси жүйені әлсіретуі ықтимал екенін мәлімдеді. Оның ойынша, ұсынылған түзетулер президенттің атқарушы және заң шығарушы биліктерді қадағалауына мүмкіндік береді. Дегенмен, бұл пікірлермен президенттің заң істері бойын-
ша кеңесшісі Мехмет Одум келіспейтінін мәлімдеп, заңгерлердің алаңдаушылықтарының негізсіз екенін айтты. М.Одум жаңа жүйеде тепе-теңдік мәселесі туындамайтынын, атқарушы және заң шығарушы биліктің бір-біріне жақындай түсетінін алға тартты.
Дау тудырған тағы бір мәселе, парламенттің атқарушы билікке шағым түсіру құқығының алынып тасталуы болып отыр. Бұдан бұрын парламент үкіметті қадағалап, тиісті сауалдарын үкіметке білдіре алатын. М.Одум парламенттің осындай құқығының қажет еместігін айтып, халық тарапынан тікелей сайланған президентке сенімнің болуы керектігін атап көрсетті. Бұған қоса, президенттің жоғарғы сот өкілдерін бақылау өкілеттілігі де пікірталас тудырған. Президент кеңесшісінің айтуынша, керісінше, осы өзгерістер арқылы сот өкілдерінің өкілеттіліктері күшейтілетін болады.
Естеріңізге сала кетейік, аталған түзетулерге елдің басты оппозициялық партиясы – «Республикалық халық партиясы» (CHP) мен «Халық демократиялық партиясы» өздерінің қарсы екендігін білдірген еді. Парламентте заңды талқылау кезінде оппозициялық партия өкілдері мен билік партиясы депутаттары арасында жанжал шығып, жұдырықтасуға дейін барғаны белгілі. 9 қаңтарда оппозициялық партиялар Анкарада наразылық шараларын өткізіп, елде саяси билікті бір кісінің қолына шоғырландыру дұрыс еместігін алға тартып, парламенттік жүйені сақтап қалудың қажеттілігі туралы мәлімдеді. Оппозицияның айтуынша, жаңа конституция президентке төтенше жағдай жариялау құқығын беретіндіктен, елдегі қазіргі төтенше жағдайдың созылып, саяси оппозицияға қарсы пайдаланылуы ықтимал.
Мұндай көзқарастарға жауап ретінде үкіметке жақын тұлғалар күрделі ішкі, аймақтық және халықаралық жағдайдың Түркияны осындай шешімді қадамдарға баруға мәжбүрлеп отырғанын баса айтуда.
Қалай десек те, Түркия ел тағдырындағы маңызды саяси-конституциялық өзгерістер кезеңіне аяқ басты. Аталған мемлекетте референдумнан кейінгі кезеңде орын алатын саяси-құқықтық реформалар Түркияның мемлекеттік моделінің өзгеруіне алып келеді. Ондағы өзгерістер жақын жатқан аймақтарға және аталған мемлекетпен тығыз қарым-қатынас жасайтын елдерге жанама әсерін тигізуі ықтимал. Сондықтан, Түркияда болып жатқан саяси үрдістер алыс-жақын жатқан бауырлас түркі- тілдес елдер үшін де маңызды деп айтуға болады.
Жанат МОМЫНҚҰЛОВ,
саясаттанушы