1951-1952 жылдары университеттің профессоры, белгілі тарихшы Ермұхан Бекмаханов «Қазақстан XIX ғасырдың 20-40 жылдарында» атты ғылыми монография жазып, 1946 жылы докторлық диссертация қорғаған. Бірақ 1948 жылы М.Ақынжанов пен Т.Шойынбаевтың «Лениншіл жас» газетіне «Саяси қате, құнсыз кітап» атты сын мақаласы жарық көріп, ғылыми құндылығын жоққа шығарған. КСРО Жоғары білім министрі бұл ұлтшылдық-буржуазиялық бағытта жазылған зерттеу деп айып тағып жатқанда ректор Тәжібаев: «Жоқ, бұл Кенесары көтерілісіне таза ғылыми түрде баға берілген еңбек. Министр Бекмахановты жөнсіз кінәлаған», – деп қарсы пікір айтқан. 1950 жылы 26 желтоқсанда КОКП органы «Правда» газетінде Х.Айдаров, Т.Шойынбаев және А.Якунин бірігіп жазған «Қазақстан тарихының мәселелері маркстік-лениндік тұрғыдан баяндалсын» атты сын мақаласы жарияланып, Бекмахановтың жоғарыда айтылған монографиясы ауыр сынның астына алынды. Олар «Бекмахановтың Кенесары Қасымов ханның феодалдық-монархиялық реакцияшыл көтерілісін ғылыми тұрғыдан бағалауда саяси қателіктер жіберген» деп айыптады. 1951 жылы 10 сәуірде БК(б)П ОК сол мақаланы талқылап, «Правда» Бекмахановтың қатесін дұрыс ашқан деп тапты. Қазақстан Компартиясы Орталық комитеті (бірінші хатшысы Ж.Шаяхметов) бұл мақаланы Пленум талқылауына салды. Университет ректоры Т.Тәжібаев Мәскеу буржуазиялық-ұлтшыл бағытты дәріптеуші деп жариялаған Бекмахановты қорғап, оны айыптаушыларға дәйексіз байбалам сала бергеннен гөрі, аталмыш кітапты ғылыми тұрғыдан талдап, сергек қарауға шақырды. Сол үшін Орталық комитет оған қатаң сөгіс жариялады. Бекмаханов жағында болған ғалымдар Б.Сүлейменов, Е.Ысмайылов, Қ.Жұмалиев, Қ.Жұбанов, І.Кеңесбаев, Б.Кенжебаев ұлтшылдар атанып, қуғын-сүргінге ұшырады. Алды он бес, жиырма жылдан Сібірге жер аударылды. Қаныш Сәтбаев пен Мұхтар Әуезов жан сауғамен Мәскеуге кетті. Төлеген Тәжібаев та солардың бірі болып жазалануы керек болатын. КСРО Сыртқы істер министрі В.Молотовтың қорғауымен аман қалды.
Молотов оны не үшін құрметтеді? Т.Тәжібаев Ленинградта аспирантурада жүргенде ағылшын тілін өз бетінше оқып, үйренген. Елге келген соң біраз жылдардан кейін Қазақ КСР Сыртқы істер министрлігінің негізін құрып, Молотовтың қарамағында қызмет етті. Соғыстан кейін Германия тағдыры талқыға түскен халықаралық жиында Кеңестер одағы саясатын ағылшын тілінде жеткізген және Біріккен Ұлттар Ұйымында Латын Америкасы елдері жөніндегі комитетті басқарып, сол елдердің әлеуметтік жағдайлары туралы баяндамалар жасағанын бүгінгі жастар біле де бермес. Бірақ тарихшы Бекмахановтың ісінен кейін Тәжібаевқа ректорлық қызметтен кетуге мәжбүр болды.
Т.Тәжібаев Ленинград университетінің аспирантурасында психологиядан кандидаттық диссертация қорғады. Оның ғалымдық қарымын байқаған университет профессорлары Ленинградта қалуын және ғылыми жұмыстарын осында жалғастыруын ұсынған. Бірақ ол сол ұсынысқа құлақ аспай елге қайтты. Жеті жасынан тұлдыр жетім өскен жанға сол тамаша мүмкіндікті пайдаланып, ірі мәдени-ғылыми орталық Ленинградта қалуына болар еді ғой. Ал неге қалмады? Оған Қазақстанда Жүсіпбек Аймауытов пен Мағжан Жұмабаевтан кейін кенжелеп қалған ұлттық психология ғылымын көтеру керек болды. Ол оны өз ұлтының алдындағы перзенттік парызындай сезіне білді.
Республика Сыртқы істер министрлігінің негізін қалаған және қызметін жолға қойған да Төлеген Тәжібаев. Кейін ол Үндістандағы Кеңестер одағы елшісінің кеңесшісі де болып еңбек етті. Бірақ ол бұл қызметтен өз еркімен кеткен жоқ. Оған себеп Тәжібаев сол елдегі ағылшын тілінде шығатын ақпарат құралдарына әрқалай тақырыптарда мақалалар жазып, үнді ғалымдарының, мемлекет және қоғам қайраткерлерінің назарына ілікті. Капиталистік даму бағытындағы елдің қайраткерлерімен кездесіп, пікір алысулары жиілеп кеткенінен секем алып қалған елші Мәскеуге хабарлап, оны кеңесші қызметінен босатуын өтінген. Елші өтініші орындалып, Тәжібаев елге оралды.
Дінмұхамед Қонаевтың «Ақиқаттан аттауға болмайды» атты кітабы бар. Ол кітапты өмірінің соңғы кезінде жазған. Иманды жанның жаратушыға есеп беретін уақыты жақындап қалғанда шындықты бұра тартып, жазуы мүмкін емес. Қонаев сол еңбегінде Тәжібаевты арнайы қабылдап, қызмет ұсынғаны жөнінде айтқан. Тәжібаев шәкірті Жолмұқан Түрікпенұлына өмірінің көп бөлігі қызметпен өткенін, ендігісін ғылымға арнағысы келетінін айтып, Қонаев ұсынған қызметтен өз еркімен бас тартқанын жеткізген. Содан кейін осы Қазақ университетіндегі психология кафедрасына меңгеруші болып келді.
Ал академик Өмірбек Жолдасбеков қазіргі қазақ университетінің жаңа заманауи құрылысын Дінмұхамед Қонаевтың қолдауымен салды. Барлық факультеттердің әсем ғимараттарын тұрғызып, студенттер мен аспиранттарға арнап қазіргі үлгідегі жатақханаларды пайдалануға берді. Есентай өзенінің күншығыс жақ бетінен оқытушыларға тұрғын үй салып, оларға бар жағдайды жасады. Бұл одақтағы Мәскеу мен Ленинград университеттерінен кейін үшінші орында тұрды. Мұндай университет күні бүгінге дейін Орта Азия республикалары үшін арман ғана. Сондай-ақ, Жолдасбеков өзінің ректор кезінде қазақ студенттер санын, қазақ оқытушы-ғалымдар санын жоғары деңгейге көтерді. Барлық факультеттердің декандарын қазақ ұлтынан және кафедралар меңгерушілерінің көбін де жергілікті ұлт өкілі ғалымдарынан тағайындады. Жолдасбеков ұлтын жан-тәнімен сүймесе, солай істер ме еді? Оның бұл әрекеті университеттегі кейбір ғалымдарға жақпады. Олар ректордың үстінен Мәскеуге, Қазақстан Орталық комитетіне университет құрылысына бөлінген қаражаттың біраз бөлігін ішіп-жеп қойды, оңтүстік өңірлерден талапкерлерді оқуға көп қабылдап, оқытушыларды жақын-жуықтарынан алып жатыр деп арыз-шағымды үсті-үстіне жазды. 1986 жылы желтоқсанда Мәскеудің шешіміне қарсы университет студенттері көтерілісін ұйымдастырушылардың бірі деген айыппен Жолдасбековтің басына да күн туған. Ол соған қарамай партия мүшелігінен шығарылып, қызметінен босатылған профессор Темірбек Қожакеевті жаладан қорғау үшін Қазақстан ОК-не барып, сондағы лауазым иелеріне өз қарсылығын білдіріп, қорғап бақты. Көп ұзамай өзі де ректорлық қызметтен босатылды.
Қазір бізде ғылымның қай саласында да ғалымдар аз емес. Және олар өздерін тұлға санайды. Шынымен ғалымдардың бәрі ұлттық тұлға ма? Жоқ, бәрі бірдей тұлға емес. Сондай-ақ, тұлғалыққа жету үшін халық мойындаған азаматтық ісің болуы керек. Сондай ғалым ғана ұлттық тұлға және елге тұтқа бола алады. Бұл жөнінде Алаш арыстары баяғыда-ақ айтып кеткен. Мұндай қасиеттер Төлеген Тәжібаев пен Өмірбек Жолдасбековте бар еді. Сондықтан олар кезінде ағысқа қарсы жүзген ұлттық тұлғалар санатында тарихта қалды.
Төлеген Тәжібаев Ленинградтан келіп, университетте қазақ және орыс топтарына психологиядан дәріс оқыды. Бұл кез Хрущевтің жаппай орыстандыру саясатын барынша жүргізіп жатқан кезі болатын. Сол кезде психологиядан дәріс тек орыс тілінде оқытылсын деген арнайы нұсқау бар еді. Соған қарамай Тәжібаев қазақ тобына дәрісті қазақ тілінде оқыды. Шәкірттерінің айтуына қарағанда, дәрісіне басқа тілден бір сөз де қоспайды екен. Ол кейінірек ректор кезінде «Жалпы психология» кітабын қазақ тілінде жазып шықты. Өкінішке қарай, оқу министрлігі оны баспадан шығартпай қойған.
Өмірбек Жолдасбеков те университеттегі қазақ топтарына механикадан қазақ тілінде дәріс оқыған. Ғалым А.Ахметов екеуі бірігіп «Теориялық механика» кітабын қазақ тілінде жазып шықты. Кітап кейін «Ғылым» баспасынан жарық көрді. Олар неге қазақ тілінде жазды? Орыс тіліне шорқақ қазақ жастары үшін десек те болар еді. Сырт көзге солай көрінері анық. Қазір тарлан тұлғалардың тек сол үшін ғана емес, ұлттық ғылымды ұлт тілінде көтеруді мақсат тұтқанын байқаймыз.
Көлбай АДЫРБЕКҰЛЫ