27 қаңтарда Вена университетінің заң факультетінде сарапшылар пікірталасы өтуіне байланысты халықаралық қылмыстық құқық мәселелері жөніндегі жетекші сарапшы және Қылмыстық істер бойынша халықаралық соттың негізін қалаушылардың бірі Шериф Бассиуни Рахат Әлиевтің ісіне қатысты қалыптасқан австриялық экстрадиция тәжірибесін талқылады.
Шериф Бассиуни “Австрияның жыл бойына Әлиевтің ісінде құқықтық іс-әрекеттер жүргізу жөніндегі өзінің міндеттемелерін орындамау” фактісін сынға алды. “Әлиевті бермеу жөніндегі австриялық шешім сөзсіз қылмыстық қудалауға соқтыруы тиіс еді. Австрия халықаралық құқық талаптары бойынша Әлиевке қарсы қозғалған айыптарды ақылға қонымды мерзім ішінде тергеуге міндетті”. Сарапшының айтуынша, Австрияда қалыптасқан экстрадиция мәселелеріндегі банк менеджерлерін ұрлап әкету ісінде “жетпей тұрған буын” бәрінен бұрын бюрократтық сипатқа ие. Іс әділет министрлігі, сыртқы істер министрлігі және елшіліктер арасындағы инстанцияларда “тіреліп” қалды. Новикованың Әлиевке қарсы қылмыстық іс қозғау жөніндегі өтінішіне келер болсақ, Австрияда өзгеше таңдау жоқ. “Енді Австрия бұл істі барлық жағынан да тергеуге міндетті” деп есептейді Бассиуни.
Өзінің басқа да міндеттерімен қатар қазіргі уақытта Чикагоның ДеПоль университетінің заң колледжінде (DePaul Unіversіty College of Law) сабақ беретін М.Шериф Бассиуни халықаралық қылмыстық құқық пен экстрадиция мәселелері жөніндегі неғұрлым құрметті сарапшылардың қатарына жатады. Ол бірнеше онжылдықтар бойында өткен экстрадиция жөніндегі көптеген халықаралық үдерістер мен қылмыстық үдерістерге консультант болды. Оған қоса ол Біріккен Ұлттар Ұйымында жетекші қызметтер атқарып, АҚШ үкіметінің консультанты ретінде тұрақты түрде сөз сөйлеп тұрды.
ТӘРТІП КҮШЕЙСЕ, ЖОЛ ОҚИҒАСЫ АЗАЯДЫ
Жыл басы қашанда атқарылған істер мен жүзеге асырылған жұмыстарға көз жүгіртіп, ой елегінен өткізер сәт. Әрине, өткен жыл Шығыс Қазақстан облысы үшін де өзінің өзгерістерімен есте қалды. Десек те, қозғалыс қауіпсіздігін, қоғамдық тәртіпті сақтау бағытында қандай іс-шаралар өткізілді? Нәтиже қандай? Осы сауалдарға жауап алу мақсатында біз ШҚО ІІД жол полициясы басқармасының бастығы, полиция полковнигі Сырым Абдуллаевты әңгімеге тартқан едік.
– Сырым Жүсіпахметұлы, жыл қорытындысы шығарылды. Өткен жылдармен салыстырғанда жағдай қандай?
– Жол бойындағы қайғылы жағдайлар бүгінгі таңда еліміздің басты мәселелерінің біріне айналып отыр. Мәселен, 2009 жылы Шығыс Қазақстан облысында 966 жол-көлік оқиғасы тіркеліп, соның салдарынан 214 адам қаза тапса, 1153 кісі әртүрлі дәрежеде жарақат алған. Бұл көрсеткіш 2008 жылдың осы мерзімімен салыстырғанда 9,7 пайызға, қайтыс болғандардың саны 11,9 пайызға, зардап шеккендердің саны 9,4 пайызға төмендеген.
Облыс бойынша жыл басынан бері 10 жол-көлік апаты орын алыпты. Ал өткен жылғы көрсеткіштерге көз жүгіртсек, былтыр бірінші онкүндікте 11 апат болған. Яғни, биыл 2009 жылмен салыстырғанда апат саны 9,1 пайызға кеміген. Апаттылық деңгейінің төмендегеніне қарамастан, жол полициясы қызметкерлері қазірдің өзінде бұл бағыттағы іс-шараларды күшейтіп отыр.
– Ол қандай іс-шаралар?
– Қашанда болмасын, жол полициясының алдында тұрған басты міндет – жол қозғалысына қатысушылардың қауіпсіздігін, сонымен қатар, қоғамдық қауіпсіздікті қамтамасыз ету, олардың заңды мүддесі мен мұқтаждарын қорғау, тәртіпті қадағалау. Жоспарланған да, жүзеге асырылған да шаралар осы мақсатты қамтиды. Жүйелі түрде қауіпсіздік онкүндіктері, айлықтары өткізілуде. Халықпен жұмыс, өзара байланыс – мұның ешқайсысы ұмыт қалған емес. Жол-көлік апаттары статистикасын сараптап шығарғаннан кейін, оның себеп-салдарына талдау жасалып, алдын алу шаралары да өткізілді. Яғни, адам өлімімен аяқталған апаттардың алдын алу мақсатында “Өзара сыйластық күні”, “Жолда қабылдау”, “Ашық есік күндері” халыққа жолда жүру ережелері жазылған күнтізбелер мен ақпарат қағаздары таратылды. Өкінішке орай, соңғы кездері балалардың қатысуымен болған жол-көлік оқиғалары орын алуда. Мәселен, жоғарыда атап өткендей, жыл ішінде тіркелген 966 апаттың 134-і балалардың қатысуымен болған. Ал оның салдарынан 8 бала қаза тауып, 137 бала жарақаттанған. 2008 жылмен салыстырғанда жасөспірімдер қатысуымен болған оқиғалар 9,5 пайызға төмендеп отыр. Балалар жарақатының алдын алу үшін үгіт-насихат жұмыстарын күшейттік. Жолаушылар автокөлігінде ескертпе қағаздар іліп, білім беру мекемелерінде және көлік кәсіпорындарында жүйелі түрде насихаттық сипаттағы дәрістер оқылды. Сондай-ақ мектеп оқушыларымен кездесулер ұйымдастырылып, ұғынықты және қарапайым тілмен жолда жүру ережелерін сақтау қажеттілігі түсіндірілуде.
Жол қозғалысы қауіпсіздігін қамтамасыз етуде облыс әкімдігінің қолдауымен де көптеген шаралар атқарылуда. Облыс басшысы Бердібек Сапарбаевтың құқық қорғау қызметкерлеріне баса назар аударатыны да көңіл қуантады. Бір сөзбен айтқанда, жол қауіпсіздігін қамтамасыз етуде, халықтың денсаулығын сақтауда, әкімшілік құқық бұзушылықты анықтау мәселесінде біз жергілікті билік органдарымен тығыз жұмыс істеудеміз. Мәселен, өткен жылы облыс әкімдігінің қолдауымен балалардың жол-көлік жарақатының алдын алу мақсатында халықаралық және республикалық қозғалыстың жас инспекторлары слетін өткізуге 20 млн. теңге көлемінде қаражат бөлінді. “Рубеж” бекеттерін тосқауыл жүйелерімен автоматтандыруға 39 млн. теңге қаражат карастырылып, “Ертіс” бекетіне орнатылды. Полиция патрульдік автокөліктеріне сандық бейнетаспаға жазатын жедел жүйе үшін 30,366 млн. теңгеге 80 кешен сатып алынды. Қазіргі таңда жол қозғалысын қадағалау барысында өз тиімділігін көрсетуде.
– Жергілікті атқару органдары жол қозғалысы қауіпсіздігін қамтамасыз етуге қолдау жасаған еді. Өз үлестерін қосқандарды атай кетсеңіз.
– Семей қаласының әкімдігімен көмек көрсетілді. Қала ішіндегі жол қозғалысын реттеу техникалық құралдарын ұстау бойынша жұмыс жүргізуге 26,3 млн. теңге бөлінді. 14 бағдаршам нысанына жобалық құжаттар дайындалып, олардың жұмысын қамтамасыз етуге 6,9 млн. теңге, жаяу жүргіншілер қоршауларын салуға 25,3 млн. теңге, 201 жол белгісін орнатуға 2,15 млн. теңге және бұдан басқа шараларға қаражат бөлінді. “Балалар” бағдарламасы аясында жыл сайын 3 мектеп маңайында жасанды жол құрылғылары мен жол белгілерін орнату жоспарланып отыр. 2009 жылы өндірісте шығарылған 4 жасанды жол құрылғылары балалар мекемелері ауданында орнатылды.
Сөз орайы келгенде, жол полициясы қызметкерлеріне облыстық ішкі істер департаменті тарапынан көрсетілмек көмектерді де айта кету жөн. Қызметке жаңадан тағайындалған облыстық ішкі істер департаментінің бастығы, милиция генерал-майоры Қалмұханбет Қасымовтың жол полициясы қызметкерлерінің мәртебесін көтеруге деген өзіндік жоспарлары да аз емес. 2009 жылы 10 автокөлік, 25 мобильді өлшегіш, 10 мобильді байланыс құралдары берілді. Облыс әкімі Б. Сапарбаев жақында ғана бюджет есебінен 198 миллион теңге қаржы бөлгізіп, 60 пәтерлі үйді полиция қызметкерлеріне тапсырды.
Жалпы, жол оқиғаларының алдын алу жұмыстары Ішкі істер министрлігі, жол полициясы комитеті тарапынан жүйелі түрде қолға алынып отыр. Азаматтардың қауіпсіздігін сақтау үшін еліміздің әр түкпірінде қызмет етіп тұрған жол полициясы қызметкері өз ісіне адал болуы тиіс. Жол полициясы қызметкері мен жүргізуші және жаяу жүргіншілердің арасында өзара сыйластық болса, бұл мәселенің оң шешілетініне сенімім зор.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Оңдасын Елубай, Өскемен.
Оқиға
ЖОЛ ПОЛИЦИЯСЫ ҚАНДЫБАЛАҚ ҚЫЛМЫСКЕРЛЕРДІ ҰСТАДЫ
Қаңтардың 20 күні сағат 16.30 шамасында Алматы-Ташкент күре жолының бойындағы 438 шақырымда қызмет бабымен тұрған аға лейтенант Д. Махатов пен полиция старшинасы А.Юсупов жылдамдығын шамадан тыс арттырып, жүйткіп келе жатқан “Тойота Королла” (мемлекеттік нөмірі А 722 UVN) автокөлігін тоқтатты. Тексеру барысында мәшине “тізгінін” ұстаған Мадияр Ташаевты көлік жүргізуге рұқсат беретін құжаттары болмай шықты. Бірақ ол бұл тәртіп бұзушылыққа айылын да жимастан, Шымкентке асығыс аттанып бара жатқандықтан мәшиненің техникалық құжаттарын үйінде ұмыт қалдырғанын, сондықтан МАИ қызметкерлерінің бір жолға аяушылық жасағаны үшін 500 теңге беретінін айтты.
– Жарайды, – деді көкейлеріне күдік ұялаған жамбылдық жол полициялары, – бірақ жібермес бұрын мәшинені тексеріп көрейік.
Тексеру барысында автокөлік қорапшасынан “Тойота Королланың” (мемлекеттік нөмірі А 722 UVN) басқа адамның атына тіркелген құжаттары табылды. Ал жүк салғыштың ішінен қан дақтары мен кірпіш шықты. Кірпішке де қан жұғыпты. Д. Махатов пен А. Юсуповтың күдіктері енді бұрынғыдан да ұлғая түсті.
Осы кезде күдікті М. Ташаев пен Б. Шаршиев мәшинені ұрлап келе жатқандарын мойындап, 5 мың АҚШ долларына босатуларын өтінді.
– Жарайды, – деді, – МАИ қызметкерлі келіскен болып, – ақшаларың дайын ба?
– Жоқ, бірақ әкеліп береміз.
– Жақсы, онда мына көлікті “аманат” ретінде Тараз қаласындағы бір үйге апарып қоямыз да, сендер ақшаны әкелгенше күтеміз. Келістік пе?
– Келістік.
Бірақ қандыбалақ баукеспелер сәлден кейін өздерін Жамбыл облыстық ішкі істер департаментінің жол полициясы ғимаратына алып келгенде ақшаға сатылмайтын, халық қызметіне адал, қырағы МАИ қызметкерлерінің де бар екенін бір-ақ білді.
Тергеу кезінде әзірге анықталғаны мынау болды. Қақпанға түскендер Алматы қаласындағы Абай мен Правда көшелерінің қиылысындағы “Мегабит” клубының қасында “Тойота Королла” (мемлекеттік нөмірі А 722 UVN) автокөлігінің Димаш есімді иесін соққыға жығып, оны жүк салғышқа тығып тастайды да, Алматы облысына қарасты “Ұзынағаш” жол полициясы тексеру-өткеру пунктіне жақындағанда мәйітті жол шетіне лақтырып тастап кетеді.
Жиырма жастағы М.Ташаев пен он жеті жастағы Б.Шаршиев – Оңтүстік Қазақстан облысы, Түлкібас ауданы, Мичурин ауылының тұрғындары болып шықты. Қазір олар қарақшылықпен кісі өлтіріп, автокөлік ұрлағаны үшін тұтқындалды. Бұл туралы Алматы қалалық ішкі істер бөлімі де хабардар болды.
Көсемәлі СӘТТІБАЙҰЛЫ, Жамбыл облысы.