«Кетпесе қаны ауысып, Күй сазын Хан, қазы да тыңдар сірә!
Қанаты көк аспанды дара құшып, Самғасын Күй-Қаршыға».
Фариза.
Академик Әлкей Марғұланның «қанаттары бірде жоғары қарай атылып, бірде құдия төмен сорғалап, қырындап бұлдырай ұшады» деп құс-қаршығаны сипаттаған сөзі құдды бір күйші-Қаршығаның домбырасымен күйден өрнек төккен шабытты шағын суреттегендей кестелі ой кездіреді. Көзі тірі болғанда биыл 65 жасқа толатын күйшіге қатысты айтылған сырлардың қай-қайсысы да оған деген туған халқының рухани ескерткішіндей болып түйілуі заңды. Қазақтың ырымдап сәбиге қыран құстың атын қоятын себебі, түз құсындай тегеурінді, ұшқыр болсын деген ниеттен болса, сол қасиет кейін бірте-бірте адамның мінез-құлқымен, жан-дүниесімен біте қайнасып кететін көрінеді. Көшәлі ұрпағының шетінен Бүркіт, Қырғи, Тұрымтай, Алғи, Қаршыға деп аталуы Ахмедиярдың өзі де жай адам емес, бүркіт, қаршыға, сұңқар тектес қанаттыларды қапысыз танып, қызметіне жаратқан атақты құсбегі болғандығынан хабар береді.
Қаршыға күйшінің киелі күй өнеріне деген сүйіспеншілігі мектепте оқып жүрген кезінде-ақ тәмам жұртты тамсандырғанын ағасы Алғи АХМЕДИЯРҰЛЫ мен жеңгесі Гүлжамал СЕЙІТЖАНҚЫЗЫ әңгімеге арқау еткен.
Мұғипа
Ажалдан соң кей адамның соңынан аңыз туады. Ел арасында домбыра мен күйге арналған небір аңыз-әңгімелер әлі күнге дейін сақталып қалған. Күйшілік өмір сондай аңыз-дараққа айналатын құндылық десек, осы дарақтан бүгінде абырой-беделі республикамыздың түкпір-түкпіріне тарап, шет ел асқан балғын құрақтар өсіп шығып жатқаны көңіл марқайтады.
Қазақтың күй дастанын ол жүзден астам жауһар мұрасымен байытты. Кеңістік дегеніміз – өмір, ал өмірді өлім алмастыруы заңдылық деген қағида осыдан кейін қалайша шындыққа жанаспақ. Өшпес, сөнбес дүние – сарқылмас тамыр десек, Қаршығаның өз замандастарынан бөлек менмұндалап тұратын қасиеті осында. «Табыну», «Шынар», «Күй ұран», т.б. көптеген күй жинақтары басылып шыққан, Қазақ радиосы қорында 85 күйі сақтаулы, ғұлама жазушы Ғабит Мүсірепов айтқандай, «Күй өнеріндегі феномен» күйшінің нәр татқан балғын бастауларына сапар шеккен кісі сыр-ғұмырдың мәңгілік сарынын санаға сіңірер еді. Ол сарын көктемнің хош ауасымен ой сергітетін жұпардай көңілді көгорай белге шақырып, дала әуеніне еліттіріп әкетеді.
«Қоңыр үнге қойын бақтырған қаймана қазақтан бастап, қалың елі қара ормандай қайғыдан түнеріп қалды», деп іштегі шерін бір тарқатып алған Гүлжамал апайдың жүзінен қимастық сезімі қылаң берді. Жүректі алмас жігердей қайрайтын рухты күйшінің балалық белесіне көз тігу арқылы күй шежіресінде есімі ескірмейтін өнер саңлағының саф сарқырамасынан сансыз сарынның әлі де толық жетіп үлгермей жатқанын ұғындық.
«Гүлжамал Сейітжанқызы, жалпы қазақ халқы келінді «бір үйдің бетінен қақпай үкілеп өсірген қызғалдағындай аяласа, екіншіден, ұрпақты бағып-қағатын ертеңгі ақ жаулықты аналарымыз» деп жауапкершілік артқан. Халқымыздың сол дәстүрінен мол өнеге түйген шаңырақтың шарапаты туралы айтқанда, жадыңызға қандай сәттер жиі оралады?» деген сұрақ тостық әуелі.
![011111-1](http://old.egemen.kz/2011img/011111-1.jpg)
«Ахмедияр атамыздың жолдасы – Дәмеш енеміз қызы Ақкенжені босанарда ауыр жағдайға душар болып қаза тапты. Бұл қырқыншы жылдардың соңында болған оқиға болғандықтан, ол кездегі жағдайдың бәрін жіпке тізгендей түгендеп шыға алмаспын. Бірақ сол жылдар туралы ойлансам, әлі күнге аналық мейірімін төккен аяулы бір адамның орны мен үшін ылғи да ойсырап тұратын сияқты. Ол – Мұғипа, енеміздің бауырының әйелі, нағашы болғанмен, қалған шиеттей бала-шағаға көз болып, Алғи екеуміз Алматыдан оқу бітіріп ауылға келгенде алдымыздан аңырап жылап шыққан жан дегенде жалғыз апамыз. Жаны жәннатта болғыр, жарықтық Ахмедиярлар әулетінің шырағын өшірмеуге себепші, мен секілді бұрын ауылдың ақ шаңын жұтпаған қаланың еркелеу қызының осы отауға тастай батып, судай сіңіп кетуіме үнемі аналық ақыл-кеңесін беріп келген ардақты кісі алты жыл біздің қолымызда тұрды. Мамасы қайтыс болған уақытта Қаршыға бар-жоғы үш-ақ жаста болатын. Қос сәбиді бауырына басып, туған аналарын жоқтатпаған осындай қазақтың ақ жаулықты аналарының жүрегіндегі махаббат отынан ыстық маған мына дүниеде ештеңе жоқ болып көрінеді. Мұғипа апам тіпті жиендерінің аттарын тура айтпай, жанамалап, астарлап шақыратын. Ақкенжені түйенің сүтін беріп асырапты. Маған да көп көмектесті. Бір жеріміз ауыра қалса шыбын жаны шыға жаздап шырылдайтын.
«Ахмедияр ақсақал да өзінің ауылында өте сыйлы адам болған деп естідік», – деп әңгіме ортасында ойға тамызық тастаймыз.
«Ахмедиярдың кіндігінен тоғыз ұл-қыз тараймыз, – деді Алғи Ахмедиярұлы. – Бірінші Ғыйлымғали есімді бала өкінішке орай, екі жасында қайнап жатқан сүтке құлап, шетінеп кеткен. Ал одан кейін Бүркіт дүниеге келді, бірақ ол да Атырауда оқып жүріп, 18 жасқа жетер-жетпес шағында сүзек ауруынан қайтыс болған. Мұнан соң 1932 жылы Қырғи туды. Ол көп жылдар кеңшарда мал маманы, ферма бастығы, кәсіподақ комитетінің төрағасы болып қызмет істеп, 77 жасында дүниеден озды. Одан кейін Тұрымтай есімді бауырым дүниеге келді. Алматыдағы мал дәрігерлік институтын тәмамдады. Тура сөйлеп, түзу жүретін ақ, адал адам еді. Небәрі 55 жыл ғұмыр кешті. Одан кейінгілері менмін. Жаманқалада, қазіргі Махамбет ауданында онжылдық мектепті бітіріп, 1956 жылы Алматыдағы мал дәрігерлік институтына оқуға түстім, 1961 жылы жоғары оқу орнын ойдағыдай аяқтап, отбасын құрып, өмірлік жарым Гүлжамалмен тіке туған жерге қарай тартып тұрғанбыз. Ол уақытта жас мамандар жұмыссыз далада қалып қоймайтын. Ілуде біреу болмаса, көбі мамандығы бойынша қызмет істейтін. Ұшырған құсын жылы құшағын жайып қарсы алар ауыл деген алтын ұяның орны бөлек еді. Бізді «Чапаев» кеңшарына орналастырды. Мен бас мал дәрігері ретінде, ал Гүлжамал мектепте ауылдың қарадомалақ балаларына сабақ берді. Мектеп біз үшін сол уақытта ең ыстық ұямыз болатын. Себебі, «Таңдайда» көздері жәудіреп, біздің жолымызды тосып Дариға, Қаршыға, Ақкенже жүр ғой. Олардың бәрін осында көшіріп әкеліп, сол мектепте оқытамыз деп күні бұрын іштей ойластырып қойғанбыз. «Таңдайда» үш баламен тарығып Мұғипа апамның отырғаны еске түссе, күндіз күлкі, түнде ұйқы қашады. Нағашы жеңгеміз де қол қусырып қарап отырмай, сәл ес біліп қалғандарының алдын хат танитын халге жеткізіп, аналарының жоқтығын сірә де сездірмей, туған балаларындай бауырына басып өсірді.
Ананың аялы алақанына не жетсін, шіркін?! Сәби түгілі оқу бітіріп, жұмыс істеп жүрген біздердің өзіміз кейде сондай мейірімді аңсап, ақыл-кеңесін айтып отыратын бір жанға зәру едік. «Таңдайда» тұратын нағашы жеңгемізді қолымызға алғаннан кейін қиындық біртіндеп азая берді. Мұғипа келді, үйімізге береке қосылып кірді. Қаладан ауылға бір ауыз қазақша сөйлеуді білмей келген Гүлжамалдың өзі ауылдың тыныс-тіршілігімен біте қайнасып кете барды. Максим Горький атындағы орта мектепте оқу ісінің меңгерушісі қызметін атқарды. Дариға мен Қаршыға осы мектепте қатар оқыды.
Бастау
«Қаршыға ағаның бойындағы күйшілік өнер өзінің кіндік қаны тамған жеріне деген перзенттік сүйіспеншіліктен келгені әр шығармасынан тайға таңба басқандай көрініп тұрады. Бес жасар бала кезінен домбыраны басына жастанып жатпаса, көз ілмейтіні рас па?» – деп балауса сырды баға түсіп ой қозғаймыз.
«Мысалы, Моцарт үш жасында музыкамен айналысса, Бетховен сегіз жасында сахнаға шыққан, Паганини тоғызында өзінің алғашқы шығармасын орындаған. Асылы, өнер деген құдірет жан-дүниесі кіршіксіз, ерекше адамдарға қонатын болса керек. Қаршығаның бойынан осы қасиет бала кезінен айқын байқалып тұратын. Ән мен күйді құлағына құйып өскен оған әкемнің домбырада ойнағанда саусақтары жүйріктей жорғалағаны, әуелете ән шырқай жөнелгенде тамаша қоңыр дауысы ұнаса керек. Ахмедияр аңшының атын білмейтін кісі бұл өңірде кемде-кем еді. Ол келмей тұрып ауылдағы тойбастар шырқалмайтын. Жаңадан түскен жас келіннің бетін Ахмедияр әнші ашпаса, алқа-қотан көпшілік тағы да сеңдей теңселіп, жолын тосып зарығатын. Не керек, нағыз «сегіз қырлы, бір сырлы» баяғының серілері секілді атына заты сай кісі болған ғой. Құдайға шүкір, қай-қайсымыз да әкеміздің сол өнерінен құралақан қалмадық. Шетімізден домбырамен ән салдық, күй тарттық. Бәрімізден де арамыздағы Қырғи ағамыздың жолы бөлек еді. Ол күй орындағанда дала түзінің дүбірі, қыран қанатының сусылы құлағыңның түбінде бебеу қағатын. Кейін Қаршыға күйді сол Қырғи көкесінен үйренген. Үш жаста домбыраны аузына салып, құшағына қысқан қылығына қызыққан жұрт әкеме: « Көр де тұр, мына балаң өскенде дәулескер күйші болады», деп жүрген жерінде ыңылдап ән салуға дағдыланған бүлдіршінге таңырқай қарайды екен. Музыкалық аспапқа әуестігін сезген әкем бес жасында оған әдейілеп домбыра жасап береді. Осы домбырамен оқушы кезінде Алматыға Атыраудан барған бір топ өнер майталмандарымен бірге ән салғаны өз алдына бір хикая. Қаршыға ән шырқағанда ауылдың үлкен-кішісі таң тамаша қалып, Мұхиттың «Айнамкөзін», Ғарифолла Құрманғалиевтің репертуарындағы басқа да халық әндерін бірінен соң бірін тамылжыта орындағанда, жан-жақтан жамыраған жұрт әнші баланы таңды атыра тыңдай беруге бейілді еді. Әкем тойларға оны үнемі өзімен ертіп жүретін болды. Бар-жоғы 12-13 жастағы өнерпазға жұрт кәдімгі кәсіби әншідей құрмет көрсетіп жататын. Бірде тамағының ауруы асқынып кетті. Дәрігерлер қанша емдегенмен, кейін сол тамаша қоңыр дауыс өзінің қалпына қайтып келмеді. Әлі күнге дейін есіме оның тамылжыта шырқайтын әсем үні түссе, ішім удай ашып кетеді. «Әттең, сол уақытта оған дұрыс жөн сілтеп жіберетін кәсіби маман болғанда ол сол халге душар болмас еді. Дәстүрлі ән өнері көгінде керемет бір әнші туар еді» деп. Атырауда Шәмшиден есімді тамаша бір күйші дүниеден өткен. Ол уақытта бұл кісіні білмейтін жан жоқ. Осындай тума талант мектепте Қаршығаға сабақ беретін. Сол Шәмшиден секілді өмірге екі келмейтін біртуар өнерпаздың келбеті есіме оралғанда, қайран, қазақтың қаншама дарыны ауылда туып, сол жерде тұншығып қалып жатыр-ау деп ойлаймын. Оның өзінің арнайы музыкалық жоғары білімі де жоқ еді, бар болғаны ауыл мектебінде математика пәнінің мұғалімі болатын. Міне, сол кісі қолына домбырасын алғанда, бәйгеге қосылған сәйгүліктің дүбірі құлағыңның түбіне келетін. Күй сиқыры өн бойыңды баурап әкетіп бара жатқандағы толғаныс керемет! Оның алғашқы ұстаздары жоғары оқу орындарында білім алмағанмен күй тарту мәнерін мүлтіксіз меңгерген нағыз майталман шеберлер. Содан үйімізге тағы да «Нарын» құмынан күйшілер келіп тұратын. Олардың күй тарту шеберлігі алабөтен, өн бойың шымырлап қоя береді. Құрманғазының «Кішкентайы» мен «Төремұратын» алғаш елтіп тыңдаған кезімді ұмытпаймын. Құрманғазы, Дина күйлері кезек-кезек тоқтамай орындалып жатады. Бірі сәл баяуласа, екіншісі аяғын жерге тигізбей көкке ұшырып ала жөнеледі. Шаршамай ма өздері деп біз жас та болсақ, әлгі ұзақ ойналған күйлерге ілесе алмай, өкпеміз өшеді. Ал күйші қарттар оңайлықпен тоқтамайды. Қаршыға да әлгілерге қосылып алып, бір иығын жұлқи қозғап, бірде құйындай заулап, енді кей тұста мамыр қаздай маймаңдап, тастүйін отырады. Тыңдаған кісінің өзі мына көріністі жай тамашалауы мүмкін емес. Әлгілер сәлден соң оның тарту мәнеріне риза болысып, сары самаурынның шайын сораптап ішіп тауысады, – деп әңгіме нақты бір күйге келіп тірелгенде, Гүлжамал апай да кешегі күндерді қимастықпен еске алды.
«Қаршыға Құрманғазының «Кішкентайын» тартқанда қатты тебіреніп кететінмін, – деп сонау бір жылдар жаңғырығына құлақ түргізген. – Ол кезде жаспыз, көкжиектегі ақ шарғы бұлттарды күй нөсері жуып әкетеді, жаймашуақ күйге бөленем. Туған Алматымды, Ілемді аңсаймын. Кешегі бал дәурен шалғынымды сағынамын. Күйдің құдіреті – сенің осынау күйіңді қос ішекті домбыраның сазымен елжірете жеткізеді. Соның әуенімен оянып, тынысымен күнді ұясына қондырамын. Үйдің, ата-анамның аяулы мейіріміне сусадым деу келгеніне бір жыл болмай жатқан келінге үлкен сын болып есептеледі. Сондықтан көз жасымды көрсетпеймін ешкімге. Мені жұбататын жалғыз құдіретті күш Қаршығаның күйі еді. Сәлден соң онымен қосылып, бірге мұңаятынбыз. Мен ата-анамды сағынғаннан, ал ол 45 жасында мезгілсіз өмірден озған әз анасын аңсап. Мұғипа апамның айтуынша, енеміз өте ажарлы әрі өзінің шаруасына пысық адам болған деседі. Ал өнер жағынан мұнда атама ілесетін бірде-бір адам болған емес, – деп әңгіме кезегі тағы да отағасына ойысты.
«Әкем 92 жасында дүние салды. Қаршығаның қырандай қалықтаған сәтін көргенде бақыт сезіміне бөленген шығар талай, – деп өрбітіп әкетті әңгімені А.Ахмедиярұлы. – Баласын қай ата-ана биіктен көргісі келмейді дейсің. Сол асқар көкке әкемнің төбесін Қаршығаның өнері талай рет тигізгені анық. Ол баласының үйлену тойына жүрегі алып ұшып өзі жетті. Алматыға іздеп келді. Әрі аңшы, әрі сері, айтылған сөзді мұқият тыңдайтын, асықпай сөйлейтін әкеміздің кейде суырып салма ақындық өнері тағы бар еді. Демалыс күндері қара-шаңырақта бәріміздің басымызды қосады. Кең дастархан жайылады. Өзі барып төрге жайғасады. Ас ішіліп болған соң, кезек өнерге келіп жетеді. Қазылар алқасының төрағасы өзі, кім қандай шығарманы орындауы керек, барлығын өзі хабарлайды. Әуелі домбырамен өзі тамылжытып ән шырқайды. Күй орындағанда саусақтарына көз ілеспейді. Кеш бойы осылай ән әуелеп, күй жалғасады. Қайсымыз қалай орындағанымызға баға берілерде ішімізден бейнебір байқауға қатысып жатқан адамдай қатты қобалжимыз. Асқар таудай әкеміздің пікірі консерваторияда оқып келген адамның бағасынан қымбат саналатын. Күйді нотамен оқып үйренген жастардың кейде саздың нәзік иірімдерін жүрекпен жеткізе алмай қалатын себебін кейін жақсы түсіндім. Өйткені, күйшіге консерваторияда оқу жеткіліксіз екен. Қаршығаның мықты болатыны – ол күйді консерваториядан бұрын дала академиктерінен үйренгендігі. Марқұм әкемнің соншалық көрегендігі қайран қалдырады. Бір кезде ол маған: «Келешекте Ғалымнан тамаша күйші шығады» деп еді (Ғалым Ахмедияров – Алғи ағаның кенже ұлы, «Саз отау» дуэтінің күйшісі, «Қазақ әуендері» АҚ-ның президенті.) Қазір сондағы оқиғаларды қайта ой елегінен өткізсем, отбасымызбен өнерді сүйіп өсуімізге әкеміздің сондағы тәрбиесі мен өнегесі үлкен бастау болғанына көзім жете түседі.
«Таңдайдың» тәтті түні
«Қаршыға ағаның бала күнінде тартқан күйлерінің бәрі есіңізде ме?» – деп күйші өмірінің қызық та жұмбақ қырларының тағы да ашыла түсуіне үміттенеміз.
«Шоқиған не төбешік, болмаса бір қылтиған шөптің панасы табылмайтын сайын даланы «Таңдай» ауылына келін болып түскенімде бірінші рет көруім, – дейді Гүлжамал апай. – Киіз үйде тұрамыз. Қалада өскендігімді білдіріп: «Есікке ілгек салып қоймаймыз ба?» деймін. «Қорықпа, үйге бөгде ешкім кірмейді. Ұры-қары деген атымен жоқ» деп жұбатпақ болған Алғидың сөзіне құлақ ассам да осының бәрі менің қызық түсіме ұқсайтын. Үйде 50-60 бас қой бар. Ауылдағылардың негізгі кәсібі – мал шаруашылығы. Қаршыға қолды-аяққа тұрмай, үй шаруасын тындырымды атқарады. Мені аяғандықтан ауыр жұмыстың бәрін өзі істеуге тырысады. Жаны нәзік. Ішіндегі толғанысы домбыраның қоңыр үнімен қосыла әуелейтін әсершіл әрекетінен сезіліп қалатын.
Құдықты қолмен қазып су шығарудың хикаясы өз алдына бір қызық әңгіме. Мына өмірде талай жердің дәмін татып, бұлағын тұщына сімірген болуымыз мүмкін, бірақ та «Таңдайдың» құдығының дәмі әлі күнге таңдайымнан кетпейді. Қаршыға маған сонда: «Ертең «Чапаев» кеңшарына көшіп барғанда әлі-ақ «Қайран, Таңдайдың суы-ай» деп аңсайтын боласыз» деп еді. Айтқаны айдай болып шықты. Боқсақ бастауы Жайықпен ұштасып жатыр. Арықтан ол тымпыңдап үйге су тасиды. Үйдегі ыдыстарды әп-сәтте шүпілдетіп толтырып тастайды. Менің жұмысымды жеңілдетуге тырысып бағатынын бала да болса бір тынбай жұмыс істеуінен байқап қаламын. Неге бұл жерді «Боқсақ» деп атау сырын білмекке түбіне үңілемін. Боқсақ емес, бәлкім, жағасында борсық көп болғандықтан жергілікті халықтың басқаша бұрмалап атауы әбден мүмкін ғой деген ойға қаламын. Әлде «бордан» «сақ» бол деп жұртқа құлаққағыс жасап тұр ма? Турасын білмеймін, бірақ расымен де «Таңдайдың» суын Борсақпен салыстыруға тіптен келмейді екен. Қаршығаның ел, жер туралы көп нәрсені санасына үлкендерше тоқып жүретіні сонда-ақ анық байқалатын. Шаруашылықтан бізге бөлінген пәтерді ту сыртынан көптен бақылап жүрген ол бірде: «Біздің үйдің балконы бар» демесі бар ма? Бір қабатты корпустың қай жерінен балкон көріп жүр деп аң-таңмын. Көп ұзамай аңсаған пәтердің кілті қолымызға тиді-ау әйтеуір. «Сенің айтып жүрген балконың қайда?» деймін. «Міне, тұрған жоқ па төбемізде» дейді ол шатыр жаққа сұқ саусағын нұсқап. Қызыл шатырды балконға балаған бала қиялының кейін биіктерге самғаған күй қанатына айналарын біз сонда ойладық па? Балауса қанат сол үйдің қабырғасында жүргенде қатайды. Дариға қызымыз одан бір жас үлкен еді, бірақ қатты суық тиіп ауырғандықтан бір жыл сабаққа бармай қалды. Мектепті Қаршығамен бірге оқып бітірді.
Ауыл оты түн ауғанша дамыл таппайды. Домбыра шертіліп жатыр. Күй күмбірлейді. «Бұл не өзі, таң атып қалған ба?» деп сағатқа қараймын. Тура түнгі сағат үш. Баламды емізіп, жастыққа жантая бергенімде, тағы әлгі әуен шалқи жөнеледі. Тоқтайды. Баяулап қайта жалғасады. Атын атамаушы едім, жатқан жері жәннатқа болғыр, Тұрымтай қайнағам маған: «Кеш батқанда далаға жалғыз шықпа, ал енді тіпті болмай бара жатса, басыңа орамал тартып алуды ұмытпа», деп құлағыма құятын. Үйімізге жақын жерде жүйке ауруларын емдейтін аурухана барлығын естігенмін. Тұрайын десем, орнымнан қозғала алар емеспін. Бойымды бір қорқыныш сезімі билеп алған. Далаға қайта құлағымды тігемін. Тым-тырыс. Ал әлгі тәтті үн дәл үй іргесінен шығатын сияқты. Қиялымда ойналып жатқан жоқ па деп сәлден кейін өз-өзімнен үрейлене бастадым. Жоқ-а, кенет алысқа ұзап кетіп бара жатқан тәрізді. Бірақ бұрын әлденеше естіген күйім. Осылай талықсып жатқанда көзім ілініп кетті. Ертесіне сол күй шыңыраудан шиырлай тағы шырқалды. Сағат тілі тұп-тура үш. Енді бірінші күнгі қорыққанымдай әлденеге елеңдемеймін. Өйткені, оның түс те, елес те емес екеніне иманым кәміл. Көршілерден «патефондарың бар ма?» деп сұрап шыққанымда, олардан жоқ деген жауап алғанмын. Келесі түні тағы сол үн қайталанды. Алғи іссапардан оралғанда түнгі үшті асыға күттім. Кенет таныс күй тағы тартылды. Осы басымнан кешкен оқиғаны түп-түгел Алғиға баяндап бердім. Электр жарығы жоқ, қолымызда білтешам. Күй естілген жаққа екеуміз жақындап келеміз. Қаршыға жатқан бөлмеге таяп қалдық. «Қаршыға!» деді Алғи дауыстап. «Оу» дейді ол сергек үнмен. «Ойбау-ау, түн жарымында не істеп отырсың?» деп зәре- құтымыз қалмай бөлмесіне ентелей кірдік. «Күй тартып жатырмын» дейді. Шамның сығырайған жарығымен Қаршығаның домбыра ұстап жатқан сұлбасы көрінеді. «Домбыраны жатып алып қалай тартады?» деп жақындадық жанына. «Нарынның күйшілері баланың миын әбден шаршатып тастаған» деп мазалана бастадым. Міне, ғажап, Қаршыға түсінде күй тартып жатып оянады екен. Содан әлгі күйді жалма-жан қайталайтын көрінеді. Өз көлеңкемнен өзім қорыққан екем-ау деп кейін бұл оқиға есіме түскен сайын бір күліп алатын болдық.
Шыңдалу
«Бұрынғы өнердегі ағаларымыз бен апаларымыз талантты жастарды жер-жерден өздері іздеп барып табатын. Сондай ағаларының қамқорлығынан Қаршыға да шет қалмаған деп естиміз», – деп әңгімені ұстаз бен шәкірт арасындағы байланысқа бұрғанымызда, алыстап қалған Аққыстау беті қайта парақталды.
«Қаршығаның өнеріне шабыт бітірген жердің аты – Аққыстау, – деп жалғады сөзін Алғи Ахмедиярұлы. – Өйткені, ол жердің адамдары шетінен әнші, күйші болатын. Шамамен оның он алты-он жетідегі кезі. Бірақ оның бар айналысқан кәсібі домбыра тарту болды деп сірә айта алмас едік. Сабағын өте жақсы оқиды. Ауылдағы ойын-сауықтың бел ортасында Қаршыға көрінбей қалса, достарының жүзі жабырқау тартады. Менің өзім оған өмірімде еш ренжімеппін. Қаршыға тек шебер домбырашы ғана емес, қолынан неше түрлі зергерлік бұйымдар жасап шығарған нағыз қолөнер майталманы еді. Айналайын, Аққыстау ән мен күйдің мекені-тұғын. Қара өлеңді жатқа оқитын небір шешендер мен жаңа әнді тез үйреніп айтатын бұлбұл әуезді өнерпаздарды осы жерден көп көрдім. Қонаққа барған адам ән салмай қайтпайды. Қай үйге барсаң, сол үйдің төрінде қазақтың қара домбырасы ілулі тұрады. Қолына домбыра тиген адам орындалып жатқан күйді үзілген тұсынан әрмен қарай жалғастыра жөнеледі. Осылардың арасынан Қаршығаның шоқтығы биік көрінетін.
«Ән болуы үшін, нан болуы керек» дейтін еді марқұм әкеміз. Бәріміздің жағалай өнер жолына түсіп кетпеуімізге осы кісінің сол сөзі қатты әсер еткен болуы керек. Әйтсе де арамыздағы Қаршығаның мінезі қайсар, алған бетінен қайтпайтын өжет еді. Қолына алған шаруасын бітірмейінше басқа жаққа мойын бұрмайтын бірбеткей мінезі оны түбінде мақсатына жеткізді. Алпысыншы жылдардың өзінде ол оркестрлермен концерттік шараға қатысуын бастады. Талантын байқаған адамдар: «Консерваторияға бармай ма?» десіп, ақыры оның таланты Шамғон Қажығалиевтың құлағына жетіп, белгілі дирижердің өзі консерваторияға апарады. «Төкпе күйді өте жақсы тартады екен» деп жоғары бағасын береді. Жас жігіттің мінсіз өнерін қызыға тамашалаған дирижер Құрманғазы оркестріне жұмысқа қабылдайды. Мұндай оқиға оркестр тарихында бұрын-соңды болмаған жәйт еді. Алғашында бас домбырашы болып қабылданған ол келер жылы консерваторияға оқуға түседі. Құрманғазы баба есімімен аталатын қос өнер ордасы оның сол сәттен бастап күй атасының шығармаларына дендеп енуіне жол ашты. Еңбек жолын концертмейстер болып бастаған күйші төкпе күйлермен қатар шертпе күйдің қыр-сырын жете меңгерді. Тәттімбет пен Сүгірдің күйлерін нәшіне келтіре орындады. Еркеғали Рахмадиев ағасы оның осы қасиетін ерекше бағалап: «Қаршығаның басқа күйшілерден ерекшелігі – төкпе күй мен шертпе күйдің екеуін теңдей меңгергендігі», деген болатын. Еңбегін ел-жұрты елемей қалған жоқ, 1981 жылы Қазақстанның еңбек сіңірген әртісі, араға он жыл салып Қазақстанның халық әртісі атағына ие болды, кейінірек Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты атанды. Өнер сапарымен көптеген елдерге барып, қазақтың күй өнерін әлем жұртшылығына танытуға барынша тер төккен оның бұл саладағы еңбегі ұшан-теңіз екені сөзсіз.
«Ол кісі нені ұнататын, адамның бойындағы қандай қасиеттерді жек көретін еді», – деп күйші болмысы жайында сыр тартқанымызда, Гүлжамал Сейітжанқызы оның балалық шағынан есте қалған тағы бір әңгімесін баяндап берді.
«Ол еңбекқорлықты сүйді, өзі баулыған шәкірттеріне де сондай талап қоя білді. Жалқаулық пен енжарлықты қаламады. Тағы бір ерекше қасиеті – үйдегі тұтынылып жүрген бір зат бұзылып, не сына қалған жағдайда ол қол қусырып қарап отырмайтын. Мәшинеге дейін жөндейді. Ал атам болса айтып өткенімдей, айтулы зергер, сақина, білезік сияқты әйелдердің түрлі әшекей бұйымдарын жасап шығарады. Жанынан бала Қаршыға бір елі ажырамайды. Ауылдың басқа балалары асық ойнап, доп теуіп жүргенде, біздің Қаршыға зергерлікке зейіні ауып отырады. Атамның бойындағы сол бесаспап қасиет барынша Қаршығаға қонғанына еш шүбәм жоқ. Анамызға сыйланған темір шылапшын күні кешеге дейін тұрмыстық кәдеге жарап келді.
Қаршығаның қамшысы
«Қаршыға ағаның Раушан есімді халықаралық ірі байқауларда топ жарған скрипкашы қызы бар екенін білеміз. Соңғы кездері ол туралы ештеңе айтылмайды. Жалпы күйшінің отбасы жайында жұрттың толығырақ білгісі келеді» дейміз көп көкейіндегі сауалды алға тосып.
«Келініміз Нұрбике көп жылдар балалар дәрігері болып жемісті еңбек етіп, бүгінде зейнеткерлікке шыққан аяулы әже. Қаршыға екеуінің үйлену тойында халқымыздың ақтаңгер әншісі Ғарифолла Құрманғалиев атасы ақ батасын беріп, әуелете ән салған. Дүниеге алғашқы ұлдары Ерлан келгенде, бәріміз бір шаңырақтың астында тұратынбыз. Кейін өз қолымызбен еншісін беріп, жас отауды ақ тілекпен шығарып салдық. Көп кешікпей отбасы тағы бір сәбимен толықты. Қыз балаға әулетіміздің гүліндей құлпырып өссін деген ниетпен Раушан деп ат қойсақ, ақылына көркі сай қызымыз әке жолын қуып, консерваторияны үздік оқып бітірді. Оның біз ешқашан өзімен бірге оқыған құрбыларымен ойнап күлген кезін көрмеппіз. Кейбір атақты адамдардың балалары әкелерінің дүниесіне масайрап, жұмыссыздыққа бой алдырса, ал Қаршығаның үйіне қашан бас сұқсақ та Раушанның скрипкасын сызылтып, түрлі әуезді тамылжыта ойнап жатқанына куә болатынбыз. Ал ұлы Ерболатты бала кезінен музыкаға Қаршығаның өзі баулыды. «Бүгін мына шығармаларды тартып жаттығасың» деп жұмысқа барар алдында үй тапсырмасын жүктейтін әке талабы бұлжымай орындалатын. Мен өз басым Қаршығаның балаларын адал еңбекке баулитын осы қасиетіне қашанда тәнті болып қарайтынмын. Бала тәрбиесін күтіп-бапталғанда ғана мол жеміс беретін алма ағашына теңеп жатсақ, сол қағиданың дұрыстығын бауырымның балаларындағы тамаша қасиеттерден көремін. Бүгінде Ерлан шетел фирмасында білікті маман, ал Раушан Америкада симфониялық оркестрде концертмейстер, скрипкада жеке орындаушы. Американың мықтылары қазақтың қаршадай қызына бекер құрмет көрсетіп отыр дейсіз бе? Мұхиттың ар жағында даланың қарлығашындай бір әсем қызымыздың жүргенін еске алсақ, көкіректі мақтаныш сезімі билейді. Айман Мұсақожаеваның шәкірті, бірнеше халықаралық байқаулардың лауреаты атанған скрипкашының мәртебесі мұнан да биіктей береріне сенемін. Қара шаңырақтың иесі, үлкен ұлы Ерболат та консерваторияда оқыған, кәсіби дирижер, жары Әмина екеуі бір ұл, бір қыз тәрбиелеп өсіруде. Туған жерден жырақта жүрген қызының тағдырына алаңдаған Қаршыға оны өз қолыммен құтты орнына қондырсам деп армандап қоятын. Көзі тірісінде әкесі көре алмай кеткен сол қуанышқа енді тезірек жетейік деп тілейміз тәңірден.
Күләш Байсейітова атындағы музыкалық мектепте оқып жүрген Ғалым мен Раушанды қатар отырғызып қоятын. «Өнер адамына кішкентай кезінен бастап дұрыс бағыт-бағдар сілтеп отыру керек. Гүлжамал сен, баланы тым еркелетіп, өбектей берме. Онсыз да сәби үшін ананың орны қашанда бөлек болып қала береді. Бірақ олардың ертеңгі болашағына бәріміз жауапты болғандықтан қандай қиындыққа да төзе білуге үйретуге тиіспіз. Келешекте нағыз өнер иелері болып шығуын тілесең, сабағын қатаң қадағалап, көңіл бөліп отыр», деп менің өзімді қайрап кететін. «Әттең, өзім музыкалық білімді кеш алғаныма қатты өкінемін, бірақ мұның есесіне балаларым әлі жас болғандықтан осы кезден бойларына өнерді сіңіріп өскенін қалаймын. Сонда біз шыға алмай армандаған биіктерге олардың жетеріне еш күмән келтірмеймін», деген сөзі бізге қанат бітіретін. Өйткені, дайындық мерзімін қосқанда консерваторияда жеті жыл білім алған адамның өнер туралы толғамдары бізге де қатты әсер ететін. Өзінің де басынан жұмыстары асып жатқанына қарамастан күніне Раушан мен Ғалымға үш сағат сабақ өтетінін қайтерсің», деп Гүлжамал Сейітжанқызы өрбіткен әңгімеге Алғи Ахмедиярұлы қосылған.
«Ортамыз ойсырап қалғалы бір жылдан асса да ойыма оның жарқын бейнесі орала береді. Бірде балаларға 33 нөмірлі этюдті ойнатып жатқанбыз. Ғалым шығарманы орындап отырып күліп жіберді. «Әлденені шатастырып алған болуымыз керек, болмаса неге күледі?» деп іштей қауіптеніп қоямыз. Кейін білсек, ол 34-ші этюдті орындапты. Осылай сырымыз ашылып, баланың алдында екеуміз бірдей қызарған жайымыз бар. «Нота білмейсіңдер ме, сонда?» деп Ғалым бетімізге ожырая қарап тұр. Қаршыға бізге «нотаны білмейтіндеріңді балаларға сездіруші болмаңдар, оны түсінетін адамдай анда-санда қағазға қараған болып отырыңдар» деп тапсырған. Сол қулығымыз әп-сәтте әшкере болды. «Өте жақсы ойнап жатырсыңдар» деп басымызды изегеннен басқа түк бітіре алмайтын біздің енді бұл қулығымыз сірә, іске аспасын сезгенде, не істерімді білмей дал болып қалдым.
Ал бесінші сыныпта Ғалым біржола домбыраны таңдады. Бітіру емтиханына консерваторияның оқытушылары келіп қатысты. «Қоңыр» күйін орындап жатыр. Сынақ алушы майталман музыканттар үнсіз тыңдағанда, кейбірінің күй құдіретіне толқып, көздеріне жас алғанын көрдім. Бес жылда оқып бітіретін консерваторияны осылайша Раушан мен Ғалым төрт жылда үздік бағамен тәмамдап шықты. Бүгінде екеуі азды-көпті табысқа қол жеткізіп жүрсе, бұл ең алдымен Қаршығаның еңбегінің арқасы деп есептеймін.
Асыл мұра
«Қазақтың дәстүрлі 1000 күйі» жобасы арқылы халқымыздың баға жетпес құндылығы ұлықталып жатыр. Оның ішінде Қаршығаның күйлері ерекше бағаланады. Дегенмен, күйшіге құрмет мұнымен шектелмейтін болар?» – деп сұрағанымызда, Қаршығаның күйлері таспаға жазылса, ал «Күй Қаршыға» атты дискісі бүгінде бәрінен биік тұрған бірден-бір құнды еңбек екені, әріптесімен бірге күй нотасын жазып бітіргені туралы әңгіме өрбіді. Бір айта кетерлігі, оның жазған әндерінің бәрі түгел халыққа жетіп үлгерген жоқ, алдағы уақытта таспасы жарық көреді деп күтілуде. Консерватория қабырғасында орындалып, ал бірақ әлі таспаға толық басылып үлгермеген дүниелерімен бірге кейінірек жазылған біраз әндерінің нотасы қаламмен қағазға түсірілген күйінде тұр.
Кейде біреулер «нотаның керегі жоқ, күйді әркім өз үйренгені бойынша орындағаны жөн» десе, енді біреулер мұның дұрыс еместігін алға тартады. Қаршыға күйші көптеген күйлерді нотаға түсіріп, «алтын қорымыздың» молаюына айтарлықтай үлес қосты. Оркестрді керексінбей, жаңсақ ойға бой алдырған кейбір әріптестеріне өз ұстанымының дұрыстығын дәлелдеп шықты.
«Қаршыға ағаның қазасына қайғырмаған қазақ баласы жоқ шығар» дейміз тағы бір жарық жұлдызынан айырылған халықтың көкейіндегі мұңды жеткізіп.
«Мезгілсіз қайтыс болған Дариғаның жолдасына топырақ салуға Алғи екеуміз үлгеріп барғанымызбен, көзіне операция жасатып жатқан Қаршыға қырқына қарай ауылға тартып кетті. Бұл оның туған жерге ең соңғы сапары боларын кім білген?! Жүрегім бір сұмдықты сезгендей еді. Түні бойы көз ілмей аунақшып шықтым. Ғалым қатты науқастанып, ауруханада емделіп жатқан болатын. Мен соны қауіптеніп жүрмін. «Апыр-ай, баламыз аман болсын, әйтеуір» деп басқа ой миыма кірмепті. Көңілім әлденеге алаңдай берді. Ғалымға телефон соғамын, ол үн-түнсіз. Одан сайын дегбірім қашайын деді. «Қой, бұлай үйде құр уайымға салынғанша өзім барып қайтайын» деп бекінген Алғи мәшинесіне отырып кетіп қалды. Әлденеден шошып, сыртқа шықтым. Көшеге телміремін. Күте-күте шаршадым. Сосын үйге қайтадан кіремін. Кенет Эльмира (келіні) екеуміз шайға отыра бергенімізде Алғи кіріп келді. Жүзінен әйтеуір бір сұмдықтың болғанын сезіп тұрмын. «Ғалым аман ба?» дедім сасқалақтап. «Иә, ем қабылдап жатқанда, телефонын сөндіріп қойыпты» деді де, орындыққа сүлесоқ отыра кетті. «Қаршығадан айырылып қалды-ық» деген үні әзер естілді. Мұнан әрмен қарайғысы есімде жоқ. Төңірегім қап-қараңғы болып кетті. Төбемнен біреу суық су құйып жібергендей, тұла бойым мұздап, арыстай азаматтан ойда-жоқта айрылып қалғанымызға қайғырып, ішім алай-дүлей. Өлді деуге қиятын адам ба еді ол? Күннің аптабына жүрегі шыдамай, екі рет жедел жәрдем шақыртқан, мұндағылар таңертең аудан орталығындағы ауруханаға барып ем алуыңыз керек» деген. Кейде дәрігерлердің өз ісіне салғырттығынан осындай қайғылы оқиғалар орын алып жататынын несіне жасырамыз», деп өкінеді Гүлжамал апай.
«Ауылға аттанардың алдында ғана елордада Құрманғазы атындағы дәстүрлі күйшілер байқауы өтті. Ол осы шараға қатысты. Денсаулығы сыр беріп жүрген адамдай жүзі жүдеу көрінді. Үйде қонақта отырғандардың бірі: «Қаршығаның беті неге ісіп кеткен?» деп сұрағанда онша мән бере қоймаппын. «Сәл толыңқыраған екен-ау» дедім мұнысын. Мені ол «көке» дейтін. «Көке, сіздер жездеміздің жерлеуіне қатысып, жетісін өткіздіңіздер ғой, енді қырқына мен барып қайтайын. Ұшаққа билет алып қойдым», деді. Маусымның 3-інде Атырауға түсті. 5-сі күні садақасын береді. Сол күні кеш батқанша жиынға келген ағайын-тумалармен өткен кездерді еске алып, дидарласады. Жиенімен бірге әке-шешеміздің қабірінің басына барып, құран оқиды. Көзіне жас келеді. Көлікте келе жатқанда да көңілі қайта-қайта босай беріпті. Қасиетті адамдар өздерінің бұл дүниеден өтетін кезін алдын ала сезеді дейді ғой. Сірә, солай шығар, ата-бабаларымыздың қорымы Көздіқарада жатыр, бұл – Қаршығаның туған жері. Дәл сол топырақта ол да мәңгі дамылдар еді, алайда білім алған, есейген, Қаршығаның атын қазаққа танытқан Алматының жөні бір басқа. Денесін рухани астанаға жеткізу тапсырылды. О бастағы жеті ұлдан жалғыз мен қалыппын. Алматыда Қайыржан деген нағашымыз тұратын, табанда сол кісімен хабарласып, Қаршығаның отбасына естіртуді өтіндім. Иманғали Тасмағамбетов інімізге телефон соқтым. Қаршыға сырқаттанып қалғанда Иманғали Қытайға апарып емдеткен болатын. Көп ұзамай ол ауруынан айығып кеткен еді. Бұл оқиғаны елімізде азық-түлік жетпей, тапшылық орын алып жатқан кезде бастан кешкенбіз. Сол қиындыққа қарамастан оның Қаршыға ағасына жасаған жақсылығы ешқашан ұмытылмайды. Қаршығаның «Имаш Байжұмасы» деп аталатын күйі бар. Мен енді сондай сүйікті ағасының өмірден озғанын қалай айтудың ретін таппай қиналудамын. Әйтеуір әупірімдеп жеткізген сияқтымын. Арада біраз үнсіздік орнады. Бірақ өмірден халықтың адамы өтіп жатқанда көңілдің қара ормандай қалың күйігіне оранып отыра беру ерге сын, елге сын. Қазақтың Қаршығасын мәңгілік сапарға аттандыру жоғары деңгейде ұйымдастырылуы керек.
«Маған жарты сағат уақыт беріңізші, өзіме-өзім келіп алайын» деді ол. «Жақсы» дедім. Дәл жарты сағат өткенде, хабарласты. «Аға, – деді, – сіз үйде жылап отырсаңыз, менің мына жақта қайғыдан қабырғам қайысуда. Бірақ ағаны арулап жерлеуіміз керек, қазір сізге мәшине жіберейін, маған тезірек жетіңіз», деді. Келсем, Қуаныш Сұлтанов екеуі қайғы үстінде отыр екен, орындарынан тұрып маған көңіл айтты. Болған жағдайдың мән-жайын білгеннен кейін, Қаршығаны соңғы сапарға шығарып салу рәсіміне қатысты шаралар қабылданды. Мәдениет министрі Мұхтар Құл-Мұхаммед мырзаға телефон соғып, марқұмның денесін Алматыдағы М.Әуезов атындағы қазақ драма театрынан шығаратын болып келісті. Жан-жаққа хабар жеткізілді. Атыраудың әкімінен мәйіттің Махамбет ауданының ауруханасынан Атырауға жеткізіліп, дұрыс сақталуын сұрады, өйткені күн өте ыстық болатын. Денесін Алматыға әкелу үшін арнайы ұшақ бөлінді. 7 маусым күні таңертең Атырау қаласына ұшып келсек, Дина атындағы алаңға жиналған жұрттың жоқтауын естігенде құйқаң шымырлайды. Туып өскен жерінде ақтық демі таусылған азамат «Кеңсай-1» зиратына, Д.Қонаев атасы жатқан қабірдің қасына аялай жерленді» деген Алғи Ахмедиярұлының әңгімесі еріксіз толқытады. Он жыл 23 жасар қытайлық жігіттің бүйрегімен өмір сүріп келген күйшінің өзіне мұңын шаққан кез келген жанға қолұшын созуға дайын тұратын қасиетіне тоқталды. Ол: «Елдегі ағайын-туыстың Алматыға оқуға түсуге келген балаларының бәрі Қаршығаның үйін паналайтын. Ауылға барғанда өзімен бірге біразын оқуға алып келетін. Бүгінде сондағы қыз-жігіттердің дені өз алдарына үйлі-баранды болып, алды қыз ұзатып, келін түсіріп қойды. Осы соңғы барған сапарында да ауылдағы ағайынды 16 тамызға қонаққа шақырып келіпті. Кейін дәл сол күні Қаршығаның қырқын беріп жаттық. Таңғаларлық жәйт емес пе? Бәрібір халық осы күні Қаршығаның үйіне жиналды. Күй өнері жай адамның басына қонбайды, киелі, қасиетті адамға дариды деп ойлаймын. Ендеше, сондай құдіретке ие Қаршығаның бұл әрекеті себепсіз емес екені анық. Мінезі тік болатын. Ешкімді орынсыз кекетіп-мұқатып, сыртынан сөгуді білмейтін еді» десе, «Қолы ашық, пейілі дархан азамат еді, – дейді жеңгесі әңгімені әрмен қарай өрбітіп. – Қаршыға адамды сыртынан бір көргенде-ақ келешекте кім болатынын тура болжайтын. Әсіресе, өзінің шәкірттеріне берген бағасы дәл келіп жататын. Мысалы, келініміз Элмирадан болашақта керемет қобызшы шығатынын алғаш айтқан Қаршыға болатын. Ғалымды күйші болады деді. Екеуі құрған «Саз отау» дуэтін бүгінде білмейтін жан некен-саяқ. Қаншама клиптері жарық көрді» деп, тағы да Аққыстау ауылының аспанына көз тікті.
«Түнгі сағат бір шамасы. Есік қағылды. Қаршыға елпеңдеп жүгіріп шықты. Қо