Жанна – шығармашылығына қай тақырыпқа барса да не тікелей, не жанама түрде уақытты сөйлету тән болып келетін ақын. Ал уақыт болса тіке сөйлемейді, ол қалтарысы, бұралаңы, мәлімі, мәлімсізі көп қырлы әлем – өзіне сәйкесті сөзге ғана иліксе керек. Ақынның біз білген жалпы шығармашылығы, әсіресе, әлгі аталған өлеңдер топтамасы оны нақ осы қырынан танытады деп ойлаймын. Жалпыға бірдей түсінікті бола бермейтін уақыт дейтін күрделі категориямен сөйлесу үшін де, сөйлету үшін де қашанда әр суреткер өз тәсілін іздеген. Оның үстіне Абай айтқандай, «Алла өзгермес, адамзат күнде өзгерер» – ұдайы өзгерістердің де сыңайын танып, сырын ашу керек болады. Сондықтан адамзаттың көркемөнер тарихынан жақсы мәлім, әйгілі шеберлер өзі ұғынып, қабылдаған өзгерістерді өзі түсіну үшін де, өзгені түсіндіру үшін де әртүрлі ағымдарға барғаны белгілі.
Солардың бірі – көркемдік әлемінде: әдебиетте, поэзияда, суретте, сәулетте, жалпы өнерде жиырмасыншы ғасырдың бас жағында пайда болған авангардизм ағымы. Осы ағым, шамамен, елуінші жылдарға дейін үстемдік етіп, көркемдік әлеміне кубизм, футуризм, экспрессионизм, дадаизм, сюрреализм, т.б. секілді түрлерімен қаулап шықты. Олардың басында адамзаттың көркемдік әлемін өрістетуге өлшеусіз зор үлес қосқан атақты шеберлер тұрғаны белгілі.
Әлгі айтылғандай, «Алла өзгермес, адамзат күнде өзгерер» – авангардизмнің де бастапқы негізгі түрлері мен мағыналары өзгерді, алайда оның ойды тұспалдап, астарлап жеткізу тәсілі қалып, өзгерген жаңа жағдайға сәйкестене жалғасты. Бұл Жанна ақынның өлеңдерінен де анық байқалады. Сөздік қорымызда «таным», «түйсік» деген терминдер бар, екеуі де, әсіресе. поэтикалық ұғымдарға тән. Осы екеудің «танымы» – философиялық категорияға жатса, екіншісі – «түйсігі» – метафизиканың әдісінде. Танымға жетудің әдіс-тәсілдері көп, мысалы, таңата гүл бұтаға қонып алып сайраған бұлбұлды баршаға түсінікті өлеңге айналдыру үшін көп ізденістің қажеті шамалы – ақындық бейім болса жетіп жатыр; мұндағы шекаралар шектеулі. Ал енді түйсікті баяндау үшін үйреншікті шекарадан шығу керек, себебі түйсікте нақтылық деген жоқ, айтқан сайын алып қаша беретін мазасыз ой ғана бар. Әлгі өлеңдердің авангардизм ағымымен туыстасуы, бір ойдың ұзақ тарқатылуы осыдан. Үш өлеңнің «Келді адалы: кетті – ұзақ тұрмады» деп аталған біріншісінің әр жолы «келді» сөзінен басталып, солай «келді, келдімен» жалғаса береді. Келіп жатқандар: адуындар, пысықтар, сызылғандар мен сырғақтар… қаптап, шулап келіп жатыр. Олар келіп тұрақтады, тек соңғы жолдарда ғана «келген ақкөңіл құрбан болып кетті, адалы – ұзақ тұрмады». Бұл екеу ғана тұрақ таппады. Келгендер келіп жатыр, кеткендер әлгіндей екеу ғана.
Қазақтың поэзия кеңістігінде әсем өлеңдер аз емес: интеллектуалдық дейтін де, көркемдігі, нәзіктігімен баурайтын жанға соншалықты жылы жолдар, техникалық орындалуы жағынан мүлтіксіз өлеңдер көп, солармен бірге ара-тұра идеясы терең поэтика да кездесіп қалады. Алайда осы соңғының алдыңғылардан өзгешелігі – жасырын мағынаға құрылуынан түсінуді ауырлатады. Жанна Елеусіз шығармашылығының табиғатына тән ерекшелігі осында. Ақын өлеңдері атақты кескіндемеші испаниялық Франсиско Гойяны еске салады. Әйгілі шебердің елдегі моральдық, саяси және рухани келеңсіздіктерді кескіндеу мақсатында жазған «Капричос» атаулы офорттар сериясындағы «Ақыл-ес ұйқыға кеткенде, құбыжықтар өріп шығады» туындысы екі ғасырдан кейін Жанна шығармашылығымен үндескендей: мұнда да әлгі айтылғандай, келгеннің бәрі келеңсіздіктер. Өлең сөздері құрылымының архитектоникасы, идиостилі – өзіндік ерекшелік сөз тілінің мағыналық жағын күрделі ете түседі: кейбірін түсінетін де секілдісің, кейбірін тұспалдайсың. Себебі өлеңдерінің өн бойы көркем тілді қиыстырудағы батыл жаңалықтар арқылы гротескі, аллегория, астарлылық орамдармен өрнектелген. Мысалы, «Өмір сүр» деп аталған екінші өлеңіндегі:
…іздеме ойды
Іледі ол жыртық жеріңнен!..
Кетеді сосын өзінше
тоқып жаныңды.
Былай да Тағдыр қаламын
ұстап желінген
Тауысар болат малумен
күнде –
Қаныңды…
деген жолдар таныммен емес, түйсікпен сезіндіретін сөздер.
Ақын мамандық емес, кәсіп те емес, ол – бұйырым. Ақын, драматург Нобель сыйлығының лауреаты Томас Элиоттың «Пьесаны көрермен үшін жазады, өлеңді ақын өзі үшін жазады» деуі осыдан.
Идош АСҚАР
Ақтөбе