Н.Назарбаев: «Әбіш Кекілбаев – ұлттық саясатымыздың ұраншысы», дейді.
Әбіш Кекілбаев – тарихшы, шежіреші, жылнамашы, халық жазушысы, саясаткер, қоғам және мемлекет қайраткері, философ, ғұлама, абыз, ұлтымыздың рухани ұстазы, адамдықтың, азаматтықтың символы.
Ол ешкімді де бөлмейтін, жармайтын, алаламайтын, құлаламайтын, бәрі де болсын, бәрі де оңсын дейтін, тәні де, қаны да, жаны да таза, ешкімге қылдай қиянат жасамаған, ешкімнің ала жібін аттамаған, ешкімге жел болып тимеген, ешкімнің көңіліне көлеңке түсірмеген, тіптен, жерге де салмақ салмай жүретін, көпшіл, халықшыл, қазақшыл, мемлекетшіл жан еді.
Қазақтың кең даласындай маңдайына іргелі ел сыйғандай, таңдайынан маржан сөз, бал тамғандай, мейірімді, мерейлі, жылы, жұмсақ жүзінен имандылықтың, инабаттылықтың, шапағаттың, шарапаттың нұры төгіліп тұрғандай періште пейілді жан еді.
Ол қазақтың кең-байтақ дарқан даласының даналығын, қазақи қасиетіміздің, қазақи философияның қаймағын тәніне, қанына, жанына молынан сіңірген тау тұлға.
Үлкендердің ортасында кіші емес, кішілердің ортасында үлкен емес ғажайып бір бетегеден биік, жусаннан аласа, сүттен ақ, судан таза болатын. Бұл дүниеден көргені де көп, тергені де көп, түйгені де көп, білгені де көп, ілгені де көп, жадының мықтылығы тасқа таңба басқандай, зерек еді, зерделі еді.
Бір кездесудің өзі бір ғанибет, салиқалы, салауатты, киелі кеңестің, мәнді мәслихаттың адамы. Кейде, шіркін-ай адамдардың бәрі осы Әбекеңдей болса, заман, қоғам, өміріміз қандай болар еді деп қиялдайсың, армандайсың. Өкінішке қарай, арман деген арман, қиял деген қиял, өмір деген өмір.
Періштең болмаса, пендең осындай-ақ болсын, ағайын.
Әбіш Кекілбайұлының қайраткерлік, саясаткерлік қасиеттері Жоғарғы Кеңестің депутаты, төрағасы болған кездерінде жалпақ жұртқа жарқырай көрін-
ді. Мысалы сол заманда шеші-
мі ең бір қиын болған мәселе егеменді еліміздің елтаңбасын қабылдау болды.
«Аты несі, қанаты несі» – деп көптеген депутаттар оны түсінбей, бұра тартып, бастарын ала қашып, сан-саққа жүгіртті. Сондай бір мәселе әбден ушығып, тығырыққа тірелген сын сағатында Әбіш Кекілбайұлы: «Қазақ қазақ болғаны үшін мың өліп, мың тіріліп жүріп, қазақ болып қалғаны үшін атқа қарыздар. Қазақ аттың жалында, түйенің қомында жүріп, іргелі ел, қабырғалы халық болған. Қазақты жылқы мінезді дейді. Жылқының еті де дәрі, сүті де дәрі. Қазақтың жылқысыз күні жоқ. Жылқы қасиетті, киелі Қамбар атаның түлігі. Өңіңде түгіл, түсіңде атқа мінсең бақытты боласың.
Қанатты ат – қазақтың қырғидай қиялы, Алатаудай арманы. Қанатты ат – қазақтың жарқын болашағы, кемел келешегі. Қанатты ат – жақсылықтың нышаны, жаңалықтың жаршысы» – дегенде депутаттар сілтідей тынып, бұл жобаға бір ауыздан дауыс берді. Міне, данышпанның дуалы аузынан шыққан қасиетті, киелі сөздің құдіреті осындай болды.
Ол кезде Жоғарғы Кеңестің 362 депутаты халықтың қайнаған ортасынан шыққан, халық сайлаған, халық сенген, әрқайсысы сен тұр, мен атайын дейтін, ауыздығымен алысқан, басы кез келген ноқтаға сыя бермейтін, кез келгеннің айтқанына көніп, айдағанына жүре қоймайтын, аяқтыға жол, ауыздыға сөз бермейтін, ешкімнің қасы мен қабағын қарауылдамайтын, табалдырығына табынбайтын, ар мен намыстан жаралған арқалы, қабырғалы, омыртқалы азаматтар, олардың басым көпшілігі халықшыл, мемлекетшіл тұғырлы тұлғалар болатын.
Олар: Салық Зиманов, Манаш Қозыбаев, Шахмардан Есенов, Сағадат Нұрмағамбетов, Сұлтан Сартаев, Сауық Тәкежанов және Жоғар-
ғы Кеңеске төраға да, депутат та болған біздің кейіпкеріміз Әбіш Кекілбаев сияқты ғұламалар, дарабоздар, он тоғыз облыстық партия комитеттерінің бірінші хатшылары, облыстық атқару комитеттерінің төрағалары, министрлер болатын.
Міне Әбіш Кекілбайұлы осының бәрінің басын бір шаңыраққа қосып, ұйытып, ұйымдастырып, ақылымен арқандап, шеберлігімен шегелеп, кісілігімен кісендеп, талантымен тағалап, тапқырлығымен тұсаулап, көсемдігімен көндіріп, шешендігімен сендіріп, дәлдігімен, дәйектілігімен дәлелдеп, шайтанға тұзақ құрарлықтай сұңғыла саясаткерлігімен 362 депутатты сабасына түсіріп, небір тарихи, тағдырлы сын сағаттарында күрмеуі қиын, күрделі мәселелерді майдан қыл суырғандай етіп, өгіз өлтірмей, арба сындырмай шешетін еді, жарықтық Әбекең.
Әбекеңнің ел, жер, халық, отансүйгіштік қасиеттері бір төбе.
Әбіш Кекілбаев «Тәуелсіздік толғауы» атты мақаласында: «Ар-намыс қана тәуелсіздікке тірек бола алады. Ол біздің тілегімізді емес, біз оның тілегін тілеуіміз қажет» деп бірліксіз ұлттың, түйсіксіз елдің болуы мүмкін еместігін айқындап, қара бастың қамынан гөрі, ұлттық мүддеден жанын аямаудың үлгісін көрсетті. Тарихтың ащы сабақтарын ұмытпауға шақырып, билік ауысу кезінде ел ағаларының арасындағы бақас-
тық пен бақталастықтың тәуелсіздігіміздің елең-алаңында қайталанбауы үшін жан-тәнімен күресті.
«Ұлт тек қана ұлттық ынтымақ жағдайында ғана өз мүддесіне жете алады» деп сан жылдар бойы халықтық қасиетімізден айырып – тобырландыруға, халықты бірлігінен айырып – ұлтсыздандыруға, тарихынан айырып – рухсыздандыруға бағытталған отаршылдық дертінің емшісі бола білді.
Әбіш Кекілбаев: «20-шы ғасырда ұлттарды ұлы мұраттар жетелейді», «Бостандық ұлтты бодандықтан да қатты сынайды», «Мен үшін ең қымбатты туған жерім», «Мен Маңғыстауда тумасам, дәл осындай болмас едім», «Көзің барда, Маңғыстауды көріп қал», «Адамды адам еткен кітап, азамат еткен – кітапхана», «Менің арманым – қазақтың кең даласы қазаққа толса екен» дейді.
Жақсы адамның өзі де, өмірі де, өлімі де жақсы. Кез келген мұсылман жасарын жасаған соң, асарын асаған соң, берерін берген соң, аларын алып, парызын, қарызын, борышын орындаған соң Алла аманатыңды (жанымды) қинамай, жан-жағыма салмақ салмай ала көр деп тілейді.
Әбекең театрдан үйіне келіп, жұмсақ орындықта отырып, кешкі асын ішіп, төсекке бір күн де жатпай, өзінің қара шаңырағында, өзін де қинамай, өзгені де қинамай Алланың аманатын абыроймен тапсырды.
Ақиқатында, Әбекең өзі айтқан «Ақыл-есі бүтінде жөнімен жөнелу кез келгенге бұйы-
ра бермейтін бақ емес пе?» деген ұлағатты өсиеті де, тілегі де орындалған бақытты адам.
Тарихта Шоқанмен қатар шыққан, императорлық орыс географиялық қоғамының мүшесі болған екінші қазақ Мұхаммед Салық Қарауыл Қожаұлы Бабажановтың орны ерекше болған.
Ол өлгенде: «Салық өлді дегенше,
Алып өлді десейші,
Алып өлді дегенше,
Халық өлді десейші», деп бүкіл батыс өлкесінің халқы күңіренген екен. Бүгін халықтың осы бір зары, мұңы, жоқтауы, іздеуі, сағынуы құдды бір Әбіштің рухына арналғандай.
Әбіштің рухы халқымен мәңгілік бірге жасайды. Қазақ барда, Әбіш бар.
Қазақта: «Құданы құдай қосады, досты пайғамбар қосады», «Бір адал досы бар адам бақытты», «Бір дұшпан аздық қылмайды», «мың дос көптік қылмайды», «Жол-жөнекей қосылған екі достан», «Бір дос артық ежелден көңіл қосқан», «Сен досыңның кім екенін айт, мен сенің кім екеніңді айтайын» – деген ат басындай аталы сөздер бар.
...Біздің Әбекеңмен бірінші кездесуімізге себепкер болған төмендегі жағдай еді.
Қызылордада көрнекті ғалым, ауыл шаруашылығы ғылымдарының докторы, профессор, ұлағатты ұстаз, елге танымал абыройлы азамат Дүйсен Нұрымовтың жары Тілектеспен тұратын. Тілектес – Әбіш Кекілбайұлының туған қарындасы. Дүйсеннің әкесі Еген Нұрымов Шиелі ауданындағы Жиделіарық ұжымшарының негізін қалаушы төр-
аға, облыс ауыл шаруашылығының алғашқы, ірі ұйымдастырушыларының бірі болған.
Әбекең туысқандық жолмен алдымен Қызылордаға, сосын Дүйсеннің анасы Бибісалға сәлем беру үшін Шиеліге келді. Мен сол кезде Шиелі аудандық партия комитетінің бірінші хатшысы болатынмын. Міне, осылайша 1984 жылы біз Әбекеңді бұрын сырттай білетін болсақ, енді бірінші рет кездестік, етене таныстық, білістік. «Адам сөйлескенше, ат кісінескенше» дегендей, егжей-тегжейлі сөйлестік, сырластық, сыйластық, түсіністік, болашақ достығымыздың алғашқы сәтті қадамын жасадық.
Менің сол жылдары «Кездейсоқтық дегеніміздің өзі қажеттілік» деген қағиданың ақиқаттығына көзім жетті.
Осы кездесудің алдында ғана менің қолыма Әбекеңнің «Үркер» романы түсіп, үлкен бір қызығушылықпен, ынтамен, ықыласпен оқып, сау бетін қалдырмай сызып, шимайлап, ең бір ұтымды, ұтқыр, тартымды, таңдаулы жерлерін арнайы қойын дәптеріме көшіріп алғанмын. Сол роман, ондағы құдіретті, киелі сөздер, оралымды, ордалы ойлар, керемет кейіпкерлер, жантебірентерлік оқиғалар, жансеміртерлік жәйттер менің рухани жан дүниемде төңкеріс жасады. Қасиетті, құдіретті, киелі сөзге, кітапқа, әдебиетке, мәдениетке, өнерге деген сүйіспеншілігім мен қызығушылығымды, жаңа, жағымды, жасампаз көзқарасымды қалыптастырды, келешекте өзім де қолыма қалам алатындай ынта-ықыласымды, құштарлығымды тудырды.
Құдірет-ай десеңізші, сол кезден бастап әрбір кездесуден, әрбір шарадан, бас-
пасөзден, телеарнадан, кітаптан, тарихтан, халықтан, уақыттан, оқиғалардан маржан сөз, дуалы сөз, пәтуәлі сөз іздеп, тауып,теріп, «құмнан тау тұрғызғандай», «инемен құдық қазғандай» тірнектеп, жинап, шексіз бүкіләлемдік, бүкіладамзаттық құндылықтардың шексіз ой орманын аралаумен келемін.
Әбекең тұлпарды шаппай тұрып тұяғынан танитын, сұңқарды ұшпай тұрып қияғынан танитын, кісі болар баланы бесігінен танитын, көріпкел, данагөй бабаларымыздың ұрпағы, жарасымды жалғасы, сезімтал, сергек, адамсүйгіш, адамсыйлағыш, адамтүсінгіш, адамтанығыш, не айтып отырғанын түгіл, не айтайын деп отырғаныңды, не ойлап отырғаныңды қасың мен қабағыңнан біліп қоятын психолог, адам жанының инженері еді ғой, шіркін.
Иә, ол сол жолы шимайланған кітапты, қойын дәптерімді көріп, менің бар жан дүниемді, рухани тебіренісімді, рухани жаңғыруымды үшінші көзі – жүрегімен сезініп, мені бірден жақсы көріп қалды.
Өйткені кімнің де болса жазған кітабы оның саналы өмір жалғасындағы бауыр етінен жаралған баласы, өзі, өмірі, өмірінің жалғасы. Сондықтан әрбір шығармашылық адамы өзінің өзегін жарып шыққан дүниесін бағалаған, ұнатқан, сыйлаған, мақтаған, мадақтаған, жақтаған адамды жанындай жақсы көруі табиғи, заңды құбылыс.
Міне, Әбекең екеуміздің арамыздағы достығымыз осылайша басталып, Әбекең дүниеден өткенше, дүниеден өткен соң да оның рухының алдында жарасымды жалғасын тауып келеді.
Біздің достығымыз жәй ғана, өткінші, кездейсоқ, «сырты бүтін, іші түтін», «сырты жылтырап тұрған, іші қалтырап тұрған», жасанды, жалған, алаулап, жалаулап тұрған бақайесептің достығы емес, шын, шынайы ішкі терең түсіністіктің, жан-жақты, рухани сәйкестіктің, үндестіктің, үйлесімділіктің, уақытқа, оқиғаларға, заманға, қоғамға, тарихқа, халыққа деген көзқарасымыз бен пікіріміздің бірлігінің достығы еді.
Атам қазақ: «Жақсымен жолдас болсаң жетерсің мұратқа, жаманмен жолдас болсаң қаларсың ұятқа» деп қалай тауып айтқан, десеңізші. Менің Әбекеңмен алғашқы кездесуден алған керемет әсерімнің арқасында, оның шапағатымен, шарапатымен мен де кейінірек «ештен кеш жақсы» дегендей, қолыма қалам алдым. Әбекеңмен достығымның жарасымды жалғасы ақ қағазбен, қаламмен өмірлік достығымның қалыптасуы болды. Нәтежиесінде, жеті кітап жаздым, қазір де жазып жатырмын, келешекте де ақыл-есім түгелде жаза беретін болармын.
Азды-көпті шығармашылық еңбегім еленіп, ескеріліп, бағаланып, Қазақстан Республикасы Журналистер, Жазушылар одағының мүшесі болдым.
Менің «Парыз бен Парасат» атты алтыншы кітабымның алғысөзін «Көркем ой мен көркемсөздің қайнары» атты айдармен ардақты, асыл досым Әбіш Кекілбайұлы жазып еді.
Онда Әбіш Кекілбайұлы: «Сейілбек менің құрдасым, сыйласым, сырласым, мұңдасым, досым. Оның шығармайтын қылығы жоқ. Соңғы жылдары қағаз бен қаламға әбден құнығып алды. Бұрынғы шұқынатындарымыз жолда жайылып қалдық. Кітап үстінен кітап төгіл-
тіп, жазады да жатады. Елден естігендерім деп бір шығарады. Елден көргендерім деп бір шығарады. Бастан кешкендерім деп үш шығарады. Ойдан шығарғандарым деп және шығарады. Түпсіз шыңырау сияқты. Қанша қауғаласаң да, сарқи алмайсың! Қайсысын оқысаңыз да, жаңбырдан соң, таза ауа жұтқандай көкірегің ашылып, көз шолаң кеңейіп сала береді. Ұзақ жыл тебірентіп, сан қайтара толғантқан жайттар сөз болады. Көпті көріп, көпті түйген көшелі азаматтың ой соқпағына түсіп, серуенге шыққандайсың.
Түсіне бересің, түсіне бересің, біле бересің! Бүгінгі және баяғы дүниенің байқай қоймаған, ести қоймаған, ескере қоймаған әдептерінің қыр-сырына қанығасың. Бәрінен де шұрайлы тілін айтсайшы. Бұндай да бейнелі, бұндай да дәлелді, бұндай да дәйекті, бұндай да ұшқыр да ұтқыр жазуға, сөйлеуге болады екен-ау деп таң қаласың.
Шешендік пен көшелілік ай құшақ қауып аймаласқан бұндай кестелі сөзбен, келісті оймен әлі де талай ұшырасарымыз сөзсіз. Сондықтан да бүгін бәрін қамтып, бәрін сарқып айтамыз деп, босқа әуре болмағанымыз дұрыс» дейді.
Дүниедегі ең қымбат нәрсе алтын да емес, ақша да емес – уақыт. Адам да, заман да, қоғам да, тарих та, тағдыр да сол уақыттың аясында өтеді, бәрі сол жоғары мәртебелі уақыттың еншісінде.
Бұрынғының адамдары «өтіп бара жатқан уақыт, менің өмірім» деп жылайды екен. Бүгінгінің адамдары бұған қуанарын да, қайғырарын да білмей дел-сал күй кешуде. Біреулер «еңбекақы, жәрдемақы, зейнетақы алатын күн жақын» деп қуанады, баз біреулер несие төлейтін күн жақын» деп қайғырады.
Уақыт – әмірші, уақыт – сыншы, уақыт – емші, уақыт – төреші.
Менің Әбекеңмен етене танысқаныма отыз жылдан асып барады.
Осы жылдары не көрмедік, не білмедік, қаншама мыңдаған адамдармен кездестім, қаншама ірілі-ұсақты оқиғалар басымыздан өтті десеңізші. Қанша нәрсе ұмытылды. Кешегіні бүгін ұмытатын жағдайға, жасқа жеттік. Адамның басының да, миының да, жадының да мүмкінділігі, сыйымдылығы, шеңбері, шегі болады ғой.
Мысалы бір ескерткіштің басында тұрып-ақ, тарихты тереңнен қопарып, жүздеген адамның атын атап, түсін түстейтін, бәрін білетін ақылды, данышпан, жады тасқа таңба басқандай Әбекеңнің өзінің үйінің,телефонының нөмірін білмеуі таңғажайып оқиға емес пе? Өйткені оның басында мұндай майда-шүйде мәселелерге орын жоқ.
Сондықтан да қаншама адамдардың, қаншама оқиғалардың естен шығып қалуы табиғи заңдылық. Сондай-ақ кісінің жадын, есін еншілеп алған, еш уақытта естен шықпайтын адамдардың да, оқиғалардың да болары сөзсіз.
Менің өмірімдегі сондай адамдардың бірі, бірегейі Әбіш Кекілбаев, ал сондай оқиға 1984 жылғы екеуміздің кездесуіміз, танысуымыз, табысуымыз, дос-
тасуымыз.
Әбеке! Қазақта: «Өлік өлік емес, тірі өлік» деген сөз бар, сіз бәрін сезіп, бәрін біліп, бәрін естіп жатырсыз.
Осыған риза бол, қайран Әбекем!
Сейілбек ШАУХАМАНОВ