1. Жауынгерден қолбасшыға дейін
Қазақтардың үш жұртының батыс пен оңтүстік-шығыстағы көршілермен ата-бабаларының киелі атамекені үшін, оның төрт құбыласын төрткіл дүниемен жалғап тұрған керуен жолдары үшін ғасырдан астам уақыт бойы жүргізген күресі далалықтар үшін өте ауыр тарихи сынақ болды да, бұл қолына қару алып, сыртқы жауға қарсы тұрып, өз халқының өмірлік мұраттарын өжеттікпен қорғай білетін, сол үшін өмірін қия алатын ерлердің қажеттігін туғызды. Осы бір халықтың тағдыр-талайын біржола белгілейтін тарихи тайталаста кәсіби жауынгер, рухы асқақ намысты ерлердің басты қаһармандарға айналғаны, халықтың барлық сенімі мен үмітін соларға артқаны заңдылық еді. Орыстың мемлекет қайраткері, XVIII ғасырдың бірінші жартысының тарихшысы А.Н.Татищев олардың қоғамдағы дәрежесін «ар-намыстың ақтаңгері» (рыцарь звания чести) деп атапты.
XVII ғасырдың екінші жартысы мен XVIII ғасырдың ортасындағы дәуірде ғұмыр кешкен аса көрнекті қазақ батырларының ең таңдаулы өкілдерінің бірі – Кіші жүздегі жетіру тайпасының табын руынан шыққан Бөкенбай Қарабатырұлы болды.
...Бөкенбайдың туған жылы, әлеуметтік тегі мен өмірінің басым бөлігі сол тұстағы жазба деректерде көрсетілмепті. Есесіне, күні бүгінге дейін көнекөз қарттардан жас ұрпақтың жадына жетіп, ұлт санасында берік сақталған. Кіші жүздің тарихи, шежірелік баяндары оның ұлы бейнесін айқын айшықтайды. Қаһарманның бүгінгі ұрпақтарының деректері бойынша, ол 1667 немесе 1669 жылы табындардың дәстүрлі жайлауларында дүниеге келген.
Табындар шежіресі Бөкенбайдың әкесі осы аталықтың алтыншы ұрпағы саналатын Жалтырұлы Қарабатыр екенін айтады. Беріректегі генеологиялық нұсқаларда Бөкенбайдың әкесі Бисембі делінеді, ал Қарабатыр оның лақап аты. Бөкенбайдың өз ағалары туралы қағазға түсірілген естеліктері мен орыс шенеуніктерінің оның ағайын-туыстары туралы ақпараттарына қарағанда, Бисембінің бес ересек ұлдары болған, ал бізге жеткен фольклорлық деректерге қарасақ, сол бейтаныс батырдың бес емес, алты ұлының есімдері аталады — Шерубай, Таңсыққожа, Бөкенбай, Қалыбай, Аткелтір және Балғын. Бірақ, Бөкенбайдың барлық бауырлары да жас кездерінде шайқастарда қаза тапқан. Сондықтан да, 1731-1748 ж.ж. тарихи құжаттарда табындардың даңқты басшысының жақын туыстары ретінде оның екі немере туысы мен атақты күйеу баласы, Кіші жүздің жетіруының бір тармағы тамадан тараған әйгілі батыр Есет Көкіұлы ғана аталады.
Елдің айтуынша, Бөкенбайдың анасы еділ қалмақтарының қызы екен, Қарабатыр оны Еділ бойындағы қалмақ ұлыстарына жасаған жорықтарының бірінде олжалап әкеліп, тоқалдыққа алыпты.
Жас қалмақ қызы бұғауға көнбейтін бұла мінезді, еркін кісі болса керек, жат қолында қалғысы, тоқалдыққа көнгісі келмей, еліне қашпақ боп екі рет талпынып, қолға түсе беріпті. Айы-күніне жетіп, туғалы отырғанында үшінші рет қашыпты, бұл жолы да әбден болдырып, қалжыраған әйелді Қарабатыр қалың қамыс ішінен тауыпты. Он алтыға енді толған кесірлі келіншекті батыр қамшымен бір тартқанда әйелі қамыс арасында жаңа ғана туған ұлын аман қалдыруды өтініпті де, көз жұмыпты. Батыр әйелін жерлеп, жас шарананы қоржынына салып, кері қайтады. Жолында лағын ерткен бөкенге жолыққан ол бөкенді қаумалап жүріп ұстап алып, аяғын байлап, баланы соның сүтімен ауыздандырады да, есімін Бөкенбай қояды. Беріректе жұрт баланы Ақбөкен деп атап кетіпті.
Бала кезінен Бөкенбай тәлімгер-аталықтың басшылығымен дәстүрлі дала тәрбиесі мен ерте есейтетін білім мен білік алады. Кейін ел аузына ерте ілініп, бүгінге дейін жеткен Бөкенбайдың даңқты істеріне қарағанда ол зерделі шәкірт болғанға ұқсайды — бозбала кезінде-ақ мосылы-білтелі мылтықты, қылыш пен найзаны жетік меңгеріп, ат үстінде алыс жорықтарға қиналмай қатысатын дәрежеге жеткен. Сол тұстағы қазақ жігіттері сияқты, Бөкенбай әбден шыныққан, күш-қайраты тасып тұратын бозбала болып өсті, оның небір қиын-қысталаңды қаймықпай көтеріп, қаһарлы ұрыстарда жеңіп шығуына, кезекті жаумен қарсы келгенде қаймықпауына, талай ауыр жарақатты көтеріп, сапқа қайта оралуына осы қазақы, еркектік тәрбие көмектесті.
Он бес жасар бозбаланың әр далалық ұл үшін мәртебе, сынақ саналатын жігіт атануы дала халқының тарихындағы тағы бір сүргіні мол кезеңге сәйкес келіпті. 1681 және 1683-1685 ж.ж. Жоңғар хандығының билеушісі Қалдан-Бошақты Шығыс Түркістан мен Оңтүстік Сібірдің өзіне бағынышты әскери ресурстарына сүйеніп, қазақтарға, қырғыздарға, ортаңғы Сыр бойындағы өзбектерге қарсы бірнеше басқыншылық жорықтар жасап, Сайрам қаласын тонап, талқандауға ұшыратты. Қалдан осы жорықтарында қазақ хандары мен сұлтандарына бағынышты Сыр бойының 11 қаласын басып алып, сол өлкедегі көптеген елді мекендер мен ауылдарды талқандады.
Жоңғар шапқыншылығымен тұспа-тұс кезеңде Маңғыстау түбегіндегі батыс қазақтары мен түрікпендердің жайлауларына еділдік қалмақтардың ұшқыр қолдарын бастап келген қалмақтың Жоғарғы ханы Аюке (1672-1724) шапқыншылығы басталып, қазақ ауылдарын шауып, жас жігіттерді тұтқындап әкете бастады.
XVII ғ. сексенінші жылдарының орта шенінде қазақтардың аға ханы Әз-Тәуке үш жүз жауынгерінің басын қоса біліп, 1687 жылы қорғанысты қойып, жоңғарларға қарсы шабуылға кірісті. Келер жылы Қалдан Халха аумағына басып кіріп, Цинь империясымен соғысқа кірісуінен кейін Тәуке біріккен күллі қазақ әскерін жауға қарсы жұмылдырып, оны аз ғана уақытта Сыр жағалауындағы өңірден қуып тастады.
Бұл кезде жас Бөкенбай өз тұстастары сияқты толысып, Қазақ елінің оңтүстігіндегі жауға қарсы жүріп жатқан қан майданға кірісіп кеткен еді. Қалданмен соғыстағы Бөкенбайдың ерліктері жөнінде тарихшылар құжаттық дәлелдер тапқан жоқ, әрине, сол себепті оның «ар-намыстың ақтаңгері» деген сирек атақты дәл қай жылы иемденгені белгісіз. Бірақ Әскери Коллегияның 1724-1726 ж.ж. қызметтік құжаттары мен XVIIІғ. бірінші ширегін баяндайтын халық аңыздарында Бөкенбай батыр және «атақты сардар», яғни, көшпелілердің көпті көрген көсемі деп аталуына қарағанда, оның ел көзіне ерлігімен түсуі 1687-1689 ж.ж. әріректе болуы керек, шамасы, оның хан майданда даңққа бөленуі де сол тұс.
Қазақ қосындарының жоңғарлармен соғысуының ең шиеленіскен тұсында Бөкенбай сескенуді білмейтін қайсар жауынгер ретінде ғана емес, екінің бірінде бола бермейтін, жұртты азулы, қаһарлы жауға қарсы жұмылдыра білетін, ұйымдастырушылық күш-жігері мол, дарынды әскербасы ретінде де көрсете білді. Демек, дәл осындай жеке басының озық қасиеттері үшін де, Қалданмен соғыс аяқталған бойда табындар Бөкенбайды, жастығына қарамастан, өздерінің рубасы сайласа керек, әйтпесе, тыныш заманда қазақтардың патрономдық қауымына рубасы мәртебесін билік жүргізу мен басқару саласында тәжірибесі мол, егде адамдар иемденетін. Осы тұста XVIIІ ғ. орта тұсындағы Ресейдің сыртқы істер Коллегиясының «Известиесінен» дерек келтіру керек сияқты, себебі, бұл құжат Бөкенбайдың өз руластарына басшы боп сайлануының негізгі себептері мен сыңайларын айқын көрсетеді. «Бұл дәреже, – делінеді аталмыш құжатта, – көпті көрген, көп жасаған адамдарға да, сонымен қатар, көрші халықтармен соғысу барысында көсемдік көрсетіп, қол бастағандарға да беріледі. Сондықтан кейбір ру басыларының беделі хан мен оның туыстарынан да басымырақ түседі».
XVII ғ. 80-90 жылдары аралығында ол мұндай құдіретке ие бола қойған жоқ-ты, алайда, теңдесі жоқ ерлігі, терең ақылы мен тәуекелшілдігі арқасында өз руластары арасында ғана емес, Кіші жүздің басқа рулары арасында да теңдесі жоқ беделге ие болды.
XVIIІ ғ. бірінші ширегінің соңына дейін табындар мен жетірудың өзге рулары жазда әлімнің шөмекейлерімен, төртқаралармен және шектілермен араласа көшіп, Ырғыз бен Торғай аралығындағы жазықты жайлады, Еділ қалмақтарының шабуылдарын сол рулармен бірлесе қайтарып жүрді. Ол кезде алшындардың басым бөлігінің билеуші топтары, шашыраңқы жүруі себепті, әрқайсысы Еділ қалмақтарымен жеке-жеке күресті. Сол себепті олар ортақ жаудың жиі болатын шапқыншылығына лайықты тойтарыс бере алған жоқ.
Кіші жүздің төртқара және шөмекей руларының адамдарынан саяхатшы Я.П.Гавердовский жүз жыл өткен соң жазып алған деректер бойынша, Бөкенбай өз қандастарының осындай қорғансыз жағдайларына шыдай алмай, қалмақтармен көрші отырған қазақ ру-тайпаларының қорғаныс жүйесін күшейту үшін, жаудың тосыннан шабуыл жасап жүретін атты әскерінен елді қорғаудың айла-тәсілдерін жасауға кірісті. Жетіру ауылдары орналасқан жон-жотасы көп өлкенің барлық аймағы жақсы көрінетін басты стратегиялық биігі ретінде Ырғыз өңіріндегі Тілептаудың оңтүстік-шығысы мен Қабанқұлақ тауының оңтүстік-батысындағы конус пішіндес шоқыны Қарауылтөбе етіп белгілеген Бөкенбай болатын. Бұл жерге ол басты қарауыл бөлімін орналастырды. Осы қарауыл ерекше белгілер арқылы айналадағы ауылдарға дұшпанның келе жатқанын хабарлайтын. Кейін Бөкенбай шоқысы атылып кеткен осы биіктің алыс көкжиегін көмкеріп тұрған биіктерге де сондай қарауыл төбелер орналастырды.
Бөкенбай белгілеген хабар беру жүйесінің арқасында жұртшылық дұшпанның тосын шабуылдарынан құтылды, жау келгенін ертерек біліп, оны өз шекарасының сыртында қарсы алатын болды.
Алысты болжайтын рубасының осындай бастамалары мен нақты белгілеген шаралары сол бір өте ауыр кезеңде қазақтардың қорғанысқа қабілеттілігін күшейтті. Оның көзі тірісінде-ақ қазақ топонимикасында Бөкенбай шоқысы, Бөкенбай тауы, Бөкенбай сайы сияқты жаңа атаулар пайда болды. Соңғы үш ғасыр ішінде соның бәрі халық санасында берік сақталып, карталарға түсті.
2. Қарақұмдағы құрылтай
XVIIІ ғ. басында қазақ жүздерінің оңтүстік-шығыс шекараларындағы геосаяси жағдай шиеленісе бастады – Жоңғар хандығының әскери үстемдігі артты. Бұл тұста көшпелі ойраттарды циндермен соғыс кезінде қаза тапқан Қалдан-Бошақты ханның жас та жігерлі ұлы Себен-Раптан басқарып тұрған. Аз ғана уақыт ішінде ол Жоңғар хандығының әскери қуатын қалпына келтіріп, Орталық Азиядағы өзіне бағынатын үлкен елдің іргесін кеңейтіп алды. Өте қуатты Аспанасты империясымен икемді, сақ саясат жүргізу арқасында Себен-Раптан манчжур династиясымен қырғи қабақ болудан сақтанып, одан ұтқан жиырма жылды көрші көшпелілер мен солтүстік-батыстағы отырықшы халықтарға қарсы әскери қимылдар жүргізуге арнады.
1708 жылы, алты жыл тыныштықтан соң, ойрат әскері қазақтың үш жүзінің оңтүстіктегі жайлауларына басып кірді.
Ойрат әскерінің қазақтардың оңтүстік шебіне жаппай басып кіруі далалық саяси жүйенің ыдырай бастап, Қазақ хандығының бұрынғы беделі мен құрлықтың ішкі бөлігіндегі геосаяси кеңістікте үлкен ықпалының жойыла бастаған дәуіріне сәйкес келді. Мемлекеттің басшылығында қартайған, іс жүзінде жүріс-тұрыстан қалған (80-жылдарда алған жарақаттың салдарынан екі аяғынан жан кеткен) Тәуке хан отырған соңғы он жылда Даланың орталық билігі едәуір әлсіреп, бас билеушінің бағыныштылары ортақ мемлекеттің емес, өздерін қолдайтын ру-тайпалардың мүддесін ғана қорғаумен айналысып, тұтастық ыдырай бастаған еді.
XVIIІ ғ. бірінші онжылдығында Бөкенбай батыр мен басқа атақты дала рубасылары қазақы көшпелі қоғам ішіндегі ыдырау үрдісі мен оның билеуші элитасының кландық сепаратизмін жіті қадағалап отырды. Бұл шағын топтық мүдделердің белең алып, тұтас қазақ халқының экономикалық және саяси мұраттары естен шыға бастаған уақыт еді.
XVII ғ. соңы – XVIIІ ғ. басындағы қазақ жүздеріндегі билікті 7-ден 10-ға дейінгі хандар бөліп алған-ды. Дала ақсүйектері арасында ықпалы мол билеуші – Тәукенің он жарым жыл бойғы кіші жеделдесі Қайып ханға (1704/9-1718) Кіші жүз руларының бір бөлігі бағынатын. Бірақ оның әскербасылық өнері өзге хандар мен сұлтандарға қарағанда төмен болды да, қазақ арасындағы бедел-салмағы болмады.
Қайыппен қатар Қазақ елі аумағында саны аз топтарды Тәуке ханның күйеу баласы Абылай, Тәукенің ұлы Болат екеуіне Орта жүздің жекелеген ру-тайпалары бағынды. Орта жүздің әрқилы ұсақ бөліктерін Рүстем, Абдолла мен оның ұлы Аспандияр және Қанішер Абылайдың ұлы Жәңгір биледі.
Алайда ойраттардың бұрынғыдан да күшті жаңа басқыншылығының болу қаупі алысты болжай білетін сұлтандар мен рубасылардың өзара қырқыстарды шегере тұрып, жаудан қорғанудың қамын жасауға деген ниетін туғызды. Осы мақсатпен Бөкенбай батыр мен өзге жауапкершілігі мол Кіші жүз рубасыларының бастамасымен, 1710 жылғы қыста Арал аумағында көшіп-қонып жүретін ру-тайпалардың ықпалды өкілдерінің құрылтайы шақырылды.
XVII ғ. мен XVIIІ ғ. бірінші жартысында Қарақұм дәстүрлі түрде Кіші және Орта жүз қазақтары арасында ең қолайлы қыстау болып есептелетін. Геосаяси тұрғыда да бұл өңір Кіші жүздің көптеген ру-тайпаларының жайлаулары ойрат тайпаларымен шектесіп жататын аймақ еді.
1710 жылы өткен Қарақұм құрылтайы туралы халық аузындағы тарихи мәлімет бізге 1803-1804 жылдары Бұқар хандығына сапар шеккен орыс сауда-саясаттық миссиясының басшысы, поручик Яков Петрович Гавердовский (1770/73-1812) жолжазбалары арқылы жетті. Ол мұны Әлім тайпасының төртқара және шөмекей руларының жайлауларында қағазға түсіріпті. Оқиға туралы бұл баян 1809 жылы әзірленіп, оның тарихшыларға баяғыдан белгілі, қазақ халқының тарихы мен этнографиясы жайлы әрқилы еңбектер жазарда пайдаланылып келген көлемді еңбегі – «Қырғыз-қайсақ даласына шолу, немесе қырғыз-қайсақ елі мен халқының сипаты» атты кітаптың екінші бөліміне енгізілген. Мұнда алшын көсемдерінің Қарақұм құрылтайы туралы қысқаша мәліметі беріледі де, осы құрылтайға қатысушылар алдында сөйлеген Бөкенбай батырдың әйгілі сөзі мейілінше кеңінен баяндалады.
Ақсақалдар құрылтайы туралы далалықтар аузынан жазып алғандарын кітапқа түсірген Я.П.Гавердовский еңбегінің теңдесі жоқ құндылығы оның қағаз жүзіне көшуі мен Қарақұм құрылтайы өткен уақыттың аралығы 92-93 жыл, яғни, үш ұрпақтың ауысу уақыты ғана екендігінде. Бұл кезең ішінде далалықтардың ауызша жеткізетін жадында бірлікке шақырған халықтық жиынның ең жарқын тұстары күлгін тартып үлгермеген, демек, соның бәрі өзгеріссіз қағазға түсірілген. Бұл бізге осы көпшілік жиылған жиынның мажорлы-аккордтық – көтеріңкі лепті, асқақ рухпен аяқталатын соңындағы Бөкенбайдың рөлін мейлінше тереңірек ұғуға мүмкіндік береді және құрылтайға қатысушылардың ортақ жаумен болатын ауыр күресте «бір-бірін қорғау» туралы «бірауыздан» қабылданған шешімнің тарихи маңызына объективті баға беруге көмектеседі.
Осы хикаяның мәтініне қарағанда, Я.П.Гавердовскийдің орыс керуенінің қазақ даласымен өтетін нақты маршруты туралы, өздерінің Қарақұм құрылтайына қатысқан жақын аталары, олардың ата-тегі туралы баяндап берген жергілікті далалықтардың ең басты өкілдері туралы тәптіштей жазылған жолжазбалары күні кешеге дейін зерттеушілер үшін белгісіз болып келді. Осыдан жиырма жыл бұрын ғана менің, менің әріптесімнің өткізген арнайы эвристикалық ізденістеріміздің нәтижесінде ресейлік астаналар архивінен «Ұ.м.и. нөкерінің поручигі Гавердовский мен боп тастаушылар Иванов пен Богдановичтің оның ұлы жарлығы бойынша Қырғыз даласы арқылы Бұқар провинциясына сапары кезінде жүргізген журналы» мен «Қырғыз-қайсақ даласын шолудың» «1803 және 1804 жылдары Қырғыз-қайсақ даласында күндіз жүргізілген жазбалар» деп аталатын бірінші бөлімі табылып, 2007 жылы жарық көрді.
... Кіші жүз сұлтандарының, рубасылары мен батырларының жиыны (құрылтай) 1710 жылы Арал өңіріндегі Қарақұмда, өте ауыр, күрделі қоғамдық-саяси жағдайда өтті: сол тұста қазақ ауылдарының санасын билеп алған үрей мен үмітсіздік, өз күшіне сенбеушік сезімі мұнда айқын көрініс берген. Соның салдарынан жоңғар тақырыбын талқылаудың алғашқы сағаттарында жиындағы пікірлер таразысы «жеңілушілер партиясы» жағына – қатысушыларды жоңғар қонтайшысына қарулы қарсылық көрсетуден бас тартып соған бағынуға, немесе, отырған жерлерін тастап, қаша көшуге шақырушылар жағына ауған. «Жаны тәттілер, – делінеді әңгімеде, – осы жиынның үстінде үрейге билетіп, қонтайшының кешірімділігіне жүгініп жан сақтау керектігін айтты. Енді біреулер тұрақтарын тастай қашып, Еділден әрі өтіп кетуді ұсынды. Ал енді біреулер қорқақ қояндарша бытырай қашып кету керек деп көп жұрттың көңіліне қобалжу ендірді».
Алайда, жиналған жұрттың едәуір бөлігі айтушылардың үмітсіз, үрей толы сөздерінің әсерімен үргедек рубасылар жағына ауытқи бастағанда қызу пікірталасқа ерлігімен елге аян болған рубасы Бөкенбай кірісіп кетті де, жауға қарсы шығудан гөрі қашуды жөн санап тұрғандарға қаһарлана қарап, ызалана сөйлеп кетті. Халық айтса, Бөкенбай үстіндегі киімін өңірінен қақ айырып, семсерін көтерген күйі долдана сөйлеп, күндей күркіреген:
– Уай, ағайын! Ұлдарымыздың – құл, қыздарымыздың – күң болғанын, жайлауымызды жат жайлап, мал-жанымызға дінсіздер ие болғанын көргенше, шыққыр көзіміз неге ағып түспейді? Желкілдеген ту ұстап, желекті найза көтерген батыр бабаларымыздың аруағына сыйынып, ата жауға қарсы неге шаппаймыз? Қас дұшпанымыздың қара жүрегіне шанышар көк сүңгіміздің ұшы мұқалды ма, қаскөйдің басын қылша мойнынан талша шауып, допша домалатар айбалтамыздың жүзі майырылды ма? Жо-жоқ, ағайын! Ата-баба қалдырған алдаспанымыз әлі қолымызда, сауырына тақымымыз тисе, жел боп ағатын тұлпарларымыз әлі астымызда! Ендеше, айбынымыз неге пәс тартып, жүрегіміз неге шайлығады?
Қылыштарыңды тасқа қайраңдар, ағайын!..
Бөкенбай қолындағы семсерді білегіне бір тартып, қан шығарады да, оны семсердің жүзіне жағып, қаруын басынан асыра көтереді:
– Уай, ағайын! – деп күндей күркірейді батыр, – мына семсермен, мына қанмен ант беремін – қасық қанымыз қалғанша қасиетті жерімізді жауға таптатпаймыз!
Осы бір адам таңдарлықтай аруақты сөз бен қимыл қазақтың жақсы-жайсаңына ғаламат әсер етіп, әлгінде ғана иіні түсіп кеткен жұртшылықты дүр сілкіндірді, жауды жеңіп, қуып тастауға бекінтті. Аруақты ердің сөзінен кейін құрылтайға жиылған қалың ел Бөкенбайдың салған ұранына ермекке түгелдей ант етті. Ұлттың рухы асқақтағаны сонша, кейбір ел ағалары антты бекіте түспек үшін денелерін жаралап, ортасында жанып жатқан отқа қан тамызды. Ант біткен соң намаз оқылды да, құрбандыққа ақбоз ат шалынды...
Құрылтайда әртүрлі рулар мен тайпалардан әскер құрылып, оған көпшіліктің ұйғарымымен Бөкенбай батыр қолбасшы болып сайланды.
Дәл сол жиында қол жеткізген бірлікті бекіте түсу үшін Кіші жүз рубасылары мен ел ағалары ерлігімен, ерекше біліктілігімен жұртқа кеңінен танылып үлгерген, далалық Жошы ұрпақтарының бұрындары атағы шығып көрмеген, кедейлеу бұтағынан тарайтын Әбілқайырды Кіші жүз ханы деп сайлап, ақ киізге көтерді.
Сонымен, жоғарыда келтірілген сөздер мен өз әкелері мен аталарының өздері жадында берік сақтаған, шынайы, бастан кешкен, куә болған тарихтарын Я.П.Гавердовскийге айтып берген – далалықтар есімдеріне дейін айқын әңгімешілдердің – сол тұста өздері елге ие болып отырған қазақтардың куәлік-баяндарына сүйенсек, ел құлағына сіңісті боп қалған қате ғылыми пікірлерде айтылып жүргендей, күллі қазақтың жүдеулі рухын көтеріп сөз сөйлеп, халықты жауға қарсы бірінші боп жұмылдырған, сол кезде әлі жас, арғын қанжығалы Бөгембай Ақшаұлы емес, сол тұста алшындардың үш бірдей ұрпағына кеңінен танымал батыр, ар-намыстың ақтаңгері, Кіші жүздің жетіру тайпасының табын руының елағасы Бөкенбай Қарабатырұлы екеніне күмән жоқ. Бұл жиынға арғындардың өкілдері қатыспағанын да айта кету керек.
Қарақұм құрылтайынан соң да үш жүздің ру-тайпалары бір-біріне басын қоса қоймай, әр топ дербес қимылдағандықтан, далалықтар 17 жылға жуық уақыт бойына жоңғарлармен күрестегі жағдайды өзгерте алған жоқ, себебі, көбіне әркім өз бетімен, өзара келісімсіз қимылдап, бірлігі мен тұтастығы берік жоңғар әскерлерінен бетпе-бет келгенде жеңіліске ұшырап жүрді.
Әйтсе де, осы құрылтай басқыншыларға жалпыұлттық қарсылық көрсетудің тарихында шешуші рөл атқарды. Осы жиынның арқасында алшындардың әрқилы әлеуметтік бөлімдеріндегі жеңілушілік көңіл күй күрт өзгерді, жұрттың рухы көтеріліп, бірлікке қол жеткізді, одан соң қазақтардың өзге ірі бірлестіктерінде де жауды жеңіп, ата-баба жерінен қуып тастауға деген ортақ арман-мүдде қалыптасты. Оған қоса, Бөкенбай мен Қазақ елінің батысындағы оның серіктерінің ұйымдастыру шаралары күллі үш жүздің рулық, тайпалық топтарының біртіндеп біріге бастауы процесінің негізгі қозғаушы күші болды. Бұл игі іс 1710 жылғы құрылтайдан соң әлімұлының, байұлының және жетірудың шағын рулық әскери топтарының Кіші жүздің жалпы жауынгерлік қосынына айналуынан басталғаны анық.
Ирина ЕРОФЕЕВА
Аударған
Мейірхан АҚДӘУЛЕТҰЛЫ
(Жалғасы бар)