Ғылым да, білім де ұлттың баға жетпес қазынасы десек, қазақ ғылымы тәуелсіздіктің жиырма жылында да өз биігінде, өзгелермен терезесі тең даму үстінде. Ендеше, сол ғылым деген алпауыт та алапат мұхиттың тұңғиығына тереңдей енген, өмірдегі ұстанымы мен ұстыны берік, білігі мен білімі ізгі, ғалымдық пен қайраткерлікті, ақыл мен даналықты жүрек жылуымен қатар алып келе жатқан академик Мұрат Жұрынов тұлғалық биіктегі тұғырлы азаматтар санатынан. Басқасын айтпағанда, Қазақстан ғалымдарының киелі қара шаңырағы – Ұлттық ғылым академиясын кетеуі кете жаздаған қиын кезеңінен алып шығып, бүгінгі биігіне жеткізген сардар ұйымдастырушы. Олай болса, осынау ғылым ордасының тізгінін тоғыз жыл бойы ұстап, сырбаз да салиқалы мінезбен, өрелі күрескерлікпен өркенді өрге сүйреген Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты, Барыс орденінің иегері, ҚР ҰҒА президенті, академик, химия ғылымдарының докторы, профессор, ҚР Премьер-Министрінің кеңесшісі Мұрат ЖҰРЫНОВПЕН әңгіме қашанда тағылымды, ғибратты.
– Мұрат аға, бүгінде ғылым ордасы деп аталатын күрделі жөндеуден өткен бұрынғы Ұлттық ғылым академиясының (ҰҒА) тарихи ғимаратында жуырда ғана Қазақстан ғалымдары бас қосып, онда Мемлекет басшысы еліміздің ғылымдағы жетістіктерін бағамдағаны есте.
– Елбасының ғалымдармен кездесуі бұрыннан жоспарланған еді. Сол форумға ол кісі уақыт тауып, арнайы атбасын бұрып қатысты. Ғалымдар үшін үлкен құрмет болды, көтеріліп қалдық. Бұл жолы Нұрсұлтан Назарбаев ҚР ҰҒА академигі ретінде Қазақстан ғалымдарының атқарып жатқан жұмыстарына көңілі толғанын, оның ішінде Ұлттық академияға жоғары баға берді. Өз кезегінде ҰҒА академиктері Н.Назарбаевқа ол кісінің ғылымдағы жұмысын, еліміздің экономикасын дамытуға арналған стратегиялық бағдарламаның ғылыми негізін қалап, Қазақстанды жоспарлы экономикадан нарықтық экономикаға іс жүзінде көшірудің қиын да күрделі кезеңінде жасаған ғылыми, практикалық еңбектерін бағалай отырып, «Ғасыр ғұламасы» деген ең жоғары ғылыми атақ берді. Мұндай шешімге келуде тек ҰҒА президиум мүшелері ғана қатысып қойған жоқ, басқа да ғылыми мекеме, академиялардан ірі ғалымдар шақырылып, кеңес құрылды. Сонда бірауыздан Нұрсұлтан Әбішұлына халық алдындағы ерекше еңбегі үшін осы қоғамдық атақ берілді. Тұңғыш Елбасымыз жаңа Қазақстанды өз қолымен құрды, бүкіл Еуразия кеңістігінде тыныштық орнатып, оны бейбітшілік аясында асқан тапқырлықпен ұстап тұр. Ол ғаламдық деңгейдегі пассионарлық тұлға, дара тұлға. Бұл жүз жылда бір-ақ рет академик-ғалымға және де өмірден өткен емес, көзі тірісінде берілетін ең жоғары ғылыми атақ.
– Мұндай атақ беру халықаралық тәжірибеде бар жайт па?
– Әрине, халықаралық тәжірибеде бар. ҚР ҰҒА ғылымының бас штабы болғандықтан, зиялы қауым атынан ғалымдар жиналып, атақ бере алады. Бұл ғасырлардан келе жатқан ұлттық дәстүр бойынша барша халықтың атынан сөз айта алатын зиялы қауымға халық беретін қоғамдық атақ.
– Қазіргі таңда дүние жүзінде де, Ресейде де ғылымға қатты ден қоюда. Біздің елімізде де аз көңіл бөлініп отырған жоқ. Дегенмен, кезіндегі ҰҒА құрылымын өзгертудегі мақсат нені көздеді? Оны өзгертуден не ұттық? Яғни, еліміздегі бүгінгі таңдағы ғылымның барысы қалай?
– Қазақстан ғылымы кейінгі жылдары даму үстінде деп айта аламын. Өйткені, ол бұрынғы негізіне, іргетасына байланысты. Кешегі Кеңес одағы тұсында Қазақстан ғылымының базасы мықты болды. Біз Ресей мен Украинадан кейінгі үшінші орынды иелендік. Осы бағаны кезінде КСРО ҒА президенті, үш мәрте Социалистік Еңбек Ері А.Александров ресми түрде жариялады. Олай дейтінім, Одақтың ҒА-сына кіндік Азиядағы одақтас республикалардан тек қана 2 республикадан – Өзбекстаннан А.Садықов, ал Қазақстаннан Қ.Сәтбаев, кейіннен ҰҒА президенті А.Қонаев, күні кеше ғана дүниеден өткен Б.Төлепбаев мүшелері болды. Одан кейін Лениндік сыйлықтың лауреаты М.Айтқожин ҚР ҰҒА президенті кезінде КСРО ҒА-ның бөлімінен өткен соң, қайтыс болды. Әдетте бөлімнен өткен адамды міндетті түрде жиналыста тек қана бекітеді. Көрдіңіз бе, ол уақыттарда төрт адамның мүше болуы – Қазақстан ғылымының қаншалықты дамығанын айғақтаса керек.
Иә, 1991-2000 жылдарғы өтпелі кезеңде еліміздің ғылым, білім салалары дағдарысқа ұшырады. Тіпті, мұғалімдер мен дәрігерлердің жалақысын тауып бере алмай жаттық. 1996 жылы сол кездегі Ғылым министрлігімен бірігіп, кейіннен, яғни 2003 жылы қоғамдық бірлестік мәртебесіне көшкен Академияны ТМД елдерінде бірінші болып КСРО моделінен нарықтық экономикаға бейім Батыс Еуропалық моделіне көшіре отырып, ары қарай дамыту керек болды. Оны неден бастау керек? Бұл модельді қабылдамас бұрын мен Париждегі әйгілі Сорбонна университетіне сайлаудан бұрынғы шақыру бойынша барғанымда, Франция академиясының жұмысымен де танысып, зерттеп қайттым. Франция академиясы – қоғамдағы ең жоғары мәртебелі мекемелердің бірі. Кез келген министрліктен беделі жоғары. Жылдық бюджеті 79 млн. еуро көлемінде. Өздері ғылым саласындағы көптеген конкурс, конференция, көрмелерді өткізе береді, Франция президентіне тапсырылатын жыл сайынғы ғылым саласы бойынша Ұлттық баяндама жазып дайындайды. Одан басқа ғылыми журналдар шығарады, экспертиза жасайды, академиктердің таңдаулы еңбектерін баспадан шығарады және т.б. Бірақ біздің Қазақстандағы заңдар, әрине, Франциядағыдай емес, сондықтан оған басқаша келуімізге мәжбүр болып отырмыз.
Мәселен, Одақ тұсында ҰҒА құрамында 45 институт жұмыс істесе, бүгінде оның бес-алтауы Индустрия және жаңа технологиялар, екі-үшеуі Энергетика, 19-ы Білім және ғылым министрліктерінің қарамағында, бірқатары акционерлік қоғам болып кетті. Олардың барлығы дерлік жұмыс істеп жатыр. Ғылым үшін ең бастысы – олардың қай ведомствода болғанында емес, қалай жұмыс істеуінде. Оның үстіне, ҒА орталық штабы ғылыми жұмыспен айналыспайды, ол ғылымды басқару қызметін ұйымдастырып, реттестіріп отырады. Сондықтан институттар аман тұрса, ғылым дами береді.
Қазір ТМД елдерінде ҒА кеңестік модельде емес, Грузияда оның институттары өз алдына жеке министрліктер құрамында. Түркіменстанда да солай, оларда тіпті академия жойылып, қазір орнына қайта келгенмен, әзірге құрамында институттар жоқ. Өзбекстанда институттар жартылай министрліктерге бөлініп кеткен. Ал Ресей, Украина, Белорусь, Әзербайжан, Армения, Қырғызстан бұрынғы мәртебесінде.
– Сонымен француз моделінің бұрынғы жүйеден артықшылығы неде?
– Бұрынғы кеңестік жүйеде ҰҒА мемлекеттік құрылым ретінде әкімшілік қызметпен айналысатын. Қазір мемлекеттік орган болмағандықтан, ондай жұмыспен шұғылданбаймыз. Ең бастысы, тәуелсізбіз. Қазір ҰҒА Франция, АҚШ академиялары сияқты жыл сайын Президенттің атына ғылым саласы бойынша баяндама дайындайды. Оны бір адам емес, ғалымдар бірігіп, әр жылы әр салаға жазады. Ал ол баяндама тәуелсіз ойлау арқылы келуі керек. Мәселен, шетелде ең бірінші кезекте қойылатын талап ешкімге жалтақтамай, бұрмаламай шындықты айту. Баяндама үш бөліктен тұрады. Біріншіден, ғылымда көрсетілген сала бойынша дүние жүзінде қандай жетістіктер бар, соған тоқталады. Екіншіден, Қазақстан көлемінде қандай табыстарға қол жеткіздік, соны сараптайды. Үшіншіден, дүние жүзілік және отандық ғылыми мектептердің жұмысын талдайды, зерттейді. Сөйтіп, Үкіметке елімізде ғылымның қай саласы үстемді түрде дамуы керектігі жөнінде ұсыныс жасалады. Олай дейтінім, Қазақстан Америка емес, ғылымның барлық түрін дамытуға шамасы жетпейді. Жалпы ел экономикасына ғылымның қай түрі пайдалырақ, соны дамытуға күш салмақ. Айталық, Қазақстанда бұрыннан өркен жайып келе жатқан ғылымның түрлері: геология, тау-кен өндірісі, металлургия, химия, одан кейін ауыл шаруашылығы, денсаулық сақтау. Ал іргелі ғылымда: физика, химия, биология, математика. Бүгінде ауыл шаруашылығы саласын көтеру де басты басымдықтардың бірі. Өйткені, Қазақстан аграрлы ел әрі қазақтың қырық пайызы әлі ауылда тұрады. Дегенмен, ел экономикасын көтеруде негізінен техникалық ғылымдардың қолға алынғаны абзал. Тек ауыл шаруашылығымен бірде-бір ел байымайды. Егер осы саламен байитын болса, жылына төрт рет өнім жинайтын Үндістан ең ауқатты мемлекет болар еді. Ендеше, мемлекетті байытатын ірі өндіріс ошақтары, өнеркәсіп орындары. Сондықтан да Елбасымыз индустрияны көтеруге айрықша көңіл бөлуде.
– Соңғы кезеңде бұрындары ғылыми-зерттеу институттары арқалаған жүкті жоғары оқу орындарына қарай ауыстыру жайы жиі сөз бола бастады. Бұл жөнінде өз ойыңыз қандай?
– Мұндай ғылымды жоғары біліммен ұштастырып, интеграциялау мәселесі Кеңес Одағы кезінде де қолға алынған. Бірақ, аяғына дейін шешілген жоқ. Оның шешілмеуінің мәні мынада. ҒА өз алдына, Білім министрлігі өз алдына мекеме болды да, екеуінің арасында жақсы байланыс орнай қоймады. Бірінің ақшасы біріне өтпеді. Ол кезде қазіргідей уақытша консорциум құратын заң болған жоқ. Мысалы, қазір үш салалық министрліктің құрамындағы ғалымдар бір мәселе бойынша ортақ консорциум құра алады. Сөйтеді де, сол жерге ақшаларын салып, мәселелерін шеше береді. Заң ондай мүмкіндікке жол ашып тұр. Осы ретте бірінші кезекте ғылым мен білімнің арасын жақындастыру қолға алынып, 2007 жылы Елбасы халыққа Жолдауында академиялық институттарды ірі университеттермен қосу керек деген сөз айтты. Осы саясаттың аясында А.Бектұров атындағы химия ғылымдары институты мен Д.В.Сокольский атындағы органикалық катализ және электрохимия институтын Қазақстан-Британ техникалық университетіне (ҚБТУ) қосты. Қосылғанда бір-бірімен қоян-қолтық араласып кеткен жоқ. Екі институт та жеке акционерлік қоғам болып, олардың жүз пайыз акциясы ҚБТУ-де, ал ҚБТУ-дың жүз пайыз акциясы «Қазмұнайгазда», ал «Қазмұнайгаздың» жүз пайыз акциясы «Самұрық-Қазынада», яғни акцияның бәрі мемлекеттің қолында. Осылайша екі институтты да сақтап қалып, қазір оның пайдасын екі жақ та көріп жатыр. Институт ғалымдарына университетке келіп дәріс оқып, қосымша табыс табу мүмкіндігі туды. Ал ғалымдар студенттер ішінен талантты, талапты жастарды іріктеп алып, өз зертханаларына шақырып, жұмыс істеуде. Міне, бұл бір жағынан ғылымды жасарту мәселесіне қызмет етпек. Оның үстіне ҚБТУ «Қазмұнайгаздың» құрамында болғандықтан, оған кіретін көптеген химиялық зауыттар бар. Сонда екі институт та университетке интеграциялану арқылы зауыттарға шығып, олармен келісім-шарт жасасып, кең көлемде қаржы табуға мүмкіндік алып отыр. Соның арқасында ғалымдардың жалақысы екі-үш есе көбейді. Құрал-жабдықтары халықаралық стандартқа сәйкес жаңаланып, ғимараттары күрделі жөндеуден өтті. Жақында оларға жаңа жабдықтар алуға әрқайсысына тағы да бір-бір миллион доллар қаржы бөлінді. Өйткені, ғалым үшін заманауи құралдар паркі аса қажет. Міне, көрдіңіз бе, интеграциялаудың пайдалы жағы көп.
Тағы бір нәрсе, жуырда Ғылым туралы Заң қабылданып, жаңа зерттеу университеті деген термин туындады. Оның біріншісі – «Назарбаев Университеті». Онда оқитын студенттер міндетті түрде жоғары курстарда ғылыми-зерттеу жұмыстарымен шұғылданады. Олардағы магистранттар, докторанттар жалпы студенттер санына тепе-тең болуы керек. Мысалы, АҚШ-та 4 мыңға жуық университеттің екі мыңы жоғары дәрежеде жұмыс істейді деп есептелсе, екі жүздейі осындай зерттеу университеттері. Оларда ең бірінші кезекте ғылыми жұмыспен шұғылданатын мамандар дайындау міндеті тұрады. Мысалы, мен Америкада болып, ондағы ректорлармен сөйлескенімде, олар студенттерін әңгіме етпеді. Біздегі ректорлар «пәленше мың студент оқиды» деп жатса, олар: «Менің университетімде осыншама ғылыми жұмыс жасалып, пәлен деген компанияға енгізіліп, одан осыншама млн. табыс тауып отырмыз» дейді. Рас, ғылыми жұмысты өндіріске енгізбесе, пайдасы не? Тағы бір байқағаным, оларда университеттің кафедра меңгерушісі болу үшін бір млн. доллар тұратын ғылыми жұмыс енгізіп, пайда түсіруің керек екен. Көрдіңіз бе, оларда профессорлық атақ тек ірі ғалымдарға беріледі.
Біздің ғылым докторы, ғылым кандидаты деген ғылыми атақтарды жойғанымыз өте дұрыс шешім болды деп есептеймін. Басында «доктор» атағын қалдырсақ па деген едік. Тіпті Білім және ғылым министрі Бақытжан Жұмағұловпен бірге Премьер-Министріміз К.Мәсімовке барып, докторлық дәрежені қалдыратын да болғанбыз. Бірақ кейінгі бес-алты жылда ғылыми атақ алғандарды зерттесек, кейбір атақ қуғандар біреуге жаздырып алып, қорғаудың жеңіл тәсіліне көшкен соң, ондай докторлықтың керегі жоқ деп шештік. Сөйтіп, бәрін жойып, толығымен Еуропаның моделіне көштік. Оларда жемқорлық атымен жоқ. Өйткені, ғылыми атақ сол мекемеде істеп жүргендерге ғана беріледі. Депутат, шенеунік болып алып, диссертация жаздырып, қорғай беретін әдет мүлдем жоқ. Кандидаттың да қажеті шамалы деп шештік. Өйткені, РһD кандидатпен бірдей. Ресей де соны мойындап, екеуін бірдей етіп отыр. Ал докторды профессорға ауыстырдық. Яғни, профессор атағын алған адам, ол әрі доктор, әрі профессор. Бұрындары профессорлықты оқулық, әдістемелер жазғандар алса, қазір ол тоқталды. Енді тек ғылыми жұмысқа ғана берілмек. Мысалы, Америкада оқулық жазсаңыз, оған ешкім атақ бермейді. Өйткені, ол сіздің міндетіңіз. Сол үшін оқытушы профессор болып айлық алып отыр. Методикалық жұмыстар жасау әрбір оқытушының өз шаруасы әрі міндеті.
– Қазір біздің ғалымдарымыз ескі жүйедегі көрші мемлекеттерге барып, сол жерден қорғап келіп, министрліктен нострификация жасатып алып жатқан көрінеді...
– Осыдан үш ай бұрын ТМД елдерінің ғылыми конгресінде министріміз, академик Б.Жұмағұлов ресми түрде Қазақстаннан Ресейде, Украина немесе кіндік Азия мемлекеттерінде қорғалған диссертациялар нострификацияланбайтынын мәлімдеді. Оны мойындатудың бір-ақ жолы – егер ол адам сол елде тұрып, қорғаған соң Қазақстанға көшіп келсе немесе сол елдерде аспирантураны бітіріп қорғаса ғана нострификация жасалады.
– Мұрат аға, енді ғылымға жастардың келу мәселесіне қарай ойыссақ. Былтыр ҰҒА-ның жалпы жиналысында ғалымдардың қартайып, жас мөлшерінің егде тартқаны сөз болды. Шынында да бұл мәселені жедел қолға алмаса, отандық ғылымның қанат жаюына кері әсерін тигізуі әбден мүмкін көрінеді. Оның үстіне елімізде 2003 жылы 205 академик болса, қазір олардың саны 160 екен...
– Бұл енді былай. Киев қаласында халықаралық ғылым академияларының қауымдастығы бар. Оған бір елден бір ғана академия мүше болады. Қазақстаннан классикалық ҰҒА тіркеліп отыр. Басқа академиялардың бәрі салалық. Сізге айтайын, барлық елдердегі дәстүр бойынша академиктерге «өмірлік академик» деген мәртебе беріледі. Ал жасы жетіп, қартайған академиктер тек бізде емес, барлық жерде бар. Мысалы, қырғыз, тәжіктердің ҒА бұрынғы кеңес моделімен келе жатыр. Олардың орта жасы – 72, бізде – 70. Сонда қартайған ғалымдарымызды не істеуіміз керек? Оның үстіне адам қырық жасында емес, тоқсанында тамаша жұмыс жасауы мүмкін ғой. Мәселен, күні кеше дүниеден өткен академик А.Жанғалиев 94 жасында Американың конкурсына қатысып, ғылыми грант ұтып алды. Яғни, ол кісінің жасаған жұмыстары бәрінен жоғары бағаланып, Америка ғалымдары мойындап отыр деген сөз. Кеше ғана қайтыс болған Салық Зиманов ағамыз 87-88 жасында ең құнды кітаптарын шығарды. Әбдуәлі Қайдар ағамыз дүниежүзі мойындайтын еңбектерін 75-80-інде жазды. Бұл не сонда? Қартайып қалған адам деп шығарып тастай берсек, не болғанымыз? Академик дегеніңіз қап тасымайды. Ғылымның нәтижесі көп жылғы еңбекпен өлшенеді. Меніңше, мұндай көзқарас, тіпті де дұрыс емес. Жарайды, олар қартайғанмен, эстафетаны кім көрінгенге бермейді ғой. Берсе де өздерінің орнын баса алатын, сол саланы алып кететін талантты жас болуы керек.
Бір өкініштісі, біз өтпелі кезеңде орта буын ғалымдарды жоғалтып алдық. Тек кафедра меңгерушісі, топ жетекшісі болып жүрген ірі ғалымдар ғана ғылымды тастап кетпеді, шыдады. Өйткені, өзі жылдап, көз майын тауысып құрған зертханасын қалай қисын. Оны айтасыз, бір кездері Қазақстанның мықты ғалымдары шетелге кетіп жатыр деген сөз де шықты. Оның бәрі бос сөз, ешкім ешқайда кеткен жоқ. Кандидаттар кетті дейді. Кетсе кете берсін, ғылымда кандидаттар көп нәрсе шешпейді. Олар шетелге барғанда химиялық зертханаларда ыдыс жуатын болып орналасып, бізге келіп «институтта істеймін, пәлен мың доллар аламын» деген шығар. Әрине, ол мұндағы алған жүз долларынан көп. Сонда химиялық құтыларды жуу ғылым ба? Бір нәрсе анық, шетелде басқа елден келген, тексерілмеген адамға ешкім ешуақытта зертханасын беріп қоймайды. Олар ғылым кандидатын ғалым емес, ғылыммен айналысуға дайын адам деп есептейді. РһD деп жатырмыз ғой, шетелде профессор деген атағы болмаса, ол ғылыми дәреже деп есептелмейді. Ол, яғни PhD – академиялық дәреже. Шетелде үлкен ғалым – тек профессорлар мен Ұлттық ғылым академияларының мүшелері.
– Сауалымызға оралайық, бәрібір ғылымды жалғастыру үшін ұрпақты жасартуымыз керек емес пе?
– Иә, жасартуымыз керек, бірақ оларды төлқұжатына қарап ала беруіміз керек пе? Жоқ, басқа жолы бар ма? Жас екен деп көрінген көк аттыны алып, ғылымды жасарта алмайсың. Мысалы, сіз бен біз ғарышкер бола алмаймыз ғой. Өйткені, медициналық комиссиядан өтпейміз, оларды денсаулығына қарап қабылдайды. Ал неге ғылымға кез келген адам келуі тиіс. Ондай жастың келгенінен келмегені жақсы.
– Оныңыз да рас, бірақ қалайда ғылымды дамытуымыз керек емес пе?
– Міне, ол үшін ғылымға ең талапты, ең талантты жастарды шақыруымыз керек. Оны қалай шақырамыз? Бірақ оларды қазір шақыра алмаймыз. Неге? Өйткені, университетті қызыл дипломға бітірген жас маман ғылымға келмейді. Келген жағдайда алатын 30 мың теңгесі қай жағына жетеді? Тамағына ма, киіміне ме? Егер ауылдың баласы болса, үлкен қалада пәтер жалдап тұру аз ақша ма? Онымен қалай күн көреді? Одан да екі жерге балабақшаға күзетшілікке тұрса, елу мыңнан жүз мың теңге алады.
– Сондықтан не істеуіміз керек?
– Сондықтан ғылыми жұмыспен айналысатын ғалымдардың жұмысын адам қызығатындай дәрежеге көтеруіміз керек. Мен сізге айтайын, 1917 жылдары «халықтар әкесі» атанған Сталин көкеміз Ленин екеуі мықты ғалымдардың бәрін «кулак, бай» деп құртып, жартысын түрмеге жапты. Ал жартысы шет елдерге қашып құтылды. Сөйтіп, зиялылардың, ғалымдардың быт-шытын шығарды. Ал кейін не болды? Оларсыз барлық жұмыс тоқтап қалды, экономика жүрмеді. Қырғын соғыс, қантөгіс... Ақыл айтатын да, тоқтататын да ешкім жоқ. Кейін финдерге қарсы соғыс ашқанда, кішкентай ғана мемлекет қызыл армияның тас-талқанын шығарды. Олардың бір адамы елу адамға дейін қырды. Ол қандай армия? Бұл не өзі? Отан соғысы басталғанда немістер төрт айдың ішінде басып-жаншып Мәскеудің түбіне бір-ақ жетті. Міне, сонда барып Сталин ойланып, ғылымсыз еш нәрсеге қол жеткізе алмайтындарын, барлық жағынан артта қалғандарын түсініп, қамап қойған генералдарды соғысқа қосты, түрмеде жатқан ғалымдарды зертханаларға жіберді. Ғылым деген бүгін жүз мың теңге салып, ертең 200 мың теңге етіп қайтарып алам дейтін базар емес. Оның пайдасын бірден көре алмайсың. Бүгін салсаңыз, оның жемісін он жылдан, тіпті елу жылдан кейін көруіңіз мүмкін. Бірақ, түптің түбінде ондаған, жүздеген есе болып қайтары хақ.
Сізге тағы мына бір жайтты айтайын. 1943 жылы Сталин жолдас бір академикті шақырса, «ауырып жатыр» дейді, екіншісін шақырса, ол да «ауырып жатыр» дейді. Өзі күдікшіл адам ғой: «Олар неге мен шақырған кезде ауырып қалады?» деп сұрайды. «Қартайған адамдар, көп жұмыс жасайды, тамақтары мардымсыз, жағдайлары жоқ, сосын денсаулығы нашарлап ауырып жатыр» дейді. «Олардың жағдайы жақсы болып, тек қана ғылыммен айналысуы үшін қанша айлық беруіміз керек?» дейді. Есептеп келіп, «осы жалақыларын алты есе көбейтсеңіз дұрыс болады» деп жазып әкеледі. Сонда Сталин «алты» деген санды қызыл қаламмен сызып тастап, үстіне «жүз есе көбейтіңдер» деп қол қойып береді. Бұл 1943 жыл, соғыс жүріп жатыр. Көрдіңіз бе, мәжбүрлік не істетпейді. Әрине, сол жылдары дәл сондай жалақы беруге мүмкін болмағанмен, 1949 жылы сол уәдесін орындады. Міне, содан кейін одақ тұсында ең көп жоғары жалақыны облыс, партия басшылары емес, ғалымдар алды. Жоғарыда айтқан А.Александровтың жалақысы Л.Брежневтің айлығынан екі есе көп болды. Сол кезде ғылыми-зерттеу институтының директоры менің жалақым обком хатшысының айлығынан әлдеқайда жоғары еді.
Бұдан шығар қорытынды, ғылымға деген көзқарас, талпыныс өте жоғары болғандықтан, ол кезде тек дарындылардың дарындысы, мықтылардың мықтысы ғана үлкен конкурспен аспирантураға өтетін. Мысалы, мен аспирантураға түскенде бір орынға он-он бес адамға дейін тартысты. Міне, осындай жағдайда ғана ғылымға талантты жастар тартылмақ. Егер бір орынға бір адамнан келіп, оны көшеден тауып әкелетін болсақ, ондай ғылымнан не пайда. Сондықтан ғылымды жасарту деген сөз, төлқұжатына қарап жас адамды алу емес, ең талаптыларын елеп-екшеп, бәсекелестік жағдайда конкурспен жасақтау. Ал сіздің отыз мыңыңызға, профессордың айлықтан айлыққа зорға жетіп жүргенін көре тұра, ешкім ғылымға таласа қоймас. Сондықтан ғылымның қоғамдағы беделін арттыру күн тәртібіндегі ең күрделі де өзекті мәселенің бірі болуы керек. Оның шешуі біреу-ақ, ең жоғары жалақы беріп, ғылыми жұмыспен айналысуына жағдай жасау.
– Қазақстан ғылыми жаңалықтар ашу жағынан болсын, ғалымдардың сапалық құрамы жағынан болсын басқа мемлекеттер қызығып та, санасып та қарайтын әлеуеті мол ел. Десек те, бүгінде ғалымдардың ашқан жаңалықтары үшін сый-сияпат, марапат мемлекеттік тұрғыдан да, қоғамдық ұйымдар тарапынан да өз деңгейінде жасалып жүрмеген сияқты.
– Әрине, ғылымның жетістігін, оны жасап отырған ғалымдардың ашқан жаңалықтарын елеп-ескеріп бағалау, марапаттау, еңбегін насихаттау – оларға үлкен қолдау, орасан күш берері хақ. Біз жаңа жылдан кейін ҰҒА сайлауын өткіземіз. Сол сайлауда осындай еңбегі бағаланып жүрген ғалымдарды мүшелікке сайлаймыз. ҰҒА құрылымын өзгертіп, мемлекеттік мекеме де, қоғамдық ұйым да болды. Ең бастысы, бүгінде өзімізді өзіміз басқарамыз. Әзірге шетелдегі академиялардан жағдайымыз төмен болғанмен, соған бірте-бірте жақындап келе жатырмыз. Жағдайымыз бұдан да жақсарса, сіз айтып отырған мәселелерді қолға алуға күш салатын шығармыз.
– Отандық ғалымдарымыздың ашқан жаңалықтары, шүкір, баршылық көрінеді. Бірақ, оларды өндіріске енгізу мәселесі өте төмен деңгейде. Қаншама жыл сарылып, қыруар қаражат шығарып жаңалық ашқанымызды қайтейік, қажетке жаратып, озық технологияны іс жүзіне асырмасақ, не тәйірі...
– Дұрыс айтасыз, бұл біздің де көңілімізде жүрген үлкен шаруа. Жалпы ғылымда екі негізгі мәселе бар. Ол бізде ғана емес, кез келген елде осы екі мәселе шешілмей, ғылымның дамуы өте қиын. Біріншісі, ғалымдардың құрамын жасарту. Екіншісі, зерттеліп біткен жұмыстарды өндіріске енгізу. Рас, сөреде шаң басып жата берсе, жаңалық ескіріп, он жылдан кейін ешкімге керек болмай қалмай ма? Немесе басқа бір мемлекеттің қолына өтіп кетеді. Біздің қанша жаңалықтарымыз шетелге кетіп жатыр, оны бір құдай білсін. Өйткені, оларды қаржыландыратын халықаралық НАТО, ИНТАС, МНТ деген ұйымдар бар. Бұларыңыз қазақстандық ғалымдарға там-тұмдап қаржы береді де, пайдасын өздері көреді. Ал ғалымдар оған мәжбүр. Айлыққа қараған адам бес-он теңгесін артық төлесе, соған «лақ» еткізіп, барлық ашқан жаңалықтарын бере салады. Күнкөріс қой, не айтасың оларға? Байқайсыз ба, Ресей Қиыр Шығысқа, адам тұрмайтын жерлерге экспедиция жіберіп жатады. Егер өте көп көлемде ақша бермесе, олар ондай жерге бара ма? Қиналады, бірақ не үшін тәуекелге барып отырғанын жақсы біледі. Оның үстіне, дәрежесі көтеріліп, кейін бәрі ақталады. Кезінде өзіміз үш жыл аспирантурада жүз сом алып жүрдік те, қорғаған соң жалақымыз бірден үш есеге көтерілді. Бүгінгі ғалымдар оны да көріп жүрген жоқ. Сондықтан ғалымдардың жағдайын мейлінше тезірек жақсарту керек. Екінші мәселе, жаңалықты өндіріске енгізу. Бұл екі себепке байланысты енгізілмей отыр. Біріншісі, көптеген зауыттарымыз шетелдіктердің қолына өтіп кеткендіктен, отандық ғалымдардың жұмысын жолатқысы келмейді. Екіншісі, ғылыми зертханада алынатын жаңа заттардың көлемі 1 грамм, ары кетсе 100 грамм мөлшерінде. Оны ешқандай зауыт қабылдай алмайды, себебі сенің 100 грамыңды олар қайтсін. Сондықтан тым құрыса 500 кило, 1 тонна көлемінде дайындап, ұсынсақ болар еді. Ол үшін жартылай өндірістік аппараттар, жабдықтар, технологиялар қажет. Рас, одақ кезінде жобалау институттары, конструктор бюролары, алпауыт зауыттардың жанындағы эксперименталды учаскелер, цехтар жұмыс істейтін де, жаңа ғылыми өнімді зауыт басшылары келіп көретін. Өйткені, грамнан тоннаға көшкенде бірден өтпей, кейбір жағдайда коррекциялауды қажет етеді. Міне, бізге осы мәселені шешпей, ешқандай директор зауыттың технологиясын тоқтатып, сенің жұмысыңды қабылдамайды. Демек, жартылай өндірістік эксперименттік цехтар құру бірінші кезекте тұр. Мұны Елбасына жеткіздік, өндірісті жақсы білетін ірі ғалым адам ғой, бізді қолдады. Қазір осы жұмыспен айналысып жатырмыз.
– Қаржыландыру мәселесі қалай шешілген?
– Жыл сайын өсіп келеді. Қазіргі министріміздің өзі ҰҒА академигі, дүние жүзі ғалымдары мойындаған ірі ғалым, ғылымның қыр-сырын жақсы білгендіктен жақсы қолдап жатыр. Бірте-бірте дұрысталармыз.
– Естуімізше, әл-Фараби атындағы ҚазМУ-дің бір ғана химия факультетінде елуге жуық ғылым докторы, профессор бар көрінеді. Басқалардан гөрі химия саласына ғалымдардың көптеп келуінің себебі неліктен?
– Ол былай. Біріншіден, елімізде химия өндірісі жақсы дамыған, зауыттар көп. Мынаны қараңыз, металлургия деген ол да химия. Руданы алған соң, оны тазартып, байыту – бәрі химия. Шымкентте қорғасын, мұнай өңдеу, шина, Жамбылда тыңайтқыштардың үш зауыты, Өскеменде әлемге белгілі 4-5 металлургия, Павлодарда екі алюминий, мұнай өңдейтін үш өндіріс, т.б. зауыттар бар. Міне, осының бәрі химия. Оған екі химия ғылыми-зерттеу институтын қосыңыз, олар да ғалымдарды дайындайды. Ендеше, химия ғылымы дамымай қайда барсын. Екіншіден, кезінде Ленин «Коммунизм дегеніміз – елді электрлендіру» десе, Хрущеев «оған қоса химияландыру» деді емес пе. Ал біздің мектеп бітіруіміз сол кезге тура келді. Содан да шығар, ол кезде химия факультетіне түсу қиямет-қайым еді. Мен оқуға түскенде бір орынға он-он бес адамға дейін жетіп, үлкен конкурс болды. Сол жылдары ең мықты оқитын, өзіне сенетін балалар ғана химик болуды таңдады.
– Жауыр болған сауал демеңіз, өзіңіздің осындай дәрежеге жетуіңізде өмірде кімге қарыздармын деп сезінесіз?
– Ең бірінші ата-анама. Оқытпай, жұмыс істегенің дұрыс, тұрмыс жағдайымыз нашарлап бара жатыр десе, қайтер едік. Өзім қарапайым отбасында өстім. Ауыл адамдарының мұқтаждықтары жетіп жатады. Соған қарамай «өзіміз оқымай қалдық, сендер оқыңдар» деп бізге жағдай жасады. Содан институтты бітіріп, жолдамамен зауытқа кетіп бара жатқан жерімнен, бүгінде марқұм өте таза, ғылымға берілген нағыз ғалым, кафедра меңгерушісі, профессор Равиль Вахидов ағайымыз: «Зауытты қоя тұр, ол еш жаққа қашпайды. Сен ғылымға кел, болашағыңды көріп тұрмын, сенің қолыңнан үлкен ғалым болу келеді», деп қоймады. Содан әкеме барып ақылдасып едім: «Балам, біз тағы біраз жылға шыдармыз. Мұғаліміңнің көңілін құдай бекер саған бұрып тұрмаған шығар, бара ғой», деді. Содан кейін Мәскеуге аспирантураға түсіп, Менделеев атындағы Мәскеу химия-технология институтына барғанымда, органикалық электрохимия саласында дүниежүзіне әйгілі ғалым М.Я. Фиошиннің зертханасына түстім. Мінезі ашық, сенгіш, өте ақкөңіл еді, кейде оған мен: «Сіз осы қазақ сияқтысыз», дейтінмін. Міне, ғалым болып қалыптасуыма осы екі адамның еңбегі ерекше. Мен үшін ата-ана алдындағы борыштан ұстаздың борышы бір кем емес деп ойлаймын...
– Мазмұнды да тұшымды әңгімеңізге көп рахмет. Жетпіс жастың жотасына шыққан мүшелтойыңыз құтты болсын!
Әңгімелескен Гүлзейнеп СӘДІРҚЫЗЫ.