Баукең үйінің люстрасы
Батыр дүниеден озардан бір апта бұрын өзінен өзі құлап түсіпті
Ер Баукеңнің қара шаңырағының шырақшысына айналып, батыр тұтынған заттарды көзінің қарашығындай сақтап келе жатқан баласы Бақытжан мен келіні Зейнеп екені белгілі. Бұрнағы жылы Жуалы ауданындағы батыр атындағы облыстық музейге аты аңызға айналған адамның тағылымды тарихы мол заттарын Зейнеп апай өз қолымен әкеліп тапсырды. Тапсырып қана қойған жоқ, біртуар батырдың от басы, ошақ қасындағы алуан түрлі көңіл-күй ауанынан сыр шертетін экспонаттардың ғибратын аманатқа адал келіннің көзімен әңгімелеп беруге тырысты.
Батыр дүниеден озардан бір апта бұрын өзінен өзі құлап түсіпті
Ер Баукеңнің қара шаңырағының шырақшысына айналып, батыр тұтынған заттарды көзінің қарашығындай сақтап келе жатқан баласы Бақытжан мен келіні Зейнеп екені белгілі. Бұрнағы жылы Жуалы ауданындағы батыр атындағы облыстық музейге аты аңызға айналған адамның тағылымды тарихы мол заттарын Зейнеп апай өз қолымен әкеліп тапсырды. Тапсырып қана қойған жоқ, біртуар батырдың от басы, ошақ қасындағы алуан түрлі көңіл-күй ауанынан сыр шертетін экспонаттардың ғибратын аманатқа адал келіннің көзімен әңгімелеп беруге тырысты.
– Атам дүниеге ешуақытта қызыққан адам емес. Артына қалдырған байлығы да, аманаты да, өсиеті де – қарапайымдылық пен қанағат болды. Кезінде біз үшін де, елі үшін де ең үлкен қазына – ол кісінің өзі мен сөзі болатын. Қазір ше? Қазір ойлап отырсам, ендігі қазына атам жазып қалдырған дүниелер екен. Одан кейін қарияның тұтынған заттары да көзіме өте ыстық көрінеді. Тіпті ескіріп, заман көшінен қалып қойса да, қимайтын сияқтымын. Өйткені оның әрқайсысында ата қолының табы қалған. Батыр рухын аңсап, ерлік пен өрлікке ынтызар ұрпақ үшін де ең басты қазына осылар деп білемін…
Зейнеп жеңешем осылай деп барып бір тоқтады. Жазуды жаңа бастап жүрген ке-зімде «Шуақты күндері» жаныма бұлттан шыққан күннің шуағындай әсер еткен. Кітабын бір деммен оқып шығып, қысқа күнде қырық құбылатын батыр мінезіне келінінің көнбістік танытқан төзімділігіне таңғалғаным бар. Бертін келе таныс-біліс болдық. Жеңістің 60 жылдығында Бақытжан аға, Зейнеп жеңеше, тағы біраз кісі бар, бәріміз Мәскеуге сапар шеккенбіз. Батырдың даңқын аспандатқан Волоколамск тас жолының бойымен атақты 28 батыр шайқасқан тарихи жерге де табанымыз тиген. Қаһарман қолбасылар Панфилов пен Момышұлына Қазақ елі атынан қойылған ескерткішті Президент Нұрсұлтан Назарбаев өз қолымен ашқан. Мәскеулік қазақтар болса батырдың ұлы мен келінін сыйлап, қарағайлы орман арасындағы үйлеріне алып барды. Ауласына киіз үй тігіп, соның төріне шығарып күтті, сонда байқағаным, жеңешем, шынында, қызыл тілде анау-мынауыңа дес бермес шешен екен. Ал Бақытжан көкем болса қой аузынан шөп алмас момынның өзі, тіпті, жеңешем мың рет сөйлегенде, ол кісі бір рет қана: «Сөзді Зейнепке бердік қой», деп жымиған да қойған. Жуалыдағы музейден де сол ділмар жеңгемді көрдім.
– … Атам кемпір алып, бізден «бөлініп шыққанда» тек қана бір шабаданмен кетті. Ал қолы тиген, иісі сіңген заттарының барлығы үйде қалды. Мен, міне, отыз жылдан астам уақыт бойы атамның сол бұйымдарын көзімнің қарашығындай сақтап келем. Әрине, ол кісінің артында ұрпағы бар, ұлы бар, немересі бар, шөберелері бар, оларға да ескерткіш керек, сондықтан үйге де біразын қалдырдым. Ал көптеген дүниесін батыр музейіне келген жұрт пен жас ұрпақ көріп, ұлағат алсын деп ұйғарды отбасымыз.
Атамыздан қалған жәдігерлердің барлығын мұражайға әкеліп бере салу да оңай емес. Біреу жүрегімді жұлып алып жатқандай қатты қиналдым. Сондықтан болар, толқып та тұрмын қазір. Өйткені әр заттың өзіндік тарихы бар. Мысалы, мынау 1908 жылы жасалған сейф екен. Тіпті жасаған адамына дейін, яғни Пивоваров деген шебердің тегіне дейін жазулы тұр. Осы сейфке байланысты мынандай бір қызық оқиға болды.
Атамның қолына көшіп келген кезіміз. Кілетті ашсам осы жәшік тұр екен, «Мына қара темірді мұнда неге қойған?» деген оймен шығармақ болғаным сол еді атам: «Тиіспе оған! Не трогай!» деп, айғайлап жіберді. Шошып кеттім. Сөйтсем менің «қара темір» деп менсінбеген затым соғыста алдымен батальонның, кейін Панфилов дивизиясының бүкіл құпия құжаттары сақталған сейф екен. Сырты қап-қара болып, көзге қораштау көрініп тұрғанымен, бұл темір жәшік әрбір шайқас тағдырын шешуге қатысты талай құжаттарды ішіне сақтаған, төрт жылғы қып-қызыл от пен оқтың ішінен елге аман-есен келген жауынгердей қат дүние болып шықты. Атам: «Тиіспе!» деген соң, мен де оны осы күнге дейін көзімнің қарашығындай сақтадым.
Ал енді мынау алдарыңда тұрған люстраның да «тарихы» бар. Сонау 1962 жылы Чехословакияның Вацлав Кубик деген журналисі Алматыға келіп атамның үйінде қонақ болып, үш сағаттан аса әңгімелескен екен. Батыр болса әңгімеден соң өзіне тән кеңпейіл мінезімен журналисті үлкен сый-сияпатпен шығарып салады. Арада бір жыл өткенде атам Кубаға барады. Ол кезде барыс-келіс тек қана социалистік елдер арқылы өтетін болғандықтан, жол-жөнекей Чехословакияға аялдайды. Әрине, атамның келетінінен хабардар Вацлав алдынан шыққан, құшақ жая қарсы алған. Сол жерде басқа журналистер де қонақтан сұхбат алып, бүкіл газет-журнал жарыса мақала жазады. Вацлавтың «Прага-Москва» деген журналда өте үлкен мақаласы шыққан екен, соны көрсетеді. Ол басылым қазір үйде тұр. Содан кейін атамды Кубаға шығарып салады. Қайтар жолда тағы да Прагаға жолы түсіп, тағы да сол баяғы Вацлав Кубик қарсы алып, «зайыбыңызға сыйлығым» деп қоярда-қоймай осы люстраны береді. Чехтардың атақты хрусталі деп бағаланатын бұл дүние ол кезде қасқалдақтың қанындай қат нәрсе. Біздің елдің дүкендеріне, тіпті, түспейтін де еді.
Сонымен атамның бөлмесінде ілулі тұратын чех люстрасы өзі қайтыс боларынан жеті күн бұрын… құлап түсті. Құлап түскенде, электр желісінен жарқ-жұрқ етіп от шығып, бір жағы күйіп, бір жағы сынып, тура мистикалық фильмдердегі көріністердей зәремізді ұшырды. Мен ол кезде түкке түсінбеппін. «Люстраны әні-міні жөндетемін», деп жүргенде атам да қайтыс болды. Кейін барып санама жетті, бұл батырдың: «Әй, менің шырағым сөнейін деп жатыр, менің шырағым сөніп бара жатыр», деген белгісі екен ғой бізге білдірген. Біз болсақ оны түсінбеппіз. Бірақ люстраны содан кейін қайтып ілген жоқпыз. Тек осы мұражайға әкелердің алдында ғана жуып, тазаладым, тіпті, моншақтарының қалай жиналатынын да ұмытып қалыппын…
Жеңешем әңгімесін одан ары жалғастырды. Біз бір топ журналистер ұйып тыңдап тұрмыз.
– Ал мынау шағын үстелдің басында Димаш ата Қонаевтан бастап Сәбит Мұқанов, Тахауи Ахтанов, Әбділда Тәжібаев сияқты қазақтың талай марқасқалары отырған. Менің бұл үстелдің үстіне жаятын дастарқаным, орамалдарым да бар. Айтпақшы, бұл үстелдің де атамызға қатысты өз «құпиясы» бар.
Бәріміз үйде отырғанбыз. Бір кезде мені қария шақырып алып: «Қоңыр папканы әкел», деді. Тез тауып апарып беріп едім: «Енді мені мазаламаңдар, ұйықтай беріңдер», деді. Ұйқылы-ояу жатып мұрныма бір иіс келгенін сездім. Бақытжанды оятып, атамның бөлмесіне барсақ, үстелдің үсті жанып жатыр. Атамның беті түтіннен қап-қара күйе боп кеткен, өзі бөлменің ортасына тұрып алып жалынды шапанымен ұрып, сөндіруде. Үстелдің үстіндегі қағаздардан шыққан отты өшіріп болған кезде мен қарап тұрмай: «Кілем өртенбепті», деп қалдым қуанып. «Кілемді қайтесің, атаңның қағаздары өртенді ғой», деп өкінді Бақытжан. Үстелдің де кішкене жері жанып, күйіп қалыпты. Бақытжан: «Жөндеуге болады», деп еді, әкесі: «Не трогайте, бұл менің «қылмысымның» куәсі болып осылай тұрсын», деді.
Біз үстел үстіндегі күйік шалған жерге қарадық. «Батыр аңғал», деген. Шынында лак жағылған жылтыр үстел ер Баукеңнің аңғалдығынан сыр шертіп тұрғандай. Мұражайдағы «жол бастаушының» кейпіне енген жеңгеміз енді назарын басқа жәдігерлерге аударған.
– Атамыз дәм татқан ыдыстар да ыстық. Алматыда қатты жер сілкінісі болғанда көбісі құлап, сынып қалды. Дегенмен біразы сақталды, қазір мұндай заттар жоқ, өзі сондай жұқа, сондай нәзік жасалған фарфорлар.
Батырдың достары өте көп болатын. Соның бірі Ишанбай Қарағұлов еді. Сол кісі атамыздың 60 жылдығына күлсалғыш сыйлады. Ақын Әбілда Тәжібаевты білесіздер. Атамның бала кезден бірге өскен досы. Екеуі Шымкенттің интернатында бірге оқыған. Сол ақын атамыздың да сыйлығы бар. Момышұлы отбасы үшін бұл да үлкен ескерткіш. Ленинградқа барған кезінде стакандар әкелді. Үйге келген құрметті қонақтарына сол стакандарға коньяк құйып беретін. Ал батыр тұтынған күміс қасық үшеу еді, екеуін немерелеріне қалдырдым да, біреуін мұражайға деп әкелдім. Атам қолдан жасалған ағаш қасықты жақсы көретін, жұрт көрсін деп сол қасықты да қалдырғаным жоқ. Батыр шай ішкен самаурын да таңсық қой ата өмірін өнеге-үлгі тұтатындарға. Мұражай есігін ашқандар оны да көрсін дедім.
Жеңгеміз батыр өмірінен сыр шертетін әр затқа мұқият тоқталады. Ол үшін жәдігерлердің үлкен-кішісі жоқ. Баукең тұтынған заттың бәрі үлкен, бәрі қастерлі.
– Ол кезде қазіргідей бір рет қана егілетін укол жоқ, оның инелері мен шприцтерін ыдысқа салып, сақырлатып тұрып қайнатып алатынбыз. Ал уколды атама Бақытжанның өзі еге беретін. Белінде оқтың жарықшағы болғандықтан жиі ауырып қала беретін еді ғой жарықтық. Беліне қоятын электрлі жылытқышын да ала келдім. Атамның тері сіңген зат болған соң сол қалпы тұрсын деп тысын ғана тазалап, ішкі жағына су тигізген жоқпын…
Етектегі ел ішінде: «Маған Баукең домбыра сыйлады». «Қылыш тарту етті», деген тұрғыдағы әңгіме көп айтылатын. Зейнеп жеңешеміздің Баукеңнің домбырасы туралы әңгімесі мұндай бос мақтан мен алыпқашпа сөзге нүкте қойған сияқты.
– Аталарыңның екі домбырасы болды. Біреуін немере, шөберелері үшін қара шаңырақта тұрсын деп алып қалдым. Ал мына домбыраны атамның 60 жылдығына қыздар педагогикалық институтының (ЖенПИ) ұжымы сыйлаған.
Соғыс кезінде атаға 4 жыл аспаз болған, барлық кітаптарында айтылатын Жамбыл Қазиев деген кісі болды. Сол кісі: «Сіз ала тақия кимейсіз, мына өзбек шапанын киіңіз», деп батырдың 60 жылдығына жұқа өзбек шапанын алып келген. Атамыз оны балконға шыққанда иығына жамылып жүрді. Ал мына лупа қаламгердің жазу үстеліндегі құралдың бірі.
Атамның мінезі кейде әскери адамнан гөрі жаны нәзік ақын, жазушыға қатты ұқсап кететін. Мысалы, мына иттің мүсінін Ленинградтағы Киров зауыты жұмысшылары сыйлаған екен. Өзі таза шойыннан құйылғандықтан зілбатпан ауыр. Мен осының шаңын сүртіп қояйын деп ниеттенсем, ол кісі: «Сүртпе, иттің «жүні» көрінбей қалады», дейтін, жарықтық…
Зейнеп жеңгеміздің әңгімесінен ата мен келін немесе әке мен қыз арасындағы мейірім мен сыйластықты аңғаруға болады. Баукең туралы жазған журналистер ол кісіні көбінесе қатал, ашушаң, тік мінезді адам ретінде көрсетіп, ал жанының күнгей жағын, яғни айналасына мейірімін төгіп, жаны жадырап күлген сәттерін аз қамтиды. Біз Баукеңнің келінін тыңдап тұрып, оның сол «қатал» адамның «нәзік» сезімдеріне деген үлкен құрметін анық аңғардық.
– Жеңістің 30 жылдығы жақындап қалған. Сол даталы күнге байланысты ол кісіге бір ерекше нәрсе сыйлағым келіп, көп ойландым. Артынша: «Не де болса өз қолыммен бір нәрсе істейін», деп мынау жастық қапты тіктім, алдымен сурет салып, оны кестеледім. Сөйтіп сыйлығымды ұсынып едім: «Мынау не пәле, ұзататын қыз құсатып», деп ұрсып берді. Содан ренжіп қалдым да: «Ата, мен мұны сізге өз қолыммен тігіп едім», дедім. «А-а, солай ма!» деп сипап көрді де: «Балам, мынау тура машинадан шыққандай ғой», деп еді, мен: «Өзім тіктім», деп мақтандым. Содан кейін барып: «Рахмет!» деді. Ертесіне Қазақстан Жазушылар одағында Азат Сүлеев деген референт жігіт бар екен, соны шақырып алды да, қасына ілестіріп бір жаққа кетті. Бұрын мені ертіп алатын. Содан екеуінің қайда барғандарын білмеймін, бір кезде қайтып келіп: «Міне, саған Жеңістің 30 жылдығына!» деп, «Ракета» деген шаңсорғышты әкеліп тұр. Мынау сол… «Ракета». Бірақ атам әлгі жастықты басына жастанған күні-ақ шылымның күлін түсіріп, күйдіріп алды, содан соң ойылып қалған жерді жамасам ыңғайсыз болғандықтан күн сияқты ғып кестелеп, тоқып қойдым.
– Керемет жәдігер екен. Атаңыз тағы қандай сый жасады? Ылғи «ұрса» бермеген шығар?
– Ол уақыттағы әйелдердің күнін бүгінгі келіндерге көрсете көрмесін. Кір жуу үшін қазіргідей химиялық неше түрлі ұнтақтар жоқ кез. Әуелі сабынды еземіз, содан кейін кірді қайнатамыз, одан соң шаямыз, крахмалдаймыз, әйтеуір екі күннің бірінде кір жуып жатамыз. Бір күні атам: «Балам-ау, өзің бір жапырақсың, қолың судан шықпайды, қолыңды су сорып тастамай ма, кір жуатын бірдеңе бар дейді ғой», деді. Мен: «Бар, бірақ қымбат», дедім. «Қанша тұрады?» деді. Мен: «85 сом тұрады» дедім. Ол кезде 85 сом деген бір адамның айлығы. Бір үйді бір ай асырауға болады. Содан 1973 жылы қараша айының пенсиясын алуға барды да «Алматы» деген мына кір жуғышты әперді.
– Баукеңнің жазу машинкаларының тарихы да тағылымды шығар?
– Атамда 3 жазу машинкасы болған. Біреуін жолға шыққанда алып жүретін. Шағын, ал мынау ең көнесі. Осыны мамама өзі қазақшалатып берген екен. Өзі де пайдаланған. Кейін Бақытжанның бірнеше кітаптары да осы машинкамен жазылды. Мынау кейінгісі. Мұнымен де біраз жұмыс істеді. Әсіресе, Бақытжан көп уақыт пайдаланды, «Восхождение…» кітабы осы машинкамен жазылған.
Мұның бәрі атамның өзі жұмыс істеген мына үстелінде тұрды. Қағаздары да осы үстелде сақталған. Күләш апамыздың, Ғ.Құрманғалиев, Қ.Жандарбековтің жақсы көрген әндері жазылған күйтабақтары да бар. «Бұлбұл» деп аталатын күйтабақ сол жылдардан хабары бар жұрттың есінде болса керек. Айтпақшы, атама қолтаңбамен сыйлаған кітаптардың өзі бір төбе. Ол кісі Қасым Аманжоловты өте көп оқитын. Мынау батырдың поляк тілінде, ал мынау тәжік тілінде шыққан кітаптары.
Ал жазушы Ә.Сатыбалдин өзінің кітабын: «Айбынды ағам Бауыржан мен қадірлі жеңешем Кәмешке шексіз құрметпен…» деп жазып беріпті. Жазушы, журналист Әзілхан аға: «Махаббат қызық мол жылдар» атты кітабына: «Ұлы Отан соғысында ерлігімен елге танылып, халқының абыройын асырған, оның атағын бүкіл дүние жүзіне танытқан қаһарман қолбасшы, қазақ әскери данышпаны, ұлттық мәңгілік мақтанышымыз Бауыржан Момышұлына, Отан соғысының солдатынан, шын жүректен, шексіз сүйіспеншіліктен, адалдықпен, ықыласпен інілік ілтипатпен. 1970. Алматы» деп жазыпты…
Зейнеп жеңгеміздің майда тілінен батыр тұтынған жәдігерлердің тарихын естіп тұрып, қатты толқыдым. Отыз жылдан астам уақыт ел назарынан тыс қалып келген естелік дүниелерді батыр ұрпақтарының мұражайға өткізгеніне де риза болдым. Бұл өскелең ұрпақ батыр тұтынған бұйымдардың тарихынан тағылым алсын деген даналық қой, біле білгендерге.
Көсемәлі СӘТТІБАЙҰЛЫ.
Жамбыл облысы, Жуалы ауданы, Бауыржан Момышұлы ауылы.
Суреттерде: Баукең үйінің люстрасы; жазу үстелі мен машинкасы; майданнан келген үшбұрышты хаттар.