Сөз бен іс
Бейсенбі, 6 желтоқсан 2012 7:41
Прокуратура органдарында қызметкерлерді кезектен тыс аттестаттаудан өткізу шарасы талапқа сай жүргізіліп келеді. Бұл бағытта олардың қалай өтіп жатқандығын емес, аттестаттаудан не күтетінімізді айтқан маңызды. Ал бұл прокуратурада атқарылып жатқан қызметке тікелей байланысты. Сондықтан да аттестаттаудың маңызы атқарылған қызмет пен оның салдарында болмақ. Ендеше прокуратура органдарының міндеттерінің біріне қылмыстың алдын алу жатады десек, оған аттестаттаудың да орасан әсері болатындығын айтқан жөн. Демек, бұл орайда атқарылып жатқан іс алға басады деген сөз. Мәселен, қылмыс профилактикасы туралы айтпас бұрын біз қылмыс туралы шындықты білуіміз керек. Өкінішке қарай, бұл проблеманы шешуге деген талпынысымыз осы күнге дейін медициналық тілмен айтқанда, жалған «диагнозға» негізделіп келген.
Бейсенбі, 6 желтоқсан 2012 7:41
Прокуратура органдарында қызметкерлерді кезектен тыс аттестаттаудан өткізу шарасы талапқа сай жүргізіліп келеді. Бұл бағытта олардың қалай өтіп жатқандығын емес, аттестаттаудан не күтетінімізді айтқан маңызды. Ал бұл прокуратурада атқарылып жатқан қызметке тікелей байланысты. Сондықтан да аттестаттаудың маңызы атқарылған қызмет пен оның салдарында болмақ. Ендеше прокуратура органдарының міндеттерінің біріне қылмыстың алдын алу жатады десек, оған аттестаттаудың да орасан әсері болатындығын айтқан жөн. Демек, бұл орайда атқарылып жатқан іс алға басады деген сөз. Мәселен, қылмыс профилактикасы туралы айтпас бұрын біз қылмыс туралы шындықты білуіміз керек. Өкінішке қарай, бұл проблеманы шешуге деген талпынысымыз осы күнге дейін медициналық тілмен айтқанда, жалған «диагнозға» негізделіп келген.
Ал профилактика гректің «prophylaktikos», яғни сақтандыру сөзінен шыққан, ол әу баста аурудың алдын алуға бағытталған іс-қимыл деген мағынаны білдірген. Құқықтық профилактика да қылмыстың алдын алуға бағытталған іс-әрекетті білдіреді. Сонымен қатар құқық қорғау органдары қылмысқа қарсы іс-қимылдың жақсы жақтарын көрсету үшін бірнеше жылдар бойы қылмыстарды жасырып, шынайы көрінісін мүлде бұрмалап келген. Ал біз болсақ, осы жалған мәліметтерді жойып, профилактиканың тиімді жүйесін құрғымыз келеді.
Бұл «аурудың» тарихы толық зерделенбеген, сондықтан сан жылдар бойы оның профилактикасының да пайдасы шамалы болғанына таңдануға болмайды. Сол себепті, ең алдымен, қылмысты есепке алу және тіркеу саласын тәртіпке келтіріп, оны жасыру төтенше оқиға ретінде бағаланатындай болуы керек.
Қылмыстың шынайы көрінісіне қол жеткізіп, оның түрлерінің үлес салмағын, қылмыстылық картасындағы ең проблемалық жағдайларды анықтап алғаннан кейін ғана оған итермелеген себептер мен салдарларға талдау жасауға, болжамдар келтіруге, сондай-ақ тиімді әрі, ең бастысы, шынайы орындалатын жалпымемлекеттік және өңірлік бағдарламалар жасап шығаруға болады.
2011 жылдың қаңтарынан қылмыстың жай-күйі шынайылығын қамтамасыз ету және қылмысты жасыру деректерін түбегейлі жою бойынша жоспарлы жұмыстар басталды. Қабылданған шаралар нәтижесінде өткен жылы тіркелген қылмыстар саны 57 пайызға артқан, аталған үрдіс осы жылы да жалғасын тапты. Осылайша, 2013 жылдың соңына қарай елдегі қылмыстың шынайы көрінісіне қол жеткізу мүмкін болады деп ойлаймыз. Демек, жоғарыда көрсетілгендей, «Құқық бұзушылық профилактикасы туралы» Заң ережелерін орындау бойынша қабылданып жатқан шаралар күтілгендей оң нәтиже бермей тұр.
Оның себебі, прокурорлар көптеген заң бұзушылықтарды анықтады. Мысалы, Алматы қаласының әкімдігі құқықтық жүйенің тиімділігі мәселелері жөніндегі Президент Жарлығының талаптарын бұзып, профилактика бойынша өңірлік бағдарламаны мүлде қабылдамаған, ал қабылдау мерзімі 2010 жылдың 30 желтоқсанына дейін еді. Оған тек Бас прокуратураның мамыр айындағы тексеруінен соң қол қойылған.
Аталған бағдарламалардың орындалуы да сын көтермейді. Басқа мемлекеттік бағдарламаларда көзделген іс-шаралардың жоспарланған тармақтары жаппай қайталанады, не болмаса лауазымды тұлғалардың ағымдағы жұмысы болып табылады.
Тіпті профилактика мәселесін қадағалауды саны атқаратын адамдарға тапсыру орын алған. Ал Қостанай облысында салалық бағдарламаларды іске асыруға бөлінген бюджет қаражатын ұрлау деректері анықталып отыр. Ақша қаражатын тиімсіз пайдалану Қызылорда облысында да тіркелген. Алматы қаласында жұмыспен қамтылуға мұқтаж емес адамдарды бюджет қаражаты есебінен жүргізушілер курстарында оқыту сызбасы анықталды. Мұнда «В» санаты бойынша жүргізуші курсынан өткен адамдардың 70 пайызы әйелдер, сондай-ақ олардың басым бөлігі жоғары білімді.
Дамыған мемлекеттерде қылмыстың криминологиялық аспектілері ұдайы және жан-жақты зерделенеді. Сонымен қатар, мемлекет тарапынан қаржыландырылмаған профилактиканың тиімділігі жоқ екені белгілі. Өйткені, біз алдын алайын деп отырған қылмыстың түріне қарай профилактика да сан түрлі болуы тиіс екенін ұмытпауымыз керек. Мысалы, өзіне белгілі бір пайызы төленетінін білген жағдайда, адамның қылмыс туралы хабарлауын қаржы қылмыстарын профилактикалау құралы ретінде пайдалануға болады. Ал ұрлық, тонау және басқа да қылмыстардың профилактикалық құралы ретінде консьерж жұмысын жатқызуға болады.
Осы айтылған жағдайлар еліміздегі профилактикалық сипаттағы шаралардың қылмыс деңгейі мен жай-күйіне әсері жеткіліксіз екенін айғақтайды.
Демек, құқық қорғау органдары өз функциялары шеңберінде қылмысты туындататын әлеуметтік дамудың барлық кемшіліктері мен қайшылықтарына ықпал ете алмайтынын ескеру қажет. Зерттеушілердің пікірі бойынша құқық қорғау органдары қылмысқа әсер ететін 200-250 фактордың 30-40-ы ғана нақты ықпал ете алады. Сондықтан барлық құқық бұзушылық субъектілерінің өзара, сондай-ақ жүйе ішіндегі қызметін үйлестіру қажет, бұл қабылданып жатқан профилактикалық шаралардың тиімділігіне жоғары деңгейде ықпал етері сөзсіз.
Нұрмаханбет ИСАЕВ,
Қазақстан Республикасы
Бас Прокурорының орынбасары.