Тәртіп – табыс тетігі
Сәрсенбі, 6 маусым 2012 7:30
Мемлекет басшысы Нұрсұлтан НазарбаевтыңЖолдауында ел азаматтарының әл-ауқатынарттыруды жүзеге асыру үшін, ең алдымен,барлық мемлекеттік органдар әрекеттерініңнақты үйлесімі қажет екендігі айтылды. Бұлорайда еліміздің экономикалық қауіпсіздігінқамтамасыз ету үрдісінде сыртқы сауданыреттеу тетігінің бірі және мемлекет бюджетініңкіріс бөлігін толықтырушы ретінде кеденгеерекше мән беріліп отыр.
Сәрсенбі, 6 маусым 2012 7:30
Мемлекет басшысы Нұрсұлтан НазарбаевтыңЖолдауында ел азаматтарының әл-ауқатынарттыруды жүзеге асыру үшін, ең алдымен,барлық мемлекеттік органдар әрекеттерініңнақты үйлесімі қажет екендігі айтылды. Бұлорайда еліміздің экономикалық қауіпсіздігінқамтамасыз ету үрдісінде сыртқы сауданыреттеу тетігінің бірі және мемлекет бюджетініңкіріс бөлігін толықтырушы ретінде кеденгеерекше мән беріліп отыр. Сондықтан даэкономиканы жандандырып, жаһандандырумақсатында Кеден одағына мүше үшмемлекеттің аумағында – Біртұтасэкономикалық кеңістікті қалыптастыруарқылы сыртқы сауданы мейлінше дамытып,әкімшілік кедергілерді қысқартуда оның рөлі күшейе түсті. Ал қазіргітаңда республикалық бюджеттің үштен көбі сыртқы сауда түсімініңесебінен қалыптасатынын ескерсек, кеден қызметінің салмағы тіптенарта түсетіні айтпаса да түсінікті. Міне, осы кеден органдарындағыартықшылықтар туралы анық ақпаратқа қол жеткізу мақсатындаҚаржы министрлігі Кедендік бақылау комитетінің төрағасы МәжитЕсенбаевты әңгімеге тартқан едік.
– Мәжит Төлеубекұлы, бүгінде республикалық бюджетке кедендіктөлемдер мен салықтар түсімінің үлесі 36,3 пайызды құрайды екен.Демек, еліміздің әл-қуатын арттыруда кеден органдарының оңдықызметі айрықша маңызды екені анық. Осы орайда қазіргі атқарылыпжатқан жұмыстарға жалпы шолу жасап өтсеңіз.
– Қазіргі күні кеден органдары қызметінің маңызы артып отырғаны сөзсіз. Мәселен, 2012 жылдың төрт айындағы жұмыс нәтижесі бойынша бюджет кірісіне 361 млрд. теңге кедендік төлемдер мен салықтар түсті. Бұл болжамдық көрсеткіштерден 21,4 млрд. теңгеге артық деген сөз. Кеден фискальды қызметтерден өзге құқық қорғау міндеттерін де орындайтынын білесіз. Ағымдағы жылдың басынан бері 175 қылмыстық және 3 807 әкімшілік істер қозғалды, нәтижесінде мемлекет кірісіне 331 млн. теңге шығын өндірілді. Қылмыстық істер бойынша алынған тауарлар мен контрабандалық валюталар сомасы 1 млрд. теңгені құрады. Есірткі контрабандасының 16 дерегі анықталып, заңсыз айналымнан 16 кг. әртүрлі есірткі заттары алынды. Әлемдегі терроризмнің өсу қаупін ескере отырып, кеден органдарының құқық қорғау қызметі контрабанданы (есірткілер, қарулар, экстремистік әдебиеттер және т.б.) құрықтау бөлігінде бақылауды күшейтуде.
– Жалпақ жұртқа белгілі болғандай, шекара арқылы тасымалданатынтауарларды кедендік рәсімдеуде және әкімшілендіруге байланыстыкездесетін бірқатар проблемалар бар екені рас. Осы түйінді тарқатумен жалпы бизнесті жүргізу үшін қолайлы жағдай туғызу мақсатындақандай шаралар қолға алынып отыр?
– Бұл мәселелер қатарында кедендік рәсімдерді оңайлату мен жеделдету, олардың ашықтығын қамтамасыз ету, бизнес үрдістерін оңтайландыру мен кеден органдары көрсететін қызмет сапаларын арттыруға бағытталған жүйелі және жедел сипаттағы шаралар бар. Олардың ішінде, атқарылар шаралардың бірқатары шекарадағы өткізу пункттеріндегі бақылаушы органдар талап ететін рұқсат құжаттарын қысқарту; кеден органдары мен контрагент елдердің кеден органдары арасында тасымалданатын тауарлар туралы ақпаратпен алдын-ала алмасу, тәуекелдің барабар бағасын қамтамасыз ету; кеден органдары мен сыртқы экономикалық қызметке қатысушылар арасында тасымалданатын тауарлар туралы ақпаратпен алдын-ала алмасу; кедендік тазартудың ашықтығын қамтамасыз ету мен тауарларға қатысты тарифтік және тарифтік емес реттеу шараларын қолдануды оңайлату мақсатында интеграцияланған кедендік тарифті әзірлеу; кедендік транзит рәсімдерін қолдануда тәуекелді басқару жүйесін автоматтандыру; кедендік өкілдер (брокерлер) мен уақытша сақтау қоймаларының иелеріне қатысты олардың жауапкершіліктерін күшейту мен көрсететін қызмет сапаларын жақсарту бойынша біліктілік талаптарын қайта қарау және кеден бекеттерін жарықтандыру, географиялық орналасуын санаттау болып табылады.
Бұдан басқа біз, үшінші елдерден тауарларды импорттау кезінде жанама салықтарды әкімшілендіруді салық органдарына беру бойынша жұмыстарды бастадық. Көрсетілген салықтарды бір фискальды органның салуы тиімділікті және басқарудың ашықтығын арттырып, аталған салықтарды әкімшілдендіру арқылы мемлекеттің шығынын төмендетуге мүмкіндік береді. Бұл шара бизнес тарапынан осындай шығынның төмендеуіне, кедендік декларациялауды жылдамдатуға, төлем мерзімін ауыстыру, қайталанба салық салу тәуекелін жоюға және жалпы инвестициялық ахуалды жақсартуға жеткізеді. Шаралардың ең маңызды және қажеттісі кедендік құнды бақылауды жетілдіру болып табылады.
Тауарлардың кедендік құнын бақылаудың жаңа жолы кеден маманының әрекетін талапқа сай келтіруге, тауарларды кедендік тазарту кезеңінде жемқорлықты болдырмауға мүмкіндік береді.
Әрине, бұл үдерістерді жүзеге асыру қолданыстағы заңнамаға толықтырулар мен өзгерістер енгізуді, ақпараттық жүйелерді пысықтауды талап етеді. Сонымен қатар, посткедендік бақылау тәсілдері қайта қаралуда. Сөйтіп, тексеру жоспарына түпкілікті өзгерістер енгізілді, нәтижесінде ағымдағы жылдың бірінші жарты жылдығына жоспарлы көшпелі кедендік тексерулер саны 30 пайызға қысқартылып, енді оны екінші жарты жылдықта тағы екі есеге қысқарту ұйғарылып отыр. Сонымен қатар, жұртшылықтың талабы бойынша, тауарлар шығарылғаннан кейінгі мерзімінің өтуі бойынша кедендік бақылау уақытын 5 жылдан 3 жылға қысқарту жөнінде жұмыстар жүргізілуде. Міне, осы шаралардың бәрі бизнесті жүргізуде қолайлы жағдайлар туғызуға бағытталған.
– Бүгінде еліміздің сыртқы шекараларының бөлігіндегі барлықавтомобильдерді өткізу пункттерінің инфрақұрылымдарын қазіргіхалықаралық талаптарға сай ретке келтіру аса маңызды екенін жақсыбілесіз. Осы орайда Кеден одағының сыртқы шекараларын, әсіресе,қазақстандық бөлігін нығайтуда не істеліп жатыр?
– Қазіргі таңда қазақстан кеден қызметінің мамандары 18 автомобиль, 5 темір жол, 2 теңіз және 11 әуе өткізу пункттерінде бақылау жүргізуде. Қазақстан-қырғызстан шекарасындағы «Қарасу» бақылау-өткізу пункті жөндеуден өткізіліп, қолданысқа берілді, ол екі елдің азаматтарын кедендік шекарадан өту уақытын жеделдетіп, «Қордай» кеден бекетінің жұмысын біршама жеңілдетуге мүмкіндік береді.
Қазақстан-өзбек шекарасындағы «Мақтаарал» кеден бекетінің «Атамекен» БӨП құрылысы аяқталды. Күн сайын бұл пункт арқылы 5 мың адам, 100 жеңіл автомобиль және 60 жүк көлік құралдары тасымалданады.
Сонымен қатар, оңтүстік шекараларды кедендік бақылаудың заманауи техникалық құралдарымен жабдықтау жүргізілуде. Өткізу пункттерінде қосымша инспекциялық-тексеру кешендері, тауарларды жеткізуді бақылаудың автоматтандырылған жүйесі, өткізудің электронды пункттері және т.б. орнатылған. Кедендік бақылаудың техникалық құралдарының көмегімен кеденнің жедел қызметкері тасымалданатын материалдар мен заттардың түрлерін және олардың жолдама құжаттарына сәйкестігін бірден анықтай алады. Бұл жолаушылар мен жүк ағынына кедендік бақылау уақытын біршама азайтады, көлік құралдарының қол жетпейтін жерлерін бақылауға мүмкіндікті қамтамасыз етеді. Арнайы бағытталған техникалық құралдар контрабанданың нақты түрлерін – жарылғыш және есірткі заттарын, қару, құнды металдар мен өзге де тауарларды ашпай және бөлшектемей анықтауға мүмкіндік береді.
Кеден одағының сыртқы кедендік шекарасында орналасқан кеден органдарын нығайтуға бағытталған шаралар аясында тікелей шекарада орналасқан кеден бекеттерінің санын арттыру мен басқару аппаратын қысқарту мақсатында ұйымдастыру құрылымын оңтайландыру қоса жүргізілуде.
– Мына қаптаған қылмысқа, сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрестекеден қызметінің басқа да органдармен әрекеті қандай? Бұл орайдатиімділік үшін бірлескен шаралар өткізіліп тұра ма, әлде олардыңәрекет ету бағыты әрқилы ма?
– Әрине, ең алдымен, криминалдық және сыбайлас жемқорлықтың жолын кесуде бірлескен жүйелі шараларды өткіземіз. Сонымен қатар мұндай бірлескен күшті мемлекеттің транзиттік әлеуетін тиімді пайдалану мен көлік-логистикалық секторды дамытуға бағыттаймыз.
Бүгінгі күні Кеден одағы шекарасының Қазақстан-Қытай бөлігінде, сондай-ақ, Қытай Халықтық Республикасының тауарларын кедендік тазарту жүргізілетін кедендік ресімдеу орталықтарында ведомствоаралық жедел топтары жұмыс істейді.
Бұл топтардың құрамына кеден органдарының мамандарынан өзге Бас прокуратура, Ұлттық қауіпсіздік комитеті, Ішкі істер министрлігі, Қаржы полициясының өкілдері де кірді.
– Ал осы Қазақстан-Қытай шекарасындағы заң бұзушылықтарды жоюмақсатында не атқарылып жатыр? Жалпы, бұл бағытта кеденоргандарының өзіндік қолға алған шаралары бар ма? Болса қандай?
– Неге болмасын, әрине, бар. Мәселен, кеден органдары мүдделі мемлекеттік ведомстволармен бірге “жасыл коридор” жобасын бастады. Өйткені, біздер бақылау функцияларын тек қатаңдату арқылы Кеден одағының шекарасындағы Қазақстан-Қытай бөлігіндегі жағдай түзеле қоймайтындығын түсінеміз.
Қытайдан Қазақстанға импортталатын тауарларға кедендік бақылауды және мемлекеттік бақылаудың өзге де түрлерін қатаңдату, ең алдымен, тауар ағымының біршама әлеуметтік маңыздылығымен, бұл бағыттың жоғары криминалдығымен, сондай-ақ мемлекеттік органдардың жеке өкілдерінің сыбайластығымен байланысты. Ал Қазақстан-Қытай кеден шекарасында кедендік реттеудің тиімділігін арттыру мен заңдылықты қамтамасыз ету арқасында ғана кедендік құн бойынша төлем мен салықтар жиыны 10 млн. теңгенің тауарын құрап отыр.
Демек, аталған жобаның негізі заңға бағынышты сыртқы экономикалық қызметке қатысушыларды жедел, яғни 100 минут ішінде өткізу, кеден органына жылдам жеткізу, 1 күн ішінде жүкке кедендік тазартуды жүргізуге мүмкіндік беру. Әрине, бұл “жасыл коридор” жобасымен қаралған қолайлы режімді сыртқы экономикалық қызметке қатысушы, ашық бизнес жүргізуге дайын және мемлекет алдында өзіне белгілі бір жауапкершілікті алатын қатысушылар ғана пайдалана алады.
Сыртқы экономикалық қызметтің мұндай адал қатысушыларын таңдау критерилері еліміздің Кеден кодексінің 6-тарауында анықталған “Өкілетті экономикалық оператор” деп аталады.
Қазіргі уақытта бұл экономикалық операторлар тізіміне “жасыл коридор” жобасы аясында жұмыс жасайтын 5 компания қосылды және олар толығымен мемлекет ұсынған жеңілдіктер пайдасын бағалап отыр.
– Бұл бір тиімділігі зор шаруа екен. Ал бұған мүдделілік танытқанадамдарға өкілетті экономикалық операторлар туралы мәліметтіқайдан алуға мүмкіндік бар?
– Ол мәліметтер біздің Комитеттің ресми www:e.customs.kz. порталында орналасқан. Осыған байланысты айта кетер тағы бір жәйт, бұл жаңалықты Елбасы мақұлдаған және барлық құқық қорғау органдарының тікелей жіті бақылауында тұр. Бұл Қытайдан әкелінетін тауарлардан кедендік төлемдерді алуды кем дегенде 7 есеге көбейтуге мүмкіндік береді. Кеден органдарының ақпараттық жүйесінің мәліметі бойынша халық тұтынатын тауарлар тиелген бір көліктен алынатын орташа кедендік төлем 2011 жылдың сәуірінде 1 млн. теңгені құраса, 2012 жылдың 21 мамырында бұл сома 6 млн. теңгеге жетті.
– Жоғарыда бір сөзіңізде Кедендік бақылау комитеті елдің транзиттік әлеуетін дамытуға бағытталған кедендік әкімшілдендіруді жетілдіру бойынша жұмысты жалғастырып жатқандығын айттыңыз. Бұл көліктік-логистикалық секторды дамыту аясындағы ауқымды шаралардың бірі ғой.
– Иә, комитет осы жұмыс аясында жүктерді терминалды өңдеу, логистика, кедендік тазарту мен декларациялау бойынша толық қызметтер қамтылған көліктік-логистикалық орталығын құру тұжырымдамасын ұсынды. Қолданыстағы және құрылатын нысандарға көлік инфрақұрылымын жалғаумен халықаралық стандарттарға жауап беретін осындай орталықтар Қазақстанның транзиттік әлеуетін біршама тиімді пайдалануға мүмкіндік ашып, жүктерді қауіпсіз жеткізуде Қытай мен Қазақстан арқылы Еуропа мен Ресейді байланыстырады. Көліктік-логистикалық орталығын құру республиканың шекаралас аймақтарында жаңа жұмыс орындарын ашады; республикалық және жергілікті бюджетке түсімдерді біршама көбейтеді; бизнес-үрдістерінің ашықтығын қамтамасыз етіп, олардың сыбайластығын төмендетеді.
– Қай салада болмасын өзіндік бағытына сай жаңа технологияларды енгізбей ойдағыдай нәтижеге иек арту мүмкін емес. Бұл бағытта кедендік қызметті жаңғырту мәселесі қалай шешімін табуда?
– Қазіргі ақпараттық-коммуникациялық технологияларды енгізу мен автоматизациялау кеден органдарын дамытудың басты бағыттарының бірі және ол Электронды үкіметті қалыптастыру бағдарламасын енгізу аясында іске асырылады. Ол кедендік рәсімдеу мен кедендік бақылау үрдісін жеңілдету және жетілдіруге, шекарадағы өткізу пункттерінің тиімділігін арттыруға бағытталған.
Бұл үрдістегі ерекше рөл кедендік қызметті жаңғырту жобасын іске асыруға бағытталып отыр. Жоба кеден қызметінің барлық саласы мен қызметінің халықаралық стандартқа сәйкестігін талдауды, халықаралық тәжірибеге сәйкес технологиялар мен жаңа әдістерді жасақтау мен енгізуді, ақпараттық жүйелерді дамыту мен жаңғыртуды, техникамен жабдықтауды, кеден органдарының лауазымды тұлғаларын оқытуды қамтиды.
Осы орайда Үкіметпен бекітілген жоспарға сәйкес интеграциялық ақпараттық жүйені енгізу бойынша жұмыс жүргізілуде. “Экспорт-импорт операциялары бойынша бір терезе” жүйесі сауда және көлік операцияларына қатысушы тараптарға бір үлгідегі ақпарат пен импорт, экспорт, транзитке қатысты барлық реттеуші талаптарды орындау мақсатында біркелкі өткізу жолын көрсетуге мүмкіндік беретін тетік. Жобаны іске асыру аясындағы инновациялық шешімдер Қазақстан кеден қызметін халықаралық стандарттарға сәйкестендіруге мүмкіндік береді.
– Мемлекет басшысының Жарлығына сай кеден органдарының қызметкерлері де кезектен тыс аттестаттаудан толық өтуі тиіс. Бұл орайда не айта аласыз?
– Мемлекет басшысының Жарлығына сәйкес кеден органдарындағы бұл кезектен тыс аттестаттау құқық қорғау бөлімшелеріндегі экономикалық қылмысқа, контрабандаға, есірткі құралдарының заңсыз айналымына, сыбайлас жемқорлыққа және қылмысқа қарсы күрес пен жедел-кезекші қызметтерімен айналысатын адамдарға ғана қатысты. Аттестаттаудан кадрлық құрамның 15 пайызы өтеді.
Кезектен тыс аттестаттау ел заңнамалары және логикалық ойлау бойынша компьютерлік тестілеу; дене шынықтыру мен жауынгерлік дайындықтар бойынша нормативтер тапсыру, сондай-ақ психологиялық әңгімелесуден тұрады.
Кезектен тыс аттестаттау жай қызметкерлерден бастап, басшыларға дейін олардың кәсіби деңгейін анықтауға мүмкіндік береді. Кәсіби дайындығынан өзге атқарып отырған лауазымына сәйкестігін бағалауда, психологиялық тұрақтылығына және логикалық ойлау қабілетіне ерекше мән беріледі.
Кезектен тыс аттестаттаудың өткізілу барысын жариялау мен ашықтығын қамтамасыз ету мақсатында Комитеттің ресми веб-порталында “Кезектен тыс аттестаттау” айдары ашылды.
– Демек, сыбайлас жемқорлықпен нақты күрес жүргізу мақсатында кеден қызметкерлерін мүмкіндігінше жаңа кадрлармен алмастыру қажет дейсіз ғой?
– Шындығында, кеден қызметінің проблемаларын шешудің бірі ретінде кадр құрамын жаңарту деп білемін. Бүгінгі күні Қаржы министрлігінің Кедендік бақылау комитеті “Кеден ісі” мамандығы бойынша жоғары оқу орындарын бітіруші студенттермен жұмыс жүргізуде. Білім және ғылым министрлігінің мәліметтеріне сәйкес, республика бойынша бұл мамандықты биыл 267 студент аяқтайды деп күтілуде, оның 97-сі мемлекеттік, 140-ы жеке оқу орындарының түлектері, 30-ы Қаржы полициясы академиясының курсанттары. Сонымен бірге, осы жылы Ресей кеден академиясын 7 тыңдаушы аяқтайды.
Жұмысқа алу ешбір “пара берусіз” жүргізіледі, студенттердің үлгерімі, алған білімдері мен шынайы еңбек ету ниеттері ескеріледі. Сонымен қатар, кандидаттардың “Құқық қорғау қызметі туралы” Заңның талаптарына сәйкестігі тексеріледі, бұл әскери-дәрігерлік комиссия, прокуратура мен ұлттық қауіпсіздіктің міндетті арнайы тексерулері болмақ. Сөйтіп, қазірдің өзінде біздің кадр қызметкерлері диплом алатын студенттермен әңгімелесу өткізді. 267 студенттің үлгерімдері мен мінездемелері тексерілді және Отан үшін қызмет ету ниеттері мен дайындық деңгейлерін анықтауға арналған сауалнамалар дайындалды. Әзірге Т.Рысқұлов атындағы ҚазЭУ-ден – 35, ал Инновациялық Еуразия университетінен 2 түлек кеден органдарына жұмысқа шақырылды.
Әңгімелесу барысында алдын ала 179 студент кеденшілердің қатарын толтыруға келісімдерін берсе, 88 студент әртүрлі себептер бойынша бас тартты. Қазіргі таңда ниет білдірген студенттердің құжаттары жіті тексеруден өткізіліп, кадр қызметкерлерімен талдануда. Айдың аяғында әңгімелесудің біршама кеңейтілген екінші кезеңі өткізіледі, содан соң студенттер аумақтық кеден органдарына бөлінетін болады.
Сыбайлас жемқорлықтың көзін құрту үшін жас мамандарды шекаралық кеден бекеттеріне орналастыру туралы ұсыныс жасадық. Мамандардың дені отбасын әлі құра қоймаған, сондықтан оларға шекарада қызмет ету де жеңілге соғады. Жастардың көпшілігі дәл сол шекарада қызмет етуге ниет білдірді. Кеден мамандығын бітіретін түлектер саны біздің қажеттілікке сәйкес емес. Жоғары оқу орындары осы айтылғанға назар аударып, “кеден ісі” мамандығына түсушілердің санын көбейтеді деген үміттеміз.
Ал біздер өз кезегінде жаңа жұмысқа орналасушылар үшін барлық әлеуметтік-тұрмыстық жағдайларды жасауға тырыса отырып, тек олардың ниеті елдің мүддесін қорғау, қамын ойлау болса екен деп тілейміз.
– Біреулер кеден мен кәсіпкерлердің заңды әрекеттерін ұштастырмай бизнесті жеңілдету мүмкін еместігін айтады. Кеден органдарының жұмысын жақсарту мақсатындағы бизнес өкілдерінің өз ұсыныстары бар шығар?
– Әрине, бизнес өкілдерінің ұсыныстары жоқ емес. Біз олардың ұсыныстарын арнайы кеңесте талқылаймыз. Кеңес құрамына кеденшілерден өзге сыртқы экономикалық қызметке қатысушылар, бизнес-қоғамдастықтары, қоғамдық бірлестіктердің, сондай-ақ “Нұр Отан” халықтық-демократиялық партиясының өкілдері кіреді.
Консультативтік кеңесті құру сыртқы экономикалық қызметтегі әкімшілік кедергілерді жою, бизнес пен кеденнің арасындағы өзара байланысты ретке келтіру қажеттілігінен туындады. Осыған байланысты кемшіліктерді уақытында анықтау, оны кешенді түрде шешу, сондай-ақ заңдылықтарды қалпына келтіру бойынша нақты шаралар қабылдау үшін аталған кеңес жанынан еліміздің кеден заңнамасына толықтырулар мен өзгерістер енгізу бойынша, өткізу пункттері мен кеден бекеттерінде кедендік тазартуда туындайтын мәселелер бойынша, сонымен қатар, кеден органдарының қызметінде ақпараттық технологияларды қолдану жөнінде арнайы жұмыс топтарын құру туралы шешім қабылданды.
– Салиқалы сұхбатыңызға рахмет.
Әңгімелескен
Александр ТАСБОЛАТОВ,
«Егемен Қазақстан».