Бүгінде басшылыққа кәсіпкерлікті тиімді басқару үшін ең алдымен өз қызметкерлерінің мүмкіндігін білуі қажет. Өйткені, қызметкерді бағалаудың кәсіби түрі – қызметтік міндетін жақсы атқаруы бойынша бағалау әр қызметкердің жұмыс істеу қабілетін толықтай анықтап көрсетпейді. Бүгінде қызметкердің құзырлылығын анықтау жұмыстың жаңа, маңызды бағыты болып отыр. Техникалық емес департаменттерге қызметкердің құзырлылық үлгісін жасақтаудың және оны анықтаудың осынау қайталанбас жобасын іс жүзінде жүзеге асыру тәжірибесімен қызметкерді оқыту және дамытудың менеджері Оксана РАСТОРГУЕВА ой бөліседі.
– Өзін тұрақты және жемісті компания ретінде көрсеткен кәсіпорын басшылығы өз қызметкерлерінің құзырлылығы және кәсібилігіне сүйенетіні шындық. Сонымен бірге әр қызметкердің жұмыс атқаруының толық мүмкіндігін ашып бере алатын түрлі жүйелер, әдістер мен тәсілдер бар. Осы орайда “ҚПО”-ның (Қарашығанақ Петролеум Оперейтинг) Еңбек ресурсын басқару бөлімі қызметкерді бағалауда қандай әдіс қолданады?
– Иә, дұрыс айтасыз. Кез келген компанияның қызметінің тиімділігі оның қызметкерінің кәсібилігіне тікелей қатысты. Осыған орай, “ҚПО” Еңбек ресурсы басқармасының негізгі маңызды міндеттерінің бірі компанияның стратегиялық дамуымен байланыстыра отырып қызметкерді дамытуды және оқыту функциясын ұштастыра білуі болып отыр. Сондықтан ЕРБ қызметкерді оқыту мен дамытудың стратегиясын өзгертуге шешім қабылдады.
Аталмыш шешім “ҚПО” Оқыту мен дамыту бөлімінің бастауымен қызметкерді оқыту және дамытуды жоспарлаудың барысын оңтайландыру үшін құзырлылық модельдеуін жүргізу барысымен тұспа-тұс келіп отыр. Құзырлылықты жасақтау кезінде өз ерік-жігерін болашақ міндеттерді шешуге жұмсай алатын “мінсіз қызметкер” үлгісі жасалды. Техникалық емес департаменттер мен құзырлылық анықтауды жаңадан жасақталған үлгімен байланыстыру арқылы жасалған модель-үлгі қызметкерлерді дамытудың қысқа және ұзақ мерзімді жоспарының тиімді құралы бола білді.
Оқыту және дамыту бөлімінің қойған мақсатын орындау үшін құзырлылықты жасақтаудың үдеріс жолы таңдалды. Оның негізгі ерекшелігі жұмыс барысына байланыстылығы, сонымен қатар ҚПО-ның жұмысқа қажетті реттеуші құжаттарымен жақсы үйлеседі.
– Бұл ҚПО ЕРБ-ның жаңа маңызды НR жобасын жасақтады дегенді білдіре ме? Жоба жайында кеңірек әңгімелеп берсеңіз.
– Дұрыс айтасыз. Компания қызметінің жұмысы үшін маңызды жоба жасақталды. Ол техникалық емес департаменттерге құзырлылық модель-үлгісі және құзырлылықты анықтау деп аталады. Жоба тарихы жөнінде бір-екі ауыз сөз айта кетсем деймін. 2008 жылы ОжДБ бастамасымен құзырлылықты модельдеу жұмысы басталды. Осыған орай “құзырлы қызметкер” үлгісінің негізіне тек қана ағымдағы міндеттерді шеше алатын ғана емес, сонымен қатар, болашақта туындаған мәселелерді дұрыс шеше алатын қабілетке ие кейіп алынды. Жобаның негізгі мақсаттарын былай көрсетуге болады:
- белгілі бір қызмет түріне сай үлгілі қызметкердің бейінін жасақтап, соған қарай сол қызметті атқаратын маманның жұмысын бағалау;
- қызметкерлерді оқыту мен дамытуда қажеттілікті анықтайтын сараптама жүргізу:
- қызметкерлерді оқыту мен дамыту саласында түрлі шаралар мен шешімдерді құрылымдау;
- қызметкер тиімділігін басқару үдерісіне байланысты жыл сайынғы мақсаттарды анықтайтын бөлімшелер жетекшілеріне көмек көрсету.
Жобаның маңыздылығы құзырлылық моделінің жасақталуымен үйлесіп отыр. Ал ол жұмысты ең оңтайлы әдіспен атқаруда қойылатын маңызды талаптардың барынша санын қамтиды. Құзырлылық кластерлер түрінде құрылымдалған: техникалық құзырлылық кластері, жеке құзырлылық кластері, басқару құзырлылығының кластері. Белгілі бір қызметке үлгіні қолдану деңгейі арнайы жасалған балдық жүйе бойынша анықталады. Осылайша әрбір қызмет түрі үшін әр кластер бойынша жинақ баллдары белгіленді. Яғни, модель-үлгі сәйкес қызметтің ерекшелігін есептей отырып қолданылады. Бағаны анықтау құралы ретінде сауалнама сұрақтары мен тікелей жетекшінің өз қызметкеріне баға беру анықтама-сұрақтары қолданылды. Сауалнама психометрикалық және социометрикалық тестер құрау техникасын қолдану арқылы құрастырылды.
Бағалауды жүргізу және сауалнаманы өңдеуден кейін ОжДБ қызметкер мен оның тікелей бастығының келісімімен оқыту және дамытудың жеке жоспарын жасайды. Міне, осыдан кейін ғана жеке жоспар негізі арқылы бөлімшелердің оқыту және дамыту жобалары жасақталатын болады.
– Сіздің пікіріңіз бойынша құзырлылықты анықтау бағасының өзге бағалаулардан айырмашылығы неде?
– Өз қызметкерлерін басты құндылығымыз деп есептейтін және адам капиталына инвестиция салуға әрқашан даяр жерде құзырлылық бағасы жұмыс барысында маңызды құрал болып табылады. Құзырлылықты анықтау негізі қызметкердің ішкі мүмкіндіктерін бағалауға бағытталған.
Құзырлылықты анықтау – оқыту, дамыту, алға жылжу бағдарламаларын жоспарлауға қажет. Анықтаудың нәтижесі ішкі үдерістерді оңтайландыруға мүмкіндік береді, оған қоса, уақыт ресурсын сақтауға және т.б. бір сөзбен айтсақ артықшылығы көп.
– Сіздің көзқарасыңыз бойынша жобаның маңыздылығы неге байланысты?
– Жобаның көкейкесті болуы бірнеше маңызды фактормен негізделіп отыр. Біріншіден, анықтау жүргізу барынша ашық және нақты болып табылады. Егер бұрын қызметкерді оқыту мәселесі көп жағдайда бөлімшелердің басшыларымен шешілсе, енді құзырлылық үлгісіне орай, оқыту мен дамытудың бағдарламасын таңдауда қызметкердің қажеттілігі және оның тікелей басшысының берген мінездемесі тең дәрежеде ескерілетін болады.
Екіншіден, барлық бөлімшелер үшін бірыңғай ортақ модель жасақтау қызметкерлердің үлкен топтары үшін қажетті оқыту және дамыту түрін анықтауға да мүмкіндік береді. Оқытудың мұндай түрі оның оңтайлы тәсілін ұйымдастырып жүзеге асыруға мүмкіндік береді.
Үшіншіден, құзырлылықты анықтау нәтижесін қолдану оқытудың басым түрлерін нақты анықтауға, оқытылатын қызметкерлер тізімінің маңыздылығына және жоспарлы кезегіне байланысты жасауға көмектеседі. Мұндай жаңа өзгешеліктер оқыту мен дамытуды қаржыландыру мен бюджеттеуді біраз жетілдіре түседі.
– Мен жобаны қызметкерді оқыту және дамыту көзқарасы тұрғысынан инновациялық жоба ретінде түсініп отырмын. Сонымен қатар, құзырлылық модель-үлгісін жасақтау әдіснамасын қолдануда да инновациялық жоба болып табыла ма?
– Иә, шындығында да солай. ОжДБ өз алдына ҚПО-ның техникалық емес бөлімшелеріндегі қызметкерлерін оқыту мен дамытудың барысын құзырлылықты модельдеу арқылы тиімді басқару жөнінде мақсат қойған болатын. Қолданған әдісіміз кімді, қашан, не үшін және қалай біліктілік көтеруді нақты анықтауда межелі деңгейге жетуге жаңа білім мен дағдылар алуға мүмкіндік берді.
Атап айтсақ, модель-үлгіде белгілі бір қызметті атқаратын адамнан ағымдағы және болашақтағы күтілетін нәтижелер көрініс тапқан.
Оған қоса, модель-үлгіде қызметкердің өз құзыреттілігін анықтау арқылы (өзін өзі бағалауы) оның пікірі есепке алынады. Психометрикалық тестілеу техникасы батыл қолданылады, қызметкерлермен бағалау нәтижесі арқылы оқыту мен дамытудың басым бағыттарын белгілеу үшін келісім алу барысында жеке әңгіме жүргізілетін болады.
Тәжірибемізде қалыптасып қалған құзырлылық деңгейі тәртіптік мінездемеге сай жасалатыны жасырын емес. Ал жаңа үлгіге белгілі бір қызметте табысты жұмыс атқаруға қойылатын негізгі техникалық құзырлылық та кіреді. Мұндай жаңашылдық арқылы атқарылатын жұмыстың барлық маңызды бөлшектерін есепке алуға және белгіленген талаптарға сай құзырлылық құрамын жасақтауға болады.
– ҚПО қызметкерлері бағалау жүргізуге қалай қарады? Оларда бағалау қорытындысы бойынша туындайтын салдарлар: қысқарту, еңбекақының төмендеуі, т.б. болады деген қорқыныш қылаң берген шығар?
– Әлбетте, кез келген бағалаау жағдайына адамдарда қорқыныш, кейде тіпті сенімсіздік қалыптасып жатады. Бұл жаңа нәрсеге байланысты дұрыс жағдай. Сондықтан бағалауды жүргізбес бұрын қызметкерлерге жобаның мақсаты түсіндіріледі, оның нәтижесі қалай қолданылатынын айтатын боламыз. Оның негізгі мақсаты – компания қызметкерлерін оқыту мен дамытудың дұрыс жобасын қалыптастыру екендігі атап көрсетіледі. Бағалау қызметкерлердің дамуына ғана емес, сондай-ақ компанияның алға басып, дамуына қажет. Яғни, қызметкерлерінің жұмысты жақсы атқаруға бейіл екендігін білетін компания ғана қызметкерлерін оқытуға, дамытуға қаржы құюға дайын болады.
– Жобаны жүзеге асыруда қиындықтар немесе мәселелер туындаған жоқ па?
– Мәселе дейсіз бе? Туындаған мәселе ретінде бағалауды жүргізу барысында кеткен уақытты айтуға болатын шығар. Қызметкерлерге көп сұрақтарға жауап беруге тура келді, сондай-ақ бағалау жүргізу ұзақтығы 1 сағаттан аз, кейде одан көп уақытты алды. Дегенмен, қызметкерлерге нақты нәтиже алу үшін дәл осы әдіс керектігі алдын ала түсіндірілді. Дұрыс жасақталған сұрақтар мен нақты жауаптар. Қорытындының дұрыстығы қойылған сұрақтардың көлемі мен алынған жауаптарға тікелей байланысты болатыны айтпаса да түсінікті шығар деймін.
– Жүзеге асырылған құзырлылық моделі және оны бағалауды жасақтау жобасының қорытындысына қандай баға бересіз?
– Жобаны жүзеге асыруда алға қойылған барлық мақсаттар орындалғандығын айтып өтсем деймін. Мысалы әр қызметтің “мінсіз құзырлы қызметкері” бейіні жасалды, оған қоса оқыту мен дамыту қажеттілігінің нақты сараптамасына барлық қызметкердің бейіні алынды. Анықталған қажеттіліктер оқыту мен дамытудың бағдарламасын құрылымдауға мүмкіндік берді. Оқыту мен дамытудың мынадай әдістері анықталды: ресми оқыту, өзін өзі дамыту, коучинг, менторинг. Нақты талаптардың қолда бар болуы оқыту мен дамыту әдісін қолдануда бірізділік пен сабақтастылықты қамтамасыз етеді.
– Соңғы және дәстүрлі сұрақ: ҚПО ЕРБ құзырлылық моделін алдағы кезде жұмыстарында қолдана ма? Осы туралы айтсаңыз.
– Жоба ҚПО-ның техникалық емес бөлімшелеріне бағытталған. Жұмыстың көп бөлігі атқарылып та қойды. 4 модель-үлгі жасақталу үстінде. Осы орайда әр бөлімшеге олардың ерекшелігі ескерілген техникалық құзырлылығы бар ерекше модель екендігін атап өткім келеді. Модель құрылымы халықаралық деңгейдегі біліктілік стандарттарына сай. Мысал ретінде ІSO, NEBOSH, ІOSH, ІLM, CІPD, GRP, ANSІ PMІ PMBok-ті келтіруге болады.
– Әңгімеңізге рахмет.
Авторы: Әңгімелескен Венера ТҮГЕЛБАЙ.