Біз “Қазақстан-2030” Стратегиясын орындай отырып, алғашқы онжылдыққа бағдарлама жасап, оны тәмамдадық. Ендігі бағдарымыз стратегияның келесі онжылдығына қарай қадам жасау болып табылады.
***
Он жылда 600-ден астам мектеп, 400-ден астам денсаулық сақтау нысаны салынды, 350 мың отбасы – шамамен 1,2 миллион адам тұрғын үйге қол жеткізді. 32 мың шақырым жолдар салынды және жөнделді.
***
Агроөнеркәсіп кешеніне де бұрын-соңды болмаған көмектер көрсетіліп, мемлекет үлестік құрылысты аяқтау жөніндегі барлық шығындарды өз мойнына алды.
Ел елдің түбі бір, ер ердің тілегі бір демекші, біз осылайша қуатты да табысты мемлекетке айналып, өзіміздің бастамаларымыз арқылы жоғары халықаралық беделге ие болып отырмыз. Сөйтіп, Қазақстан жасампаздық қуатымен дүние жүзінде даңқы артқан мемлекет ретінде танылып үлгерді. Биылғы жылы Қазақстанның Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымына төрағалық етуі де соның айғағы.
Біз “Қазақстан-2030” Стратегиясын орындай отырып, алғашқы онжылдыққа бағдарлама жасап, оны тәмамдадық. Ендігі бағдарымыз стратегияның келесі онжылдығына қарай қадам жасау болып табылады. Жолдаудың сөзі – өмірдің өзі демекші, Елбасының биылғы “Жаңа онжылдық – жаңа экономикалық өрлеу – Қазақстанның жаңа мүмкіндіктері” атты халыққа Жолдауы да осыған арналған.
1997 жылы біз “Қазақстан-2030” Стратегиясын қабылдап, елдің ұзақ мерзімді күн тәртібін, басты мақсаттар мен басымдықтарын қалыптастыра білдік. Кейін олар 2010 жылға дейінгі стратегиялық жоспарда қисынды түрде дамытылды.
Сөйтіп, бір жеңнен қол, бір жағадан бас шығарып, біраз нәтижелерге де қол жеткізіп үлгердік. Еліміздегі орташа айлық жалақы 5 есеге, ал зейнетақының орташа мөлшері 3 есеге өсті. Өмір сүрудің ең төменгі деңгейінен аз табысы бар халықтың үлесі 4 есеге, яғни 50 пайыздан 12 пайызға дейін азайды.
Елбасы ел халқы санының 2020 жылы 10 пайызға өсуі үшін мемлекет барлық қажетті жағдайларды жасайтындығын айтты. Сондықтан ол 2020 жылға қарай жұмыссыздық деңгейін 5 пайыздан, ал табыстары ең төменгі күнкөріс деңгейінен төмен халықтың үлесі 8 пайыздан аспайтын болсын деген міндет қойды.
Ал 2015 жылға қарай базалық зейнетақы төлемдерін ең төменгі күнкөріс деңгейі көлемінің 60 пайызы деңгейіне дейін өсіріп, мемлекеттік әлеуметтік жәрдемақылар мөлшерін 2010 жылмен салыстырғанда 1,2 есе арттыру жоспарланып отыр.
Былтырғы жылы зейнетақылар, шәкіртақылар, бюджет саласы қызметкерлерінің еңбекақылары 20 пайыз өсірілді, ал әлеуметтік жәрдемақылар орта есеппен 9 пайызға артты. Биылғы жылы республикалық бюджеттен зейнетақыларды 1 қаңтардан бастап, ал шәкіртақылар мен бюджеттегілерге еңбекақыларын 1 шілдеден бастап 25 пайызға өсіру қарастырылған болатын, алайда, өткен жылғы экономика өсімінің оң серпіні шәкіртақылар мен бюджеттегілердің еңбекақыларын үш айға бұрын, яғни биылғы жылдың сәуір айынан бастап өсіруге мүмкіндік беріп отыр. Қажетті шараларды қабылдау үшін Елбасы Үкіметке тапсырма берді.
Жұмыссыздық деңгейі 6,3 пайызды құрады, ал бұл дағдарысқа дейінгі уақыттағыдан төмен. Жұмыспен қамту стратегиясының арқасында елде 400 мыңнан астам жұмыс орындары ашылды.
Халық денсаулығының негізгі көрсеткіштері де жақсарып қалды. Күтілетін өмір ұзақтығы 65 жастан 68 жасқа дейін ұлғайтылды, ана өлімі екі есеге азайды, ал бала туу бір жарым есеге өсті. Дегенмен, денсаулық сақтау нысандарын салу және жабдықтау, кадрларды даярлау, саламатты өмір салты жөніндегі мемлекеттік шаралар кешені 2020 жылға қарай ана мен бала өлімін екі есе төмендетіп, жалпы өлімді 30 пайызға азайтып, туберкулез бен ауруды 20 пайызға қысқартуы тиіс. Сонымен қатар, Елбасы бұл ретте өмір сүрудің күтілетін ұзақтығы 72 жасқа дейін ұлғаяды деп атап өтті.
Он жылда 600-ден астам мектеп, 400-ден астам денсаулық сақтау нысаны салынды, 350 мың отбасы – шамамен 1,2 миллион адам тұрғын үйге қол жеткізді. 32 мың шақырым жолдар салынды және жөнделді, бұл – біздің мемлекетіміздің барлық жолдарының үштен бірі.
Білек түр де еңбек ет деп “Жол картасы-2009” бағдарламасын табысты іске асырудың арқасында ел аумақтарында тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығын реконструкциялау жөнінде 800-ден астам жоба жүзеге асырылды. Сонымен қатар, 737 шақырым электр желісі, 1029 шақырым сумен жабдықтау желілері, 284 шақырым жылу трассасы, автожолдар, жүздеген мектептер, ауруханалар, мәдениет және спорт нысандары жөнделді. Әр ауылға дейін жеткен мұндай аса маңызды жұмыс тұңғыш рет жүргізіліп отыр.
Ендігі тұрғын үй саласындағы талап, ол тұрғын үй құрылысын дамыту саясатын жетілдіруді талап етеді. Бұл ретте Елбасы азаматтардың, тұрғын үй жинақ банкінің, мемлекет пен құрылыс компанияларының тең құқылы әріптестігі қағидатын пайдалану қажеттігін атап өтті. Және биылғы жылы Үкіметке “Жол картасы-2009” жоспары бойынша басталған тұрғын үй-коммуналдық сектор нысандарын қайта жаңғыртуды, ал 2011 жылы тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығын кең ауқымды жаңғыртудың 2020 жылға дейінгі жоспарын жасауды тапсырды. Шағын қалаларда халықтың 100 пайызы үшін сапалы су қолжетімді болуы тиістігін қадап айтты.
Келесі қадам – елді жаңғырту стратегиясын жүзеге асыруда 2020 жылға қарай қалалық, сол сияқты ауылдық жерлердегі барлық балаларды мектеп жасына дейінгі тәрбие беру және оқытумен қамту жоспарланып отыр. Осы мақсатта Үкіметке әкімдермен бірлесе отырып, үстіміздегі жылдың бірінші жартысында балаларды мектеп жасына дейінгі оқытумен және тәрбиемен қамтамасыз етуді арттыруға бағытталған “Балапан” арнайы бағдарламасын әзірлеп, жүзеге асыруға кірісу тапсырылды. Сонымен қатар, 2020 жылға қарай орта білім беруде 12 жылдық оқыту моделінің табысты жұмыс істеуі үшін Үкімет барлық қажетті шараларды қабылдауы қажеттігін атап көрсетті.
Астана қаласында құрылып жатқан бірегей оқу орындары “Жаңа халықаралық университет”, “Арнаулы қор” және қазіргі жұмыс істеп жатқан “Интеллектуалдық мектептер” секілді жобалардың ерекше басымдылығын айтып, оларға өзінің есімін алуына келісімін берді.
Бұл Жаңа университеттің аясында Астанада биылғы жылы үш жаңа ғылыми орталық құрылатын болады деп жоспарланып отыр, атап өтсек, бұл Өмір туралы ғылымдар орталығы, Энергетикалық зерттеулер орталығы, Инжиниринг орталығы.
Осы оқу орындарының толық түрде жұмыс істеуі үшін үстіміздегі жылдың бірінші тоқсанында Үкіметке тиісті заң жобасын әзірлеп, Парламентке енгізуді және елдің ғылыми-технологиялық дамуының 2020 жылға дейінгі салааралық жоспарын әзірлеуді тапсырды. Оған қоса, “Ғылым туралы” жаңа заңның әзірленуін жеделдету қажеттігін айтып өтті.
Агроөнеркәсіп кешеніне де бұрын-соңды болмаған көмектер көрсетіліп, мемлекет үлестік құрылысты аяқтау жөніндегі барлық шығындарды өз мойнына алды.
Ауыл аяғынан тік тұрып келеді, жаңа техникамен және технологиялармен жарақтануда. Алғаш рет Қазақстан азық-түліктік астықты ірі көлемде экспорттайтын елге айналып, ұн экспортынан әлемде бірінші орынға шықты. Аграрлық сектор экономиканы әртараптандыруға және экспортқа нақты үлес қоса алатын жағдайға жетті.
Агроөнеркәсіптік кешеннің әлеуетін арттыру экономиканың барлық салаларының дамуына, еліміздің азық-түлік қауіпсіздігін арттыруға және қоғамдағы әлеуметтік-экономикалық ахуалды жақсартуға елеулі ықпал етеді. Себебі, ауылдық жерлерде еліміз халқының 47 пайызы тұрады. Осы салада елдің экономикалық белсенді халқының үштен бірі еңбек етіп келеді. Биылғы жылы агроөнеркәсіптік кешенді қолдауға Ұлттық қордан 120 миллиард теңге қаржы бөлінді. Сонымен қатар, алдағы уақытта саланың бәсекеге қабілеттілігін арттыру мақсатында биылғы жылдан бастап, мемлекеттік субсидиялар ылғал қорын үнемдеуге бағытталған технологияларды қолданғандарға ғана берілетін болады.
Бүгінде жаһандық қаржы-экономикалық дағдарыс жағадан алып тұрса да, еліміздің ауыл шаруашылығы кешені үдемелі қарқынмен дамып келеді.
Соңғы үш жылдың аса қиын дағдарыстық шайқасында еліміздің қаржы жүйесі қорғауға алынып, жүйе құраушы банктер сақталып қалды. Шағын және орта бизнес те көп қиыншылық көрген жоқ. Иә, бірлік бар жерде тірлік бар деп осыны айт.
Десе де Елбасы 2011 жылы бизнесті тіркеуге және бизнесті жүргізуге байланысты операциялық шығындарды 30 пайызға, ал 2015 жылы тағы да 30 пайызға қысқартуды тапсырып, онжылдықтың соңында шағын және орта бизнестің ІЖӨ-дегі үлесі 40 пайызға дейін көтерілуі тиістігін айтты. Себебі, біз 2020 жылы Қазақстан бизнес ахуалы ең қолайлы деген 50 елдің қатарына енуі керек. Ол үшін еліміздің қаржы жүйесінің тұрақтылығы мен орнықтылығын қамтамасыз етудің маңызы өте зор.
Біз егер жедел түрде әртараптандыруға қол жеткіземіз десек, алдағы уақытта өңірлік даму реформаларын жүргізуге тиіспіз. Елбасының 2020 Стратегиялық жоспарының аса маңызды бөлігі де осы жаңа өңірлік саясат болып табылады. Сондықтан Президент экономикалық өсу орталықтарын қалыптастыруды бастау қажеттігін, еліміздің батысында мұнай-газ секторын, химия өнеркәсібін, жабдықтар өндірісі мен көліктік қуаттарды, ал орталықта, солтүстікте, оңтүстік пен шығыста кен металлургия кешенін, атом, химия өнеркәсібі мен аграрлық индустрияны дамытуымыз керектігін айтты. Ал Алматы мен Астанада болашақ экономикасының секторы дамуы тиістігін атап өтті және ішкі сұраныс базасындағы секторларды дәстүрлі индустриялар жанында, сондай-ақ кадрлық әлеуеті бар Алматы мен Астана қалаларында дамыту қажеттігін де айтып өтті.
Биыл Ұлы Отан соғысындағы Жеңістің 65 жылдығын тойлаймыз. Алайда, адам бейнесіндегі айуандардың тырнағы салған жара – тән мен жан жарасы әлі толық жазылған жоқ. Бұл Жеңіспен аяқталған Ұлы Отан соғысы – бізге тағылымды тарих, ал өскелең ұрпақ үшін – қасиетті өнеге. Жаралы жылдар жаңғырығы ел басына қатер төнген кезеңнің куәгерлері – саусақпен санарлықтай сиреп қалған майдангерлердің күні кешегідей жадында.
Бұл Жеңіс күні мейрамын тойлауға байланысты соғысқа қатысушыларға және мүгедектерге жеңілдікпен жол жүрулері үшін 300 миллион теңгеден астам қаржы қарастырылып отыр. Сонымен қатар, әрбір соғысқа қатысушы мен соғыс мүгедегіне бюджеттен 65 мың теңге мөлшерінде бір жолғы жәрдемақы төленетін болады. Сондай-ақ, соғысқа қатысушылар мен соғыс мүгедектеріне теңестірілген, Ұлы Отан соғысы уақытындағы қаза тапқан әскери қызметшілердің ата-аналары мен жұбайлары, қаза болған соғыс мүгедектері мен оларға теңестірілген мүгедектердің жұбайлары, соғыс жылдарындағы тыл еңбеккерлері де материалдық қолдаусыз қалмайды.
1991 жылдан бастап өзіміздің тәуелсіз, егемен мемлекетіміздің негізі қаланды, Қазақстан толыққанды, шынайы тәуелсіз мемлекетке тән барлық басты нышандарға ие болды. Елдің ішкі-сыртқы саяси жағдайы, құқықтық ахуалы, конституциялық құрылымы, экономикалық жүйесі түбегейлі өзгеріп, жаңа сипат алды. Қазақстан қазақ халқының тарихи-генетикалық Отаны, атамекені екені құқықтық тұрғыда конституциялық және халықаралық деңгейде толық негізделді. Қазақстанды тәуелсіз мемлекет, егеменді ел ретінде әлемдік қоғамдастық түгел таныды. Республиканың қауіпсіздігі мен аумақтық тұтастығына әлемдегі ең ірі державалардың кепілдігін алуға қол жетті. Халықтың санасы оянып, әлеуметтік белсенділігі күшейе түсті, бұрынғыдай партия не айтса, соған құлдық ұрып тұратын құлақкестіліктен арылды. Мемлекеттік-ұжымдық сана, дүниетаным жекешіл дербес қоғамдық санамен алмасты. Иә, бейбіт елде береке бар деген осы. Алайда, мұндай жетістіктерге жетсек те, алдағы уақытта істейтін жұмыстар да аз емес. Ендеше, тәуелсіз еліміздің болашағы жолында тер төге еңбек етейік.