Мемлекет басшысы «ҚазАгро» ұлттық басқарушы холдингінің былтыр 120 млрд теңге шығынға ұшырағанын айта келіп, холдингке қатысты түбегейлі шаралар қолдану қажеттігін айтты. «Бұл осындай құрылымдардың жетекшілерінің қабілетсіздігі. Холдинг қаржыландырған 672 жобаның 40 пайызы тоқтап тұр. Компания дереу реформалануы керек», деген Президент холдингті басқаруға шетелдік мамандарды тарту жағын да ойластыруды ұсынып, Үкіметке алдағы үш айда бұл мәселе бойынша шешім табуды тапсырды.
Соңғы екі жылдан бері ауыл шаруашылығын қаржыландырушы негізгі институт шығынға ұшырап жатыр. Алдыңғы жылы компания 126 млрд теңге «жоғалтқан» екен. Оның алдында 2009, 2015 жылдары да тиісінше 12,31 млрд және 99,32 млрд теңге шығын шеккен. Холдинг құрылған 2006 жылдан бері 320 млрд теңге желге ұшыпты. Осы уақыт аралығында холдингке 1,6 трлн теңге берілген. Оның 495 млрд теңгесі – бюджет пен Ұлттық қордың ақшасы.
Ауыл шаруашылығындағы алпауыттың бұлайша шығынға батуына компания қаражатының әлсіз банктерге депозитке салынуы себеп болуы мүмкін. Оған дәлел де жоқ емес. Шаруаларға арзанға берілуі тиіс қаражаттың не үшін банктерге салынғаны өз алдына бөлек әңгіме, ал сол салынған қаражаттың өзін жоғалтып алуы бірер жыл бұрынғы банк секторындағы дағдарысқа барып тіреледі.
Былтыр Елбасы банк секторын қалыпқа келтіруді тапсырғанда кей банк қожайындары квазимемлекеттік сектордың салған депозитін «игеріп» отырғанын айтып сынаған болатын. Ал квазимемлекеттік сектордың ақшасы, жоғарыда айтылғандай, бюджеттің, тиісінше халықтың қаражаты екені белгілі. Осы орайда бірер жыл бұрын ҚазАгро «артық ақшасын» Қазинвестбанк пен Delta Bank-ке салған. Бұл екі банк те кейін лицензиясынан айырылып қалғаны есімізде.
Не бизнес емес, не бюджет емес
Жалпы, «ҚазАгро» мәселесі қазіргі квазимемлекеттік сектордың жағдайын көрсеткендей. Мемлекеттің қатысуы бар компаниялар Үкіметтің қамқорлығына қарамастан табысты бола алмай отыр. Оның себебі, Есеп комитеті төрайымы Н.Годунованың айтуынша, компания басшыларының шығынға ұшыраудан қорықпауы. Егер жылды «минуспен» жауып жатса, келер жылы қайтадан мемлекеттен көмек ала қояды. Мәселен, өткен жылы квазимемлекеттік сектордың таза табысы 18 пайызға ұлғайғанымен, шығыны 5 есеге көбейіп кетіпті. Бұл туралы маусым айының басында Есеп комитетінің төрайымы Мәжілісте мәлімдеген еді. Осы орайда Н.Годунова мемлекеттің жекешелендіру саясатын осы бағытта күшейтуді ұсынған.
Қазіргі таңда республика бойынша мемлекеттің қатысуымен 155 акционерлік қоғам мен жауапкершілігі шектеулі серіктестік және 219 республикалық мемлекеттік кәсіпорын бар. 2015-2018 жылдары, Есеп комитетінің мәліметінше, осы компанияларға республикалық бюджеттен 1,2 трлн теңге бөлініпті. Ал олардың мемлекетке төлеген дивиденді мен төлемі 148 млрд теңге ғана болған. Мемлекеттің қатысуы бар акционерлік қоғамдардың 23 пайызы, жауапкершілігі шектеулі серіктестіктердің 14 пайызы 2018 жылды шығынмен жауыпты. Сонымен қатар бұл компаниялардың инвестициялық қызметтері нөлге тең екені де жасырын емес.
Жоғарыдағы статистикаға сүйенсек, мемлекеттік компаниялардың қызметі бюджет қаражатын игеру ғана секілді. Саясаттанушы Данияр Әшімбаевтың айтуынша, әрбір орталық мемлекеттік органдардың жанынан құрылып, тендерлерге қатыспай, тікелей тапсырыс алатын компаниялар бар. Бұлар нарықтағы бәсекелес ортаға түспейді. Олардан әлгі мемлекеттік органдар табыс табуды емес, қаражатты игеріп, жұмыстың атқарылуын талап еткендіктен, компания менеджменті қаражатты үнемдеуге бас қатырмайды. Осының нәтижесінде жоғарыда аталған миллиардтаған шығындар есептеліп жатады.
Үкіметтің кеңейтілген отырысында Президент Қасым-Жомарт Тоқаев ірі квазимемлекеттік сектор субъектілерінің жұмысына тексеріс жасау қажеттігін мәлімдеді. «Әрбір ұлттық холдинг немесе ұлттық компания Қазақстанға, азаматтарға пайда әкелуі керек. Квазимемлекеттік компанияның шығындарын біржола ұмыту керек. Олар тек табыс қана әкелуі керек. Даму институттары тек осы мақсат үшін ғана құрылған. Олардың жұмысы экономиканы дамытып, халыққа қызмет ету. Құрылымын кеңейтіп, табыстарын арттыру олардың негізгі мақсаты емес. Олардың көпшілігі монополистер. Ал табысы бизнес пен халықтың шығыны», деген Мемлекет басшысы Үкімет пен Есеп комитетіне квазимемлекеттік сектордың қызметіндегі әлеуметтік-экономикалық пайда мен зиянды бағалау әдістемесін дайындауды тапсырды. Бағалау қорытындысы бойынша олардың жұмысын әрі қарай жалғастыратыны немесе тоқтататыны туралы шешім қабылданбақ.
Жоғарыда аталғандай, ірі квазимемлекеттік компаниялардың көпшілігі монополист. Егер олар Есеп комитетінің аудитінен өтпей қалса, компания жабылады. Демек, нарық бос қалады деген сөз. Ондай жағдайда мұның қызметімен айналысатын жекеменшік компаниялар құрылары анық. Бүгінге дейін жекешелендіру бойынша Үкімет пен «Самұрық-Қазына» бірқатар компаниялар мен кәсіпорындарды сатуға шығарған. Кейбірі өтіп кетсе, кейбірі ешкімге керексіз болып жабылып қалды. Осы орайда тиімсіз жұмыс істеп отырған квазимемлекеттік компаниялардың бұрыннан бері не себепті сатылмай келгенін экономика ғылымдарының докторы, профессор, академик Сайлау Байзақов былай деп түсіндіреді: «Мемлекет бүгінге дейін кейбір салаларды өзінің бақылауында ұстауы керек болды. Толығымен нарықтық экономикаға көшіп кету бастапқыда қауіпті. Енді біртіндеп мемлекет экономикаға араласуды азайтып келеді. Алдағы уақытта қандай компаниялардың жабылып қалатынын қазір болжау қиын, оны Үкімет пен Есеп комитетінің тексерісінің қорытындысынан көреміз. Дегенмен агроөнеркәсіптік кешендегі квазимемлекеттік сектор өзінің тиімсіздігін байқатып отыр». С.Байзақовтың айтуынша, мемлекеттің қатысуы бар компаниялардың жұмысына тексеріс жасап, шығынға ұшырап отырғандарынан құтылу дер кезінде қабылданып отырған шешім.
«Egemen Qazaqstan»