Еліміздің ұлттық білім беру жүйесінде ел тәуелсіздігін баянды етуге, қазақ тілінің мәртебесін нығайтуға игі ықпал ететін мынадай басым бағыттарда жұмыс жүргізілді:
Біріншіден, қазақ тілінде білім беретін оқу орындарының желісін кеңейту;
Екіншіден, қазақ тілінен басқа тілдегі мектептер мен сыныптардағы және жоғары оқу орындарының орыс тілінде білім беретін топтарындағы қазақ тілінің оқу сағаттарын арттыру;
Үшіншіден, кәсіптік орта және жоғары оқу орындарында қазақ тілін мемлекеттік тіл ретінде оқытатын мамандар даярлығының көлемін арттыру;
Төртіншіден, “Болашақ” бағдарламасы бойынша шетел университеттеріне оқуға баратын үміткерлер үшін қазақ тілінен емтихан тапсыру талабын енгізу;
Бесіншіден, Ұлттық бірыңғай тестілеу (ҰБТ) барысында қазақ тілінен басқа тілде оқытатын мектеп түлектерінің қазақ тілінен тест тапсыруы.
Туған тіліміздің өрісін кеңейтіп, өресін биіктететін аса пәрменді тетіктердің бірі – қазақ тілінде білім беретін ұйымдардың көбеюі болмақ.
“Тәрбие басы – тіл” – деп Махмұд Қашқари айтқандай, баланың өз ана тілін қажетті деңгейде меңгеруі аса маңызды. Соңғы 10 жылда қазақ тілінде тәрбие беретін ұйымдар қатары 2960 ұйымға артты.
Қазақстан мемлекеттігінің түп қазығы – қазақ тілінде білім беретін мектептер желісі еліміз тәуелсіздік алғаннан бергі жылдарда үздіксіз өсуде. Мысалы, қазақ мектептерінің саны 1991 жылмен салыстырғанда 906 ұйымға, соңғы 10 жылда 266 мектепке көбейді.
Жалпы қазіргі кезде барлық мектептің 77,7 пайызын құрайтын қазақ және аралас тілді 5888 мектеп қазақ тілінде білім береді.
Мемлекеттік тілде білім беру желісін кеңейту жұмыстары барлық деңгейде жүргізілуде. Қазіргі кезде кәсіптік лицейлер мен колледждерде барлық кәсіптер мен мамандықтар қазақ және орыс тілдерінде даярланады. Онда оқитын 600 мыңнан астам баланың 50,4 пайызы қазақ тілінде білім алуда. Олардың саны 2007 жылдан бері 50200 адамға көбейді.
Қазіргі кезде техникалық және кәсіптік білім беру жүйесі бойынша әзірленіп жатқан 800 аталмыш оқу әдебиеттерінің 520-сы (65%) – қазақ тілінде.
Сонымен қатар мемлекеттік тілде жоғары білікті маман даярлау ісі ұдайы дамып келеді. Егер 2001 жылы еліміздің 145 жоғары оқу орындарында оқитын студенттердің тек 31,5 пайызы қазақша оқыған болса, бүгінгі күні 610 300-ге жуық студенттің 304 мыңдайы, яғни 50 пайызға жуығы мемлекеттік тілде білім алады.
Білім және ғылым министрлігінде халықаралық стандарттар негізінде ҚАЗТЕСТ қазақ тілін білу деңгейін бағалау жүйесі әзірленгені белгілі. Қазіргі кезде ҚАЗТЕСТ жүйесі бойынша тіл меңгерудің 5 деңгейлік (қарапайым, базалық, орта, ортадан жоғары, жоғары) мемлекеттік стандарттары дайындалып, Индустрия және сауда министрлігінің ғылыми-техникалық кеңесінің 2009 жылғы 24 желтоқсандағы №39 хаттамалық шешіміне сәйкес бекітілді.
Қазақ тілін меңгерудің деңгейлеріне сәйкес жалпы саны 40 000-ға жуық тест тапсырмаларының қоры жинақталды.
2008 жылы ҚАЗТЕСТ жүйесі бойынша емтихан тапсырған 1097 үміткердің 995-і, 2009 жылғы 2288 үміткердің 2053-і өтіп, келесі турға жіберілді.
Білім беру жүйесінде жүргізіліп отырған реформалардың бір өзекті саласы – тіл мәселесі болуы орынды. Тіл мүддесі – ел мүддесі.
Білім беру мен тәрбиелеу ісі – педагогикалық қауымнан тынымсыз ізденуді, жан аямай еңбектенуді талап етеді. Бұл – біздің мемлекет, қоғам, халық алдындағы биік парызымыз.
Жансейіт ТҮЙМЕБАЕВ, Білім және ғылым министрі.