Білім беру мен ғылымды дамыту мәселелерін Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев әрдайым өзінің басты назарында ұстап келеді. “Нұр Отан” партиясының тұғырнамасында да білім беру мен ғылым саласына арналған ірі бөлімдер қарастырылған.
Өткен жылдарда білім беру мен ғылым саласын заңнамалық қамтамасыз етуде бірталай ауқымды жұмыстар атқарылды. 2007 жылы қабылданған “Білім туралы” Заң білім берудің қалыпты жұмыс істеуіне оң ықпал етті, дегенмен онда көптеген тұжырымдамалық-құқықтық олқылықтарға жол берілді. Оны біз қазіргі кезде комитетте “Білім туралы” Қазақстан Республикасының Заңына өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы” заң жобасын қарауда айқын сезініп отырмыз. Мәжіліс депутаттары заң жобасына бірталай тұжырымдамалық өзгерістер мен толықтырулар енгізді. Бұл заң жобасының кейбір нормаларын “Ғылым туралы” заң жобасымен бірге қарау керектігі қажет болып отыр.
2001 жылы қабылданған “Ғылым туралы” заңда осы саланы заңды тұрғыдан біршама реттеуге қол жеткізілді. Алайда ғылым дамуының елімізде кенжелеп қалуына байланысты, Мемлекет басшысының тікелей тапсырмасымен дайындалған “Ғылым туралы” заң жобасының жаңа редакциясы және оған ілеспе “Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне ғылым мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы” заң жобасы келіп түсті.
Мәжілісте өткен Үкімет сағатында министрдің баяндамасында бүгінгі мәселенің жағдайы айқын ашылып көрсетілді, дегенмен, бұл салада осы реформа кезеңдеріндегі міндеттер толыққанды жүзеге асқан жоқ, шешімін табуды қажет етіп отырған бірталай өзекті мәселелер әлі де жетерлік.
Ең бірінші – Қазақстан Республикасында білім беруді дамытудың 2005-2010 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы толық көлемде іске асқан жоқ. Сондықтан 12 жылдық жалпы орта білім беруге көшу кейінге шегерілді. Білім саласындағы оң өзгерістерге алып келетін реформаларды жүргізу аяғына дейін жете алмады.
Соңғы кездері әлемде базалық білім берудің сапасына баса көңіл аудару белең алуда, яғни ол халықтың өмір сүру деңгейін жақсартудың басты шарты деп танылып отыр. Осы орайда мектепке дейінгі желілердің дамуы аса маңызды және бұл Елбасымыздың әрбір Жолдауларында, сөздерінде ерекше аталып көрсетілген болатын.
Қазақстанда бес, алты жастағы балаларды мектепке дейінгі дайындауды 75% қамтуды біртіндеп жүзеге асыру жоспарланып отыр. Мұны іске асыру оңай шаруа емес, өйткені, бүгінгі көрсеткіш бұдан әлдеқайда алыс, ел Президенті атап өткендей, бұл салада әлі де болса түбегейлі өзгеріс бола қойған жоқ, дегенмен, мектепке дейінгі мемлекеттік мекемелер желілері қайта қалпына келтірілуде, баламалылары да даму үстінде. Елбасымыздың тапсыруымен “Балапан” бағдарламасы іске асырылмақшы. Мемлекеттік балабақшалармен бірге жекеменшік балабақшаларды да көптеп ашу көзделіп отыр. Дегенмен, көп ата-аналардың балаларын жеке меншік балабақшаға беруге шамасы жоқ. Қалтасы көтермейді. Сондықтан мемлекеттік балабақшаларды көптеп ашуды қолға алған жөн деп есептейміз. “Ел боламын десең, бесігіңді түзе” демекші, балаларға жастайынан дұрыс тәрбие, білім бермесек біздің алысқа бара алмасымыз белгілі.
Жалпы білім беру – ұлттық білім беру жүйесінің ең негізгі буыны. Жалпы білім беруде негізгі мәселе 12 жылдық жалпы орта білім беруге көшу болатын. Енді министр сол Үкімет сағатындағы баяндамасында көрсетілгендей ол 2020 жылға қарай іске аспақ.
12 жылдық жалпы орта білім беруге көшу бойынша бағдарламаны іске асыру үшін мынадай үлкен міндеттерді атқару керек деп ойлаймын:
- оқушы орындарының жетіспеушілігін қысқарту және бірінші сыныптың алты жастағы балаларға қосымша орындар ашу;
- жоғары сатыдағы бейінді оқытуға, әсіресе шағын жасақталған мектептер мен мүмкіндіктері шектеулі балалар үшін қолайлы жағдай жасау;
- мектептердің материалдық-техникалық базасын нығайту;
- жаңа формациядағы педагогтарды даярлау және қайта даярлау;
- жаңа стандарттар, бағдарламалар мен оқулықтар әзірлеу, т.б.
Осыған байланысты 12 жылдық оқытуға көшуді кейінге қалдыруға себеп болған жағдайларға тағы да мұқият талдау жасап, оның оңтайлы шешімін табу үшін кешенді шаралар белгілеу қажет. Мүмкін қазірден бастап балаларды сыныптан кейін, олардың қабілетіне байланысты гуманитарлық, жаратылыстану-математикалық оқуға бейімдеп гимназия, лицейлерге оқытуды, ал техникалық-кәсіптік білім алуға бейімдерін бейіндік (профильді) білім беруді бастаған жөн болар. Ол үшін мектептердің материалдық-техникалық базасын нығайту арқылы мектеп жанынан оқу-өндірістік орталықтар ашса. Сонда балалар 11 сыныпты бітіргенде белгілі бір мамандық иесі болар еді. Яғни, 12 жылдық оқытуға көшуді жоғары сыныптардан бастаған жөн болатын сияқты. Бұл 12 жылдық жалпы орта білім беруге көшудің өтпелі кезеңінің базасын құрап, аталған бағдарламаны тезірек жүзеге асыруға септігін тигізер деп ойлаймын.
Президентіміздің тапсырмасымен техникалық және кәсіптік білім беруді одан әрі дамытудың бағдарламасы әзірленді және ол іске асырылуда.
Бұл мәселеге ерекше маңыз берілгендіктен, осы бағдарламаны іске асыруды заңнамалық тұрғыдан қамтамасыз етуге арналған парламенттік тыңдау өткізілді. Ел Үкіметіне бірнеше нақты ұсынымдар берілді. Парламенттік тыңдаудың ұсынымдары тек қағаз жүзінде қалып қоятын болса, онда техникалық және кәсіптік білім беруді дамытуды толықтай іске асыру үлкен қиындықтарға тап болуы мүмкін.
Елбасы бірнеше рет шағын бизнесті дамыту туралы мәселе көтерді және ол бойынша тиісті шешімдер қабылданды. Бұл мәселе бойынша білім беру жүйесі де өте ауқымды қызметтер атқаруы мүмкін еді, бірақ оның нәтижесі шамалы болып отыр. Шағын кәсіпкерлік оларды ұйымдастырушылардан да, жалдамалы жұмысшылардан да тиісті білім мен дағдыны қажет етеді. Бастапқы және орта кәсіптік білім беру ұйымдары өз жұмыстарын осы бағыттарға қайта бұрулары қажет. Әсіресе, бұл проблема жұмыс қолы артық, жұмыс күшінің пайдаланылу салалары нашар дамыған ауылдық жерлерде өткір күйінде қалып отыр.
Енді жоғары білім мен жоғары білімнен кейінгі білім беру мәселесіне келетін болсақ, мұнда да шешуін таппай қордаланып қалған мәселелер аз емес.
Жоғары оқу орнын бітірген көптеген азаматтарымыз еңбек рыногында сұраныс таппай отыр. Бұл жекеменшік жоғары оқу орындарында қажетті де қажетсіз мамандарды жаппай дайындаудан, олардың білім деңгейінің төмендігінен, еңбек рыногында сұранысқа мониторингтің дұрыс жүргізілмеуінен туындап отырған жағдай.
Жоғары білім беруде біз Болон процесіне ендік. Жалпы, еліміздегі білім жүйесі батыстық білім беру жүйесіне бағытталып отыр. Мамандар, ғылыми-педагогикалық қызметкерлер даярлауда үш деңгейлі “бакалавр-магистр-доктор (философия докторы (Ph), бейінді доктор)” білім беру жүйесіне көшіп жатырмыз. Жүздеген магистрлар, көптеген философия докторларын (Ph) дайындап та үлгердік. Алайда магистр жұмыстарын атамағанның өзінде, философия докторлары (Ph) диссертацияларының сапасы сын көтермейді. Мұны министрлік те жоққа шығарып отырған жоқ. Қорғалған диссертациялардың көбінде ғылыми жаңалық жоқтың қасы. Олардың еліміздің индустриялық-инновациялық дамуына қосар үлесі шамалы. Мұның бәрі диссертация мазмұнына қойылар қатаң талаптың жоқтығынан және мұның бәрі академиялық атақты жоғары оқу орны, ғылыми ұйымдардың өздері бере салуға құқықты екендігінен туындап отыр.
Осы жерде айтайын дегенім, “Білім туралы” заң мен “Ғылым туралы” заңның арасында өзара тығыз байланыс жоқ. Білім мен ғылым егіз десек, олардың көптеген нормалары өзара қабысуы тиіс еді. Өкінішке қарай, олай болмауда. Білімі саяз адамнан жақсы ғалым шықпайтынын дәлелдеп жатудың өзі артық.
Біздің Парламент Мәжілісінің депутаттары жоғарыда аталған мәселелер тұрғысында әрдайым Білім және ғылым министрлігіне қолдау көрсетуде, олардың жұмысын одан әрі жақсарту барысында жан-жақты өз көмегін аямауға әрқашанда дайын деп есептеймін. Бірлесе, өзара түсіністікпен жұмыс істесек, ісіміз оңға басатынына сенімдімін.
Динар НӨКЕТАЕВА, Мәжілістің Әлеуметтік-мәдени даму комитетінің төрайымы.