Қайрат МӘМИ,
Қазақстан Республикасы Конституциялық Кеңесінің төрағасы
Адамзаттың ұзын-сонар тарихында, әртүрлі даулар, мүліктік институттар қатынасы дін арқылы, дәстүрлік тәсілдермен жүзеге асып, кейіннен Конституция шендес негізгі заңдарға сүйеніп, мемлекеттің императивті күшімен орындалуы адамзат қауымын өркениеттік жаңа форматқа көтеріп, дамудың құқықтық деңгейіне шығу үрдісінің жаңа формациясының басталуы болды.
Әріден бастасақ, біздің халықта өз даму жолында қоғамдық қатынастарды реттеудің неше сатылы түрін басынан өткерді. Тәуелсіз Қазақстанның Конституциялық даму кезеңіне шыққанға дейінгі жолы қандай күрделі болғанын тарих сілемінен байқаймыз.
Дәстүрлі көшпелі мемлекеттік кезеңінде қазақ қоғамы бірнеше рет құқықтық реттеу моделіне талпыныс жасады. Олар − Қасым ханның қасқа жолы, Есім ханның ескі жолы, Тәуке ханның Жеті жарғысы. Ресей құрамындағы бодандық кезеңде Қарқаралы петициясы, ұлт интеллигенциясының демократиялық құқықтық ұсынымдары, Алаш Орда ұлттық кеңесінің Конституциялық бағдарламасы дайындалды. Қазақ Кеңестік Социалистік Республикасының екі Конституциясы декларативтік болса да қоғамды тегеурінді бас заңмен реттеуге бағытталған ұмтылыс еді.
Коммунистік жалаң ұран уақытының өзінде қарт Жамбылдың ақындық түйсігімен еркіндіктің баспалдағы «Алтын заң» деп жырлауы, халық жадындағы әділдік пен адалдыққа деген талпыну қажеттілігінен туған мұқтаждықтың көрінісі еді.
Ұлт мүддесін заң нормасымен жария етіп, тәуелсіздік идеясын Конституция нормасына теліп, оның қуатты бекітуші күшіне негіздеп жүзеге асыру ұлт зиялыларының басты мұратына айналды.
Айналып келгенде біз – Конституция нормаларымен өмір сүру, әрекетіңді соған қарап реттеу, оның шарапатын сезу бақыты бұйырған ұрпақпыз.
Бүгін ара-тұра біз қандай қоғам құрып жатырмыз, оның саяси келбеті, құқықтық сипаты қандай болуы тиіс, ұлттық идеология керек деген мәселені зиялы қауым, азаматтық қоғам сегменттерінің кейбір өкілдері дүркін-дүркін көтеріп қоятыны бар. Осы сұрақтардың бәріне Конституциядан жауап табуға болады. Ата Заң – ұлттың рухани сұранысына толыққанды жауап беріп, қоғамды біріктіруші, мемлекетіміздің басты институционалдық негіздерін орнықтыратын халық пен биліктің негізгі келісімшарты іспетті, ұлттық идеология маңызына ие болған, ұлт мүддесін заң тілімен айшықтаған басты құжат.
Қазақстан Республикасының қолданыстағы Конституциясы қабылданғалы ширек ғасыр уақыт өтті. Халқымыздың ұзақ уақыт арманына айналған ең басты құндылық мақсаты тәуелсіз туы желбіреген дербес ел болу еді, осы мүддені императивті құқық нормасымен шегелеген, жүзеге асырған Конституция және оған негіз болған тәуелсіздік, дербестік декларациялары.
Қазақ КСР Жоғарғы Кеңесінің 1990 жылғы 25 қазандағы Қазақстанның мемлекеттік егемендігі туралы Декларациясы ел аумағында мемлекеттік билік органдарының құрылымы мен құзыретінің дербестігін айқындап, КСРО аясында даралана бастаған мемлекеттіліктің жаңа көрінісін айқындады.
1991 жылғы 16 желтоқсанда Қазақстан тәуелсіздігін арнайы бекіткен Конституциялық заң конституциялық пәрмені бар бас құжат болды. Соның қағидаттарына сүйене отырып, қабылданғанына ширек ғасыр толып отырған Конституция ғасырлар бойы арман болған ел тілеуін жүзеге асырып, ұлттың базалық құндылықтарын жария етіп, оның мемлекеттік атрибуттарын, тәуелсіздік, адам бостандығы мен оның құқықтық мәртебесін, биліктің көзі халық екенін, меншіктің мәртебесі мен қорғалуын, биліктік құрылымның жаңа жүйесін бекітіп, мемлекеттің мызғымас алтын діңгегіне айналды.
Конституция мемлекеттік құрылымды бекітеді, адам мен азаматтың құқықтарын жария етеді, қоғамдық қатынастардың ең маңыздыларын өз нормасына икемдеп, оған нормативті қуат береді, мемлекет тұғырының қорғаушысы функциясын атқарады.
Конституцияның идеясы, мәтіні негізінен бір ұлы тұлғаның немесе топтың ойында жүйелі нормативтік модель есебінде қалыптасып, жоба болып халыққа ұсынылатыны белгілі. Сол ретпен қолданыстағы Конституция 1995 жылы 30 тамызда республикалық референдумда қабылданды. Қазақстандық Ата Заң әлемдік озық тәжірибеге сүйенген, халқымыздың дәстүр әдетіне иек артқан, оның интеллектуалдық қуатына бейімделген жаңа үдемелі өркениеттік құндылықтарға жетелейтін бағдарлы құжат болды. Бұл – Конституция Тұңғыш Президент Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың мемлекетшілдік идеясының, құқықтық позициясының жүзеге айқын асқан көрінісі. Айта кететін бір ақиқат, Елбасы Конституция нормаларын жетік білумен қатар оны жатқа айтып отыратынына сан рет куә болдым. Оның әр бабы Тұңғыш Президенттің жүрегінен, ел тағдырына күйзелген толғанысынан туғанына талай рет көзім жетті.
Жаңа Конституцияда «Мемлекет формасы қандай болмақ? Басқару тетіктері қалай реттеледі? Адамның және азаматтың табиғи және позитивтік құқықтары қандай деңгейде бекиді, еркіндік пен бостандық қалай баян етіледі, оның кепілі кім?» деген сұрақтарға жауап бар.
Меншік формасы, оның құндылық есебінде бекуі, сот жүйесі, конституциялық бақылау институты, жергілікті аумақтық басқару тәсілі, биліктің тұтастығы мен оны тежеу салмақтылығы қалай болуы керек деген концептуалды мәселелер түбегейлі анықталып нормативтік сипатын алды.
Осы жиырма бес жылдық мерзімде Конституция не берді, қоғамның даму үрдісіне, жеке адамның өмір сүру дағдысына қандай қозғаушы ықпалы болды деген сұрақтарды қозғайтын болсақ, Ата Заң қоғам мен мемлекет дамуының стратегиялық бағыттарын айқындап, адам мен азаматтың негіз құраушы құқықтарын, сондай-ақ мемлекеттік институттардың жаңа жүйесін бекітіп берді. Тәуелсіз елдің билік тармақтары, өзіндік басқару аппараты жасақталды.
Ғасырлар бойы халыққа арман болған аса маңызды құқықтық міндеттер өз шешімін тапты. Тәуелсіздік тұғыры халықаралық қоғамдастық деңгейінде жаңа сипат алып, құқықтық шарттар мен кепілдіктер арқылы нығайды. Мемлекеттіліктің ең айшықты белгісі территориялық кеңістігі болса, ел шекарасы бірінші рет халықаралық шарттармен, құжаттармен бекітіліп, қазығы қағылып, нақты айқындалды. Ұлттың өзегі, рухы ана тілі Конституция нормасымен мемлекеттік мәртебеге ие болып, тіл жойылып кету қаупінен арылды. Елдің нәсібі көтеріліп, қауым кедейшілдік, жоқшылық үрейінен құтылды. Халық Конституциялық еркіндік алды, қоғам мен мемлекет мүддесіне керекті шектеулерден басқаға Ата Заң негізінде рұқсат етіліп, адамдар еркін өмір сүру бостандығына жетті.
Әркімге жекеменшік құқығы қайтарылды. Тәуелсіз баспасөз қалыптасып, ондағы цензура тоқтатылды, көпшілік сөз сөйлеуге тыйым үрейінен, оның қорқынышынан құтылды. Азаматтық қоғам қалыптасып, адамдар партия және басқа саяси ұйымдарға бірігіп, билікке, мемлекеттік органдарға ашық талап қоя білу мүмкіндігіне ие болды. Діни бостандыққа қол жетіп, мешіттер мен шіркеулер салынып, жамағат имандылыққа бет бұрды. Шетелге еркін шығу құқығы қалыптасты. Конституция бекіткен әркімнің еркін жүру, келіп кету бостандығына сәйкес адамдар шетелдерге еш кедергісіз шығып, жастар қалаған оқу орындарында оқу мүмкіндігіне қол жеткізді.
Конституцияның диспозитивті нормалары берген құқықтық кепілдік арқасында адамның ішкі өміріне ешкім араласпайды, оның субъективті құқығы табиғи еркіндік сипатында танылуы, осы Ата Заңмен өрілген игілік екені ақиқат. Адамның құқықтық бостандығын жаңа Конституцияға сәйкес қорғайтын мемлекеттік құрылым институттары жасақталды, оның алдыңғы қатарында Ата Заңның сақшысы – Конституциялық Кеңес тұр. Конституциялық Кеңестің қызметі елімізде құқықтық мемлекет принциптерін қамтамасыз етуге бағытталған. Бұл мақсатта жүйелі түрде жұмыс атқарылып келеді. Конституциялық Кеңес келіп түскен өтініштерді қарай отырып, құқықтық реттеудің ақауларын анықтап қана қоймай, оларды реттеу тәсілдерін ұсынып отырады.
Осы жылдарда Кеңес конституциялық заңдылықтың елде қалыпты болуының берік құралына айналды. Конституциялық Кеңес шешімдерінің ықпалымен негізгі заңның қолданбалы құқық жүйесіндегі басымдылығы қалыптасып, оның ішкі бағыныңқылық тәртібі нақтыланды. Конституциялық Кеңес өз шешімдерінде билік жүйесіндегі әр органның өкілеттілігін Конституция нормасы аясында анықтап, ресми түсініктер беру арқылы тежеу мен теңестіру қағидатын қалыптастырды. Конституциялық Кеңестің өкілеттілігі жетілдіріліп, оның қызмет істеу аясы халықаралық стандарттарға сәйкестендіріліп келеді.
Осы тұрғыда адамның конституциялық құқығының қорғаушы тетігі ретінде Кеңес өкілеттілігі әлі де жетілдіріліп, құқық субъектілерінің шағымдану шеңбері кеңейтілуі керек екені сезілуде. Бүгін қатардағы азаматтар Кеңеске өтініш беру субъектілерінің қатарына жатпайды. Олардың шағымдары жалпы юрисдикциядағы соттар арқылы жүзеге асады. Судья қолдануға жататын заңды немесе өзге нормативтік-құқықтық актіні адамның Конституция айқындаған құқықтары мен бостандықтарына нұқсан келтіреді деп тапса, іс жүргізуді тоқтата тұруға және осы актіні немесе жеке нормасын Конституцияға сәйкес емес деп тану туралы ұсыныспен Конституциялық Кеңеске жүгінуге міндетті. Сотқа осы жағдайды Конституция талабына сай емес деп процеске қатысушылар өтініш жариялай алады. Ал өтінішті Кеңеске жіберу-жібермеу туралы шешімді қабылдау судьяның субъективті пікіріне байланған.
Бұл ретте соттардың Кеңеске шағымдану тетігін жетілдіру – күн тәртібіне сұранып тұрған мәселе. Өз кезегінде Конституциялық Кеңес заңдардың сапасымен мәселесін үнемі көтеріп отырады. Өзінің қорытынды шешімдерінде заңдар конституциялық талаптарға сай, әділ болуы, қоғамның сұрауларын, халықаралық стандарттарды ескеруі, ал оларда көзделген құқықтық шектеулер қажеттілік, өлшемділік және тепе-теңдік қағидаттарына сай болуы тиіс екенін бірнеше рет атап өткен болатын.
Осы міндеттерді шешу конституциялық құқықты түсіну деңгейімен тығыз байланысты. Конституцияны абстрактілі заң құжаты ретінде тар мағынада қабылдауға болмайды. Пәрменді Конституция – бұл заңдар және құқық қолдану практикасы. Бүгінгі таңда халықаралық тәжірибеде конституция бұл дамып тұратын құқықтық материя деген ұғым жалпыға танылған және ол «әрекет ететін (тірі) конституция» деп аталатын тұжырымдаманың негізін құрайды. Оны одан әрі жетілдіру оған түзетулер енгізу арқылы ғана емес, сондай-ақ конституциялық бақылау органдарының шешімдері негізінде де жүзеге асырылуы мүмкін. Конституциялық бақылау органдары конституциялық нормада қамтылатын терең құқықтық мағынаны ашып, оның мәтінін нақты әлеуметтік-құқықтық жағдайға сәйкес бейімдеуге уәкілетті. Көптеген заңгер құқық әрекетінің әлеуметтік мәнмәтіні тарихи өзгеріске ұшырайтынын мойындайды. Бірнеше жыл бұрын пәрменсіз болып көрінген ұсыныстар жаңа жағдайларда іске асырылуы мүмкін.
Елімізде конституциялық заңдылықтың қанат жаюы, қоғамдық өмірде оның нормаларына сүйеніп, ол баянды еткен еркіндікті сезіну, оның қорғаушылық қуатының арта түсуі көрініп тұр. Өткен жиырма бес жылда Қазақстан Конституциясы қоғамды алға сүйреуші, оның бірлігі мен ынтымағын жарастырушы, ұлттық идеясының қайнар көзі, мемлекеттілігімізді нығайтушы құжат болып қалыптасты. Ендігі мақсат – оның жасампаз қуатын әлі де ашып, ел өміріндегі басты салаларды жаңғыртып, демократияны одан әрі дамыту. Оған жету тек құқық үстемдігінде дамып, Конституциялық заңдылық аясында өмір кешу үрдісін қалыптастырғанда ғана мүмкін.
30 тамызда қолданыстағы Конституцияға 25 жыл толады. Барша қауымды осы мемлекеттік ұлық мерекемен құттықтаймын, денсаулық пен табыс тілей отырып, елімізде ауыртпалықтар болмай, жеңістен жеңіске жете берейік демекпін.