Осындай жағдайды жете түсініп, Мемлекет басшысы Қ.К.Тоқаев экономикалық дағдарысқа және бюджет тапшылығына қарамастан, жоғары білім беру жүйесін қаржыландыруды ұлғайтты, ағымдағы оқу жылынан бастап жоғары оқу орындарындағы мемлекеттік білім беру гранттарының құны бірнеше есе көбейді.
Бірақ университеттердің бүгінгі ахуалына қарап, «білімге салынған бұл инвестициялар ақталады, жұмсалған мемлекеттік қаржының орны сұранысқа ие мамандармен толығады» деп сеніммен айта алмаймыз.
Жоғары оқу орындарына академиялық еркіндік бере отырып, біз маңызды қадам жасадық. Бірақ олар толыққанды автономдық басқаруға әлі көшкен жоқ. Өйткені біз тек ұйымдастырушылық-құқықтық құрылымда өзгерістер жасадық, ендігі кезекте университеттердің ғылыми әлеуетінің, білім беру бағдарламалары мен инфрақұрылымының сапасын түбегейлі жақсартуымыз керек.
Біріншіден, егер біз өзімізде және шетелдік университеттерде бір мамандық бойынша оқытылатын пәндерді салыстырар болсақ, көп айырмашылықтарды байқаймыз. Нақтылап айтсақ, біздің университеттер студенттерге іргелі ғылымдар бойынша тиісті деңгейде заманауи білім бере алмай отыр. Сонымен қатар бізде алынған теориялық білімді практика жүзінде бекітетін тәжірибелік базалар жоқтың қасы.
Сондықтан шетелдік жетекші университет түлектерінің бізден ерекшілігі: олар нақты өндіріс жағдайында инновациялық шешімдерді өз бетінше таба алады және көпшілігі оқуын аяқтағаннан кейін жұмыс іздемейді. Керісінше, өздері жаңа жұмыс орындарын аша алады.
Екіншіден, дамыған елдерде барлық көшбасшы университеттер ғылыми-зерттеу оқу орны болып табылады. Онда зертхана-аудитория-өндіріс бір құрылымға біріктірілген. Ғылыммен жемісті айналысып, бәсекеге қабілетті болуы үшін олардың оқытушылары өндірістің қажеттіліктерін жақсы біледі, ғалымдарының ғылыми зерттеулерінің нәтижесі бірден жаңа білім беру бағдарламаларына айналып, оқу үдерісіне енгізіледі, сондықтан студенттері үнемі заман талабына сай білім алып отырады.
Өкінішке қарай еліміздегі көптеген университеттерде мұндай жүйе жоқ. Ал зерттеу университеті болып құрылған жоғары оқу орындары беделді мәртебеден басқа, қосымша ешқандай мемлекеттік қолдауға ие емес.
Үшіншіден, жетекші шетелдік университеттердің табысқа жету жолының тағы бір ерекшелігі: оларда академиялық саясат, білім беру және ғылыми жұмыстарды ұйымдастыру мәселелері тек университеттің Ғылыми кеңесінің шешімімен жүзеге асады. Дамыған елдерде Ғылыми кеңесті «жұмсақ билік» деп атайды. Ректор сол кеңес шешімдерінің орындалуын ғана қамтамасыз етеді. Оның бұл лауазымға кандидатурасын да Ғылыми кеңес мүшелері ұсынады және ол белгілі бір мерзімге ғана сайлануға құқылы (әдетте 2 мерзімнен аспайды). Сондай-ақ олар Кеңес жұмыс нәтижесі бойынша ректорға сенімсіздік білдіруі мүмкін. Осылайша, Ғылыми кеңес ұжымдық басқарудың, университетті тұрақты және жүйелі дамытудың кепіліне айналған. Ал бізде университеттің даму траекториясы ұзақ жылдар бір адамға, тек басшыға тәуелді.
Біздің ұсыныстарымыз:
Біріншіден, Назарбаев университетінің үлгісі бойынша отандық жоғары оқу орындарын толыққанды автономды басқаруға көшіру жөніндегі басталған реформалардың аяқталуын тезірек қамтамасыз ету керек;
Екіншіден, университеттерді зерттеу бағытындағы жоғары оқу орындарына айналдыру бойынша мемлекеттік қолдаудың жүйелі шаралары қажет. Бұл ретте АҚШ, Германия, Қытай, Ресей және тағы да басқа мемлекеттердің үлгісінде отандық университеттердің ғылыми-техникалық әлеуетін дамытудың арнайы бағдарламасын қабылдау өте маңызды. Өз кезегінде бұл оқу орындары қысқа уақыт ішінде жоғарыда аталған елдердегідей ғылыми нәтижелер мен мамандарды даярлау сапасын жақсартады;
Үшіншіден, үздік әлемдік тәжірибеге сәйкес, университеттердің ішінде заманауи басқару жүйесін құру керек. Атап айтқанда жоғары оқу орындарындағы Ғылыми кеңестің алқалы басқару органы ретіндегі өкілеттігін заңнамалық тұрғыдан нақтылау қажет. Ректор ашық конкурс негізінде тағайындалуы тиіс, ал университеттің Ғылыми кеңесінің осы лауазымға өз кандидатын ұсынып, ол үміткер тең дауыс жинау жағдайында басқалардан артықшылыққа ие болуы керек. Сонымен қатар біздің ректорларымыз шетелдік жетекші университеттердегідей белгілі бір мерзімге ғана сайланып, ауысып тұру керек. Бұл жоғары оқу орнының серпінді дамуын қамтамасыз етеді және жас кадрлардың бәсекелестігіне жол ашады.
Білім және ғылым министрлігінің мәліметіне сәйкес, 2019 жылы мамандарды даярлау бағыттары бойынша мемлекеттік білім беру грантында оқыған университет түлектерінің тек 40-74%-ы ғана жұмысқа орналасқан екен. Оның өзінде олар өз мамандықтарына сәйкес жұмысқа орналасты ма, жоқ па, белгісіз. Егер жағдай өзгермесе, біз жылда бюджет қаражатының кем дегенде 10 млрд теңгесін тиімсіз жұмсап отырамыз. Бұл дәйектер еліміздің жоғары білім саласындағы елеулі кемшіліктердің бетін ашып отыр. Бұл мәселе тек жекеменшік университеттерді жабумен шешілмейді. Жалпы еліміздің университеттік жүйесін түбегейлі реттейтін уақыт келді.
Ақылбек КҮРІШБАЕВ,
Сенат депутаты,
ҰҒА академигі