Талантты ұйымдастырушы кейінгі бір кездескен кезде оркестрдің құрылғанына биыл 20 жыл толатынын еске салып өткен еді. Осы бір жайт ойға ойға түрткі болып, оркестрдің жеткен шығармашылық жетістіктері мен алған асулары жөнінде екі-үш ауыз әңгіме қозғағанды жөн көрдік.
Осы орайда ең алдымен арада үш жыл өткен соң, яғни 2003 жылдың 30 мамыры күні Үкіметтің қаулысына сәйкес оркестрге халық композиторы, күйші Дәулеткерей Шығайұлының есімі берілгенін айта кеткеніміз орынды. Оның өзге халық композиторларынан басты бір өзгешелігі – төре күйлерінің дәстүрін орнықтырып, төре тартысты тұтас бір мектеп деңгейіне көтере алғандығы. Бұл ретте халқымыздың біртуар ұлдарының бірі, академик Ахмет Жұбанов Дәулеткерейге «төре күйлерінің атасы» деп биік баға бергені де өз алдына бір бөлек әңгіме. Сөйтіп, хан тұқымынан өрбіген текті ұл өмірдің мәні мен сәнін сұлтандық биліктен емес, күйшілік өнерден тапқан деуге толық негіз бар.
Дәулеткерей өзі ғұмыр кешкен алмағайып кезеңде сырлы да сазды күйді жұбаныш етумен бірге, осы арқылы сол тұстағы қоғам мен заманға үкім айта білген саңлақ суреткер екендігі алдағы уақытта арнайы зерттеу нысанына айнала алатыны анық. Міне, о бастан өнері мен мәдениеті жан-жақты дамыған Орал өңірінде құрылған Халық аспаптар оркестрінің қайталанбас тұлғаның есімімен аталуы қадамын жаңадан бастаған жас шығармашылық ұжым үшін биік мәртебе болды дей аламыз. Сондай-ақ мұның өзі оркестрге үлкен жауапкершілік жүктейтіні де анық.
Бұл күні оркестр құрамындағы домбыра-прима, баян, қобызшылар және ұрмалы аспаптар деп аталатын бірнеше топтар ортақ шығармашылық жетістікке жетуге жұдырықтай жұмылған. Біз оркестрдің жай-күйімен танысу барысында аталған әрбір топтың концертмейстрлері кәсіби деңгейлерін одан әрі шыңдауға ұдайы көңіл аударып отыратынын білдік. Бұл үшін репетициядан тыс әзірліктер де жүргізіледі екен. Сонымен бірге олардың әрқайсысы жеке орындаушы ретінде оркестрдің сүйемелдеуімен өнер көрсетуі де дәстүрге айналыпты.
Екі-үш жыл арасында өткізіліп тұратын аттестациялары мен пульттераралық ішкі конкурстарға оркестр мүшелерінің кәсіби шеберлігін тереңдете түсуіне септігін тигізіп жүр. Аталған сынақтар кезінде оркестр мүшелері Қазақстанға танымал өнер қайраткерлерінің алдында өз бақтарын сынап тұрады. Дәулеткерей атындағы Батыс Қазақстан облыстық халық аспаптар оркестрінің бүгінгі бас дирижері әрі көркемдік жетекшісі Еркін Нұрымбетовтің айтуынша, ұжымның келесі аттестациядан өту мерзімі асып барады. Ол мұның басты себебін елімізде қалыптасқан күрделі ахуалмен, яғни covid-19 індетінің таралуы тоқталмай отырғанымен байланыстырды. 20 жыл ішінде оркестр өз репертуарын 1000-нан астам музыкалық шығармамен байытқан. Оның арасында еліміздің әр өңірлеріндегі домбырашылық мектептері мен халық композиторларының ән-күйлері және Қазақстан композиторлары мен шетелдің классикалық музыкалары биік кәсіби деңгейде орындалып жүр.
Өнер өрісі өзге шығармашылық ұжымдармен өзара байланыс пен қарым-қатынаста болған жағдайда ғана түрленіп, одан әрі байи түспек. Бұл бағытта Дәулеткерей оркестрі Құрманғазы атындағы мемлекеттік академиялық халық аспаптар оркестрімен және өңірлердегі өзге әріптестерімен ұдайы партитуралармен алмасып тұрады. Әрі өзіндегі жетістікті өзге әріптестерімен бөлісуге әзір тұруы да аталған оркестрдің парасаттылығын байқата алады. Айталық, кез келген оркестрдің тісі бата бермейтін, орындалуы аса күрделі Жантөренің «Шалқыма» сынды күйі тек Дәулеткерей атындағы оркестрдің репертуарында болуы қайталанбас жетістігі екені анық. Сол секілді өзге оркестрлердің репертуарына кірмеген халық және Қазақстан композиторларының жалпы саны 300-ге тарта ән-күйі мен аспаптық шығармасы оркестрге арнайы өңделіп, лайықталып түсірілген.
Оркестр құрылғанына небәрі бір жыл өткен соң терең сыңнан өтіп үлгергеніне де куә бола аламыз. Бұл 2001 жылдың қараша айында елімізде тұңғыш рет өткізілген бірінші республикалық дирижерлер конкурсы еді. Жаңадан құрылған Дәулеткерей атындағы оркестрдің базасында өткізілген конкурс оның музыканттарына үлкен сын мен жауапкершілік жүктеді. Өйткені үміткерлердің, яғни еліміздің әр аймағынан келген халық аспаптар оркестрлері кәсіби дирижерлерінің қол қимылдары мен сілтеулері, жұмыс істеу тәсілдері мен трактовкалары бір-біріне мүлдем ұқсамайтын. Олардың өзіндік мәнері мен машығын бірден танып, ұғыну оркестр мүшелеріне оңайға түскен жоқ. Алайда оралдық музыканттар кәсіби шеберлік танытып, бұл сыннан сүрінбей өтті. Әрі мұны оркестр тарихындағы алғашқы жетістік деп бағалағанымыз әбден орынды болмақ.
Бұдан кейінгі жылдарда Дәулеткерей атындағы оркестр көптеген байқаудың жүлдегері атанса, 2 жыл бұрын Тайвань елінде өткен халықаралық фольклор фестиваліне Қазақстанның атынан қатысып, бас жүлдені иеленді. Іле-шала кәсіби шығармашылық ұжым Атырау қаласында Құрманғазыға арналып өткізілген халықаралық оркестрлер фестивалінде де лауреат атанды.
Оркестрдің жеке орындаушылары қатарында Қазақстанның Еңбек сіңірген қайраткері, «Парасат» орденінің иегері Хатимолла Бердіғалиев, дәулескер күйші Ермек Қазиев, оркестрдің сүйемелдеуімен өнер көрсетіп жүрген Қазақстанның еңбек сіңірген әртістері Қанатқали Қожақов, Жұмағаным Рахимовна, Қазақстанның Еңбек сіңірген қайраткері Мұрат Әмірханов және өзге де дарынды жас әншілер бар екенін айту парыз.
Бүгінде оркестрдің толық құрамы жастары 25-40 аралығындағы 50 музыканттан тұрады. Шығармашылық ұжымның еліміздің өзге өңірлерінде құрылған халық аспаптар оркестрлерінен ерекшелігі – оның 90 пайызы кәсіби өнер иелері екендігі. Әрі көпшілігі Алматы мен Нұр-Сұлтан қалаларындағы жоғары музыкалық білім беретін оқу орындары мен консерваторияны емес, керісінше Орал музыкалық колледжі мен М.Өтемісов атындағы Батыс Қазақстан университетінің музыка факультетін аяқтағандар. Олардың бәрі де өз оркестрінің шынайы жанашырлары деп білемін. Әрі ұжым мүшелерін қосымша қаражат табу жөніндегі жеке бастың мүддесі емес, ұжымдық рух және оркестрдің мерейі мен мәртебесін биік ұстау жөніндегі ортақ мақсат біріктіріп жүргенін сезіне аламын. Сондықтан да шығар, біздің оркестр ұжымы өз құрамының тұрақтылығы және түрі мен мазмұнының өзара үндестігімен даралана алатынын айтады оркестрдің бас дирижері әрі көркемдік дирижері Еркін Нұрымбетов.
Құрылғанына 20 жыл толып отырған шығармашылық ұжымның материалдық тұрғыдан жарақтандырылуы қандай деңгейде деген мәселеге тоқталсақ, сол кезден бері музыкалық аспаптар жаңартылмағанын, ескілері жөндеуге жіберіліп, жаңасы сатып алынбағанын айтуға тура келеді.
Әйтеуір, таяуда ұлттық нақыш пен дизайндағы ұлдар мен қыздардың жаңа костюмдерін тігуге сұраныс беріліпті. Сондай-ақ Ғарифолла Құрманғалиев атындағы БҚО филармониясының концерт залы оркестрдің толық құрамда репетиция жасауына және концерт қоюына тарлық етіп жүргені де ойландырмай қоймайды. Біз осы жайлы Батыс Қазақстан облысы Мәдениет басқармасының басшысынан сұраған едік:
– Облыс орталығында бүгінгі заманауи талаптарға сәйкес кең ауқымдағы өнер шеберлерінің концерттерін өткізетін залдың болмауы тек филармония ұжымы ғана емес, сонымен бірге өңірдегі барлық өнерсүйер қауымның өкілдерін алаңдатып келгені жасырын емес. Дегенмен алдағы жылы бұл олқылықтың орны толады деп сенеміз. Орал қаласының жаңа шағын аудандарының бірінде 920 орынға арналған өнер орталығының құрылысы бой көтеріп келеді. Құрылысы алдағы 2021 жылдың ІІІ тоқсанында аяқталмақ, – деді Сайран Дүйсентегі.
Құрылғанына 20 жыл толып отырған Дәулеткерей атындағы Батыс Қазақстан облыстық халық аспаптар оркестрі жаңа шығармашылық биіктерге ұмтылуда. Мұндайда «Па, шіркін оркестр!» деп тағы бір мәрте сүйсініс білдіру артық бола қоймас, сірә.
ОРАЛ