Әдебиет • 07 Маусым, 2021

Мағжанның мұңды суреті

843 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

Тағдыр-таланы елдік пен ерлікке сабақтасып, өмірі өлең өртіне шарпылған қазақтың қайсар ұлы Мағжан Жұмабаевты бүгінде бүтін ел біледі. Ақынның аяулы бейнесін азат елдің ұрпағы білім ошақтарындағы оқулықтан бастап, әдеби кітаптардан күнде көріп жүр. Алайда қылышынан қан тамған саяси қуғын-сүргін жылдары сол суреттерді сақтап қалудың өзі оңайға соққан жоқ. Әйтпегенде, «жыр пайғамбарының» жылы жүзін ағасы Әбемүсілім Лениннің суретінің астына жасырар ма еді? Әріден бастайық...

Мағжанның мұңды суреті

Бірер жыл бұрын жол түсіп, Қы­зыл­жарға (Петропавл қаласы­на) табанымыз тиді. Осы өңірде дәс­түрге айналған «Мағжан көк­темі» атты республикалық өнер фес­тивалі ұйымдастырылып тұру­шы еді. Ақындар, сазгерлер, көр­кемсөз шеберлері бас қосатын жыр ме­рекесіне барған сәтіміз ғой. Алғашында облыс орталығында ғана өтетін іс-шара ма деп топ­шы­лаған едік. Қателесіппіз. Ұйым­дастырушылар алқасы үлкен жұ­мыс атқарып, ақынның туған ауылы – Сарытомарға сапар жос­парлап қойыпты. Фестивальдің есте қалған ең шуақты сәті де осы сапар болды.

Алдымен «Туған жерім – Са­сық­көл» деп жырлаған ақынның кіндік қаны тамған осы Сасық­көл­ге аялдадық. Аттың тамағынан келетін шалғын шөп, топтасып өскен қайыңдар, жұпар ауа, айдын-көл... Бәрі-бәрі жарасып-ақ тұр. «Мұндай сұлу өлкеде өмірге келген соң ақын болудан өзге амалың қалмайды екен ғой. Мағжанды Мағ­жан еткен де, шабытына шабыт қосқан да осы сұлулық болар...» дедік іштей күбірлесіп. Тар­тымды табиғаттың ажарына ар­балып тұрғанымызда, біз мінген көліктің қозғалтқышы қайта «дүр» етті де, Сарытомарға жол тартып кете бардық. Жол тартып деп ай­туға болмайтын шығар, себебі Са­сықкөл мен Сарытомардың арасы – тиіп тұр. Сүт пісірім уақыт өтпей жатып діттеген жерімізге жеттік. Мұнда ақынға арналған алып музей бар екен.

Имене басып табалдырығын ат­тадық. Алдымыздан музей қыз­меткері шығып, жылы шыраймен қар­сы алды. Соңынан ертіп, әр бөл­меде тұрған заттардың тари­хымен таныстырып жатыр. Ке­нет, көзіміз ақынның суреті мен оған ір­гелес тұрған күн көсемінің порт­ретіне түсті. Мағжанның музе­йінде Мағжанның суреті тұруы – заңды. Ал Алашорда үкіметінің ата жауына айналған Лениннің бейнесі қайдан адасып жүр мұнда? Көңілдегі күдікті тағы сол музей қызметкері сейілтті.

Оқиға былай болыпты. ХХ ғасырдың алғашқы үш он жы­лын­дағы саяси қуғын-сүргін, ашар­шылық халқымызды барынан айырып қана қоймай, сүт бетіне қалқып шығар қаймағымызды – зиялы қауым өкілдерін де қына­дай қырған болатын. Сол қисапсыз қырғынның тырнағынан Мағжан да құтылып кете алған жоқ. Қор­лық көрді, азап шекті. Ақыр-аяғы атылып кете барды. Туған жерінің топырағы да бұйырмады. Жерленген жері де белгісіз. Ол ол ма, қанды қол қара ниеттілер ақынның жанын ғана алып қоймай, соңында қалған құнды мұрасы – шығармашылығын да біржолата жойып жібергісі келіп еді. Шығар­машылығы былай тұрсын, «көзден кетсе, көңілден де кетеді» деп, суреттеріне дейін тінтіп, тартып алып кеткенін қайтерсіз.

Алайда аяр заманның аяусыз­дығы шайырдың өзін де, сөзін де, тіпті жарқын бейнесін де халық жадынан өшіре алған жоқ. Туған-туыстарын қудалағанмен, олар да Алаш арысына деген адалдық­тан айныған емес. Мәселен, ақын­ның ағасы Әбемүсілім үйін тін­тушілер келген кезде інісінің бір суретін төрде ілулі тұрған Ле­ниннің порт­ретінің астына жа­сырып үлге­ріпті. Көптеген қол­жазба, су­рет қанішерлердің қан­жы­­ға­сында кеткенімен, бір суреті бәрі­бір сақталып қалды. Үй тү­гел тінтілгенімен, көсемнің «көр­кем бейнесін» ақтаруға қол­дары бар­маған. Бармайтынын Әбе­мү­сілім де білген секілді. Кейін, портреттің шаңын сүртіп жүруді де осы Әбемүсілім аманаттаған деседі.

Бір қызығы дәл сол рамаға кейін Әбемүсілімнің ұлы Ғабділкәрім мен зайыбы Гүлбарамның су­реті ілінеді. Суреттің шаңын тек Гүлбарам ғана сүртіп отыра­ды екен. Өзге жан баласын жақын­датпайды. Тіпті, Гүлбарам өмірден өтер тұсында да әлгі сурет туралы балаларына тіс жармапты. Жылдар өте келе, ұлы Марат ата-анасының суретін түрлі-түстіге ауыстырмақ болып жатып, рамадан бейтаныс адамның суретін тауып алады. Сол бейтаныс сурет – жылдар бойы Лениннің тасасында қалып келген Мағжанның маңғаз бейнесі болатын. Музейде Лениннің суреті не үшін тұр деген сауалдың жалғыз жауабы – осы.

Тағдырдың тәлкегіне қараса­ңызшы, «халық жауы» атанғалы бері Мағжанның бейнесі ғана емес, сөзі де, өзі де тоталитарлық жүйе­нің тасасында қалып келіп еді ғой. Одақтың шаңырағы опы­рылып ортасына түсті де, халқы­мыздың нағыз жанашырларымен, ұлт қайраткерлерімен, асау ақындарымен қайта қауыштық. Сол үшін де Тәуелсіздік таңының алдында мәңгі-бақи қарыздармыз. Сол таңның атарын бізден бір ғасыр бұрын білген бір адам бар. «Күншығыстан таң келедi – мен келем, Көк күңiренед: мен де көк­тей күңiренем. Жердiң жүзiн қа­раңғылық қаптаған, Жер жүзiне нұр беремiн, Күн берем!». Ол – осы өлең жолдарының авторы – Мағжан Жұмабаев. Өзі айтып кет­кендей, күншығыстан кел­­ген таңмен – Азаттықтың алтын та­ңымен бірге басы бұғауға көн­­беген асау ақынмен қайта та­быс­тық. Одан айрылып қалуға құ­қымыз жоқ. Себебі Мағжаннан айырыл­сақ – азаттықтан да айыры­ламыз, алмас қылыштың тот басқан жү­зіндей майырыламыз...