Қоғам • 02 Қараша, 2021

Әуе отынының әлегі: Керосин тапшылығы қайтсе жойылады?

372 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

Өткен аптада әуе отынының жетіспеуі туралы жаңалық шарлап кетті. Нұр-Сұлтан және Алматы әуежайлары әуе жанармайының тапшылығын айтып, дабыл қақты. Отандық мұнай өңдеу зауыттары біздің әуе компанияларының қажеттілігін 93 пайызға қамтамасыз етіп отырған кезде неліктен тапшылық туындай қалды? Әлем бойынша ең қымбат әуе отынының Қазақстанда екені рас па? Осы және өзге де сауалдарға жауап іздеп көрейік.

Әуе отынының әлегі: Керосин тапшылығы  қайтсе жойылады?

Коллажды жасаған Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»

Себеп неде?
Амал қандай?

SCAT әуе компаниясы Ақтау, Ақтөбе, Нұр-Сұлтан қала­ла­рын­да­ғы отын қорының бір-екі күн­ге жететінін, егер жағ­дай жал­ғаса берсе, онда билет баға­сын көтеруге мәжбүр болаты­нын х­а­­барлаған. Мұнай-газ нары­ғы­ның сарапшысы Сергей Смир­нов­тың айтуынша, әуе отыны тап­шылығы мұнай шикіза­ты­ның же­тіспеуімен байланысты.

«Билік біз ірі мұнай державасымыз дейді. Бірақ Теңіз, Қара­шы­ғанақ, Қашаған сияқты кен орындары Қазақстандағы шикі мұнайдың 60 пайыздан астамын өндіреді. Олар өнімді үлестіру туралы келісіммен жұмыс іс­тей­ді. Ол келісімге сәйкес атал­ған кен орындарындағы компания­лар бір грамм мұнайды ішкі нарыққа жеткізуге міндетті емес. Не­гі­зінен экспортқа жібереді. Ал мұ­най өңдеу зауыттарына шикі мұнай жет­кізумен КСРО ке­зінде са­лын­ған ескі кен орындарында іс­тей­тін ірі және шағын ком­па­ния­лар айналысады», дейді сарапшы.

Оның айтуынша, ішкі тап­шы­­лық­ты жою үшін Ре­сей­ден отын сатып алғаннан басқа нұс­қа жоқ.

«Дизель отыны тапшылығы бай­­қалған кезде энергетика ми­нис­тр­лігі Шымкент мұнай өңдеу зауы­тындағы әуе керосині өнді­рісін екі есе қысқартып, дизельді отын өндіруді арттыру­ды тап­­­сырды. Сол кезде әуе ком­па­­­ния­­ларының­ бірі әуе керосині тап­­­­­шылығына ұшыраймыз деп ес­­кертті. Бірақ министрлік бәрі дұ­­рыс болады деуден танбады. Енді міне, компанияның дұрыс қа­уіптенгенін байқап отырмыз», дейді Смирнов.

Сарапшының сөзінше, әуе­жай­ларда керосин құйып қоя­тын ірі сақтау орындары жоқ. Тіпті үш айға жеткілікті қордың өзін сақтай алмайды.

 Ең қымбат баға бізде ме?

Сөз жоқ, пандемия бұғауынан енді босап жатқан авиация саласына «отын тапшылығы» тағы бір ауыр соққы болып тиді. Са­рап­шылардың айтуынша, күз маусымында авиа­ция­лық керо­син­ді қысқы дизел­ьді отын өнді­рісі кезінде де қолда­на­тын­дықтан оның құны көтеріліп кетеді.

Тағы бір себеп – Павлодар мұнай өңдеу зауытының жөндеу жұ­мыстары үшін жабылуы. Бір қызығы қазан айының басын­да алғаш болып Air Astana дабыл қаққан: компания әуе отыны өндірісінің төмендеп кет­ке­нін мәлімдеген еді. Алайда минис­трлік әуе компаниясы нақты­ланбаған ақпарат таратты деп, үзілді-кесілді келіспейтін сыңай танытып еді. Арада ай өтпей өз сөздеріне қайшы келіп, Павлодар МӨЗ-інің ремонтына байланысты өндіріс көлемінің қысқарғанын мойындады. Елдегі ірі 3 МӨЗ-дің бірінің жабылып қалуы өндіріс көлемін бес есе төмендетіп жіберген.

2020 жылы Алматыда әлемнің жетекші әуе компанияларының басшылары бас қосқан кезде керосин бағасы да сөз болған. Олар­дың айтуынша, Қазақстанда авиа­циялық отын жеткізушілер монополиялық көзқараспен әуе­жай­ға жеткізген өз өніміне қа­ла­ғанынша баға қойғанға үй­ре­ніп алған.

«Әр әуежайдың өз ережесі бар, соған сай бағасы да әртүрлі. Бәсе­келестікті арттырып, оны мем­лекет бақылауы керек. Қа­зақстанда авиациялық отын бағасы басқа елдермен салыс­тыр­ғанда компанияларға әлде­қайда қымбатқа түседі. Қазақ­стандағы керосин Герма­ния­дан да қымбат» деген еді IATA-ның өңірлік қа­тынастар бойынша директоры Раймондс Грунтинс.

 Әлем тәжірибесін ескеру керек

Сарапшы Ерлан Жаукиннің айтуынша, бұл тақырыпты көте­ру кезінде ескеретін бірқатар фак­торлар бар.

«Соңғы жылда Ан-225 «Мрия» транспорттық ұшағы керо­­син құю үшін Алматы әуе­­­жа­йына бірнеше рет келіп қон­ды. Ұшақтың багы – 300 мың кило, шығыны – сағатына 15,9 мың кило. Сәуір айында Украина – Қазақстан – Қытай – Қазақстан – Түркия маршрутымен ұшып, екі рет қонды. Бір жылда кем дегенде 4 рет келіп кетеді. Басқа кішкентай «Боинг» ұшақтары туралы айтпай-ақ қояйын. Тран­зит­тік ұшақтарға керосин құйып беру – ішкі нарықты дамыту емес, керісінше өз бизнесін өріс­тету. Бәлкім, «әуежайлар осы­лай-ақ ақша тап­сын ендеше» дерсіз? Алайда мұ­най өнімдерін өндірушілерге Қа­зақ­­станнан авиациялық отынды экс­порттауға тыйым салын­ған. Біз­дің мұнай өңдеу за­­­уыт­тарында өндірілген әуе оты­ны толықтай ішкі на­рық­ты қамту үшін жөнелтіледі. Яғни әуе­жай­лар өз бизнесін құра отырып қазақстандық өндіру­ші­лер­ден авиациялық отынды ішкі нарық бағасы бойынша сатып алады, ал қазір әуе отынының құны тоннасына 260 мың – 350 мың теңге аралығында құбылып тұр. Бірақ әуежайлар бұл отынды транзиттік ұшақтарға ішкі бағамен емес, әлемдік котировка негізінде сатады. Бұл шамамен айына 20-25 мың тонна отын. Тағы да айтқым келеді отан­дық әуе компаниялары біз­дің әуежайлардан отын сатып алмайды, тек үзіліссіз ұшу үшін олардың қоймаларында жанар­май сақтап қояды. Енді сұрақ туады – мұнай өнімдерін өндіру­ші­лерге неліктен әуе отынын экс­порттауға тыйым салынған, ал әуежайларға «тыныш қана» рұқ­сат етілген? Әлемнің ірі әуе­жай­ларының тәжірибесін зер­де­­лейтін уақыт келген сияқ­ты», дейді Е.Жаукин.