Ізгілікке іңкәрлік
Небір ұлылар мен таланттарды топырағынан түлетіп ұшырған қасиетті Ақтоғай өңірінің киесі қонған актер Кеңестің бойынан қай кезде де тектіліктің исі аңқып тұрады. Дабыра-дабылдан табиғаты алшақ, үнсіз жүріп үлкен бейнелер тудыруға бейім әртістің бекзат болмысы оны үнемі өзгелерден биік етіп келеді. Өнерге адал берілген өр көңілі сахна мен экрандағы кесек кейіпкерлерінің бояуын байытып, бейнелі бедерімен көрерменінің көңілін қозғап, рухани кемелденуіне үздіксіз үлес қосуда.
– Жан дүниемді әлемтапырық күйге түсіріп, өнерге деген іңкәрлігімді, махаббатымды оятып кеткен – ол Сұлтан Қожықовтың «Қыз Жібек» фильмі. «Қыз Жібекті» қанша қайталап көрсем, сонша мәрте өзім үшін жаңалық ашып, әр көрген сайын сөзбен айтып жеткізгісіз әсерге бөленетінмін. Кейіпкерлеріне еліктеп, мен де сондай бейне тудыруды армандадым. «Қыз Жібекке» ғашық болып, актер боламын, өнер жолын таңдаймын деп түбегейлі шештім. Міне, сол бала күнгі арман мен арманға адалдық мені өнер әлеміне жетелеп алып келді. Әлбетте, басында біз де өнерге, оның ішінде театрға жасқана қадам бастық. Біраз уақыт айналамызға, тіпті өзіміздің әрекетімізге үрке қарап жүрдік. Шедевр жасаймыз деп әсіре эмоция жетегінде шалалықтарға жол беріп алған кездер болды. Бірақ сол арқылы өстік, қателіктерімізден сабақ ала жүріп тәжіриебе жинадық. Үлкен өнерге қадам бастық. «Ең үлкен шеберлік – ойнамау, сахнада өмір сүру» деген қағида бар театрда. Біздің бүгінгі кемшілігіміз де бәлкім осы шығар, біз көрермендерге ойнауды әбден меңгеріп алдық. Ал сахнада өмір сүру – ол мүлдем басқа. Сондықтан да бүгінде – актерлік кемелденген шағымызда сахнаға да, өнерге де басқаша көз, таныммен қарап, ізенісімізде ақиқат биігіндегі бейнелер тудыруға деген талпыныс басым. Рөл сомдаудағы жүректен шыққан тебіреністеріміз, толқыныстарымыз көрермен көңіліне қонып, театрдан сезіммен шықса – мақсатымыздың орындалғаны, дейді актер.
Кинодағы қадамдар
Кеңес Нұрлановтың киноактер ретіндегі шығармашылық өмірбаяны аса бай болмағанымен, халық жүрегінен орын алған «Жансебіл», «Батыр Баян», «Айдай сұлу Айсұлу» сынды фильмдері қай кезде де көрерменнің қайталап көруден жалықпайтын сүйікті туындылары. Қай ісіне де үлкен дайындық, ізденіс һәм ыждаһаттылықпен келетін актердің әр жұмысында шығармашылықпен қатар шынайылықтың да өрелі өрнегі егіз өріліп жатады.
– «Жансебіл» жастай кеткен марқұм Аяған Шәжімбайдың туындысы ғой. Осы жалғыз фильмімен-ақ Аяған халықтың аяулысына айналды. «Жансебілде» біз терең түсініскен тандемде жұмыс істедік. Түсірілім барысына режиссердің барлық мақсатын, шығармашылық тілегін орындауға тырыстым. Сондағы Аяғанның талабы мынау болатын: «Мұқатайдың ішіндегі бар мұңды көзіңмен берші. Маған сол ғана керек» деді. Мұқатайдың екі қолы жоқ, екі аяғынан айырылған кезінде оны көтеріп алып келетін жері бар ғой. Міне, сол кезде бір мінез көрсету керек еді деп кейінірек өзім ойладым. Мұқатай – өмірге ашынған адам. Жастықтың әсері де болар, оның үстіне режиссердің тілегі бар, соны жеткізуде бояуды аздап бәсеңсітіп алғандай боламын да тұрамын. Менің кейіпкерімнің Марусяға деген әдемі сезімі болған. Ал өзін сол сүйгенінің алдында осылай дәрменсіз күйде көрсету сірә азаптың ең ауыры болар. Соны беруде режиссердің тілегін құп ала отырып, өзімнің де актер ретіндегі, азамат ретіндегі ішкі «менімді» қорғап шығуым керек пе еді деп ойлаймын. Ал «Батыр Баяндағы» Ноян бейнесіне келсек, бұл енді шығарма бойынша 15-16 жастағы бозбала ғой. Бұл рөлді мен 29 жасымда ойнадым. Бойында жастық жалыны тасып жатқан аңғал жастың бейнесін жасау мен үшін аса қиындық тудырған жоқ. Өйткені жасымыз алшақ болғанымен, кейіпкеріммен ішкі күйіміз бірден үндесіп кетті. Ноянның бойындағы аңғалдық, аңқаулық, сенгіштік сынды қасиеттер менің де бойымда бар. Сондықтан «Батыр Баянда» аса қиналдым деп айта алмаймын, – деп актер шығармашылық ізденістері турасында сыр ашты.
«Жансебілдегі» – Мұқатай, «Айдай сұлу Айсұлудағы» – Жақсыгелді, «Батыр Баяндағы» – Ноян, «Мотоциклді адамдағы» – Сапар, «Жетімдердегі» – Әке, «Біржан салдағы» – Бұйдабек, «Қарсы бақылаудағы» – Айдын, «Арман Асуындағы» – Базарбек, «Әулеттегі» – ауыл әкімі, «Қарлығаштағы» – Жомарт, «Судағы із» туындысындағы – Әлібек... Иә, Кеңес Нұрлановтың экранда тудырған кейіпкерлеріне мұқият зер салып, зерделер болсаңыз, олардың табиғаты бір-бірінен мүлдем алшақ, тіпті кереғар десе де болғандай. Алайда сахнагер кейіпкерінің әрқайсысының көркемдік кілтін дөп тапқандығы соншалық, актерді қай рөлінде де сол кейіпкері деп қабылдайсың, сахнада кешкен өмірі мен түрлі тағдырына шын иланасың. Оның сырын актердің өзі былай түсіндіреді:
– Мәселен, «Айдай сұлу Айсұлу» фильміндегі Жақсыгелдінің бейнесін алайық. Ондағы кейіпкерімнің адамға деген мейірімділігі, болмаса қатігездікке қарсы тұру, жасандылықтан жеру деген сияқты мінездері менің де табиғатыма тән. Мұның қаншалықты жақсы екендігін білмеймін. Бірақ қазіргі ойым «рөлің таптаурындылыққа ұрынбау үшін мұндайдан қашу керек» дейді. Мүмкін. Бірақ рөл – адамның айнасы ғой. Қанша жерден жасырғаныңмен болмысың бәрібір бірде болмаса, бірде жылт етіп өзінің табиғатын танытып қояды. Сондықтан да актер ретінде дәл осы жасымда, қазіргі уақытта өзімді жаратылысы қайшылыққа толы кейіпкерлердің бейнесінде көргім келеді. Өзімді түрлі жанрда сынап көруге пейілдімін. Әрине, ондай сан алуан рөлдер театрдағы тәжірибемде көп қой. Енді соны кино алаңында да байқап көргім келеді. Бүгінге дейін біршама фильмге түстім дегеніммен, әзірге өзімнің шынайы рөлімді, кейіпкерімді тапқан жоқпын. Бірақ үмітімді үзбеймін. Келешектен күтерім көп», деп ақтарылды актер.
Театрдағы толғаныстар
Иә, актердің өзі де атап өткендей, кино алаңымен салыстырғанда Кеңес Нұрлановтың театр сахнасында тудырған бейнелері әлдеқайда көп әрі күрделілік деңгейі жағынан сан алуан. 40 жылға жуық табан аудармай таңғажайып театрға, киелі сахнаға қалтқысыз қызмет етіп келе жатқан актердің өнерге сіңірген еңбегі ересен. Атап айтсақ, М.Мақатаевтың «Дариға жүрегіндегі» – жас Мұқағали, Т.Нұрмағамбетовтің «Жоғалған көліндегі» – Қанат, С.Сматаевтың «Зар-заманындағы» – Нұралы сұлтан, Б.Мұқайдың «Заманақырындағы» – Әли, М.Әуезовтің «Қарагөзіндегі» – Нарша, «Еңлік-Кебегіндегі» – Кебек, «Абайындағы» – Әбдірахман, Керім, Ғ.Мүсіреповтің «Ақан сері – Ақтоқтысындағы» – Балта, Г.Гауптманның «Ымырттағы махабатындағы» – Генефельд, С.Мұқановтың «Мөлдір махаббатындағы» – Бүркіт, Роза Мұқанованың «Мәңгілік бала бейнесіндегі» – Құмар, С.Торайғыровтың «Қамар сұлуындағы» – Ахмет, О.Бөкейдің «Құлыным меніңіндегі» – Қаражан, Ш.Айтматовтың «Ақкемесіндегі» – Момын шал, И.Штраустың «Жұбайлар жұмбағындағы» – Амадей, М.Фриштің «Дон Жуанның думанындағы» – Дон Диего, А.Чеховтың «Шиесіндегі» – Фрис шал және тағы да басқа болып тізбектеліп кете берер актер Кеңестің сомдауындағы кесек бейнелердің әрқайсысы өз алдына бөлек өнер туындылары.
– Актерді өсіретін де, өшіретін де – режиссер. Әртістің бүкіл тағдыры режиссердің қолында. Себебі ол сенің бойыңдағы бар мүмкіндікті қалай ашып, өнеріңді қалай пайдалана алады – сахнадағы шабысың тікелей соған байланысты. Небір дүлдүл актерлердің арасында өз өнерін толық көрсете алмай арманда кеткендері қаншама. Кезінде бәріміз де Гамлетті армандағанбыз. «Құласаң нардан құла» дегендей, Гамлеттен «құласаң» да өкініш жоқ. Ол – жалын ұстатпайтын биік бейне. Бүгін міне, сол Гамлетті ойнайтын жастан да өттік. Алпысқа келдік. Ойнаған рөлдерімді алалағым келмейді. Бүгінге дейін сомдаған рөлдеріме, жалпы актерлік жолыма шүкір деймін. Ертеректе Қозы Көрпеш сынды жалындап тұрған романтикалық рухтағы батырлардың рөлін сомадасам, кейінірек Қодарға ауыстық. Бүгінде ақырындап қарттардың рөліне келе жатырмыз. Сомдаған кейіпкерлерімнің барлығын да жақсы көремін. Әйтсе де мен үшін «Қарагөздегі» Наршаның рөлі бәрібір биік. Өз тұғырынан түспейтін кесек бейненің бірі де бірегейі деп есептеймін. Өйткені оның бойында жан бар, рух бар, сезім бар. Бастысы адамдықтан аттамаған кейіпкер. Маған Нарша сонысымен құнды.
Жалпы, бүгінде заман талабы солай ма, әлде театр талабы ма, ол жағын білмедім, қазір режисселер ішкі мазмұннан гөрі сыртқы формаға, яғни өздерінің қолтаңбасын қалдыру үшін режиссерлік формаға аса әуес. Актердің ішкі әлеміне көп үңілмейді. Сыртқы эффектілер мен жылтыраққа үйір болып кеткен секілді. Меніңше, сыртқы шоу емес, сахнада әртістің ішкі жан дүниесі жалаңаштанып көрерменге көрінуі керек. Сонда ғана театр әу бастағы өзінің тұғырынан төмендемейді. Көрерменнің де сезімін қозғайды, ойлантады, мұңайтады немесе қуантады. Өкінішке қарай, қазір театрларда осы үрдіс азайып кетті. Мәселен, мәскеулік театрларда көрермен бір ғана актердің ойынын тамашалау үшін театрға арнайы келеді. Ал бізде мұндай дәстүр әлі қалыптаспады. Өйткені әртістің рөліне көңіл бөліп жатқан ешкім жоқ. Былай қарасаң барлығы да дұрыс – қойылым бар, режиссерлік қолтаңба бар. Бірақ спектакльде жан тебірентерліктей адамның ішкі толғанысы көрінбейді. Көрермен театрға әртістен шыққан көз жасты көру үшін келмейді, сол жасты шығарған сөзді есту үшін келеді. Бізге қазір сахнада сөз құдіреті жетпей жатыр, деп әңгімесін театрдың көкейкесті мәселелерін қозғаумен жалғаған актер сөз соңында көңіл түкпіріндегі арманын да айтып қалды: – Шүкір, театрда өкінішім жоқ. Бір актердің аңсайтындай рөлдерін ойнадым. Ал кино жағынан олай емес, өкініш көп. Кинода әлі де өзіме лайықты, яғни арманымдағы рөлге кезікпедім. Жас кезімізде біраз фильмге түстік те, бірақ бүгінгі шақтың, осы жастың толғаныстары бөлек қой. Соны жеткізгім келеді, деп актер толғана алысқа көз тікті.