Еңбек ардагерінің айтуынша, ауыл шаруашылығы саласында шешімін таппаған түйткілді мәселе көп. Әсіресе мал шаруашылығындағы мәселе шашетектен.
– Кеңес Одағы тарағаннан кейін ауыл адамдары бұрыннан өсіріп келе жатқан қой тұқымдарынан бас тартып, тек қазақы Еділбай тұқымдарын өсіруге көшті. Біздің қателескен жеріміз осы болды. Кеңестік кезеңде жер жағдайына байланысты шаруашылықтар биязы жүнді меринос, арқар-меринос, қаракөл, жартылай қылшық жүнді кроссбред тәріздес будан қойларды өсіретін еді. Бұлардың әрқайсысының өзіне тән ерекшеліктері бар. Сондықтан оларды бір-біріне қоспай бөлек ұстайды, бөлек жаяды. Мәселен, қазіргі қой тұқымдары табиғаты қаталдау таулы, қыратты, суық жерлерде өсіріледі. Бұлардың еті болмаса, жүні мен терісі жарамсыз. Сондықтан оны ешбір жер қабылдамайтындықтан, ауыл адамдары өртеп жібереді. Демек біз қойды еті үшін ғана өсіріп отырмыз. Мұндай етті басқа да қой тұқымдарынан алуға болады және жүні мен терісін де кәдеге жаратуға мүмкіндік бар. Жүннен сапасына қарай әртүрлі кездеме маталар мен жылы киімдер тоқуға, теріден әртүрлі күздік киімдер мен жылы тондар тігуге болады. Мұндай бағалы шикізатты бекерге өртеп жібергенше, оны ақшаға айналдырып, сол түліктің өзіне қажетті жемшөпті әзірлеуге пайдаланған жөн, – дейді А.Нысанбаев.
Еңбек ардагері ауыл адамдары қой басын өсіруге бейілді емес екенін алға тартты. Бейілді болғанда басқаша әрекет етер еді. Мысалы, табиғи жаратылысына байланысты қазіргі қазақы қойлардың әрбір 100 саулығынан 70-75 қозы алынады. Ал жоғарыда аталған қой тұқымдарының әрбір 100 саулығынан 120-125 қозы алуға мүмкіндік бар. Демек қазір біздің шаруалар әрбір 100 саулықтан 50 қозы жоғалтып отыр.
– Ауылдағы қозы мен лақ, бұзау мен құлын терілері, ауыл адамдары ұстаған қарсақ, түлкі, борсық, қоян секілді аң терілері кәдеге жаратылмай жатыр. Бұлар аса құнды тері екенін ескерсек, олардан неше түрлі жылы киімдер тігуге болады. Алайда мұны ескеріп жатқан ешкім жоқ, – деп қынжылады ақсақал.
Жыл сайын әр шаңырақ соғымның етін жеп, сүйегін қоқысқа тастайды. Аманқұл Нысанбаевтың айтуынша, осы сүйектің өзін кәдеге жаратуға болады. Өйткені сүйек майы – емдік қасиеті бар ең таза май. Оны қоқысқа тастағанша, қайнатып майын алып, сүйекті диірменге тартып сүйек ұнын алу керек. Сүйек ұнын жемге қосып берсе, мал тез семіреді.
– Мұның бәрі ауыл экономикасын көтеретін қосымша табыс емес пе?! Жұмыссыз жүрген ауылдықтар осындай жұмыстармен неге айналыспайды?! Біз елдің экономикасын, халықтың тұрмысын көтереміз десек, алдымен осындай қарапайым ғана дүниелерге де мән беруге тиіспіз. Сондықтан қой өсіретін шаруа қожалықтарымен түсіндіру жұмыстарын жүргізу керек деп есептеймін. Қой тұқымдарын қазірден алмастырсақ, алдағы екі-үш жылда саладағы кемшіліктердің бәрі өздігінен жойылады, – дейді А.Нысанбаев.
Оның айтуынша, әлемдегі ауыл шаруашылығы саласындағы әлеуеті жоғары ел ретінде Қазақстанда ауыл шаруашылығы өнімдеріне, оның ішінде мал өнімдеріне деген сұраныс ешқашан жойылмайды.
– Сондықтан өз байлығымызды қорғау үшін ауыл шаруашылығы өнімдерінің мемлекеттік өлшемдерін (ГОСТ) және өнімнің сапасына байланысты бүгінгі күннің талабына сәйкес тұрақты бағасын бекітіп алу маңызды. Бұл қадам өнім бағасын тұрақтандыруға және ауыл еңбеккерлерінің әл-ауқатын көтеруге септігін тигізеді. Сонда мемлекет те субсидия төлеудің машақатынан құтылады. Жасыратыны жоқ, қазір елдегі азық-түлік бағасы қымбат. Халық тарапынан бұған қатысты шағым да жиі айтылады. Десе де, өзімізде өндіріліп жатқан ауыл шаруашылығы өнімдерінің бағасы әлдеқайда арзан екенін естен шығаруға болмайды. Бұл жерде бағаны көтеріп отырған – ортадағы делдалдар. Мәселен, ауылдан келген арзан етті базар алдындағы делдалдар есікке жеткізбей-ақ қағып әкетеді. Сосын ішек-қарнын, қазы-қартасын, бас-сирағын еттен бөлектеп сөреге шығарып, әрқайсысына қосымша үстеме ақы қосып сатады. Сөйтіп ауылдан жеткізілген арзан ет әп-сәтте жасанды түрде қымбаттап шыға келеді. Өкінішке қарай, мұны ешкім қадағаламайды. Мұндай ала-құла сауданы тыйып, базар бағасына шектеу қойылуы керек, – дейді еңбек ардагері.
А.Нысанбаев жеміс-жидек, көкөніс өндірісіне қатысты да мәселе барын жасырмады.
– Өкінішке қарай, оңтүстік өңірде өндіріліп жатқан өнімдер толықтай игеріліп жатқан жоқ. Оларды өңдейтін консерві зауыттары жоқтың қасы. Барларының өзі қазіргі технологияларға бейімделмеген. Мәселен, Кеңес дәуірінде Алматы, Талдықорған, Жамбыл облыстарында ауыл адамдары қант қызылшасын өсірумен айналысатын. Қазір сол кезде өндірілген қызылшаның 20 пайызын ғана кәдеге жаратып отырмыз. Қант зауыттарының кейбірі қирап, құрып кетті. Әрине, өткенді кері қайтара алмаймыз. Бірақ өткеннен сабақ алуға болады. Демек қант қызылшасы егілетін алқаптардың көлемін арттыруға мүмкіндік бар. Қант зауыттарының жұмысын жандандырудың да тетіктері көп.
Бұл ретте қант қызылшасын өсірушілер зауыттар қабылдап алынған өнімге төлемақыны дұрыс есептемейді деп шағымданады. Төлемақы өткізілген қант қызылшасының салмағы мен қанттылығына қарай төленетіні мәлім. Мысалы, зауыт өнімді орташа есеппен 15 пайыздық қанттылықпен қабылдап алады. Ал одан алынған қант шекері 20 пайыздық қанттылықты көрсетуі мүмкін. Мұндай жағдайда артылған 5 пайыз зауыттың пайдасында қалады. Мұны тексеру қиын, әрине. Өйткені қант зауыттарының дені жергілікті атқарушы билікке емес, Алматы қаласындағы қант корпорациясына қарайды. Сондықтан осы мәселені де реттеу маңызды, – дейді ол.
А.Нысанбаевтың пікіріне қарағанда, түптеп келгенде саладағы проблеманың дені мемлекеттік органдардың енжарлығынан туындап отыр.
– Жоғары жаққа дұрыс ақпарат берілмейді. Қағаз жүзіндегі ақпарат шынайы жағдаймен сәйкес келмейді. Елдегі, ауылдағы жұмыссыздық туралы көп айтамыз. Шындығында, ауылда жұмыс көп. Бірақ оған мойын бұратын ешкім болмай тұр, – дейді ақсақал.