Мемлекеттің өркендеуі адами капиталға, оның ішінде сауатты ұрпаққа тікелей байланысты. Содан да болуы керек Елбасы Тәуелсіздік алған жылдардан бері осы мәселені жиі көтеріп, әр жылғы жолдауларында нақты тапсырмалар беріп келеді. Жалпы, білім беретін мектепті бітіруші түлектеріміз жоғары оқу орындарына түсуі кезінде таңдау пәндері белгіленген. Олар сол бойынша ҰБТ сынағында тест тапсырып, мемлекеттік грантқа ие болып жүр. Осы арада айтарым, 11-сыныпты бітірушілердің таңдау пәндері жайлы жұртшылыққа ой тастау еді.
Жалпы білім беретін мектепте барлық пәндер Білім және ғылым министрлігі бекіткен стандарт бойынша оқытылады. Сол арқылы жастар белгілі дәрежеде білім алады. Бірақ ҰБТ-ға жоғары деңгейде дайындықпен қатысу, қалаған мамандығына қол жеткізу үшін олар барлық пәнді оқи бермейді. Тек болашақ мамандығына қажет пәндерді ғана жаттап алуға тырысады. Айталық, қазіргі кезде болашақ экономист, программист, архитектор, инженер мамандығын алғысы келетін үміткерлер үшін таңдау пәні география белгіленген. Оқушылар 9-сыныптан бастап осы пәнді жан-жақты оқиды. Яғни, олар дүниежүзілік картада көрсетілгендерді, өз Отанымыздың географиялық ауқымын толық жаттап алуға тырысады. Бұл олардың логикалық ойлауына кері әсер етпей қоймайды. Жаттап алған дүние адамның ойында ұзақ жүрмейді. Уақыт өте келе ұмытылып қалады. Айталық, жоғарыда айтқан экономист, программист, архитектор, тағы басқа мамандықтар бойынша оқитын студенттер университеттер мен академияға түскен соң әлгі география пәні қосалқы қызмет атқарып, негізінен жоғары математикаға ден қояды. Сонда 9-сыныптан бастап 3 жыл бойы таңдау пәні болған география жайына қалады.
Әрине, ҰБТ-да түлектердің бәрі де математикадан емтихан тапсырады. Дегенмен, ол кезде дәл география пәніндей жан-жақты оқи қоймайды. Осыдан түйер ой, болашақта экономист, программист, архитектор болғысы келетін үміткерлерге математикадан да тереңдетіп білім беру керек тәрізді. Жалпы, математика пәнін жақсы оқыған оқушы қай мамандықты болсын игеріп кетеді. Академик Асқар Жұмаділдаев: «Математика ең алдымен оқушылардың дұрыс ойлау мәдениетін қалыптастырады, дамытады және оны шыңдай түседі» десе, «Математика – барлық ғылымның патшасы» дейді К.Гаусс. Бұл сөздердің де астары тереңде жатқаны анық. Қайталап айтамыз, жоғарыдағы мамандықтарға келешекте географиядан гөрі, математиканы таңдау пәні етіп алсақ ұтылмас едік.
Ойды ой қозғайды демекші, адам жанының арашасы болатын келешек дәрігерлер жоғары оқу орындарына түскен кезде олардың таңдау пәні биология болып саналады. Бұл арада да талапкерлер сол пәнді жан-жақты оқып, тестте көрсетілген сұрақтардың жауабын ой өресі жеткенше жаттап алады. Иә, биология үлкен ғылымның саласы. Оның терминдерін не болмаса атауларын уақытша жаттап алғанның пайдасы шамалы. Мысалы, индустриялық-инновациялық технологияның дамыған кезінде сырқат диагнозын қою, дәрінің құрамын білу, анализдерін сараптау кезінде биологиядан гөрі химия пәнінің, яғни химия ғылымының орны бөлек. Осыған орай, менің ұсынысым – болашақ дәрігерлердің таңдау пәндері химия мен биология болса деймін. Бұл арада ҰБТ бойынша тест тапсыратындар тек дәрі-дәрмек саласын таңдағандар ғана химияны таңдау пәні етіп алатынын білемін. Дегенмен, медицинаға химия пәні жақын екенін естен шығармай, мектептен бастап осы саланы тереңдетіп қолға алсақ құба-құп. Ал мұнай-газ саласын таңдаған талапкерлердің таңдау пәні химия емес, физика. Сөзім дәлелді болу үшін мысалға жүгінелік. Бензиннің түрлері химиялық жолмен өзгертіліп отырады. АИ-72 маркалы бензинде химиялық зат – қорғасын тераэтилаты жоқ. Ал АИ-76 маркалы бензинде тераэтилаты болады. Мұны химиялық заттардың қосындысымен өзгертіп отырады.
Көпті толғандырып жүрген тағы бір мәселе бар. Ол жоғары оқу орындарына түскен студенттердің білім сапасының төмендегендігі. Шындығында, мамандыққа дайындайтын білім ордаларының оқытушыларымен ой бөліскенде олар да бұл пікірді қолдайды. Мұның себебі не, дегенге келетін болсақ, яғни менің мектептегі қызметімнің нәтижесіне сүйенер болсақ, мұғалімдер 9-сыныпқа дейін барлық пәндерді жан-жақты оқытады. Кейін таңдау пәндері дегенге жеткен тұста оқушылар көбіне көп соған ден қояды. Ата-аналары да ҰБТ-ға дайындықты бастап кетеді. Сенің бүкіл өміріңді сарп етіп берген білімің жайында қалып, таңдау пәндері бойынша ақылы түрде оқытуға көшеді. Осылайша, екі ұдай ойда жүрген оқушы ҰБТ-ға керек кітаптарды жаттаумен жүріп, өзге пәндерге мән бере қоймайды. Осыдан кейін тиісті балл жинап, жоғары оқу орнына түскен соң мектепте оқыған пәндері бойынша білім салыстырғанда олқы соғып жатады. Оның үстіне үш жыл бойы жан салып оқыған таңдау пәндері сырт қалып, өзге пәндер тереңдетіліп оқытыла бастағанда олар қатты қиналады. Ендеше, ҰБТ-ға таңдау пәндерді алғанда осы жағын да ойластыру керек секілді.
Сөзімнің түйінінде айтарым, жоғары оқу орындарына түсу кезінде әзірлік жасайтын таңдау пәндерін мамандығына қарай таңдасақ ұтылмас едік. Себебі, көп жағдайда оқушылар осы таңдау пәндерінің жетегінде жүріп өзге пәндерден білімсіз қалып барады. Заман талабы мұны көтеретін емес. Білім мен білігің болмаса, ісің ілгері баспайды. Соған орай, ҰБТ-ны ұйымдастырушылар таңдау пәндерін қайтадан бір сараптан өткізсе деген пікірдеміз.
Молдахан СОВЕТХАН,
Астана қаласы №51
мектеп-гимназиясының жоғары санатты мұғалімі.