Бұған қазір «Б» корпусының әкімшілік мемлекеттік қызметшілерінің бос лауазымдарына жарияланып жатқан конкурстар туралы хабарландыруларға зер салсаңыз, көзіңіз жетеді. Мәселен, шешім қабылдайтын лауазым иелері – аудандық бөлім басшысының орташа айлық жалақысы 380 392 теңге, аудан әкімінің орынбасарынікі – 512 002 теңге, облыстық басқарма басшысынікі – 688 751 теңге екен. Қарапайым адамдарға көрсетіп отырған қызметің үшін біреуден бірдеңе дәме етпей-ақ, қанағатпен өмір сүруіңе жететін қаражат емес пе бұл?! Ал аудан әкімдері, облыстардың, республикалық маңыздағы қалалардың әкімдері мен министрлер және олардың орынбасарлары сияқты саяси мемлекеттік қызметшілердің, сондай-ақ «А» корпусындағы әкімшілік мемлекеттік қызметшілердің жалақылары тіпті жоғары екені анық. Осылайша, мемлекет халыққа адал қызмет етуге ант берген шенеуніктердің алаңсыз жұмыс істеуіне қажет мүмкіндіктің бәрін жасап отыр. Демек олардың тарапынан тиісті қайтарым болуға, яғни көрсетілетін мемлекеттік қызметтердің сапасы барынша артып, жемқорлықтың тамырына балта шабылуға тиіс қой. Алайда, өкінішке қарай, мемлекеттік қызмет саласында мұндай түбегейлі өзгеріс әзірге байқалмай тұр. Мемлекеттік басқару органдарындағы түйені түгімен, биені бүгімен жұтатын жемқорлар әлі айылдарын жимаған сияқты.
Мұның бір шектен шыққан масқара мысалы ретінде жуырда Сыбайлас жемқорлыққа қарсы қызмет Қостанай облысының тұрақтандыру қорындағы қантты алып сатудың қылмыстық схемасын әшкерелегенін айтуға болады. Антикордың хабарлауына қарағанда, аталған өңір әкімдігі мен «Тобыл» әлеуметтік-кәсіпкерлік корпорациясы» акционерлік қоғамының қызметкерлері елімізде кейінгі кезде туындаған қант тапшылығын пайдаланып, «таңдаулы» кәсіпкерлерге облыстың тұрақтандыру қорында жинақталған тәтті өнімнің килосын 420 теңгеден берген. Осындай «жақсылықтары» үшін олардан сыйақы ретінде 100-ден 500 килоға дейін қант алған. Ал «таңдаулы» кәсіпкерлер арзан қантты тұрғындарға екі есе қымбат бағамен сатып, оңай жолмен қыруар пайда тапқан. Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес азық-түлік бағасының негізсіз қымбаттауына жол бермеу міндеті мойындарына жүктелген қостанайлық шенеуніктердің саботаж жасаумен пара-пар осы әрекетіне қарап қаның қайнайды. Олар енді халық мүддесін аяққа басқан сыбайлас жемқорлық құқық бұзушылықтары үшін заң алдында жауап беріп, қатаң жазаға тартылуға тиіс.
Ал қабырғаға ең бататын келеңсіз жайт – жұртқа өнеге көрсетіп, рухани жаңғыру көшін бастауға міндетті мемлекеттік қызметшілер де жалақылары екі-екі жарым есе өсірілгеніне қарамастан, қанағатты ұмытып, алтын көрген періштедей жолдан таюды жалғастырып жатыр. Мәселен, Павлодар облысының Мәдениет, тілдерді дамыту және архив ісі басқармасының басшысы жемқорлық қылмыс жасағаны үшін өткен шілде айында сот үкімімен 3 жылға бас бостандығынан айырылды. Бірақ жалғыз өсіріп отырған кәмелетке толмаған екі баласы бар екені ескеріліп, жазаны өтеуі бес жылға кейінге қалдырылды. Бірақ осы мерзім ішінде пробациялық қызметтің бақылауында болады. Анықтап білсек, ол биыл Әлихан Бөкейхановтың мүсінін жасап, жаңа мектептің алдына орнату үшін астаналық архитектордан 1 миллион теңге пара алған болып шықты. Ал Атырау қаласында Абай ескерткішін орнатуға байланысты пара алды деген айып тағылған мұнайлы өңірдің мәдениет саласына жауапты лауазымды тұлғалардың үстінен қозғалған қылмыстық іс сотта қаралып жатыр. Ұлтымыздың ұлы тұлғаларының аруақтарынан ұялмай, олардың есімдерін мәңгі есте қалдыру есебінен көлденең пайда табуды ойлаудың өзі – моральдық тұрғыдан құрдымға құлдырау емей немене?!
Жалпы, Бас прокуратураның Құқықтық статистика және арнаулы есепке алу жөніндегі комитетінің мәліметіне сүйенсек, биыл жемқорлығы әшкереленген шенеуніктер қатары сиреудің орнына қалыңдап барады. Былтыр осындай 1 451 қылмыстық құқық бұзушылық тіркелген болса, биылғы жеті айдың ішінде ғана олардың саны 1 359-ға жеткен, немесе былтырғы сәйкес кезеңдегімен салыстырғанда 25,9 пайыз көп. Өңірлердің арасында бәрінен де Қызылорда облысы «оза шауып» тұр. Қызылордалық шенеуніктер былтырғы жеті айда 38 жемқорлық қылмысқа ұрынған болса, биылғы сәйкес мерзімде оның санын 96-ға дейін жеткізіп, 152,6 пайызға ұлғайтыпты. Батыс Қазақстан облысында да әшкереленген жемқорлық саны былтырғы жеті айдағымен салыстырғанда 87,2 пайызға көбейіп, 73-ке жеткен. Ақмола облысындағы өсім 84,2 пайызды құрап, астаналық өңір шенеуніктері 35 жемқорлық қылмыстық құқық бұзушылыққа жол берген. Түркістан (61 пайыз), Маңғыстау (59,5 пайыз), Қостанай (41,2 пайыз), Алматы (39 пайыз), Қарағанды (33,3пайыз), Атырау (32,2 пайыз) облыстарында да әшкере болған жемқорлық қылмыстар көбейіп кеткен. Әрине, мұны Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес Антикор бастаған құқық қорғау органдарының коррупцияға қарсы күресті күшейтуінің нәтижесі деп бағалаған жөн болар. Алайда «Ет тәттілігін қойса, мен ұрлығымды қояр едім» деген баукеспе ұрыға ұқсап, жалақылары еселеп өсірілсе де, арам ақша үшін арын сатуды қоя алмай жүрген шенеуніктер қатары азаймай тұрғаны ойландырмай қоймайды. Жемқорлардың жегендері желкелерінен шықпай, жеулерін қояр емес.
Transparency International халықаралық ұйымының мәліметіне қарағанда, Қазақстан былтыр сыбайлас жемқорлық бойынша әлемдегі 180 елдің ішінде 102-орынды місе тұтты. Сөйтіп, 2020 жылғымен салыстырғанда 8-орынға кері жылжыды. «Біреуге қарап – бүкірмін, біреуге қарап – шүкірмін» демекші, Ресей (136-орын), Өзбекстан (140-орын), Қырғызстан (144-орын) сынды көршілес мемлекеттердің алдындамыз, ал Еуразиялық экономикалық одақтағы серіктестеріміз Армения (58-орын) мен Беларусьтің (82-орын) артындамыз.
Демек Жаңа Қазақстан һәм Әділетті Қазақстан орнату жолында сыбайлас жемқорлықпен күресті күшейте түсу қажеттігі даусыз. Бұл ретте Қазақстан Республикасының сыбайлас жемқорлыққа қарсы саясатының 2022-2026 жылдарға арналған тұжырымдамасында көрсетілгеніндей, озық шетелдік тәжірибеге сүйеніп, Follow the money қаржылық тергеу институтын және Integrity check парасаттылықты һәм коррупциядан адалдықты тексеру тетігін тезірек әрі кеңінен енгізудің ықпалы пәрменді болады деп үміттенеміз.
Бұған қоса, мемлекеттік органдардың бірінші басшыларының сыбайлас жемқорлықпен күрес үшін жауапкершілігін әлі де күшейте түсу қажет сияқты. Айталық, қолданыстағы заңнама бойынша өңірдің әкімі өз орынбасарының жемқорлық қылмыс жасағаны сотта дәлелденген жағдайда ғана отставкаға кету туралы өтініш жазуға тиіс. Ал егер өңірлік басқарманың басшысы жемқорлық құқық бұзушылыққа жол берген болса, онда әкімнің жетекшілік жасайтын орынбасары отставкаға кетуге өтініш беруі керек. Шынтуайтында, өңірлік басқармалардың басшыларын әкімдер көп ретте өз орынбасарларының пікірлерін сұрамай-ақ, өздері таңдап тағайындайтыны жасырын емес. Сондықтан да өңірлік басқармалардың басшылары жемқорлық қылмыс жасап сотталған жағдайда олар үшін әкімдердің орынбасарлары емес, әкімдердің өздері тікелей жауап бергені жөн емес пе? Мұндай тәсіл орталық мемлекеттік органдардан бастап барлық атқарушы билік органына қолданылатын болса, шешім қабылдау деңгейіндегі жауапты лауазымдарға іскерлігімен қатар, ары таза азаматтар көбірек келер еді деп пайымдаймыз.