Коллажды жасаған Амангелді Қияс, «ЕQ»
Ресей мен Украина арасындағы геосаяси жағдай әлем елдерінің тауар жеткізудегі дәстүрлі бағыттарын қайта қарауға мәжбүр еткені мәлім. Осы орайда мүдделі тараптардың Транскаспий халықаралық көлік бағытына деген қызығушылығы айтарлықтай артты. KAZLOGISTICS Қазақстан көлік одағының дерегіне сүйенсек, геосаяси жағдай шиеленісе түскелі бері Транскаспий халықаралық көлік бағыты арқылы біздің елден өтетін жүк көлемі бірнеше есе өскен. Мәселен, 2017 жылы аталған бағыт бойынша Қазақстан арқылы 500 контейнер тасымалданса, 2021 жылы көрсеткіш 25 мың контейнерге дейін ұлғайған.
Десе де жүк ағынының ұлғаюы Транскаспий халықаралық көлік бағытындағы бірқатар мәселенің бетін ашып берді. Мәселен, баламалы бағыт бойында қозғалысқа кедергі келтіретін, тиісінше инфрақұрылымды дамытуды қажет ететін орындар бар. Сол себепті Транскаспий халықаралық көлік бағытын дамытуға мүдделі төрт мемлекеттің – Қазақстан, Әзербайжан, Грузия және Түркияның билігі өз елдерінің аумағындағы инфрақұрылымдық қуаттарды жедел кеңейтуді қолға ала бастады. Бұл жердегі әңгіме теңіз порттарына ғана қатысты емес. Сондай-ақ темір жол, автомобиль жолдары, паромдық өткел, ауыстырып тиеу стансаларына да қатысты болып отыр.
«Транскаспий халықаралық көлік бағыты» халықаралық қауымдастығының бас хатшысы Гайдар Әбдікерімовтің айтуынша, көлік бағытындағы жетілдіруді қажет ететін орындардың дені Каспий теңізінің бойында орналасқан. Соның бірі Қазақстанға тиесілі.
– Жүк жөнелтушілер тарапынан түскен өтінімдердің санына қарағанда, Қазақстан Ақтаудағы өз порты арқылы бүгінде 15 млн тоннаға жуық жүк жібере алатын мүмкіндікке ие. Алайда әзірше біздің нақты мүмкіндігіміз жылына 4 млн тоннаны ғана құрап отыр. Әрі кеткенде 5 млн тонна тасымалдай аламыз. Бұл өсіп келе жатқан сұраныстардан үш-төрт есе төмен. Сондықтан қазақстандық тарап бүгінде Қытай шекарасынан бері қарай жаңа автомобиль жолын салуды, Ақтау портының қуатын еселеуді және Каспийде паромдық өткел салуды жоспарлап отыр, – дейді Гайдар Әбдікерімов.
Халықаралық қауымдастықтың бас хатшысы тағы бірнеше проблемалық аймақты атап өтті. Соның бірі – Каспий теңізінің Әзербайжан жағалауындағы Алят теңіз порты. Мұны Баку халықаралық теңіз сауда порты деп те атайды. Оның да қуаттылығын жедел түрде арттыру керек. Тасымалға «тұсау» салатын нүктелердің қатарында Әзербайжанның темір жолдарын да атап өту маңызды. Бұл елдің темір жолдары қазіргі талаптарға жауап бере алмай отыр. Осы орайда, Әзербайжан тарапы темір жолдың мүмкіндігін арттыруға кірісіп те кетті. Тіпті Қазақстаннан 50 локомотив сатып алғаны да есімізде.
Міне, осындай кедергілерден кейін жүк тасымалына қатысты нақты мәселелер туындаған. Мәселен, қазақстандық жүк жөнелтушілер Әзербайжан мен Грузия арқылы тасымалдауда қиындықтар көп екенін айтып, шағымданып отыр. Жөнелтілген жүктер әу баста көрсетілген мерзімде жетпей, діттеген жерге үнемі кешігіп барады екен.
– 24 тамыз күні біздің компания 24 вагон катодты мыс жөнелтті. Жүк Құрық портына дейін тез жетті. Одан кейін паромға тиелді. Алайда 3 қыркүйектен бері жүгіміз Әзербайжан темір жолының инфрақұрылымдық проблемаларына байланысты Бакуға жақын маңдағы Алят портында қаңтарылып тұр. Бұл – бір. Екінші мәселе тарифке қатысты. KazMinerals сәуір айынан Поти порты бағытына жүк жөнелте бастады. Содан бері Әзербайжан және Грузия тарабының тарифтері орташа есеппен 18 пайызға өсті, – дейді KazMinerals компаниясының өкілі Айдар Қалиасқаров.
Оның айтуынша, компания Транскаспий халықаралық көлік бағыты арқылы ай сайын 1,5 мың тонна жүк жөнелтуді жоспарлап отыр. Алайда жоспардың нақты орындалуы жеткізу мерзіміне байланысты. Егер жүк діттеген жерге үнемі кешігіп жететін болса, компания Транскаспий бағытынан басқа балама бағытты қарастырып көрмек. Айталық, жүкті автокөлікпен жеткізуге де болады және бұл қазіргі бағытпен салыстырғанда әлдеқайда арзан әрі жылдам.
– Бастапқыда Ақтау портынан тиелген жүк Әзербайжанның Алят порты мен әзербайжан-грузия темір жолы арқылы Грузияның Поти портына 25 күнде жететін. Өкінішке қарай, қазір бұл мерзім екі есе ұлғайып отыр, – дейді ол.
Жүктердің кешігуіне қатысты мәселені «Қазақмыс» корпорациясының бас тасымалдаушысы саналатын «Транко» компаниясының өкілі Рахметолла Құдайбергенов те атап өтті. Компания биылғы 9 наурыздан бастап Транскаспий халықаралық көлік бағыты арқылы 45 мың тоннадан астам катодты мыс немесе 800-ге жуық жабық вагон жөнелткен.
– Маусым айына дейін мультимодальдық тасымалды пайдаландық. Яғни жүктерді Ақтау портына жабық вагондармен әкелдік. Одан кейін оны бос контейнерлерге тиеп, Каспийде жүретін фидерлік кеменің фитингтік платформаларына орналастырдық. Осылайша, біз 1 302 контейнер жөнелттік. Өкінішке қарай, мамырдың үшінші онкүндігінен бері Грузияның Поти портында ұзақ кідіріс басталды. Мәселен, маусым айында Баку портына дейін келген жүктің орташа кідірісі 20-30 күнге дейін жетті. Шілдеде мысты Ақтаудың құрғақ жүк кемелеріне тией бастадық. Осы схема бойынша Бакуге шамамен 9 мың тонна тасымалданды. 3,5 мың тонна жүк тиелген тағы бір кеме жолда кетіп барады. Әрі қарай жүктер Грузияның Поти портына немесе Түркияға жеткізіледі. Алайда Потиге келетін барлық жүк қойма қуатының жетіспеушілігіне байланысты кезегін күтіп тұрады, – дейді Рахметолла Құдайбергенов.
«KTZ Express» АҚ Логистика жөніндегі бас директорының орынбасары Айбек Қапар тарифтердің өсуін контейнерлерді тасымалдауға арналған қосымша фитингтік платформаларды тартумен және дизель отыны бағасының өсуімен байланыстырды. Оның пікірінше, Закавказьеде жүк тасымалдау тарифтері осыған дейін 10-14 пайызға өскен. Демек, жыл соңына дейін бұдан артық көтерілмейді. Қазақстан тарапы экспорттық жүктерді әкетуді қамтамасыз ету мақсатында қазақстандық контейнерлерді Алят портынан «минималды» бағамен әкету үшін әзербайжандық 214 фитингтік платформаны ұсынған.
– Иә, шетелдік тасымалдаушылар бағаны бірнеше есе көтеруді жоспарлағанын атап өткім келеді. Мәселен, жыл басында Грузия шекарасынан Ыстанбұлға дейінгі тариф қырық футтық контейнер бірі үшін 500 долларды құраса, маусым айында 1 700 долларға дейін көтеру әрекеті жасалды. Бұлар оны Түркиядағы инфляциямен түсіндірді. Сондай-ақ шетелде дизель қымбаттап жатыр. Мысалы, дизель бағасы қаңтармен салыстырғанда алты есе өсті. Бұдан бөлек, терминал, локомотив күші секілді барлық ілеспе қызметтің бағасы қымбаттады. Бірақ біз олардың айтқанын қабылдамадық және қазірге дейін тарифті 1 000-1 100 доллар деңгейінде сақтап отырмыз, – дейді Айбек Қапар.
Әзербайжан мен Грузия тарапында мәселе барын «Транскаспий халықаралық көлік бағыты» халықаралық қауымдастығының бас хатшысы Гайдар Әбдікерімов те мойындады. Оның айтуынша, Әзербайжан тарапында локомотив жетіспейді. Сондай-ақ онда темір жол инфрақұрылымын модернизациялау жұмыстары жүргізіліп жатқан көрінеді. Сондықтан қазіргі қиындықтар осы жылдың соңына дейін сақталуы әбден мүмкін.
– Әзербайжандықтар бізден 50 локомотив сатып алды. Оның 10-ы – тепловоз. Олар тұрақты жұмыс істейді. Қалған 40-ы – электровоз. 24 электровоз дәл қазір тоқтап тұр. Өйткені олар локомотивтің мұндай түрін кейбір жерлерде қолдана алмайды. Әзербайжан тарапы темір жол инфрақұрылымын жаңғырту туралы жоспар құрған кезде осы жұмыстың бәрін 2025 жылға дейін аяқтауды көздеген. Алайда Украина мен Ресей арасындағы жағдай барлық жұмысты жеделдетуге мәжбүр етті, – дейді ол.
Сонымен қатар Гайдар Әбдікерімов Әзербайжанда туындаған қиындықтардың тағы бір себебін атады. Оның айтуынша, Әзербайжанның Алят порты қазақстандық Құрықтан бөлек, Түрікменстанның Түркменбашы портынан да жүк қабылдап жатыр. Сондықтан олар үлгере алмай жатқан көрінеді. Әзербайжан тарапы конвенциялық тыйым жариялауды сұрап отыр. Қазақстан тарапы туындаған қиындықтарға қарамастан, әзербайжандық тараптан біздің елден келген жүктерді қабылдауға тыйым салмауды сұрайды.
– Дегенмен, көңілге медеу болар сәттер де баршылық. Мәселен, Грузия темір жолдары қарашадан бастап өткізу қабілеті мен локомотивпен қамтамасыз ету жұмыстары айтарлықтай жақсаратынын хабарлады. Қалыптасқан жағдайға бұл да әсер етеді деп үміттенемін. Әзербайжан тарапы темір жол инфрақұрылымын жаңғыртуды келесі жылы аяқтауға уәде беріп отыр. Өз кезегінде қазақстандық тарап Каспийдегі паромдар санын бірінші кезеңде 4-6-ға дейін, екінші кезеңде 10-ға дейін арттыруды жоспарлап отыр. Бұл бізге Әзербайжан кеме шаруашылығы мен Қазақстан арасында тепе-теңдік орнатуға мүмкіндік береді. Жиырма футтық 350 контейнер тасымалдауға қабілетті «Барыс» контейнерлік тасымалдағышына дәл осындай қуатқа ие «Сұңқар» контейнерлік тасымалдаушысы қосылды. Биыл бұл бағытта алты құрғақ жүк көлігі тартылды. Сонымен қатар біз «Түркістан» және «Бекет-ата» кемелерін де тарттық, – дейді Гайдар Әбдікерімов.
Еске сала кетейік, Транскаспий халықаралық көлік бағыты дегеніміз – 8 мемлекеттің аумағындағы 11 мың шақырымға созылған жол бағдары. Бұл жол Қытай Халық Республикасының шығыс жағалауында орналасқан Ляньюньган портынан басталып, Еуроодаққа дейін жетеді. Жол Қытай, Қазақстан, Әзербайжан, Грузия, Түркия, Украина, Польша, Румыния секілді мемлекеттерді басып өтеді. Қысқасы, Шығыс пен Батысты жалғайтын аса маңызды көлік дәлізі болып саналады. Қазіргі жағдайларға байланысты Транскаспий халықаралық көлік бағыты негізгі көлік дәліздерінің біріне айналып отыр.