Қазақстан • 26 Қазан, 2022

Электронды коммерция: Тұтынушы сұранысы қалай өзгерді?

324 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Сарапшылардың бағалауынша, бөлшек электронды коммерция нарығында айтарлықтай өсім бар. Бұған PwC Kazakhstan компаниясы мен Цифрлы Қазақстан қауымдастығы бірлесіп дайындаған «Қазақстан Республикасындағы бөлшек электронды коммерция нарығына талдау» деп аталатын зерттеу нәтижесі дәлел. Талдау 2022 жылдың алғашқы алты айының қорытындысы бойынша жасалып отыр. Зерттеу барысында нарыққа шолу жасалып, сатылым көлемі мен транзакциялар саны, орташа чек пен ондағы өзгеріс, электронды коммерциядағы маркетплейс рөлі негізге алынған.

Электронды коммерция: Тұтынушы сұранысы қалай өзгерді?

Коллажды жасаған Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»

Зерттеуге қатысқан респонденттер арасында Mechta.kz, Kaspi.kz, Sulpak, Halyk Market, Қазақстандағы Ozon Marketplace, ForteMarket бар. Зерттеуге сүйенсек, электронды коммерция нарығының да­муындағы басты рөлді пандемия кезеңі атқарды. Соған қарамастан келер жылдары нарықтағы өсім динамикасы баяулайды деген болжам бар. 2021 жылдың алты айымен салыстырсақ, нарық өсімі транзакция, сатылым көлемі бойынша әлсіреген, орташа чек теңгемен 1 пайызға төмендеген. Бұған елдегі қаңтар оқиғасы әсер етті дейді сарапшылар. Ресей мен Украина арасындағы соғыс та елеулі кесірін тигізіп отыр. Өйткені осы оқиға салдарынан жет­кізу тізбегі бұзылып, транспорттық тариф өсіп, инфляция ырық бермей кетті.

Талдау қорытындысы мобилді телефон арқылы жасалатын сауданың әлі де қарқынды екенін байқатқан. 2022 жыл­дың 6 айында бүкіл сатылымның 93 пайызы смартфон арқылы жасалып­ты. Бұған мобил­ді қосымшалар мен маркет­плейстердің бұ­рынғыдан да қолайлы бола түсуі себеп. Жалпы, бөлшек электронды коммерция нарығының алты айдағы көлемі 501 млрд теңгені құрапты. 2021 жылдың алты айымен салыстырғанда 18 пайызға өсу бар. Қаңтардағы жаппай наразылық кезінде және наурызда теңге бағамы 500-ге жеткен кезде онлайн сатылым көлемі күрт төмендеген.

Қазақстандағы Ozon Marketplace өкіл­дері елімізде электронды сауданың жедел дамып жатқанын айтады.

«Ірі ойыншылардың алдында көп міндет тұр. Тиісінше, геосаяси жағдай жаңа мүмкіндік пен перспектива ашты. Биыл Ozon Қазақстанда түрлі санат бойынша сатылымның айтарлықтай өсуін тіркеп отыр. Екінші тоқсанның өзінде Ozon-дағы қазақстандық сатушылардың айналымы бірінші тоқсанмен салыстырғанда 6 есе өсті», дейді.

Зерттеу авторларының айтуынша, жылдық өзгерістерді талдаған кезде

би­ыл­ғы алғашқы үш айдағы тоқсандық өсімнің 2021 жылдың бірінші тоқсанымен салыстырғанда әлдеқайда төмен екені (13 пайыз және 130 пайыз) көрінген. 2022 жылдың сәуіріне таман сұраныс қалыпқа келе бастаған, алайда екінші тоқсанда нарық көлемі 22 пайыз деңгейіндегі болмашы өсім көрсеткен. Ал 2020 және 2021 жылдары осындай кезеңде сатылым көлемі 2 есе артқан екен. Бұлай кері кетуге инфляция әсерін тигізді дейді сарапшылар. Жыл басынан маусымға дейін инфляция 10,5 пайызға жеткен. Ал осы кезеңдегі орташа жалақының көбеюі 9,3 пайыз болған.

«Инфляция мен жалақы көрсеткіш­терінің өзгеруін ескере отырып, сату көле­мінің бұл өсуі тұтынушылар көбірек тауар сатып ала бастағандықтан емес, не­гізінен бағаның өсуіне байланысты болды деп болжауға болады. Азаматтар аса қажетті тауарларды ғана сатып ала бас­тады. 2022 жылдың 6 айында сату көлемі өсу қарқынының жалпы баяу­лауына қарамастан, қазақстандық бөл­шек электрондық коммерция нарығы тар­тымды болып қала береді, сөйтіп жер­гілікті және шетелдік нарықта жаңа ойыншылардың пайда болуына ықпал етеді», дейді зерттеу авторлары.

ForteMarket пайымынша, Қазақстанда электронды сауданы дамытуға қосым­ша кедергілер пайда болған жоқ. Кәсі­би логистикалық, сервистік және марке­тинг­тік компаниялар көбірек келіп жатыр дейді.

Жылдың бірінші жартысында транзакция саны өсіп, 19,3 млн бірлікке жеткен. Былтырдың алты айымен салыстырғанда 19 пайызға көп.

«2022 жылдың бірінші тоқсанында сатылым 35 пайызға құлады, ал транзакция небәрі 19 пайызға төмендеді. Екінші тоқсанда сатылым 29 пайызға артты, ал транзакция небәрі 6 пайыздық өсім көрсетті. Бұл бірінші тоқсанда орташа чектің төмендегенін және екінші тоқсанда транзакция орташа сомасының көбейгенін көрсетеді. Жылдың бірінші тоқсанында нарықтың негізгі көрсеткіштерінің, со­ның ішінде транзакциялар санының төмендеуі нарықтың қалыпты үрдістеріне сәйкес келеді. Бірақ биылғы бірінші тоқ­сандағы транзакция санының төмендеуі был­тырдың көрсеткішінен де асып түсе­ді (былтыр небәрі 1 пайызға ғана тө­мендеген – ред.). Бұл тенденцияны қаңтар оқиғасынан соң тұтынушылардың офлайн сауда-саттыққа шыға бастауымен түсіндіруге болады», делінген зерттеуде.

Өсімнің төмендеуіне тағы қосымша себептер ретінде – теңгеге қатысты доллар курсының күрт жоғарылауы, азық-түлік өнімдері импортының кенеттен қыс­қаруы аталады. Мұның бәрі бағаның өсуіне, азаматтардың төлем қабілетінің төмендеуіне алып келді.

Mechta.kz мамандарының айтуынша, қазіргі геосаяси жағдай салдарынан логис­тика қымбат әрі күрделі болып кетті. Бұл өз кезегінде ассортимент пен тауар баға­сына соққы болып тиді.

Сондай-ақ сарапшылар алғашқы алты айды зерттей келе, орташа чек сомасының 1 пайызға төмендегенін анықтаған. 2022 жылдың бірінші жартыжылдығында сату көлемі транзакциялар санына қарағанда баяу қарқынмен өсті.

«Валюта курсының құбылуы және қаңтарда онлайн сатылымның шектеліп қалуы төлем қабілетін әлсіретіп кетті. Ор­­таша чектің жылдық төмендеуі екінші тоқсанда 5 пайызға жетті.

Ал 2022 жылдың бас кезінде тұтыну­шылық сұраныс және сатып алушылар тәртібі қалай өзгерді? Бұл сұраққа әр ком­пания әртүрлі жауап береді. Sulpak компаниясының пікірінше, саяси жағдай тұтынушылық сұранысқа қатты әсер етті: «Қаңтардағы жаппай наразылық кезінде сатылым құлады. Ақпандағы девальвация болуы мүмкін деген сыбыстың алдында сұраныс күрт артты, алайда наурыздағы жағдайдан соң сұраныс қайта төмендеді. Бағаның жаһандық өсуі сатылымды 2022 жылы ақшалай мәнде ұстап тұруға көмектесті, бірақ тауар саны тұрғысынан нарық 25 пайызға қысқарды».

Kaspi.kz тұтынушылардың негізінен күнделікті қажетті тауарларды онлайн сатып ала­тынын айтады. «Азық-түлік, дәріхана, тұр­мыстық тауар, балалар заттары, сұлулық және денсаулық, жануарларға арналған тауарлар кате­гориясы бойынша тапсырыс 5 есе өсті», дейді компания өкілдері.

ForteMarket пікірінше тұрғын үй на­ры­ғындағы белсенділік азаматтардың тұр­мыс­тық техника, электроника, құры­лыс материалдарын сатып алуын ынта­ландырған.

«Біз Қазақстандағы бизнесті тек 2021 жылдың соңында ғана бастадық. Биз­нес тұрақты өсіп жатыр. Екінші тоқсан қоры­тындысы бойынша Қазақстандағы тапсырыс саны 2022 жылдың бірінші тоқсанымен салыстырғанда екі есе өсті. Бұған қазақстандық сатушылардың тауарына ресейлік сатып алушылар тарапынан туындаған жедел қарқынды сұраныс себеп болды. Ресейліктер негізінен Қазақстаннан компьютерге арналған компоненттер, автомобильге қажетті материалдар, ұсақ тұрмыстық тауарлар алдыртады», дейді Қазақстандағы Ozon Marketplace.