Қоғам • 15 Қаңтар, 2023

Саиданың саз сиқыры

172 рет
көрсетілді
13 мин
оқу үшін

Терезедегі аппақ шілтерді еркелей ашқан самал жел шаңқай түстегі күн нұрын бөлмеге аямай төгіп тұр. Бөлмеге кіріп келгенде төргі қабырғаға ілінген плакаттан аппақ көйлегінің етегі еденге құлай төгіле қоңыр пианиноға сүйеніп тұрған ұзын бойлы сұлу бойжеткеннің бейнесі мен мөлдірей қараған жанары бірден көзге түседі. «Бұл 2019 жылы Саиданың Ыстамбұлға барғандағы жеке концертіне жасалған жарнама плакаты ғой», деді суреттегі сұлу жанның анасы Люба таңырқай қарап тұрған маған.

Саиданың саз сиқыры

­­– Мен кейде Құдай атты құ­ді­рет қы­зымның көз жанарын алға­нымен, жан жүрегіне, ты­ныс-тіршілігіне бір жарық сәуле сал­ған ба деп ойлаймын. Әйтпесе, ­
9 жасынан бастап музыка әлемі­не құлақ түріп, әр үн, әр дыбыстан ғажайып сыр, рухани ләззат алу, қарапайым адамның қолынан келмейтіндей, – деді Люба.

Иә, Құдай атты құдірет өзінің сүйікті құлдарын таңдарда, оның жан дүниесі­не жарық сәуле салумен қатар, оған жетер жолға тау-тасты, батпақ-шөлді, зұлымдық пен аярлыққа толы тосқа­уыл мен кедергіні де үйіп-төгіп береді екен. Бұл біздің кейіпкеріміз Саида Қалықоваға қатысты айтыл­­­ғандай. Тағ­дырдың жазмы­шы­­мен қос жанарынан бірдей айырыл­ғанына қарамастан, бой­­дағы буыр­қанған талантын тамаша дәлел­деп қана қоймай, әлем­дік деңгейде көрсете алған да­рынды жанның мына ғазиз дү­ниеге, келе­шекке деген се­нім мен үміті зор, сүйіспеншілігі шексіз.

Осы тұста кейіпкеріміз Саида әңгі­месін әріден бастады:

– Бәрі де сол мен шамамен 10 жасқа толған кезде басталды. Мәскеуге барып ота жасалып келгеннен кейін, менің екінші өмірімнің есігі айқара ашылды. Бала болсам да ата-анамның күбірлеп сөйлеген сөздерінен, анам­ның түндерде жылап шы­ғатын шарасыздығынан мына жа­рық дүниені көру деген үмітім­нің аз екенін сездім. Сездім де тас-түйін болып тек өз күніме сенуге бекіндім. Мектепте оқып жүргенде тәжірибелі ұстаздың әр сөзін қалт жібермей тыңдап, қабылдап түсінсең қосымша оқу­дың қажеті шамалы. 1-сыныптан бастап әр сабақтан тек өте жақсы баға алдым. Мектеп бітіріп аттестат аларда әр жылдардағы бағаларымды көріп, мектеп ұжы­мы мені «Алтын белгіге» ұсы­ныпты. Бірақ қа­лалық оқу бө­лімі бекітпепті. Себебін «көзі көрмейді ғой, оған кім сенеді?» деумен қысқа қайырыпты. Тап осылай айтылған уәж алдым­нан талай шықты. Бірақ Құдайдың құдіретімен әр кез көмекке келе­тін өзіңнің хал-ахуалыңды анық түсіну, төзім мен сабыр, тынымсыз еңбек талай кедергіні тас-талқан ететінін өмірдің өзі мың-сан көрсетті, деп балалық шағы, оқушы жылдарына ойша бір саяхат жасаған Саида сөзін әрі қарай өмір жолының өнермен тоғысу тарихынан сыр аша сабақтады:

– Орал қаласында Құрманға­зы Са­ғыр­баев атындағы мәде­ниет және өнер мамандарын даярлайтын 4 жылдық кол­ледж бар. Онжылдықтан кейін мен сол оқу орнының фортепиано факуль­тетіне оқуға түстім. Онда Наталья Нико­лаевна Свеч­никова атты тәжірибелі ұстаз бар. Мен оған ғұмыр бойына қарыздармын. Себебі ол ма­ған пианино атты музыка­лық аспап­тың пернелерін басу, есту, тү­сіну, тыңдау сияқты өзіндік әліп­песін үйретті. Ұстазымның ақыл-кеңесі, тәлім-тәрбиесі өмі­рім мен өнеріме арқау болды. Кол­ледждің 3-курсында оқитын кезім. Бірде ұстазым маған:

– Сен тап қазір кейбір сту­дент­тердің соңғы курста диплом аларда орын­дайтын шығармала­рын еркін орын­дап жүрсің. Егер мен саған жеке концерттерде орындайтын Шопен, Глинка сияқты композиторлардың күр­делі шығармаларын үйретсем, қина­лып қалмайсың ба?!, – де­гені. Міне, осыдан бастап ұста­зымның ізгі үміті мен менің қы­руар табанды еңбегім басталды да кетті. Сөйтіп, алғашқы жеке концертім 2004 жылы достарым мен туыстарым, мәртебелі ұстаз­дар мен студенттер қауымы орта­сында қойылды. Кейін Аста­надағы Қазақ ұлттық музыка ака­демиясының студенті атан­дым. Арманым университетті үз­дік бітіріп ата-анамды, өзімді тәрбиелеген ұстаздар ұжымын ұятқа қалдырмау болатын. Бірақ неге екенін қайдам классикалық музыка әлемінің отаны итальян тілін білсем, үйренсем деген ой-арман есімнен кетпей қойғаны. Сөйтіп, қосымша тіл үйренуді қол­ға алдым. Жылдар өте келе ар­мандар орындалады екен. Тала­бым мен табанды еңбектің арқа­сында шетел азаматтарына ар­нал­ған тіл үйрену курсын үзбей оқып, нәтижесінде, Италия елінде өте­тін конкурстарға онлайн қатысып, 2009 жылғы өткен байқауда 2-орынды жеңіп алдым. Ол маған Италияның Флорен­ция қаласында 6 айлық тегін тіл үйрену мектебінен білім алуыма мүмкіндік берді. «Болашақ» бағдарламасымен Италияда магистратурада оқыған жылдары да бос уақытымда өз бетімше тіл үйре­нуді тоқтатпадым. Нәти­же­сінде, 2013 жылы «Италия тілі­нің маманы – филолог» деген дип­лом алдым. Тап қазір бұл тіл­де еркін сөйлесіп, пікірталасқа қаты­сып, ұялмай тіл маманы еке­німді дәлелдей аламын. Екі жарым жыл­ға созылған Флоренция қала­сында өткізген Саиданың жұмақ өмірі осылай басталды, – деп да­рынды жан сөзін «Мың бір түн» әңгімелерінің сарынымен аяқтады.

Иә, «Өмір қас-қағым, ал өнер – мәң­гілік» депті білетіндер. Бұл өмірде ән­шейін ештеңе жоқ. Өнер де, білім де, ғылым да сатулы. Бірақ оларды алтын­ға, ақшаға емес, еңбекке, уақытқа, ты­нымсыз аңсаған ой мен арманнан қал­жыраған денсаулыққа ғана сатып алуға болады. Бұл өмірде жететін жетістік болса, жақсылыққа жетелеген аппақ арман мен тынымсыз еңбек қана екен деп ойладым сол сәтте.

Шын ниетімен айтқан соң ба, Саида­ның ойы орамды, сөздері дәлелді әңгі­месін тыңдаған са­йын тыңдай бергің келеді.

– Менің өмірімдегі естен кетпес жыл­дар Флоренция қала­сында магистратура оқыған жылдарым деп толықтай айта аламын. Әсіресе демалыс күн­дері, кешкі серуенге шыққан уақытта үй жанындағы бақта қо­йылған жайлы орындықтарға жайғасып, анамның әркез қол сөмкесінде жүретін шағын маг­нитофонындағы қазақтың ән­дері мен күйлерін тыңдаймын. Әсіресе қазақтың ұлт аспаптар оркестрінің орындауын­дағы Құрманғазының, Тәттімбеттің, Динаның күйлері естілгенде Медичи әулетінің зәулім 3 қа­батты үйінің бөл­мелерін жалға алған тұрғындар бақ жақтағы бөлмелерінің дәліздерін ашып ұйып тыңдап отыратын. Менің итальянша сөйлей алатыныма сүйсінген олар Қазақстан туралы, музыка жайында сұрап, әңгіме-дүкен құратын.

Осы кезде әңгімені әрі қарай Саида­ның анасы Люба жалғады:

– Мына тұрған диплом Саида магистратураны бітіргенде бе­рілді, – деді қабырғаға ілінген дип­ломдардың бірін көрсетіп. – Магистратураны бітіру кеші­не жиналған халық салтанат залына лық толды. Бір сәт кеш жүргізушінің «Оқу кезеңінде және емтихан қорытындысы бо­йынша ең үздік 110 балл ал­ған Саида Қалықова сахнаға ша­қырылады» дегенді естігендегі қуанышты сөзбен айтып жеткізу мүмкін емес.

– Ал диплом алуға лайықты балл қанша екен? – деймін мен де бәрін анық­тай түскім келіп.

– 98-100 балл болып бекі­тілген, – деді Люба. – 2010 жылы Вьетнам азаматы 108 балл жинапты. Содан бері ешкім бұндай жоғарғы көрсеткішке жетпепті. Соның нәтижесінде, араға ай өтпей, арнаулы комиссияның және Италия оқу министрлігінің шешімімен Саидаға «Музыка академигі» дәрежесіндегі диплом тапсырылды, деді ана перзентіне сүйсіне қарап.

Луиджи Керубини атындағы консерватория докторы Флора Гальяр Саидаға салтанатты түр­де «Музыка академигі» дәре­желі дипломын тапсырып тұ­рып: – Саида Қалыққызы, егер сіз біздің университетке жұ­мысқа қаламын десеңіз мен қуа­на қабылдап, бірден сізге про­фессор атағын берер едім. Тұра­тын пәтер, алатын жалақы туралы ойламасаңыз да болады. Өзіңізге арнайы класс беріледі. Сіздің әлемде жоқ «Музыка академигі» деген атағыңыздың арқасында біздің университеттің дәрежесі артады, деп қазақтың талантты қызын аттай қалап өз елдерінде алып қалғысы келді. Алайда Саида: «Барлық жақсылығым мен білі­мімді, талантым мен тәжірибемді елге, жерге, Қазақстанға апармасам, қазақ елі есебінен шетелде білім алып, қарны тойған жерінде қалып қойған көп жерлесімнің бірі болмаймын ба?! Елге оралу – менің перзенттік парызым» деп жауап берді. Бұл – Саиданың жүрегінен шыққан өз шешімі еді.

Осы орайда әңгіменің желі­сін оның ішкі түйсігі, яғни жан дүниесіне қарай бұрып:

– Атағы жер жарған әлемдік музы­канттардың шығармала­рын орындауға батылың барып, әр­қайсысының ұзақ­тығы бір сағаттан аса уақыт алатын Бах, Глин­ка, Чайковский сияқты ком­по­­зитор­лардың туындыларын но­таны көрмей қалай орындайсың? – деген сұрағымды қойдым.

Ол аз-кем үнсіз отырып:

– Әрине, нота парақшасын көзбен көріп, қолмен ұстағанға не жетсін. Тәңіріме шүкір, есту, сезіну, түсіну, па­йымдау қабілетім мен жан-жүрегімнің лүпілінің арқасында шығарманың бәрін түсініп сезінемін. Бойың бал­қып, қиялың шалқып, жан-жүрегің елжі­ресе сол шығарманың алапат кү­шіне, өміршеңдігіне, оның авторына ризашылық сезімің оянса болды, үйрендім дей бер. Қазір техникалық құралдың сан түрлісі бар. Тіпті кассета арқылы шығарманы 10 рет, қажет болса 100 рет тыңдаймын. Жүрегің сайрап тұрғанда оны қайталау қиын емес. Ал пианино клавиштеріндегі нота сандары небәрі жетеу-ақ.

– Білім мен тәжірибеңді музыка әле­міне құштар жастарға тәлім-тәрбие беру үшін музыка­лық академияда, болма­са колледждерде неге сабақ бермейсің? – деймін Саиданы одан әрі сөй­леткім келіп.

– Магистратураны бітіріп келген соң ондай ойым болған. Бірақ ол салалардың төрінде отырған басшыларынан: «Бұл мекемелер жартылай коммерциялық ұйым, балаларының оқуына ақша тө­лейтін ата-аналар көзі кем маман студенттерге дұрыс сабақ береді дегенге сенбейді, – деген жауап алдық Саидадан. Содан кейін ол мәселені қайталаудың қажеті болмады.

Алдымда отырған жап-жас әде­мі қызға қараймын. Оның әңгіме ара­сындағы: «Шіркін-ай, Алланың әмірімен үш күн қа­тарынан көзім көретін болса ғой. Ең алдымен, анамның ақ жүзіне көзім тоймай қарар едім. Не дегенмен 24 жыл көрмедім ғой. Беттерін әжім торлап жүдегенін сезсем де, мен үшін ол әлі де 43 жастағыдай әдемі келіншек. Ата-анам осы жылдар ішінде менің көретін көзім, еститін құлағым, әл-қуа­тым мен күш қайратым болды. Аңса­ған арманымның шығар шыңы, басар тауы болып, менің игілігім үшін саналы ғұмырларын сарп етті. Ата-анама қарыздармын. Әсіресе атар та­ңымда ақ анам ауырып қалмағай деп тілеймін. Соңғы жылдары денсаулығы сыр бергені жаныма қатты батады. Бұл өмірде менің әке-шешемдей жанкешті жан­дар тым аз шығар. Кейде ешкім­нің демеуінсіз сыртқа шығып, үйлер­ді, адамдарды, Астанада са­лынған зәулім ғимараттар­ды, сая­бақ пен гүл алаңдарын кө­ріп, түн бойы аспан көгіндегі мың-сан жұлдыздарды тамаша­лап, осы құдіреттің бәрін көре­тін адам­дар, сендер неткен бақыт­ты жан едіңдер деп айқай­ла­­­ғым келеді...», дегені есіме түс­кен­де жан-дүнием астаң-кестең болды.

«Е, Құдай, Саидаға құдіретіңді көр­сетші» деп іштей тілеумен болдым...

 

Бақыт ЖАСҚАЛИЕВА,

ардагер-журналист