Әдебиет • 07 Наурыз, 2023

Ақбілек сұлу

350 рет
көрсетілді
4 мин
оқу үшін

XX ғасырда қазақ жазушылары көтерген «әйел теңдігі» мәселесі ауқымды тақырыпқа айналды. Мұхтар Әуезов пен Жүсіпбек Аймауытов бірігіп жазған «Адамдық негізі – әйел» мақаласында: «Әйелдің басындағы сасық тұман айықпай халыққа адамшылықтың бақытты күні күліп қарамайды. Ал, қазақ, мешел болып қалам демесең, тағліміңді, бесігіңді түзе! Оны түзейім десең, әйелдің халін түзе!» деп ұлтқа үндеу тастады. Сол тұста дінді дұрыс түсінбеген әм түсіндіре алмаған дүмше молдалар себебінен әйелдер дәрменсіз, орайы келсе сабап алуға болатын, мал сау­дасын үдетер тиімді зат секілді дәрежеге түсті. Жеке құқықтары аяққа тапталды. Бұл жайлы «Қалың мал», «Бақытсыз Жамал», «Шұғаның белгісі», «Ақбілек» секілді шығармаларда жазылған болатын.

Ақбілек сұлу

«Ақбілек» – «Бақытсыз Жа­мал­дан» кейінгі ірі дүние, сом бітім. Шығарма құрылымын­­да ауыз әдебиеті сарыны, Еуро­па­лық ырғақ білінеді. Ақбілек тағдыры арқылы сол тұстағы қа­зақ өмірінің бет-бедері, тір­шілік-тынысы анық көрінеді. Романның бас кейіпкері Ақ­білек – əке-шешесінің көзінің ағы мен қарасындай ерке өс­кен, ажарына ақылы сай елге сый­лы ару. Жазушының Ақ­бі­лек портретін сомдауы сон­ша сырлы: «Мамырбайдың Ақ­білегі, Ақбілегі – жас түлегі, айы-күні – сұлу қызы, алтын сырға, күміс шолпы сылдырлатып, был­дырлатып, ақ көйлегін кө­леңдетіп...». Жазушы кейіпкер портретін шығарманың өн бо­йындағы салмақ-сапасына, оқи­ғалар желісін дамытуға орай түрлендіріп отырады. Ақ­білектің ұлттық танымы, қа­зақ қызына тән назы мен ерке­лі­гі Бекболат тілімен әуезді ай­шық­талады: «...алғаш барып көр­гендегі оның түрі қандай еді! Маңдайы қасқиып, мойны қаз­диып, көзі мөлдіреп, ерні үл­бі­реп, үріп ауызға салғандай жұтынып, сүйріктей еді-ау! Тал бойында бір міні жоқ, жаңа шығып келе жатқан сүйріктей еді! Шашбауын сылдыр еткізіп, сып етіп түре келгені, тізесімен ақ көйлегін серпе тастап, аяң­шыл бедеудей кербездене аяқ басқаны, тысқарыда жүріп, жең­гесімен сыбырлап сөйлесіп, дауысы күмістей сыңғырлап, тəп-тəтті күлгені; əнтек жыл­миып келіп, шай жасап, өп-өтірік сызылғансып, үш сауса­ғы­ның ұшымен шын-аяқ əпер­гені, салалы қою кірпігін сал­мақ­пен қағып, анда-санда көз ас­тымен бір қарап қалғаны; «Қош болыңыз» дегенде, көзін жалт еткізіп, басын əнтек изеп, артынан қарап қалғаны, – бəрі-бəрі сондағыдай сайрап көз ал­дыңа келеді».

вав

Иә, қазақ қызы, қазақ әйелі болмысы бөлек, сойы ерек. Хал­қымыз екі-үш баласы бар әйелді ханым десе, көпбалалы ананы әулие санаған, құрмет білдірген. Әйел тақырыбы елімізде ғана емес, әлем мәдениетінде жо­ғар­ғы маңызға ие. Егер әйелдер пси­хологиясын зерттеу жобасы құрылып жүз том еңбек жазыл­са да, әйел жанының тереңдігіне толық сүңги алмас еді. «Барлық өнердің бастауы – әйел». Кез келген алғадай тұлғаның со­ңын­да қажырлы әйел тұр. Федор Достоевский «Ағайынды Карамазовтарды» сүйікті әйе­лі Анна ханымға арнады. Әде­биет зерттеушілері Анна Гри­горьев­наның Достоевскийдің бұл туындыны жазуына аса көп ық­пал еткенін айтады. Лев Толс­той Григорьевна ханым­мен бір-екі рет жолығып, аз-маз сөйлескеннен соң: «Көп орыс жазушыларының Дос­тоевскийдің әйелі секілді әйелі болса, олар өздерін одан да мықты сезінер еді», деген екен. Ал Анна Григорьевна Лев Толстойдың әйелі Софья Андреевнаға 1910 жылдың 7 қа­ра­шасында жолдаған хатында: «Егер сіздің қадірлі еріңізге 83 жасқа дейін өмір сүру бұйырса, онда бұл үшін күллі Ресей сізге қарыздар... Сіздің оған деген қалтқысыз қамқорлығыңыз бен ыстық махаббатыңыз үшін», деп жазады.

Бипаз, биязы, нәзіктігімен-ақ бойды жылытып, рухани қуат құйған әйел жаны күші сарқылмас тақырып, қаланып болмас ескерткіш.

Қыз Жібектің дидары,

Наурыздың ақша қарындай.

Ақ бетінің қызылы,

Ақ тауықтың қанындай,–деген ұлағатты жыр ұлт аруының тылсым тұлғасын бедерлесе керек. Ақбілек сұлу бейнесі – қазақ әйелінің мозайкасы. Бір ғана кейіпкер бойында бәрі бар: рай, күй, саз.