Коллажды жасаған Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»
Wildberries жетекшісі Максим Губановтың айтуынша, платформада жергілікті бизнестің өкілдігі тек өсе түседі, оған Алматыда инвестициялық құны 100 млн доллар болатын көлемі 100 мың шаршы метрді құрайтын ірі логистикалық орталықтың құрылысы да ықпал етеді.
«Қазір біз Батыс, Шығыс және Орталық Қазақстанның барлық маңызды қалаларында бармыз. Астана мен Алматыда екі қойма кешеніміз жұмыс істейді. Бұдан бөлек Ресейден Батыс және Шығыс Қазақстанға жеткізулерді қамтамасыз етеміз. Батыс және Шығыс Қазақстан жеткізушілері үшін логистикалық инфрақұрылымды дамытуды жоспарлап отырмыз. Сонда осы өңірдегі өндірушілер өз бизнестерін Wildberries арқылы жүргізе алады. Тиісінше, сол үшін Астана мен Алматыға бару қажеттілігі жоғалады», дейді ол.
Отандық компаниялардың маркет-плейске деген қызығушылығы өте жоғары. INFOLine компаниялар тобының бас директоры Иван Федяковтың айтуынша, Қазақстандағы маркетплейстердің дамуы көпарналы ойыншылардағы онлайн-сатылым өсімінің алдын орап келе жатыр – 90/30%.
Ел кәсіпкерлері мен тұтынушылары арасындағы тағы бір танымал платформа – Alibaba. Қазір бұл онлайн-алаңқайдағы отандық компаниялар саны біршама артқан. Alibaba-ның ТМД мен Ресейдегі сервис-серіктесі, MD-Insight компаниясының басшысы Мария Каданцеваның сөзінше, биыл қытайлық маркетплейсте 7 000 отандық тауар ұсынылды. Бұл көрсеткіш жыл сайын 20-25 пайыз деңгейімен өсе бермек. Аталған платформадағы отандық тауарлар категориясында тамақ пен сусындар ең жоғары үлеске ие. Бұл тауарлар жалпы өнімдердің 40,7 пайызын құрайды. Ауылшаруашылық тауарларының үлесі – 14,3, құрылыс пен жылжымайтын мүлік үлесі – 7,7 пайыз. Біздің тарапымыздан ұсынылып отырған тауарлардың ішіндегі ең аз үлес – жиһаз, аяқкиім және тұрмыстық техникаларға тиесілі.
Сарапшылардың бағалауынша, біздің елдегі e-commerce нарығы бөлшек сауда нарығына қарағанда өте жылдам қарқынмен дамып келеді.
«Соңғы төрт жылда Қазақстандағы электронды сауда нарығы төрт есе өсті. 2019 жылы оның айналымы 300 млрд теңге болса, қазір – 1,3 трлн теңге. Биыл Қазақстандағы бөлшек саудадағы интернет-сатылым көрсеткіші 10-11 пайыз деңгейінде тұр. 2025 жылға таман бөлшек саудадағы электронды нарық үлесі жалпы сауданың 15 пайызын құрайды», дейді Иван Федяков.
Форум барысында айтылған тағы бір соны жаңалық – өндірушілердің басым бөлігінің (77 пайыз) алдағы үш айда тауар бағасын 10 пайызға көтеруін жоспарлап отырғаны болды. NielsenIQ Kazakstan компаниясының хабарлауынша, сауалнамаға қатысқан сатып алушылардың 48 пайызы жақын арада бренд пен өнімдер бағасы қымбаттайды деп күтеді.
«Әрбір бесінші тұтынушы жақын айларда баға өсетініне сенімді. Олар алдағы 3 ай көлемінде күнделікті сұранысқа ие өнімдер бағасы кем дегенде 20 пайызға өседі деп күтеді. Азық-түлік категориясындағы тауардың көбінің сатылымы құлдырап жатыр. Былтырмен салыстырғанда тек 12 категория өсім көрсетуде. Ең жылдам өсіп келе жатқан категориялар – шоколад батондары (+14,8 пайыз ) мен бисквиттер (+14,7 пайыз ). Жөргек (23,5 пайыз) пен майлық (25,2 пайыз) сатылымы ең көп төмендеді», дейді компанияның коммерциялық директоры М.Сейсенғалиева.
Сарапшының айтуынша, халықтың кірісі баға секілді өсіп жатқан жоқ. Сондықтан ел тұрғындары қандай да бір сауда жасау кезінде тым қатты үнем жасауға мәжбүр.
«Статистика агенттігінің хабарлауынша, қазіргі баға өсімі тұрғындар қалтасына тым қатты салмақ түсіріп отыр. Біз көріп отырған өзгерістер әзірге басы ғана. 2022 жылы тұтыну үдерісінің дәл бұлай құлдырап кеткенін біз байқамаған едік. Ал биыл жыл басында кейбір категориялар бойынша құлаудың бар екенін аңғарып отырмыз. Біздің пікіріміз бойынша, адамдар енді біртіндеп арзан баға сегментіне өте бастайды», дейді ол.
Зерттеу нәтижесіне қарасақ, тұтынушылар үшін қазір бірінші кезектегі критерий – баға тұрғысынан қолжетімдісі. Осылайша, өнімнің құнары мен экологиялық құндылығы екінші планға ығысты. Сұрауға қатысқандардың 61 пайызы арзан өнімдерді көбірек сатып ала бастағандарын растаған. Бірақ осыған қарамастан өндірушілердің 77 пайызы жаңа өнімдер шығаруға құлшынып отыр. Тіпті көбі премиум сегментке арналған өнімдерді нарыққа жібермекші.
«2023 жылы ассортиментті басқару бойынша стратегия өзгеріске ұшырайды. Бөлшек желілердің көбі эксклюзивті импортты ұлғайту есебінен өзінің қазіргі ассортиментін кеңейтпек. Өндірушілер мен бөлшек сауда желілері арасында жүргізілген сауалнама қорытындысына сүйенсек, олардың 32 пайызы офлайн-сауда ойыншыларының жұтылуы немесе бірігуін күтеді. 26 пайызы алдағы тұтыну көлемі айтарлықтай қысқарады деп, 16 пайызы күнделікті тұтыну тауарлары нарығы мен салада мемлекеттік реттеу күшейеді деп күтеді», дейді Мәдина Сейсенғалиева.
Сондай-ақ сарапшылар биыл Қазақстандағы бюджет тапшылығының 4 пайыздан асып түсетінін де атап өтті.
«Ресейде 2022 жылы әдеттегі профициттік бюджеттен әжептәуір тапшылық байқалды. Ол тапшылық ішкі жалпы өнімнің 2,3 пайызын құрады. Қазақстанда бұл көрсеткіш әлі жоғары – 3 пайыз. Экономистер болжамы бойынша 2023 жылы Ресейде бюджет тапшылығы 2 пайыз деңгейінде сақталады, ол Қазақстанда 4 пайыздан артық болуы мүмкін. Бұл ретте мемлекет тұтынушыға немесе бизнеске көмектеседі деп күту бекер. Мемлекетте ақша азайып бара жатыр, ал шығыс кірістен асып түсуде. Ресей мен Қазақстанның қаржылық билігі алдарындағы тәуекелдермен күресіп жатыр. Егер Ресейде пайыздық мөлшерлеменің күрт өсімінен кейін оның төмендеуі байқалса, Қазақстанда 2023 жылы пайыздық мөлшерлеме өз тарихындағы жоғары (16,75 пайыз) мәнге жетті. Жақын арада Қазақстандағы шаруашылық субъектілерінің экономикалық белсенділігін көре алмаймыз. Онда проблема толып жатыр. Сол себепті қаржыға жауапты билік өкілдері оңтайлы шешім қабылдауға тиіс. Әйтпесе біз бизнестегі инвестициялық қызметтің күрт тоқтауына куә болып қалуымыз ықтимал. Ондай жағдайда жаңа жобалардың жолы кесіледі», дейді Иван Федяков.
Осыларға қарамастан, еліміздегі бөлшек сауда тауар айналымы 2 пайызға артқан. Ал халықтың шынайы табысының төмендеу көрсеткіші 13 пайыздан асып кеткен. Бұл өз кезегінде несие жүктемесінің артуына әкеліп соқты. Инфляция халық табысына ауыз салып жатыр.
«Ресейде инфляция 2022 жылы наурызда өршіді. Сол кезде дүрбелең сұраныс туындап, баға аспандап кетті. Сол кезде Қазақстандағы ахуал біршама жақсы еді. Алайда одан кейін ресейліктер сатып алуды күрт азайтты, импорт дереу қысқарды, кей тауарлар тапшылығы орнады, нәтижесінде олардың бағасы түзетіле бастады. Қазақстанда, керісінше, 2022 жылдың екінші жартысынан бастап инфляция үдей түсті. 2022 жылдың соңында баға өсімі 20 пайыздан асты. Дабыл биыл да жалғасып жатыр. Баға өсімі тоқтайтын емес», дейді INFOLine компаниялар тобының бас директоры.
Сарапшылардың пайымынша, макроэкономикалық тәуекелдер әсерінен Ресей мен Қазақстан қарым-қатынасы айтарлықтай трансформацияға ұшырады.