Қоғам • 29 Мамыр, 2023

Жетім неге жылайды?

636 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Жетімін жылатпаған ел едік. Өкінішке қарай, кеңес заманында коммунистік идеологияның ықпалымен сол ата дәстүріміз ұмытылуға айналғанының және індеттей жайылған маскүнемдіктің кесірінен ата-анасынан тірідей айырылған жетімдер мен оларды панасына алған Балалар үйлері тым көбейіп кетті. Тек тәуелсіздік таңы атып, халқымыз ұлттық құндылықтарымызды қастерлеуге қайтадан бет бұрған кезде тағдыр тақсіретін тартқан жетім және ата-ана қамқорлығынсыз қалған балалар санын азайту мәселесін мемлекет пен қоғам бірлесіп шеше бастады.

Жетім неге жылайды?

Нәтижесінде, еліміздегі жетім­дер саны жылдан-жылға кеміп келеді. Оқу-ағарту министрлі­гі­нің мәліметінше, 2016 жылы 28419 жетім және ата-ана қам­қор­лығынсыз қалған бала тіркелген болса, осы көрсет­кіш 2021 жылы 22692-ге дейін азайған. Сондай-ақ аталған кезеңде патронаттық отбасылардың қамқоршылығына берілген жетім балалар қатары кө­бейіп, Балалар үйлері тәрбиелену­шілерінің саны 7236-дан 4076-ға дейін кеміген. Мұның өзі білім беру, денсаулық сақтау, әлеуметтік қорғау салала­рын­дағы 140 Балалар үйінің 51-ін жабуға мүмкіндік туғызған. Бұл оң үрдіс жалғасын табу үстінде.

Ата заңымызға сәйкес жетім жә­не ата-ана қамқорлығынсыз қал­ған балалардың бәрі мемлекеттің қор­ғауына алынып, олардың арнайы квота арқылы тегін білім алуы­на және тұрмыста мұқтаждық көрмей өсуіне мүмкіндігінше жағ­дай жасалып отыр. Балалар үйле­рінің түлектері үшін басты мәсе­ле баспана екендігі ескеріліп, олар­ға «Тұрғын үй қатынастары ту­ра­лы» заңның 74-бабына сәйкес Екін­ші дүниежүзілік соғыс ардагер­лерімен және көпбалалы отбасылармен қатар, мемлекеттiк тұрғын үй қорынан немесе жергiлiктi атқа­рушы орган жалдаған жеке тұрғын үй қорынан тұрғынжайды бірінші кезекте алу құқығы берілді. Бұған қоса, жетім балаларға жаңадан са­лын­ған коммуналдық тұрғын үй­лер­дің немесе жеке тұрғын үй қо­ры­нан жергілікті атқарушы орган жал­да­ған пәтерлердің кемінде жиыр­ма па­йызын бөлу қарастырылды. Алай­да осы заң талаптарының орындалу барысы сын көтермейді.

Нақты айтсақ, кейінгі он жылда еліміз бойынша 8458 жетім және ата-ана қамқорлығынсыз қалған ба­лаға мемлекеттік тұрғынжай бөлін­ген. Соның ішінде өткен жылы не­бәрі 673 жетім ғана баспанаға қол жеткізген. Ал биылғы 1 мамырдағы жағдай бойынша тұрғынжай ке­зегінде 62501 жетім тұрғанын ес­кер­сек, оларды былтырғыдай баяу қарқынмен баспанамен түгел қамта­масыз ету үшін 90 жылдан астам уа­қыт қажет екен. «Үйі жоқтың күйі жоқ» демекші, бүгінде өздері жұмыс істейтін ұйымдар ғимараттарының бір қуысын, көппәтерлі үйлердің жертөлелерін, жылу желілерін, вок­залдар мен тастанды үйлерді жә­не басқа орындарды паналап жан сау­ғалап, жылап-сықтап жүрген жетім­дер саны қанша екені бір Аллаға аян.

«Біреудің жоғын біреу өлең айтып жүріп іздейді» демекші, мемлекеттік шенеуніктер жетімдердің баспана мәселесінің өзектілігін біліп, қажетті шешімдер қабылдап жатқанымен, олардың орындалуын мұқият қада­ғалап, шынайы жанашырлық та­ны­­тып отырғандары шамалы сияқты. Мәселен, барлық өңірде жетім балалар мен ата-анасының қамқорлығынсыз қалған балалар­ды тұрғын үймен қамтамасыз ету­дің кешенді жоспары әзірленіп, онда жетімдерге бюджеттен тыс қаражат пен демеушілер есебінен тұрғынжай сатып әперу көзделген. 2016-2022 жылдары демеушілердің қолдауымен Отбасы Банк арқылы Ақтөбе облысында – 65, Шығыс Қазақстанда – 43, Павлодар облысында – 15, Солтүстік Қазақстанда – 4 пәтер, Абай және Қостанай облыс­тарында 1 пәтерден сатып алыныпты. Өзге өңірлер «демеуші табылмады» деп, ауыздарын қу шөппен сүртіп отырған сыңайлы.

Бұл ретте бір ескерерлік жайт – өңірлердің мемлекеттік тұрғынжай салу мүмкіндігі бірдей еместігі. Ұлттық статистика бюросының мә­ліметіне сүйенсек, былтыр комму­налдық меншікке Түркістан облысында – 311 983 шаршы метр, Шымкент қаласында – 162 531 шаршы метр, Жамбыл облысында – 146 618 шаршы метр, Павлодар облысында – 139 388 шаршы метр жаңа тұрғынжай берілген болса, бұл көрсеткіш Маңғыстау облысында небәрі 5 638 шаршы метр, Алматы қаласында 13 294 шаршы метр, Астанада – 18 262 шаршы метр, Ақмола облысында 17 665 шаршы метр, Ұлытау облысында 17 870 шаршы метр, Жетісу облысында 19 277 шаршы метр, Алматы облысында 23 060 шаршы метр болған. Ал Атырау облысында өткен жылы мемлекеттік тұрғынжай мүлдем салынбаған. Жоғарыда келтірілген цифрларға қарап-ақ қай өңірде жетім балаларға қанша баспана бұйырғанын шамалауға болады. Шынтуайтында, олардың тұрғынжай мәселесінің шешілуі жаңадан салынып, мемлекеттік меншікке берілген тұрғын үйлердің санына тәуелді болуы әділдікке жата қояр ма екен?

Талай жетім баланың тұрғын­жайды ұзақ уақыт ала алмауының тағы бір субъективті себебі бар, ол – Балалар үйлеріне алынған же­тімдердің пәтер кезегіне уақ­ты­­лы қойылмауы. «Тұрғын үй қа­ты­­настары туралы» заңның 71-ба­­бында: «Жетім балалардың, ата-анасының қамқорлығынсыз қал­ған балалардың заңды өкілдері жетім балалар, ата-анасының қам­қорлығынсыз қалған балалар білім беру ұйымына, медициналық немесе басқа да ұйымға келіп түскен күннен бастап немесе осындай балаларға қорғаншылық немесе қамқоршылық белгіленген күннен бастап не патронат тәрбиешімен шарт жасасқан күннен бастап үш ай ішінде баланы тұрғын үй алу үшін жергілікті атқарушы органда есепке қоюға міндетті» деп көрсетілген. Егер жергілікті атқарушы орган­дардың лауазымды адамдары жә­не баланың заңды өкілдері тұр­ғын үйге мұқтаж жетім және ата-анасының қамқорлығынсыз қалған балаларды есепке қою жөніндегі міндеттерін орындамаса немесе бел­гіленген мерзімді бұза оты­рып орындаса, онда оларға «Әкім­шілік құқық бұзушылық туралы» кодекстің 129-бабына сәйкес 100 айлық есептiк көрсеткiш мөлшерiнде айыппұл салынуға тиіс. Прокуратура органдары жүргізген тексерістердің нәтижесінде осындай жазаға тартылғандар да бар. Ал әділіне келсек, аталған заң нормалары жетімдерге жасалған қиянатты толық түзетуге мүмкіндік бермейді.

Мысалы, Ақмола облысының Сандықтау ауданындағы Балалар үйінің директоры осы мекемеде 1995 жылдан бастап тәрбиеленген жетімді пәтер кезегіне қою туралы өтінішін арада аттай он жыл өткен соң, дәл айтсақ 2005 жылғы 18 сәуірде ғана Астана қаласы әкімінің атына хатпен жолдапты. «Бір қызымнан бір қызым сорақы», дегендей, сол өтінішті елорда әкімдігі тоғыз жарым жылдан астам уақыт өткеннен кейін, 2014 жылғы 26 желтоқсанда әрең қарап, жетім баланың Астанада тұрақты тіркелуі туралы мәлімет ұсынбауы себепті оны пәтер кезегіне қоюдан бас тартқан. Өйткені жетім бала бір кезде елордада тұрақты тұрғанымен, Астана әкіміне өтініш жолдаған күні оның уақытша тіркелген мекенжайы болған екен. Әділдік іздеген жетім Жоғарғы сотқа дейін жүгініп, ақыры Астана қаласы әкімдігінің оны тұрғын үй алуға мұқтаж жандардың кезегіне қоюдан бас тарту туралы шешімі заңсыз деп танылды. Жо­ғарғы соттың әкімшілік істер жө­ніндегі сот алқасы жауапкерді өзі жол берген бұзушылықты жоюға жә­не талапкерді 2014 жылғы 26 жел­­тоқсаннан бастап пәтер кезегіне қоюға міндеттеді. Бірақ жетімнің өзін 2005 жылдан бастап пәтер кезегіне қою туралы талабын орындаудан бас тартып, оны кезекке қою күнін Астана әкімдігі Балалар үйінің директорына жазбаша жауап берген 2014 жылғы 26 желтоқсан деп белгілеген жөн деп шешті. Себебі 2005 жылы Балалар үйінен елорда әкімдігіне жолданған хаттар табылмапты-мыс. Сөйтіп, жетім бала Балалар үйіне түскен 1995 жылдан бастап санағанда 20 жылға таяу кезекте тұру уақытын жоғалтуға мәжбүр болды. Міне, осындай же­тімдердің тұрғынжай алу құқығын бюрократтық бөгесіндермен шектеуге жол бермеу мақсатында Парламент Мәжілісінің депутаттары қазір өздері талқылап жатқан «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне тұрғын үй саясатын реформалау мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасына баспанасы жоқ жетімдер тиісті өтінішті жергілікті атқарушы органдарға қай кезде бергеніне қарамастан, оларды Балалар үйіне түскен күнінен бастап тұрғынжай кезегіне қоюға қатысты түзету енгізсе, құба-құп.

Айтпақшы, бүгінде баспанаға зәру болып жүрген жетімдер Пре­зидент Қасым-Жомарт Тоқаевтың «Қазақстан халқына» қоғамдық-әлеу­меттік қоры денсаулық сақтау, білім беру, әлеуметтік қолдау сала­ларындағы өзекті мәселелерді шешумен айналысады деген сөзіне және елден заңсыз шығарылған қаржының Қазақстанға қайтарылып жатқанына байланысты алдағы уақытта мемлекет тарапынан өзде­рінің тұрғынжай проблема­сын түбегейлі шешу шарасы қабыл­дануын үлкен үмітпен күтіп жүр.