Сараптама • 13 Қараша, 2023

«Орталық дәліздің» стратегиялық маңызы

208 рет
көрсетілді
6 мин
оқу үшін

Көпшілік «Орта дәліз» деп атап кеткен Транскаспий халықаралық көлік жолы – Қытайды Орталық Азия, Кавказ, Түркия, сондай-ақ Шығыс Еуропа арқылы Еуропалық одақпен байланыстыратын теміржол контейнерлік жүк тасымалдау желісі. Бұл көпжақты даму жобасы саналады. Яғни Ресейдің санкцияға ұшыраған Транссібір бағытына балама, қысқа жол.

«Орталық дәліздің» стратегиялық  маңызы

Коллажды жасаған – Зәуреш СМАҒҰЛ, «EQ»

Азия даму банкінің зерттеулеріне сәйкес, Орта дәлізді дамыту Орталық Азия, Кавказ елдері мен Түркия экономикасын институционалды тұрғыда тәуелсіз етіп, әлеуетін арттырады.

Украинадағы соғысқа байланысты сол­­түстіктен, Украина мен Польша ар­қылы өтетін теміржол қатынасы қашан қал­пына келетіні белгісіз. Транс­кас­­пий халықаралық көлік бағытын тал­­қылау мен жоспарлау кезінде Еуро­падағы дәліздің соңғы нүктесі ретінде Ыстанбұл аталды. Содан кейін «Оңтүстік – Шығыс Еуропа» теміржол ж­е­лісі арқылы Еуропалық одаққа қо­сы­­лады.

Транскаспий халықаралық көлік бағыты – Қытайдың Тынық мұхиты жағалауынан басталады. Әдетте Еуро­па­ға бағыт алған теміржол көлігі Қы­тайды көктей өтіп, Қазақстанға же­туіне 3 күн кетеді.

Қазақстан – Еуразиядағы маңызды транзиттік хаб. Картаға көз жүгіртсеңіз, Транскаспий халықаралық көлік ба­ғы­­тының стратегиялық маңызын аң­­­ға­­расыз. Көпшілік мұны Қытай мен Батысты байланыстырған Ұлы Жі­бек жолының баламасы санайды. Қа­зақ­стан шенеуніктерінің пайымдауынша, Қытайдан Еуропаға құрлықпен жеткізілетін жүктердің 80 пайызы Қа­зақстан арқылы өтеді. Дегенмен оның бәрі «Орта дәліздің» еншісінде емес. Демек, Ресей аумағына тиесілі қалған жүк тасымалы бірте-бірте азая береді.

2022 жылы Транскаспий бағыты бойынша жүк транзитінің көлемі екі жарым есе өсіп, 1,5 миллион тоннаны құрады. Бұған Ресейге қарсы халықаралық санкциялар қаншалықты әсер еткені белгісіз. Алайда басты себеп сол екені анық. Жүк тасымалының айтарлықтай өскеніне қарамастан, сол­түстік Транссібір бағытынан әлі де кем.

Қазанның соңында шетелдік БАҚ-қа арналған брифингте Қазақстан Сыртқы істер министрінің орынбасары Роман Василенко Tранскаспий ба­ғыты жобасының орындалуына қатысты тың мәліметпен бөлісті. Оның айтуынша, 2023 жылы, соның ішінде Бейжіңде өткен бірнеше аймақтық үй­лестіру кеңестерінде маңызды ше­шімдер қабылданған. Қазақстан Қытай­мен байланыстыратын үшінші темір­жол өткелін ашуды, сондай-ақ 1300 шақырымдық жаңа теміржол салуды жоспарлап отырғанын хабарлады. Қытай шекарасына апаратын магис­тралды теміржол желісінде 800 ша­қы­рым қосымша жол төсеу жұ­мыс­ы басталған.

Астана Транскаспий бағытын панацея ретінде қарастырмайды, сонымен қатар «Қазақстан – Түрікменстан – Иран» бағытындағы жүк тасымалдауды кеңейту мақсатында теміржол инфра­құрылымын жақсартуға ұмты­лады.

Роман Василенко жоба Қытайдың «Бір белдеу, бір жол» бастамасына бәсеке­лес емес, оған қосымша ретінде қарас­ты­ратынын түсіндірді. Дегенмен бұған дейін Бейжіңмен «Орта дәлізді» қолдауға келісім жасалған. Қазақстан, сондай-ақ Еуропалық одақтың «Жаһан­дық қақпа» бастамасына, сондай-ақ Жаһандық инфрақұрылым мен инвес­тиция жөніндегі серіктестік аясында Транскаспий бағытын одан әрі да­мы­ту­ға талпынады.

«NE Global»-дың Транскаспий бағы­тын­дағы кедергілер туралы сұрағы­на жауап берген Василенко ЕҚДБ-ның көліктік және әкімшілік кедергілерді зерттеуді енді ғана аяқтағанын түсін­дір­ді. Оның айтуынша, есепте өңірдегі трассаның бойында 22 «қатты» және 7 «жұмсақ» инфрақұрылымдық ке­дергі анықталған. Сонымен қатар стан­дартталған аймақтық рәсімдер мен ке­дендік құжаттаманы әзірлеу қа­жет. Ол бірнеше мысал келтірді. Ең ал­дымен, Қазақстанның Каспий жағалауындағы, Ақтаудағы және Құрық портындағы контейнерлік тораптарды, соның ішін­де жаңа көп функционалды Саржа теңіз терминалын одан әрі жаңғырту керек.

Транзиттік уақытты одан әрі қыс­қар­туға Алматы мен Ташкент секілді ірі қалаларды айналып өтетін жаңа теміржол желілерін салу қажет. Кавказ елдері арқылы жүк тасымалдайтын локо­мотивтер жеткіліксіз. Оның айтуынша, Каспий теңізі арқылы Әзер­бай­жанға жету 36 сағат немесе одан да көп уақыт алады. Мұны азайтуға мүмкіндік бар. Кей шетелдік инвес­тор қосымша «Roll-on Roll-off» паромын сатып алуды қарастырып жатыр. Каспий теңізінен өту үшін құжаттарды электронды түрде беруді жеңілдету жұмыстары аяқталған.

Қазақстан, Әзербайжан, Түркия және Грузия көлік және сыртқы істер министрлері бірнеше рет кездесіп, ай­мақтық рәсімдерді әзірлеуге уағда­ласты. Қазіргі таңда үш елдің теміржол жүйесін үйлестіруге арналған «Middle Corridor Multimodal, Ltd» деп аталатын бірлескен кәсіпорын құрылды.

Өңірлік үйлестіру үдерісі, сондай-ақ жүргізіліп жатқан инфрақұрылымдық жұ­мыс­тар транзиттік уақытты қыс­қартуға мүмкіндік берген. 2021 жылы Қытайдың Тынық мұхиты жаға­ла­уынан Супсаға дейін (Грузия, Түр­кия­мен шекаралас порт) транзиттік уақыт 38-53 күнді құраса, 2022 жылдың со­ңына қарай 18-23 күнге дейін азай­ған. Василенконың айтуынша, қазір Қазақстан бойынша транзиттік уақыт бес күнге дейін қысқарды.

Жыл басында Роман Василенко Астана­ның келесі мақсаты Қытай мен Ыс­тан­бұл арасындағы транзиттік уақыт­ты 2023 жылдың соңына дейін 14-18 күнге дейін қысқарту керек екенін мә­лімдеген еді.

 

Алек МАЛЛИ,

«NE Global Media»-ның Жаһандық экономика және Оңтүстік-Шығыс Еуропа жөніндегі ортақ құрылтайшысы және атқарушы директоры