Пікір • 13 Қараша, 2023

«Елге болса» деп еңбек етейік

103 рет
көрсетілді
15 мин
оқу үшін

«Egemen Qazaqstan» газетінің 4, 16 тамыз күнгі сандарында «Әділдік жолы: бағыт пен бағдар», «Үкіметке үлкен жауапкершілік жүктеледі» деген екі мақалам жарық көрген еді. Мұнда біз еліміздегі көкейкесті мәселелерді қозғап, ой бөліс­кен едік.

«Елге болса» деп еңбек етейік

Ал 3 қазанда Прези­дент Қасым-Жомарт Тоқаевтың же­ке қабылдауында болдым. Ел­дік мәселелерді ірі, ұсақ деп бөл­мей, әрда­йым сергек қарайтын Мем­­лекет басшысына қоғамды тол­­ғандырған мәселелерді жет­­кізуге тырыстым. Қасым-Жомарт Кемелұлы да ел ішіндегі мәсе­ленің бәрімен кеңінен таныс. Ол кісінің әртүрлі мемлекеттік ма­­ңы­зы бар жиын­да айтып жүр­ген ұсы­ныс-пікірлері мен нақты тапсырмалары осы сөзіме дәлел. Жүзеге асып жат­қан оң істерді өзіміз де көріп, бағамдап жүрміз.

Мақалада көтерілген, Прези­дент­пен арадағы әңгімеге арқау болған кемшіліктер мен қиын­дықтар – бүгін қалыптасқан, қор­да­ланған мәселе емес. Бұрын­нан шиеленіскен, өткен күнде жібер­ген қателіктеріміздің «жемісі».

Екі мақала жарық көргеннен кейін Астана қаласының әкімі Же­ңіс Қасымбек хабарласып, көтеріл­ген мәселелер бойынша ат­қары­лып жатқан, алдағы уақыт­та нақ­ты іске асатын шаруа­лар­дың жай-жап­сары туралы сөз  қозғады. Мә­селе­лерге немқұрайды қарамай, бас­па­сөз бетінде жарияланған мақа­лаға қатысты жауап бергеніне риза болдым. Әйт­песе, өзіне, өзі бас­қарып отыр­ғ­ан са­лаға қатысты ай­ты­лып жат­қан сын­ға назар ауда­рып, байланыс жасайтын басшылар кемде-кем.

Елдегі өзекті мәселелерді сөз еткенде Астана қаласынан көп мысал келтірген едім. Сол мәселелерге қатысты нақты фактіге құрылған ресми жауап алдым. Енді осы жауап хаттағы деректерге жеке-жеке тоқталып, мәселелердің шешілу жолдарына байыппен қарағанды жөн көріп отырмын.

«Елордада тұрақты демогра­фиялық өсім бар. Халық саны шамамен 1,4 млн адамға жетті. Бұл қаланың инженерлік инфра­құры­лымына айтарлықтай ауырт­палық түсіріп отыр. Осы орайда жылумен жабдықтау бойын­ша мынандай шұғыл шара­лар қабылдап отырмыз. Қолданыстағы жылу көз­дері­нің қолда бар қуаты кезін­де тапшы­лық сағатына 500 Гкал-дан асқан. Тұрақты жылумен жабдықтауды қамтамасыз ету үшін осы жылы қуаты сағатына 440 Гкал болатын ЖЭО-3 бірінші кезегінің құрылысы аяқталды. Төрт су жылыту қазандығы және бір бу қазандығы салынды. Жалпы қуа­­ты сағатына 700 Гкал болатын екі газ жылу стансасының құры­­лы­сы аяқталды. Жылумен жаб­­дық­таудың барлық жаңа объек­­тісі газбен жұмыс істей­тін болады».

Астана қаласының жылу жү­йе­лерін газға көшіру – кезек күттір­мейтін мәселе. Бұл ең әуелі бас қаламыздың экологиясының жақсаруына тікелей әсер етеді. Көмірден шығатын тонна зиянды қалдықты айтпағанда, қара қою түтіннің өзі алып шаһардың еңсесін басып, тұншықтырып тұрғаны белгілі. Ал еліміздің басқа өңірлеріне еркін жетіп жатқан газды Астанаға жетпейді деу ақылға сыймайды. Осындай игі іс арқылы біз әлемге қараған тереземізді ыстан қорғап қаламыз. Енді тағы бір мәселеге келейік. «Тіршілік нәрі – су» дейміз. Су мәселесінде де әкімдік тарапынан тұшымды жауап алдым. 

«Қалада су тапшылығы бай­қал­майды. Маусым айында Астана су қоймасынан су құбыры іске қосылды, бұл тәулігіне қо­сым­ша 90 мың текшеметр су жет­кізуді қамтамасыз етті. Үшінші сорғы-сүзгі стансасының толық қуатының құрылысы аяқталды. Бұл тәулігіне 105 мың текше метрді құрайды. Бұл нысан 2026 жылға дейін қуат қорын жасайды. Биылғы жылдың қараша айында қуаты тәулігіне 48 мың м3 болатын Нұра жерасты сулары кен орнынан су құбырын жобалау, сондай-ақ «Тельман» сорғы стансасын тәулігіне 160 мың м3 дейін кеңейтуді жобалау аяқталады. Келесі жылы бұл жобаларды жүзеге асыру қаланы 2028 жылға дейін сумен тұрақты қамтамасыз етеді».

Әкімдіктің су мәселесіндегі атқарып жатқан шаруасы да көңілге қонымды көрінді. Егер осының барлығы нақты іске асатын болса, алаңдауға негіз жоқ. Бұл тұрғыда қала тұрғындары да «судың да сұрауы бар» деген сөз­ді терең түсінсе екен. Өйткені тұр­ғы­лықты жердің жағдайын жақ­сарту – әр адамның азаматтық пары­зы. Астанамыздың тағы бір кем­шілігі жаңбыр жаумай етегі су болып тұратыны. Жас қала­мыз­дың нөсерлі күндердегі жағдайы Венецияны елестететінін барша жұрт біледі. Бұл мәселе де өз ш­е­ші­мін тауып келеді.

«Нөсерлі кәріз жүйесі 18 тазарту құрылыстарынан және 1-жинақтаушы тоғаннан, ауданы 16,7 мың гектардан астам аумақ­­тан жерүсті ағындарын бұруды қамтамасыз ететін нөсер, дренаж және науа-арық кәріз желісінің 610,8 км магис­тралдық коллекторларынан тұрады. 2019 жылы 245-ке жуық проблемалық учаске анықталған, сол бойынша жұмыс жүргізіліп, 201 учаскедегі кемшілік жойылды және олардың саны қазіргі уақытта 30-ға дейін төмен­детілді. Су тасқыны кезе­ңін­де су басудың алдын алу мақ­сатында жұмыстар жүргізіліп келеді».

Электр жарығының қажеттілік жағынан жылу мен судан еш кемдігі жоқ екені баршаға мәлім. Бұл тұрғыда да мәселелер оңтайлы шешіліп жатқанға ұқсайды.

«Елорданы электрмен жаб­дық­тау жүйесі «Астана-АЭК» АҚ ба­засында ұсынылған: ӘЖ және КЛ – 5 733,06 км, қосалқы стан­салар, РП және ТП-1604 да­на, бүгінгі таңда желілердің тоз­уы 32,4 пайыз. Қаланың жаңа құры­лысын сенімді электрмен жаб­дық­таумен қамтамасыз ету үшін 7 төмендететін қосалқы станса салу қажет, оның ішінде «Жұлдыз» КС биыл аяқталады, қалған бесеуін салу 2024 жылы жоспарланған», делінген әкімдік хабарламасында.

Біз әдетте жолдарды қан тамырына теңеп жатамыз. Тамыр­да қиындық туындаса, қан қысы­мы көтерілетіні белгілі. Оның соңы жақсылыққа апармасы анық. Енді осы тұрғыдағы қиындық­тарды шешу жолдарына назар аударайық.

«Көлік инфрақұрылымын дамыту – маңызды мәселе. Қоғам­дық көліктерге 6 автобус паркі қызмет көрсетеді, оның ішінде 1 коммуналдық және 5 жекеменшік паркі кіреді. Қалада 93 бағыт бар, оның ішінде 66-сы қалалық және 27-сі қала маңындағы ауылдарға қатынас жасайды. Күнделікті 928 автобус шығады, оның 836-сы қалалық және 92 автобус қала маңындағы бағыттарға қызмет көрсетеді. Биыл паркті 400 авто­бусқа ұлғайту жоспарланған, бұл ретте 90 қоғамдық көлік алынды. Бұл автобустардың қозғалыс аралықтарын едәуір қысқартып, қосымша жаңа бағыттарды ашуға мүмкіндік береді».

Рас, қаладағы қоғамдық кө­лік­терге қатысты қиындық аса бай­­қалмайды. Оған аялдама­лар­дағы жолаушылардың аз-көптігі арқылы көз жеткізе аламыз. Шешілуі қиын мәселе көлік кептелісі екені даусыз. Ал­дың­ғы мақаламда осы саланы баса айтқан едім. Осы мәсе­ле төңірегінде қандай шаруалар атқарылып жатыр деген сұрақ­қа әкімдік: «Қалада 430 мың авто­көлік тіркелген. Күн сайын қалаға қосымша 90 мың көлік келеді. Елорданың даму болжамына сәйкес 2035 жылға қарай көлік құрал­дарының саны екі есеге артуы мүмкін. Қазіргі уақытта Мәң­гілік ел, Қабанбай батыр, Тұран, Тәуелсіздік, Момышұлы даңғыл­дары, сондай-ақ М1, М2 және басқа көпірлеріне қарбалас уақытта шамадан тыс жүк артылып отыр. Бұл мәселені шешуге 2035 жылға дейінгі жаңа Бас жоспардың жаңа жобасымен ұзындығы 2,5 мың км магистралдық және орамішілік көшелер, сондай-ақ кемінде 5 қосымша көпір салу көзделген. Өткен жылы Ұлы дала көпірі іске қосылды. Биыл Тәуелсіздік көпірін аяқтап, пайдалануға бердік. Сонымен қатар өткен жылы ЖРТ жобасын аяқтау жұмысы басталды», деп жауап берген.

Көлік кептелісін шешудің мұн­дай жолдарын баяғыда қарас­тыру қажет еді. Бас жоспарға өзге­рістер керек. Қаптаған бағдар­шамдарды айналма жолдар, үлкен көпірлер арқылы азайтып, тар көшелер салуды тоқтату керек. Әуелі бос жатқан жерге алты жолақты, керек болса сегіз жолақты жол салып алып, одан кейін ғана тұрғын үй, ғимарат салу мәселесін қарастырған жөн. Бұл Астананың іргесі қалана бастағанда-ақ қолға алынатын мәселе еді. Енді тек ештен кеш жақсы деуден басқа амалымыз жоқ. Тұрғын үй тұрғыз дегенде, тағы бір маңызды мәселенің төбесі көрінеді. Ол – тұрғындарды баспанамен қамтамасыз ету.

«Бүгінгі таңда тұрғын үй алуға кезекте 45 мың астаналық тұр. 2019 жылдан бастап кезекте тұрғандар мен жастарға барлығы 22 мыңға жуық әлеуметтік пәтер берілді. Биыл тағы 2,5 мың пәтер беруді жоспарлап отырмыз. Тұрғын үймен қамтамасыз ету бойынша қабылданып жатқан шараларға қарамастан мұқтаждар есебінде тұрған азаматтардың саны азаймайды. Бұл қала халқының табиғи өсуіне байланысты. 2019 жылы елордада 150-ге жуық проб­лемалы үй болған (52 нысанда, 16 060 үлескер). Үш жыл ішінде «Нұрлы жер» мемлекеттік бағдарламасы аясында 118 үйдің құрылысы аяқталды, 12 мыңға жуық үлескер отбасының мәселесі шешілді.

Биыл 165 қоғамдық орын және аула абаттандырылып, 1 млн-ға жуық жасыл желек отырғызылды. Оның ішінде 15 ірі жоба және 150 аула бар. Алдағы 3 жылда 4 млн-нан аса жасыл желек отыр­ғызуды жоспарлап отырмыз. Аста­­наны бейімделген өсімдік мате­риалымен қамтамасыз ету үшін қалалық питомниктің қуа­тын жыл сайын 450 мың көшетке де­йін ұлғайтуды жоспарлап отыр­мыз. Жаңа Бас жоспарға сәй­кес көгалдан­дыру алаңы 2 есеге ұл­ғаяды және 42,7 мың га құрайды.

2013 жылдан бастап қайта жаңарту бағдарламасы іске асырылуда, оның шеңберінде апатты үйлердің 14 мыңға жуық тұрғы­ны қоныс аударды. 2023 жыл­ғы қаңтарға 15 мыңнан аса адам тұратын 206 тұрғын үй (2-3 қа­бат) және барак үлгісіндегі жатақ­ханалар апатты деп танылды. 2028 жылдың соңына дейін 9 мыңнан аса тұрғынды көшіру қажет».

Тұрғын үй мен көгалдандыру мәселесін қатар жүргізіп отыру – құптарлық іс. Тұрғындардың таза ауамен тыныстауы, таза, әдемі жерлерде, қауіпсіз үйде тұруы да өркениетті елге тән нәрсе.

Мақаламда мектеп мәселесі­нің күйіп тұрғанын ашына жазған­мын. Шын мәнінде, үлкен шаһар­дағы білім саласының жағдайы алаңдатарлық екені бәрімізге мәлім.

«Кейінгі 20 жылдағы демогра­фиялық үрдіс мектепке дейінгі және мектеп жасындағы балалар үлесінің жылына 2,4 пайыз күрт өсуіне себеп болды. Бұл, әрине, қуанышты жағдай. Осы сүйіншілі хабардың артында әкімдік тарапынан түсетін салмақ та баршылық. Мектептерде 26 мың оқушыға орын жетпейді, ал мектеп түлектері мен бірінші сынып оқушылары арасындағы айырмашылық 17 мың баланы құрайды. Сондай-ақ Мемлекет бас­шысының тапсырмасы бо­йынша биыл «Жайлы мектеп» жобасын іске асыру басталды, оның аясында 2025 жылға дейін 90 мың оқушыға арналған 24 мектеп салынады. Сонымен қатар 2023 жылы 16 мың орындық 11 мектеп салынады (2 ауы­сымда), оның төртеуі пайдалануға беріліп, жұмыс істейді, 7 мектеп жыл соңына дейін пайдалануға беріледі. 2024-2025 жылдары 69 мың оқушыға арналған 30 мектепті пайдалануға беру жоспарланған. Сонымен қатар әкімдік 2024-2026 жылдарға арналған мектеп құрылысын іске асыру жоспарын қосымша қалыптастырды. Бүгін­гі таңда мектеп құрылысының жобалауы басталған 20 қосым­ша жер учаскесін бекітті. Жал­пы, алдағы 4 жылда 177 мың оқушыға арналған 65 мектеп салу және пайдалануға беру жоспарда бар. Қабылданған шаралар мектептердің шамадан тыс жүктелуінің ағымдағы мәселесін шешіп қана қоймай, болашақта, 2035 жылға дейін орын тапшылығын толығымен жояды».

Қуантқан хабар да осы болды. Жанымды жегідей жеп келе жатқан уайымнан арылғандай күй кешіп отырған жайым бар. Өйткені бұл – құрғақ цифрлар емес, Президенттің тікелей бақы­лауымен әкімдіктің жедел іске асырып жатқан игі шаруасы.

Түйіні тарқаған, жуық арада шеші­летін мәселелерді көріп-біл­генде, қуанышты бөліскім келді. Біздікі – «елге болса, елде болса екен» деген тілек қана. Ел ағасы ретінде ақыл айтып, ой-пікір бөлісу ғана. Әрбір іске нем­құрайды қарамай, барды бар, жоқ­ты жоқ деп айтып отырмасақ, біз­дің кім болғанымыз деген сұрақ та мазалайды.

Сын мұраты – барды бағамдап, жоқты түгендеу, кемшілікті ашық айту. Сындарлы сынымызға шынайы жауап берген әкімдікке, қала басшылығына ризашылығым­ды білдіремін. «Жауырды жаба тоқымай», кемшіліктерді жоюмен нақты күрескенде ғана даму мен ілгерілеу болмақ.

 

Елеусін САҒЫНДЫҚОВ,

мемлекет және қоғам қайраткері