Коллажды жасаған – Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»
Қазақ радиосының Бас редакторы Бек Дәулетбаев ағатайым бірде сөйлесіп отырғанымызда:
– Әй, жиен, Жазушылар одағында сенің Рахметолла деген ағаң бар, танисың ба? – деп сұрап қалды. Бекеңнің Нәзипа деген қарындасы Шелекте бізге сабақ берген. Бек ағаның маған нағашылық жақындығы болатын.
– Жоқ, аға, танымаймын!
– Өй, онда барып, таныс! –деп қалды күліп, – ол өзі мықты бір қазақ! Ол кезде Рахметолла Райымқұлов деген жазушының атын жиі еститінбіз. Тіпті «Түйелі адам» деген кітабын оқығаным да бар.
Жастық максимализмнің ұрып тұрған шағы. Туыс іздеуге ондай бір құмарлық жоқ. Уақыт өтіп жатты. Бірде жол түсіп Жазушылар одағына бара қалғанда есіме түсіп Рахметолла ағаға кіріп амандасып шықтым.
– Осылай да осылай, Марат Тоқашбаев деген ініңізбін. «Жетісу» газетінде жұмыс істеймін, – деп жатырмын. Рахметолла аға кішіпейіл, жаны жұмсақ жан екен. Өте жылы қабылдап, «келіп тұр, хабарласып тұр» деді. Бірақ өте қауырт шаруамен айналысып жатқанын байқадым да уақытын алмайын деп тездетіп шығып кеттім. Рахметолла ағамен алғаш осылай танысқанмын. Кейін де жиі көрісіп тұрдық. Шерхан ағам: «Көркем әдебиет – ауыр артиллерия, публицистика – жеңіл кавалерия» демекші, газет, журнал саласында істейтін журналистер үшін Одақ айрықша бір әлем. Жас біздерге төселген, кәнігі қаламгерлер басқа планетаның адамдары сияқты көрінетін. Бірақ үнемі әлдебір магниттей өздеріне тартып тұратын. Біз енді араласып, ағалы-інілі бола бастаған кезімізде Рахметолла ағам 1978 жылы 65 жасында аяқ астынан қайтыс болып кетті. Сөйтіп, қазақ әдебиетінің көрнекті бір тұлғасынан көз жазып қалдық.
Рахметолла Райымқұлов 1913 жылы 11 мамырда қазіргі Өзбекстан аумағына өтіп кеткен Бостандық ауданы, Қараманас ауылында дүниеге келіпті. 1929 жылы төрт кластық білімімен Ташкент қаласындағы Қазақ педагогикалық техникумына түскен. Оны 20 жасында бітіріп, Ташкент облысының Жоғары Шыршық ауданында, өзі оқыған мектепте мұғалім болып істеген. Үнемі қоғамдық жұмыстарға бейім, алғыр жас жігіттің алғашқы мақалалары, әңгімелері аудандық газетте жарық көре бастайды. Сол қабілетін байқаған басшылар оны аудандық «Алға» газетінің редакторлығына тағайындайды. Сол кезден бастап Рахметолланың 45 жылдай өмірі баспасөзбен байланысты болды.
22 жасында Ташкент педагогика институтына түсіп екі жыл оқиды. 1937 жылы 24 жастағы жігіт Алматыдағы Қазақстан Коммунистік Журналистер институтына ауысып, оны 1939 жылы үздік бітіріп шығады. Ол саяси қуғын-сүргін жылдарын көзбен көрді, қоғамдық-саяси өмірге таптық көзқараспен қарайтын ұстанымдар оны үнемі ойландыратын. Өмір мен теорияның қабыспайтын тұстарын жиі байқайтын. Бірақ «партия солдаты» деген ұғым оны тежеп келді.
Институтты бітірген бойда сол кездің тәртібі бойынша арнайы жолдамамен «Сталин жолы» (қазіргі «Қазақстан әйелдері») журналына жауапты хатшы қызметіне қалдырылады. Бұл ол кезде үлкен сенім болатын.
1941 жылдың ерте көктемінде «Социалистік Қазақстан» (қазіргі «Egemen Qazaqstan») газетіне ауысады. Үлкен басылымда оның үлкенді-кішілі материалдары жарық көре бастады. Бірнеше айдан соң совет-герман соғысы басталды да Рахметолла әскери форма киюге мәжбүр болды. Сол жылы күзге таман лейтенант шеніндегі ол майданға алынып, 1946 жылдың қаңтарына дейін бес жыл әскер қатарында болды. Ол алғашында Батыс майданда, кейін Шығыс майданда ұрыс қимылдарына қатысқан. Мемлекеттік архивте оның майдан даласынан өлеңмен жазылған бірқатар хаты сақтаулы. Ол да алдағы уақытта зерттеушілер назарынан тыс қалмауға тиіс. Политрук Райымқұлов есімі ол қызмет еткен полк жауынгерлеріне жақсы таныс болатын.
Рахметолла соғыс аяқталып, елге оралысымен Қазақ мемлекеттік университетінің журналистика факультетінде очерк және фельетон жанрларынан дәріс берді, семинар сабақтарын жүргізді. Кейін «Ара» журналы ашылғанда оның редакция алқасының мүшесі болып, өзі де талай сын-сықақ, әжуа жазған. Алайда өзіне қатысты жазбалары сараң.
Рахметолла аға бірде өзі былай дейді: «Өзің туралы жазудан қиын нәрсе жоқ екен. Расында, не жазуға болады? Бір сөзді бастай берсең-ақ, ойыңа мынауың мақтан емес пе? – деп құлағыңа әлдекім сыбырлап тұрғандай, өзіңнен өзің ұяласың да, қалам-қағазды тастай бере, орныңнан тұра жөнелгің келеді. Бірақ осы кезде бір күш сені желкеңнен басып еріксіз отырғызады. Жазбауға әддің қалмайды. Ол күш – жазып берейін, жіберейін деп уәде еткен адамың. Өйткені ол сеніп, күтіп отыр. Алдауға хақың жоқ». Рахаң іс жүзінде шынымен де өзі туралы жазуға мырзалық танытпаған. Оның «Оқ тескен билет» сияқты кейбір әңгімелерінен жауынгерлердің саяси жетекшісінің ішкі тебіреністерін, толғаныстарын аңғарасың. Жау тылына барлауға аттанып бара жатқан жауынгерлерін шығарып салып тұрғанда полктің ең батыр, айлакер барлаушысы Серік Жанпейісов осалдық көрсетіп: «Жолдас аға лейтенант, бүгін осы жорықтан мені қалдырыңызшы?» деген өтінішіне селт еткен әлдебір ішкі түйсігін соғыс кезінің қатаң дағдысы басып кетеді. Қайтарып тастайды. Сол жауынгер сол түнде мерт болды, жүрегінің тұсына қойған билеті мен қалыңдығының суретін оқ тесіп өткен.
«Адам жанының ондай аян берер айғағын, білгіштігін бұл соғыс тәжірибесі үйретіп біткен жоқ па еді, ә? Егер со замат оның өтінішін орындай қойсам ғой, сержант Серік Жанпейісов тірі қалар еді. Қап! Адам психикасындағы соғыстың өзі үйреткен бұл ғажап ғылымды біле тұра ескермегенім зор қылмыс!» деп өкінеді полктің саяси жетекшісі артынан. Осыдан біз автордың жан тебіренісін ұққандай боламыз.
Рахметолла ағаның қоғамдық жұмыстарға бейімдігі мен жауапкершілігі бірнеше жыл кәсіподақ саласының қамытын сүйрелеуге мәжбүр етті. 1949-1953 жылдары Полиграфия және баспасөз қызметкерлері кәсіподағы республикалық комитетінің төрағасы болып қатарынан екі рет сайланды. Ақыры шенеуніктік қызметтен өзі сұранып, шығармашылық ортаға қайтып оралды. 1953-1961 жылдары «Жұлдыз» журналында жауапты хатшы, «Қазақ әдебиетінде», одан соң қайтадан «Жұлдыз» журналында проза бөлімінің меңгерушісі болды. Жас дарындардың әдебиетке келуіне қамқорлық жасады. Рахаңның қамқорлығын көрген сондай жандардың бірі, қазіргі қазақ әдебиетінің клссигі Дулат Исабеков өзінің 1966 жылы әдебиеттегі алғашқы қадамын былай деп еске алады:
24 жасымда әскерде жүріп «Гауһартасты» жазып келгенімде, «Жұлдыз» журналының проза бөлімінің меңгерушісі екен ол кісі. Ол кезде ешкімді танымаймын. Алып бардым, бердім. «Жарайды, тастап кет», деді. Ол кезде мен сияқты жастар толып жатыр ғой. Бықпырт. М.Әуезовтен басқа классиктеріміздің бәрі дін аман. Роман жазса, бес-алты нөмірге бір-ақ кетеді. «Жұлдыз» жалғыз журнал, солардан босамайды. Қазіргідей газет-журнал көп емес ол кезде. «Лениншіл жас», «Социалистік Қазақстан» әңгіме баспайды. «Қазақ әдебиеті» газеті де үлкендерден артылмайды. Анда-санда болмаса, жастарды көп бермейді.
Сөйтіп жүргенде, Рахаң іздепті. Бардым. Ол кезде адам табу қиын. Барсам, орнынан тұрып, бетімнен сүйді. «Айналайын, құттықтаймын! Керемет повесть жазыпсың, көзіме жас алдым. Мұны енді Сырбайға беремін. Ол кісі мақұлдаса, журналға шығасың. Жастарды кезексіз шығарайық деп айтып көремін», деді. Сырбай Мәуленов «Жұлдыздың» бас редакторы. Содан қалтырап, Сырбай ағаның оқуын күттік. Бір күні Рахаң Сырбай аға шақырғанын айтты. Барсам, дауысы гүрілдеп отыр екен. Ол кісі де бетімнен сүйіп: «Мынандай повесть жазған екенсің, айналайын. Мен мұны «досыл» ғып жіберемін», деді. «Досыл» деген кеткен журналдың ішінен бір материалды алып тастап, орнына салады. Жүрегім жарыла қуандым. Осылай «Гауһартас» шыққан еді. Содан кейін біз ағалы-інілі боп араласып кеттік».
Рахаң 1971 жылдан Қазақстан Жазушылар одағы жанындағы көркем әдебиетті насихаттау бюросы директорының орынбасары болып қызмет істеді. Бұл кезде қаламгердің «Уәде», «Көкжал», «Жасыл белес», «Түйелі адам», «Балдақты адам», «Болаттың сынығы», «Қара жорға» сияқты роман, повестері жарық көріп, кәдімгідей танымал болған кезі. Драматургияға да атсалысты. Оның шығармашылығын әріптестері жоғары бағалайтын.
Рахаң аударма саласында Садриддин Айнидің «Бұқара» трилогиясының екі кітабын қазақ тіліне аударды. Өзінің де бірқатар туындысы орыс тіліне аударылған. Жауынгерлік орден-медальдарына қосымша үкіметтік бірнеше орден, медальдармен марапатталған болатын.
Уақыт деген ұлы күш әдебиет саласына да өз қолтаңбасын қалдырып жатады. Рахметолла Райымқұлов өзі өмір сүрген кезеңде алдыңғы қатарлы қаламгерлердің бірі еді. Оның кітаптары үлкен сұранысқа ие болды. Ал қазіргі заманда оның шығармалары оқырман көңілінен шыға ма?
Жамбыл атындағы қалалық жасөспірімдер кітапханасында қолыма жазушы Рахметолла Райымқұловтың «Жасыл белес», «Бала жігіт» кітаптары, Таңдамалы шығармаларының үш томдығы тиді. Оқыдық, риза болдық. Кейбір кітаптарын бұрын да оқығанбыз. Көрнекті қаламгердің шығармалары өткен ғасырдың басы мен орта тұсындағы оңтүстік өңірдегі қазақ ауылдарының тыныс-тіршілігін, қоғам өмірінде орын алған құрылымдық өзгерістер мен құндылықтар қайшылығын жан-жақты бейнелейді. Жазушы қай кезде де, қандай жағдайда да әділдік, ізгілік күштерінің шешуші маңызға ие екендігін өмірдің нақты мысалдарымен көрсетеді.
Айталық, «Бала жігіт» повесінде ұжымдастыру кезеңін арқау ете отырып, кеңестік шаруашылықтар құруға белсене атсалысқан жастар өмірін көрсетеді. Олардың жаңалыққа, жаңа дәуірге деген құлшыныстарын суреттейді. Мойнына ауданнан облыстық партия комитетінің басшылығына құпия пакет жеткізу жүктелген Сейіт азғантай уақыт ішінде талай оқиғаға ұшырайды. Бірақ тапсырманы қалтқысыз орындап шығады. Ертеңгі күнге деген сенім жас жігіттің азамат ретінде қалыптасуына жол ашады. Қаламгердің басты ерекшелігі өзі өмір сүрген кезеңнің картинасын айнытпай береді, дәл суреттейді.
Айталық, «Жасыл белес» повесінде колхоз басқарып жүрген алаяқ Асылбектің образын былай көрсетеді. Асылбек сол бір кезді жақсы пайдаланып, мал-мүлікке қарқ боп, белшесінен батты. Бұрын кемпірдің аузындай бір тіс жоқ шүңірейген ұрты аз күннің ішінде алтын тіске толып шыға келді. Түлкінің көзіндей ұры жанары шатынап, бетіне адам қаратпай, бір ауыз сөзге келген қарапайым сауатсыз қазақты қамшының астына алып, қан жоса ететінді шығарды. Қит етсе болды: «Есіңде болсын, бір жерге барып арыз етсең, бай-кулактар тізіміне қосамын да, өзіңді абақтыға тыққызып қоямын», деп кіжінетін.
«Түйелі адам» повесінде кешегі байдың тұқымы Құрбанның әкесіндей адаммен текетіресі сөз етіледі. Сейіттің әкесі Тоқатай өмір бақи Құрбанның әкесі Тіспайдың малын бақты. Кәмпеске кезінде Тіспайдың қызыл қоспағы бұған бұйырды. Соны мініп жүргеніне өшіккен Құрбан өш алмақ болады. Алғашында бандыларға қосылмақ болған ойы жүзеге аспай қалған соң інісі Кенжеғұлды, қара ниет серіктесі Қаранарды ертіп түн ішінде Тоқатайдың жолын тосады. Кенжеғұл болса Тоқатайдың жалғыз ұлы Сейітпен дос еді. Таптық ұстанымдар мен көзқарас олардың арасын ажыратып жіберген. Жол тосып жүрген қара ниеттілер Жындысайда дегендеріне жетеді. Құрбан Тоқатайдың қақ маңдайынан ұрғанда Қаранар өткір қылышын сермеп қалып қарттың мойнын баудай қиып түседі. Базардан түнделетіп қайтқан Тоқатайдың қоржынынан шыққан ақ матамен жансыз денені түйеге таңып тастайды. Елеске айналған түйелі адам повестің әр тұсынан елестей көрініс беріп жатады.
Бұл кәдімгі америкалық Майн Ридтің «Бассыз салт атты» романын еске түсіреді. Бірақ Майн Ридте оқиға махаббат желісіне құрылса, Рахметолла Райымқұловта оқиға тап күресінен ушығады. Бұл тұсты автор былай суреттейді: «Олар қазір өздерінен едәуір ұзап кеткен түйелі адам соңынан дыбыстарын білдірмей бара жатты. Тісін қайрап, іштей қатуланып алған Құрбан ғана кейде күбірлеп сөйлеп қояды. «Біріңді жайраттым. Пәлем, Сейіт, енді сен де иманыңды айта бер. Бүгін әкең барған жерге сені де жіберемін!» дейді ол кіжініп».
Бірақ түн қатқан қарақшының жолы болмады. Жүрегі қағып елегізіп жатқан Сейіт терезе алдынан көлбеңдеген біреуді байқап қалды. Өзін өлтіруге кірген біреумен арпалыса кетіп, оған бой бермеді. Алқын-жұлқын төбелес ұзаққа созылды. Ақыры ауылдастарының көмегімен қарақшы ұсталып байланды.
Бұл сәттен кейінгі ахуалды жазушы экспрессивті диалогтермен былай береді:
– Құрбан қолға түсті. Бірақ Тоқатайды о да өлтіріп келген екен!
– Жолда жолықтырыпты!
– Түйеге байлап жіберген көрінеді!
– Өздері үшеу болса керек! Құрбаннан басқасы қашып кетіпті!
– Е, қуған өзіміз емес пе? Жамалдың әкесі айғай сап мылтық атпағанда қиын-ақ болатын екен!
– Заңғар найсаптар-ой!
– Қап, оларды да ұстау керек еді де!..
Автор диалогтерді ұтымды пайдалану арқылы шығарманың сюжеттік шешімін толықтай көрсетіп береді. Оқиғаның немен аяқталғанын да осы диалогтер айқын көрсетіп тұр. Осыдан автордың жазушылық өнерді жан-жақты меңгергенін байқайсың.
Кітапта заман алмасқан тұста орын алған өзгерістер, этнографиялық картиналар да бой көрсетеді. Өткен ғасырдың отызыншы жылдарындағы оқиғалар шынымен де тартысты. Айталық, «Жыланның зәрі» атты тарауында арқан үстінде ойын көрсететін даршылар өнері туралы, 8 наурыз мерекесі қарсаңында өзбек әйелдерінің басындағы паранжысын отқа тастағаны ерекше бір шынайылықпен берілген. Автордың сөз саптауында қазақилық басым. Жергілікті жердің тілін, сөйлеу ерекшеліктерін қаз-қалпында береді. Тұтастай алғанда автор шығармаларында қазақтың ұлттық мінез-құлқын айнытпай көрсетеді. Отаншылдықты алға тартады.
Бүгінгі тәуелсіздік тұсында кеңестік кезеңнің көрнекті қаламгері «Рахметолла Райымқұловтың шығармашылығы қаншалықты құнды? Оның жазған дүниелері бүгінгі және келер ұрпақ сұранысына жауап бере ала ма?» деген сұрақ алдымыздан көлденеңдейді. Рас, ол өзі мұрат тұтқан, барынша сенген қоғамының өкілі ретінде сол кешегі социалистік реализм талабымен қалам тербеді. Бірақ оның «Бала жігіт», «Жасыл белес», «Түйелі адам», «Балдақты адам», «Суретші», «Қара жорға» сияқты роман-повестеріне қарасаңыз тек таптық қақтығыстармен шектеліп қалмайды. Онда қаламгер махаббат пен зұлымдық, ізгілік пен имансыздық, жаңашылдық пен ескішілдік сияқты мәңгілік тақырыптарды шығармашылығына сюжеттік арқау етеді. Өзі өмір сүрген, өзі куә болған кезеңді қаз-қалпында көрсетеді. Ізгіліктің зұлымдықты жеңетініне көзіңді жеткізеді. Қаламгердің басты олжасы да, басты артықшылығы да осында. Сондықтан да Райымқұлов шығармашылығын жас ұрпақ үшін де, келер ұрпақ үшін де әдеби құндылық ретінде бағалаған орынды.
Тағы бір ескеретін тұс автордың ғұмырнамасында да, шығармашылығында да ақтаңдақ тұстар көп. Зерттейтін тұстар баршылық. Мәселен, 1941 жылы «Социалистік Қазақстанда» істеп жүрген кезінде совет-герман соғысы басталып, майданға кетеді. Содан тек 1946 жылы ғана елге оралады. Оның майдан жолдары, соғыс жылдары жазған дүниелері белгісіздеу. Мемлекеттік архивте майданнан өлеңмен жазған хаттары бар дейді. Қаламгердің жастық шағы, совет-герман соғысына қатысуы, көрген-түйгендері туралы жазбалары әлі күнге беймәлім. Соғыстан кейінгі жылдарда оның қазақ баспасөзінде жарияланған әңгімелері, сын-сықақтары, драматургиялық шығармалары әлі толық жиналған емес. Осының бәрі терең зерттеуді қажет етеді. Жоғары оқу орындарының филология факультеттерінде, Әдебиет инстититутында осы тақырыпқа арнайы жас зерттеушілерді тартқан дұрыс деп есептеймін. Райымқұловтану шаруалары қолға алынуы керек. Арнайы он томдығы шығарылса өте орынды болар еді.
Кеңестік социалистік реализм әдісі өмір құбылыстарын тек тап күресі тұрғысынан көрсетуді талап еткенімен, жазушы Рахметолла Райымқұлов ол шектеуге қамалып қалмайды. Қаламгер махаббат пен зұлымдық, ізгілік пен имансыздық, жаңашылдық пен ескішілдік сияқты мәңгілік тақырыптарды мәйегімен олжалап, сюжеттік арқаумен шебер байланыстырады. Әсіресе кейіпкер образдарын ашуда тың әдіс-тәсілдерді ұтымды пайдаланады. Жазушы шығармашылығы өзі өмір сүрген, өзі куә болған кезеңді қаз-қалпында көрсетуімен құнды. Сондықтан қаламгер кітаптары бүгінгі оқырман үшін де олжа болары анық.
Марат ТОҚАШБАЕВ,
жазушы