Білім • 12 Қаңтар, 2024

ҰБТ: Жетілсе ғана ұтады

196 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Сапалы маман – жергілікті экономиканы дамытуға, азаматтық қоғам құруға, білім саласын жақсартуға, тиімді үкімет жүйесін қалыптастыруға, жалпы айтқанда, бүкіл қоғамды өзгертуге ықпал ететін күш.

ҰБТ: Жетілсе ғана ұтады

Коллажды жасаған – Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»

Жоғары оқу орындары – нарықтағы талап­тарға сай, озық дағдыларды меңгерген мамандарды даярлауда маңызды рөл атқарады. Демек оқу орнына қабылдау жүйесіне ерекше мән берілуі керек. Соған байланыс­ты елі­міз­дегі жаппай тестілеу тәсілі қан­ш­а­лықты тиімді екенін әлемдік тәжірибемен салыстыра отырып сараптап көрдік.

Мектеп бітірген әр түлек үшін ұлттық бірыңғай тестілеу – маңызды сын. Себебі олар­дың ендігі қадамы, таңдаған ма­ман­дығы мен жоғары оқу орны­на түсу-түспеуі жинаған ұпайына тікелей байланысты. Оқуға қабылдаудың бұл жүйесі елімізге 2004 жылы енгізілген. Одан бері тест форматы бірнеше рет өз­гертілді. Атап айтқанда, 2017 жылы кейбір міндетті пән­дер мен тест құрылымы қайта жа­сақ­­тал­са, кейінгі 3 жылда сұрақ­тың мазмұны мен тестің өткізі­лу тәртібіне байланыс­ты жаңа­­шы­лд­ықтар орын алды. Ал биыл мін­детті «Оқу сауат­тылығы» мен «Матема­тикалық сауат­ты­­лық» пәндерінің тапсырма саны 5 сұраққа азайса, бейін­дік пәндер­дің сұрағы 35-тен 40-қа көбейеді.

Ал тест тапсыру уақыты 4 сағат­тан 3 сағат 30 минутқа қыс­қарды. Форматы жетілдіріліп, өзгеріске ұшырап жатқанымен, жаппай тестілеу бәрібір жаттанды жүйе екені белгілі. Ғылым және жоғары білім министрі Саясат Нұрбек: «Қазір ҰБТ фильтр сияқты жұмыс істейді. Талапкерлердің білімін «жақсы» не «нашар» деп қана сұрыптайды. Бірақ не үшін нашар және не үшін жақсы екенін айтпайды», деп жүйенің кемшілігін атап өткені есімізде.

Әрине, тестілеу жүйесі әлемдік тәжірибеде кеңінен таралған дәс­түрлі формат. Бұл – оқуға қабыл­дау­­дың бірінші және екінші түр­­леріне сәйкес келетін тәсіл. Яғни мектеп бітірген түлектердің білі­мі аймақтық немесе ұлттық дең­гейде орталықтандырылған жүйе­мен бағаланады. Мысалы, әлем елде­рі­нің арасында Қытай, Сербия, Тан­зания, Ирландия осы тәсілді пай­да­ланады.

Ал дамыған елдердің көбі қабыл­даудың үшінші түрі талап­кер­­лердің танымдық қабілеттерін баға­лауға басымдық береді. Мәсе­лен, Швецияны, АҚШ-ты, Ұлы­британияны айтуға болады. Шве­цияда оқуға түсу үшін әуелі мем­ле­кеттік мекеме өткізетін Швед академиялық қабілеттілік тестін тап­сырады. Содан кейін үміткер кә­сіптік қабілеттілік бо­йынша сы­нақтан өтеді. Сондай-ақ орта мек­тептегі бағалары да есепке алынады. Кез келген университет грант орындарының кем дегенде үштен бірін емтиханнан жинаған ұпайы негізінде, тағы бір бөлігін орта мектептегі бағалары негізінде үлестіреді. Ал АҚШ пен Ұлыбританияда талапкерлерді әрбір мекеме өздері бағалайды. Онда орталықтандырылған жүйе жоқ. Көп оқу орны SAT секілді стандартталған тест нәтижелеріне қарайды. Сонымен қатар орта мектептегі үлгерімін ескереді. Бұған қоса эссе, ұсыныс хат, сұх­бат­тасу, портфолио сияқты сыни дағ­дыларға негізделген емтихан түрі­не баса мән береді.

SAT – тест тапсырушылардың мектептегі білімін және ол білімді қаншалықты қолдана алатынын анықтауға бағытталған сынақ. Сол арқылы талапкерлердің мәселелерді қаншалықты талдап, шеше алатыны анықталады. Айта кетейік, SAT нәтижесін пайдалануға біздің елде де рұқсат етілген. Ұлттық бірыңғай тестілеуді өткізу және «Ұлттық бірыңғай тестілеу тапсырғаны тура­лы сертификат беру» мемлекеттік көрсетілетін қызмет қағидаларына сәйкес оқуға түсушінің SAT reasoning және SAT subject сертификаттары бар болып, бейіндік пән­дері сәйкес келген жағдайда оны ҰБТ ұпайына ауыстыра алады. Қосымша Қазақстан тарихы пәні­нен ұлттық бірыңғай тестін тап­сырады.

Жалпы, қабылдау саясаты – жоға­ры білім мен қоғам үшін ма­ңызды мәселелердің бірі. Бүкіл әлем­де жоғары білім қолжетімді болып келе жатыр. Болжам бо­йын­ша 2025 жылы студенттер саны 150 млн-ға жетуі ықтимал. Бұл 1975 жылғы көрсеткіштен үш есе көп. Яғни білім экономикасында жұмыс күшін даярлаудағы білім­нің маңыздылығы артып отыр. Со­н­дықтан көптеген университет қабылдау саясатын жетілдіруге, сапасын арттыруға ұмтылады.

Жоғары оқу орнына қабылдау кезінде нені ескеру керек деген сауал төңірегінде пікірталас әлі көп. Сол себепті ортақ бағалау жүйе­сі қалыптаспаған. Мысалы, Фран­цияның жоғары мектебі немесе Жапонияның Токио уни­вер­­ситеті сияқты әлемдегі кейбір эли­талық оқу орындары акаде­мия­­лық жетістікті жоғары баға­ласа, АҚШ-тың кейбір оқу орда­ла­ры студенттердің акаде­мия­лық қабі­ле­тін ғана емес, олар­дың көш­бас­шы­лық әлеуетін де ма­ңыз­ды деп есептейді.

Айталық, QS World University Rankings рейтингі бойынша екінші орында тұрған Стэнфорд уни­верситеті іріктеу кезеңінде талап­кер­лердің академиялық үлгеріміне, интеллект қабілетіне, қоғамдағы белсенділігіне, жеке қасиеттеріне, мектептегі оқу үлгеріміне мән береді. Сондай-ақ 500-600 сөзден тұратын эссе жазуды, мұғалімдер тарапынан ұсынысхат тапсыруды, ACT немесе SAT тестінің нәтижесін ұсынуды міндеттейді. Дәл осы рейтингте үшінші орында тұрған Гарвард университетіне оқуға түсу үшін де ACT немесе SAT тестін тапсыру талап етіледі. Бұған қоса талапкердің тарапынан моти­вациялық хат жазылуы керек. Содан кейін ашық әңгімелесу кезеңі бар. Ал бесінші орында тұрған Оксфорд университеті талапкер өтінім жібергеннен кейін қандай тестілеу түрін тапсыратынын хабарлайды. Одан әрі ағыл­шын­ тілі деңгейін, сыни ойлай алу қабілетін білу мақсатында үміт­­кердің эссе жазуы, портфолио жа­сауы, әңгімелесу кезеңінен өтуі мін­­дет­­теледі.

Жалпы, алдыңғы қатардағы жоғары оқу орындарының қабыл­дау саясатына көз жүгіртетін болсақ, көбінің ұсынысхат, жеке мәлімдеме, эссе, арқылы талапкерлердің жеке қасиеттерін сараптап, олардың ізденімпаздығы, сыни ойлай алуы, интеллектуалды қызығушылығы, жетістігі, ерекше таланты, көшбасшылығы, табан­ды­лығы, қиындықтарды жеңу қабілеті секілді сапалы талаптарға жүгінетінін байқаймыз. Бұған қоса мектептегі үлгеріміне де ерекше мән беретін көрінеді. Демек шетелдерде жоғары оқу орнына түсерде қойылатын талаптар мектеп кезеңінде қалыптасады. Ал біздегі жүйеде мектептегі білім аса бір рөл ойнамайды. Ұлттық бірыңғай тест тапсырғандар бағы мен біліміне қарай ұпай алып, жоғары оқу орнына түсе береді. Байқасақ, бізде мектеп бітіруші түлектердің жеке қасиеттері мен қабілеттеріне мүлде мән берілмейді екен. Сондықтан ҰБТ ұтымды шешім дей алмаймыз. Алайда министр Саясат Нұрбектің айтуынша, елімізде жоғары оқу орнына қабылдау үшін ұлттық бірыңғай тестілеудің орнын баса қоятындай сынақ түрі әлі жоқ. Әзірге ҰБТ форматын барынша халықаралық SАT стандарттарына жақындатып икемдейтін амал бар. Бұған 3 жыл бұрын қадам жасалып та қойды. Кембридж университетімен бірігіп, 5 мың жаңа мазмұндағы сұрақ дайындалған. Олар биыл енгізіледі деген жоспар бар. Дегенмен жаппай тестілеу тәсілінен гөрі алдыңғы қатардағы университеттердің тәжіри­бе­сін ескерген жөн секілді.