Білім • 16 Ақпан, 2024

Құмға сіңген грант

114 рет
көрсетілді
12 мин
оқу үшін

2023-2024 оқу жылында бакалавриатта білім алуға 73 мың грант бөлінген. Ғылым және жоғары білім министрлігі сол гранттың 60 пайызы техникалық мамандықтарға тағайын­далғанын хабарлады. Бірақ елімізде бұл салада әлі де маман тапшы.

Құмға сіңген грант

Көрнекі сурет: bnews.kz

Мәселе

Жалпы, қоғам сұранысы мен мемлекеттік тапсырыс нарық қажеттілігіне сай анықталады. Дегенмен керек кәсіпті игергендер дипломмен жұмыс істемейді. Неге? Сондай-ақ грантқа түсіп алып, 1-2-курс­тан кейін тегін оқудан бас тартатын­дар бар. Неліктен? Ен­ді осыған тестілеуден өтіп, ұпайын жинап болғаннан соң мамандық таңдай алмай жүр­ген­дердің көптігін қосыңыз, тағы да жауабын іздеген сұрақ туады.

Құралай Нұрланқызы «Ядролық физика» маманды­ғында оқыған. Оқуын бітіргеннен кейін мамандығы бойынша жұмыс іздепті. Тауыпты да. Бірақ соңында сән салонынан бір-ақ шығыпты. Мұның себебін ол қажетті мамандыққа лайықты жалақы төленбейтінімен байланыстырады. Түпкі мәселені біз оның сөзінен тапқандаймыз. Өйткені ол:

– Мен мамандығыммен жұ­мыс істегім келіп, біраз ізден­дім. Жұмыс іздеп, талай ме­ке­менің, соның ішінде белгілі ор­талықтың да есігін қақтым. Бәрі­нің ұсынғаны 70 мың тең­геден сәл жоғары жалақы бол­ды. Бұл – әрине, 5 жыл бұрын­ғы жағдай. Мүмкін мұндай жалақы қарапайым қызметкерге қазіргіден құнды айлық секілді көрінетін шығар, алайда мен бұған қанағаттанбадым. Жақсы жалақы ұсынатын жұмыс орны табылғанша күнкөріс үшін бір сән салонына кіріп, тырнақ бояп азын-аулақ ақша тауып жүрдім. Кейін бір шеберден са­­бақ алып, өзім де шебер болып ал­дым. 1 айлық курспен 4 жыл бойы оқыған мамандығы­ма ұсын­ған жалақыдан 2-3 есе көп таптым. Қазір одан да көп табуға болады. Негізі осы ма­мандыққа грант болғаны үшін ғана түстім. Әйтпесе физика пәнін телебайланыс инженері болғым келгендіктен таңдап едім. Бірақ төрт мамандықты бел­гілеп, ұпайымның жеткеніне қарай «Ядролық физика» ма­ман­дығына түстім», деді ол.

Міне, ойынан өздеріңіз байқаған­дай, «ядролық физика» мамандығына қаламай түскен. Қаламай түссе де жұмыс істеуіне болар еді, өйткені бітіргені өте қажетті және сұраныстағы мамандық, десек те оған ынталандыратын жалақы болмаған екен. Мемлекет жыл сайын 70 мыңнан аса грант бөледі, соның ішінде ең көбі нарықта сұранысқа ие мамандықтарға тағайындалады. Оның сыртында әр өңірдің қажетті салаларына қарай бөлінетін гранттар тағы бар. Алайда жоғарыдағы кейіпкеріміздің және көп танысымыздың басында болған жағдай грантты көбейтумен нарықтағы сұранысты жаба алмайтынын көрсе­тіп тұр. Осы жерде бір мысал еске тү­седі, мұғалім мамандығы кейінгі жыл­дарға дейін «қалдық мамандық» саналды, кешенді жұмыстан кейін педагогикалық мамандықтарға грант саны 2-3 есе көбеймесе де осы салаға бет бұрғандар артты.  Бұған «Мұға­лім мәртебесі туралы» заң қабылда­нуы, педагогикалық мамандықтарда оқитын студенттердің стипендиясын арттыруы, мұғалімдердің жалақысын екі есе көбейтуі ықпал етті. Бұл нені білдіреді? Кенже қалып, болмаса сапасы нашарлап бара жатқан саланы кәсіби және білікті кадрлар арқылы арттыру үшін құр грантты көбейту нәтиже бермейді, кешенді жұмысты қажет етеді.

 

Грант иеленуші қайта ҰБТ тапсырғысы келеді

Қазіргі жас буын өзінің қателес­кенін, өзіне ұнамайтын мамандықты грант үшін ғана таңдаудың дұрыс емесін ертерек түсінетін сияқты. Оған заман талаптарының өзгеруі ғана емес, грант иеленушінің оқуды бітірген соң, мамандықпен жұмыс істемеген жағдайда мемлекетке тегін оқуының ақшасын қайтаруға міндеттелгені де әсер ететіні анық. Ұлттық бірыңғай тестілеу орталығы директоры Руслан Емелбаевпен мәселеге қатысты әң­­гі­мелесуге барғанымызда бізге өзінің телефонындағы талапкерлерден келетін толассыз хаттарды көрсетті. Хаттардың басым бөлігінде мазмұн: «Мен 1-курста, «пәлен» ма­ман­дықта, грантта оқимын. Бірақ мен мамандығымды ауыстырғым келеді. Қайтадан ҰБТ тапсыруға бола ма? Қазіргі мамандығым ұнамайды», деген сарында. Грантта оқып жүрген студенттер гранттан бас тартса, қанша жыл тегін оқыды, сонша жыл мемлекеттен бір студенттің оқуына бөлінген қаражатты қайтаруға тиіс. Сол себептен де болар, қаламайтын мамандықта оқып жүргендер гранттан 1-курстың алғашқы семестрінен-ақ бас тартады екен. 

– Шынын айту керек, студенттер­дің грантта оқып жүріп тегін оқудан бас тартуы – өте өзекті мәселе. 13-20 шілде аралығында болатын құжат қабылдау комиссиясы жұмысын бастағанда өзіңіз көрсеңіз де болады, ата-аналар балаларымен бірге мамандық таңдап тұрады. Бұл – құжат қабылдау комиссиясы, шешім қабылдайтын комиссия емес қой. Шешім дегеніңіз мұғалімдермен, баланың өзімен, ата-ана бәрі бірлесіп, түрлі аналитикалық деректерге сүйеніп, құжат қабылдайтын жерге дейін шығарылуға тиіс. Кәсіби бағдарлау елімізде енді-енді дамып келе жатыр ғой, бұл мәселе біз­дің құзырымызға кірмесе де, ақ­па­раттық-түсіндіру жұмыстарымен ел аралап шыққанда оқушыларға ма­мандық гранттан да маңызды екенін түсін­діруге тырысамыз. Кездесулерде көбінің сұрағы грантқа қатысты болып келеді. Тағы бір қызығы, соңғы сыныптың оқушылары алдымен таңдаулы пәнін белгілеп қояды, бірақ қай мамандыққа баратынын құжат тапсыруға барғанда таңдайды. Біздегі мәселе де осында, олар әуелі ҰБТ-ға қа­тысып, ұпай жинап алады да, кейін сол жинағанына қарай мамандық таңдап отырады. Ал негізінде кері­сінше болуы керек. Мамандық таңдап барып, сол мамандығына қарай ұпай жинауға тиіс. Дәл осыған толыққанды мәлімет беретін ақпарат сайтымызда ілулі тұр, түлектермен кездесуде соны қарап, толық танысып, өзі ұна­татын мамандығына түсу үшін қан­ша ұпай жинау керегін, таңдап тұр­ған мамандығын қандай универси­тет­тер­де оқытатынын білуге шақы­рамыз, – деді Р.Емелбаев.

Орталық директорының сөзінен соң testcenter.kz сайтын «парақтадық». Онда «ЖОО-ға түсушілерге» деген арнайы айдар бар, соның ішінде бірнеше бөлім жинақталыпты. «Білім беру гранттарының тізімі» атты бөлімде бакалавриат бойынша мамандықтар мен мамандықтарға тағайындалған мем­лекеттік тапсырыстар тізімі тіз­бек­телген. «Білім беру грантын та­ғайындау конкурсына қатысуға арнал­ған минималды ҰБТ балы» атты бө­лі­мінде қай университетке қандай ұпаймен түсуге болатынын біле аласыз. Мысалы, «Шет тілі мұғалімі» ма­мандығына түсушілерге қойылатын шекті ұпай талабы әр университетте әртүрлі. Айталық, кейбір өңірлік университеттерге аталған ма­мандыққа түсудің шекті ұпайы 35 бол­са, Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия ұлт­тық университеті 80 ұпайдан, ал кәсіби аудармашылар мен шет тілі мамандарын даярлайтын Абылай хан атындағы Қазақ халықаралық қатынастар және әлем тілдері уни­вер­ситеті 100 ұпайдан жоғары жи­на­ғандарды ғана қабылдайтыны көрсе­тілген. Енді қараңыз, жоғарыда мә­селенің бірі ретінде талапкерлердің әуелі бейінді пәнді, содан кейін барып мамандықты таңдайтыны айтылды ғой. Шынтуайтында, ізденген адамға дұрыс жолмен жүріп, алды­мен мамандықты, соған түсу үшін қандай пәнді таңдау керегін тайға таңба басқандай көрсетіп қойған. Мұны орталықтың «ЖОО-ға түсу­шілерге» деген айдарындағы «Бейін­ді пәндер комбинациясының білім беру бағдарламалары тобымен сәйкес­тігі» дейтін бөлімнен біле аласыз. Айтпақшы, колледж бітіру­шілерге де жоғары оқу орнына қан­дай мамандық бойынша оқуын жал­ғастыруға болатынын осы айдар­да­ғы төртінші бөлімнен табуға бола­ды. Онда, мәселен, колледж­де «Мектеп­ке дейінгі ұйымдардың тәр­бие­­ші­сі» мамандығын алып шық­қандардың «Филология», «Мәде­ниет­тану», «Психология», «Журна­листика және репортер ісі» сынды 12 түрлі мамандыққа түсе алатынын көрсетіпті.

«Дипломды анама беремін»

Иә, бақсақ, баланың тағдырын түбегейлі өзгертуге, болашақта грант­тан бас тартпауына, таңдауына өкін­беуіне септесетін қаншама құнды ақпарат тұр. Бірақ оның бәрін бала, перзентінің келешегіне алаңдаған ата-ана қарап, іздеп, танысып, оқи ма? Ата-аналарды анау маусым айында болатын бітірушілер кеші көбірек уайымдататын секілді. Бұлай деуімізге жақында оқып қалған бір чаттағы хат себеп болып отыр, бір кісі: «Журналистер арасында асаба болып жүргендер көп қой. Араларыңызда жастардың тілін түсінетін, түлектердің 17 маусымдағы бітіруші кешіне күшті жүргізуші іздеп жатырмыз», деп байланыс нөмірін қалдырыпты. Мұндай мәселенің барын ата-ана Толқын Сұлтан да жоққа шығармайды.

–  Балам биыл мектеп бітіреді. Жа­қында өткен ата-аналар жиналысын­да балардың көбі әлі де мамандық таңдамағанын, тек қана өзіне бейінді пәнді белгілеп алғанын байқадым. Арасында тіпті «Грантқа түссем болды» дегендер де бар. Олар­дың ата-анасына да, солай айтып отырған баласына да қандай университетке, қандай мамандыққа түскені бәрібір болып тұр. Алдына нақты мақсат қойып отырған оқушылар да болды, бірақ олар саусақпен санарлық. Негізі баланың болашақ мамандығын таңдауда мақсатты, нақты қадамға ба­руы мектепке де байланысты. Мы­салы, тұңғышым экономиканы се­німді түрде таңдап, соған 10-сыныптан бастап дайындалып, халықаралық сертификат алып, ағылшын бөліміне оқуға түсті. Енді Италияның бірнеше қаласын қарастырып, магистратураға грантқа түсуге ниеттеніп отыр. Өйт­кені тұңғышым дарынды балалар­ға арналған мектепте оқыды, ал екінші балам соңғы сыныптарда енді қалыптасып жатқан жаңа мектепке ауысып, мұғалімдерін жөнді танып та үлгермеді. Екіншіден, баланың болашаққа дұрыс немесе бұрыс қадам жасауы ата-ананың ықпалынан да болып жатады. Тұңғышымның құрбысы да биыл университетті бітіреді екен. Бірақ ол қалаған мамандығына түспеген, ата-анасының таңдаған мамандығын бітіргелі жатыр. Сол қыз менің қызыма: «Дипломды алған соң, мамама апарып беремін, өзім оқуға қайтадан түсемін. Бұл мамандықты баласы грантқа түсе алмай қалған де­ген атты арқалағысы келмеген ата-анам үшін ғана оқыдым», депті. Осыны естігенде қатты ойланып қал­дым, – деді ата-ана Т.Сұлтан.

Т.Сұлтанның айтуынша, ата-ана­­ларға ҰБТ, болашақ мамандығы емес, мейрамхана, Бурабайға жіберу, машина мініп сауық құру көбірек маңыз­ды.  Балалар оны қалап тұрған да жоқ. Одан балаларын әрі-бері сүйреп, басын қатырып, бос уақытын қалдырмай, жоғары оқу орнына түсу осы екен деп, түрлі репетитор, тестілеуге дайындайтын қосымша оқу орталықтарына беріп әлек. Сондай сыныптастары керісінше небәрі 23-25 ұпай жинап жатыр екен. Кейде мұндай әрекет те балаға, өз бетінше ойын жинақтап дайындалуына кедергі келтіреді. Сол себепті мұғалім де, ата-ана да емтиханға дайындалуда, бола­шақ мамандығын таңдауда, оқуға түсуде ең алдымен, балаға ыңғайлы болуына  ақпараттық, психологиялық жағынан толыққанды жағдай жасауы қажет.