Суретті түсірген Ерлан ОМАР, «ЕQ»
Бәрі заңнан басталады
Экологиялық ахуал бұзылса, адам саулығына зиян. Дұрыс-ақ. Ұлттық экономика министрлігі түрлі мемлекеттік органдармен бірлесіп, әкімшілік құқық бұзушылық кодексіне нақты өзгеріс енгізуге мүдделі.
«Осылайша, қолданыстағы әкімшілік жаза қатайтылып жатыр. Нәтижесінде, газдағы зиянды заттардың мөлшері жоғары көлік құралын эксплуатациялауға – сол бұзушылық толық жойылғанға дейін тыйым салынады. Бұл бұзушылық тіркеле сала бірден күшіне енеді. Әйтпесе, қолданыстағы бұрынғы заң мәтіні мемлекеттік нөмірді алып қоюға тек құқық бұзушылық бірнеше рет әрі бір жыл ішінде қайталанса ғана рұқсат ететін. Жаңа талапты Қазақстандағы барлық жеке тұлғаға, сондай-ақ меншік нысанына және қызмет түріне қарамастан, барлық заңды тұлғаға қатысты енгізу ұсынылады», деп түсіндіріпті жақында министрлік сарапшылары.
Экологиялық рейд жиі өтпейтін әр облыста да мұндай ауа ластайтын, әрісі 30, берісі 10 жылдан асқан «темір-терсек» көп. Бірақ бұған дейін ұсталған көлік иелерінің 80 пайызы тек ескерту алумен құтылған. Қалғаны – бір жыл ішінде құқық бұзушылығын 2-3 рет қайталап үлгергендер. Сондықтан жағдайды дұрыстамақ ниетпен Үкіметте заң өзгеріп, полицияға бірінші қолға түскенде-ақ ауа ластаушы көліктің мемлекеттік нөмірін алып қоюға құзырет беріледі.
Жүргізушілер енді өзіне ескертілген ақауларды жоймай көлік тізгіндей алмайды. Ол үшін қандай көліктің де фильтрі немесе катализаторын тазартпасқа не ауыстырмасқа болмайды. Қызығы сол, әлгі талап орындалмай, рұқсаты жоқ көлікті айдап, жүгенсіздікке жол берілсе, 1,4 млн теңгелік айыппұл төлеуі әбден мүмкін. Талдап айтсақ, зиянды газды көп бөлетін автокөлікті немесе басқа да жылжымалы құралдарды пайдалансақ, жеке тұлғаға – 10 айлық есептік көрсеткіш (1 АЕК биыл 36 920 теңгеге тең), шағын кәсіпкерге не коммерциялық емес ұйымға – 50, орта кәсіпкерлік субъектісіне – 100, ірі кәсіпкерлік субъектісіне 200 АЕК (738 400 теңге) мөлшерінде айыппұл салу ұсынылып отыр.
Әкімшілік жазаға тартылғаннан соң бір жыл ішінде қайта ұсталсаңыз, жеке тұлғаға – 20, шағын кәсіпкер мен коммерциялық емес ұйымға – 100, орта кәсіпкерге – 200, ірі кәсіпкерлік субъектісіне 400 АЕК айыппұл белгіленген. Соңғысы 1 476 800 теңгеге тең деген сөз.
Мамандар мұндай айыппұл төлеп жүрмес үшін газдың зияндылығын көп төмендетуге көмектесетін каталитикалық түрлендіргішті (катализатор) орнатуға кеңес береді. Аталған құрылғы азот оксиді, көміртегі тотығы және жанбаған канцерогенді көмірсутектер сияқты зиянды компоненттердің табиғатқа таралуын тежейді.
90 пайызында катализатор жоқ...
Иә, талап орынды қойылып отыр. Бірақ ескі көлікті сүйретіп, су жаңасына қолы жетпеген халық үшін бұл заң тым асығыс емес пе? Көпшілік улы газды ауаға таратпауға күш салатын катализатордың өзі көп қаражат талап ететінін айтады.
– Автомобильдің түтін шығатын трубасында катализатор деген болады. Қызметі – мотордан шыққан улы газды ұстап қалу. Зауыттан шыққан көліктердің көп ұзамай онысы бітеліп, машина тұншығып жүрмей қалады. Қолданыс мерзімі – 1 жылдан 5 жыл арасы. Содан кейін оларды уақтылы ауыстыру керек. Өйткені сүзгі бітеліп, экологиялық функциясын тоқтатады. Ал біз оны алып тастаймыз да жүре береміз. Бұрын «Егер Еуропада солай жүрсе, үлкен айыппұл төлейді екен» дегенді еститінбіз. Маған жөндетуге келген машиналардың 99 пайызында катализатор жоқ. Тіпті шетелден келген көліктердің біреуінде катализатор жоқ қой. Бәрін де сол жақта ағытып алып, орнына жалынбасқыш салып жіберген. Бұл – мотордан шығатын жалынды басатын, катализатордың орнына салатын спираль темір. Ал ол улы газды ұстамайды. Ол болмаса да глушительдің басқа бөлшектері көпке жетпей тесіледі. Енді қараңыз, автосалоннан алған көлік иелерінен басқалары түгел айыппұл арқалайды емес пе? – дейді көлік шебері Мәлік Орақов.
Оның айтуынша, бір кездері мерзімі бітіп, істен шыққан катализаторды ғана емес, басқа жерін жөндетуге келген машиналардың да сап-сау катализаторына дейін жаппай ұрлап, Ресей мен Қытайға өткізіп жіберді. Сондықтан елдегі бес миллионнан аса көліктің 80-90 пайызына катализатор жеткізіп, оны орнатамыз деу тағы мүмкін емес. Құны 100 мың теңгеден бастап миллионға дейін баратын осы құрылғыны ескі көліктеріне салуға халықтың қалтасы көтере қоймайды-ау.
Жоғарыдағы көлік шебері айтқандай, осыдан екі-үш жыл бұрын ресейлік «ВАЗ» катализаторын 12 мың теңгеден, ал жапонның Subaru Forester көлігіндегіні 450 мың теңгеден қабылдаған да көрінеді. Бұл дүниенің не үшін құнды екенінің себебі де белгісіз.
Баға да, бүлдіру де тоқтар емес
Қала біткенді, әсіресе халық көп шоғырланған Астана, Алматы сияқты мегаполистерді қалың тұмандай зиянды газ басып тұр. Экология министрлігінің мәліметінше, автомобиль көп тіркелген ірі қалаларда ауадағы аэрозольдердің шоғырлану көрсеткіші қалыптағыдан 10 есе жоғары, газ 25 есе көп. Соның ішінде көлік түтінінен бөлінетін газ үлесі – 60-70 пайыз. Тағы бір дерек, Алматы қаласында ауаға түсетін зиянды заттардың жалпы көлемінің 80-90 пайызы – көліктерге тиесілі.
Кейінгі буында демікпе, аллергия сияқты ауру көбейген. Жоғарыдағы қос қала ғана емес, ел арасында тыныс алу жүйесінің аурулары – гайморит, ларинготрахеит, бронхит, бронхопневмония, өкпе қатерлі ісігі секілді кесел түрлері азаяр емес. Бұл – ақ халаттылардың пікірі.
Ал көліктен шығатын зиянды түтіннің климатқа, табиғатқа теріс әсерінен бөлек, «жаһандық жылыну» үдерісін тездететінін көбі біле бермес. Сондай-ақ өсімдік біткенді әрі ауыл шаруашылығындағы азықтық дақылдарды да бүлдіретіні бар.
– Расымен, ескі транспорт экологиядан бөлек, жол-көлік оқиғаларына, оның ар жағында қанша адамның ажал құшуына себепші болып жатады. Өкініштісі сол, қазір халыққа ескі көліктен басқа таңдау болмай тұр. Жаңалары тым қымбат. Біз ұмытпасақ, 2015 жылы отандық автопромды қолдап, елдегі көлік паркін жаңарту бойынша сырт елден келетін автомобильге өтіл алым енгіздік. Бірақ оның мөлшері көп. Қазір 7-8 жыл өтті, ол бағдарлама тиімсіз екенін тағы көрсетіп отыр. Қазір елдегі автопарк бұрынғыдан да ескіріп кетті. Баға әлі түсетін емес. Сондықтан ескі көлікті тізгіндеп жүрген халыққа айыппұл салам деу қисынсыз, – дейді экономист Сәбит Рысбаев.
Айтуынша, Қазақстандағы ескі көліктерді азайту үшін жаңа көлікте тиімді баға болу керек. Екіншіден, жаңа көлік алам деушілерге түрлі жеңілдік жасап, алым-салықты азайтқаны жөн. Бұл жағынан қазір халыққа таңдау берілмей отыр.
Ал шетелден көлік тасып, Қазақстанға заңдастырып жүргендер бұған не дейді? Тәжірибелі жүргізуші Ербол Қожақов көлікті Грузия не Армениядан әкелгендер түрлі кедергіге тап болатынын айтады. Екіншіден, қазір шетелдік көлік үшін алынатын алым-салық пен тіркету ақысы бұрынғыдан да қымбаттаған.
– Мен өткен айда 4 млн теңгеге Грузиядан Kia Optima деген көлік әкелдім. 2017 жылғы шыққан, қозғалтқыш көлемі – 2,4. Осы көлікті «қазақ» қылу үшін өтіл алымға – 923 мың теңге, алғашқы төлемге – 1 млн 861 мың теңге, сертификаты мен кедендік салыққа 1 млн 100 мың теңге төледім. Бұл баға көліктің шыққан жылы мен көлеміне қарай өзгере береді. Осылайша, қаңтар айының соңында көлік құжатын жасадық. Сонда жол шығынымды есептегенде 8 млн теңгеге машина мініп отырмын. Қазір 1 ақпаннан бастап Қазақстанға кірген көліктерге жоғарыдағы төлемдерге қосып, қазақстандық «SOS-батырмасын» орнатуға ақша керек. Мейлі, онда апаттық тетік бұрыннан болса да, ол біздің елге жарамайды. Мысалы, бұның бағасы – Қызылордада 220 мың теңге, – дейді Е.Қожақов.
Кейіпкеріміздің айтуынша, баға жыл сайын өсіп келеді. Сондай-ақ жаңа көлікті өзің үшін, яғни пайдаланамын деп әкелсеңіз, онда шетелге баруға болады. Өйткені Ербол алған Kia Optima маркілі көлікті алым-салығымен 8 млн десек, Қазақстаннан дәл мұндай бағаға таппайсыз. Расы – осы.
Ал Үкімет тек заңды күшейтіп, көне темір тұлпарлардың түтініне «тежеу» салу ісіне мықтап кірісе ме? Бұл – алдағы уақыт еншісінде. Заңды әзірлеуші Ұлттық экономика министрлігінің ұстанымынша, бұл көлікке деген талап – халық денсаулығын сақтауға және қоршаған ортаны қорғауға бағытталған. Біздің білетініміз, көлік бағасының өсуі де, көркем табиғатты бүлдіру де әзір тоқтар емес. Бір-бірімен ерегісе жарысқандай. Өкініштісі де осы.